اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جایگزین مصرف تریاک و شیشه در کشور


مدیر عامل جمعیت خیریه تولد دوباره گفت: با توجه به شرایط موجود و مافیای که وجود دارد بزودی "هروئین" جایگزین مصرف تریاک و شیشه در کشور می‌شود و این در حالی است که دولت تعهدات خود در قبال هزینه‌های درمانی معتادان عمل نمی‌کند.

خبرگزاری مهر: مدیر عامل جمعیت خیریه تولد دوباره گفت: با توجه به شرایط موجود و مافیای که وجود دارد بزودی "هروئین" جایگزین مصرف تریاک و شیشه در کشور می‌شود و این در حالی است که دولت تعهدات خود در قبال هزینه‌های درمانی معتادان عمل نمی‌کند.

 عباس دیلمی‌زاده در نشست خبری با تاکید بر اینکه سهم دولت در سرانه درمان اعتیاد 20 هزار تومان در سال است، گفت: راهکار موجود تنها بیمه درمان اعتیاد است و تا زمانی که معتاد را به عنوان یک بیمار نشناسیم در این زمینه با مشکل مواجه خواهیم بود.

مدیر عامل جمعیت خیریه تولد دوباره ادامه داد: نگاه جامعه به اندازه کافی به یک معتاد بهبود یافته غلط است، چرا که بخشی از مغز یک معتاد به عنوان یک بیمار آسیب می‌بیند و این آسیب دیدگی غیرقابل بازگشت است، اما این موضوع توسط جامعه مورد توجه نیست ضمن اینکه  جامعه‌ای که به معتاد بهبود یافته‌اش به عنوان یک انگل نگاه می‌کند باید پذیرای معتادان خیابانی در جامعه باشد.

دیلمی زاده با بیان اینکه نرم ماندگاری معتادان در حال پاکی در دنیا هفت درصد است، گفت: نرم ماندگاری افراد معتاد در حال پاکی در ایران چیزی در حدود 15 درصد است، چرا که عموما زیربنای برنامه‌های ترک اعتیاد در ایران معنوی مدار است و این موضوع موفقیت برنامه‌ها را بالا می‌برد.

وی در ادامه  با تاکید بر اینکه بیشترین ماده مصرفی کشور تریاک و شیشه است، خاطر نشان کرد: تریاک برای گروه‌های بالای 25 سال و شیشه برای گروه‌های سنی پایین تر است و به زودی هروئین جایگزین این دو ماده مصرفی می‌شود.

دیلمی زاده در پاسخ به اینکه آیا منطقه زندگی با نوع ماده مصرفی در ارتباط است یا خیر؟ گفت: اعتیاد در گروه‌ها و دهک‌های پایین جامعه بیشتر قابل رویت است، اما در ثروتمندان این موضوع به راحتی قابل تشخیص نیست، چرا که آنها اعتیاد خود را مخفی می‌کنند اما به هر حال اعتیاد، همان اعتیاد است.

مدیر عامل جمعیت خیریه تولدی دوباره در ادامه از برگزاری همایش بین‌المللی سمن‌های کاهش تقاضای مواد مخدر کشورهای عضو اکو با همکار وزارت علوم خارجه، ستاد مبارزه با مواد مخدر، دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل، وزارت کشور، سازمان بهزیستی و NGOهای ایرانی خبر داد و گفت: این همایش در سطح بالایی و با هدف همکاری بین منطقه‌ای بین NGOهای ایرانی و منطقه‌ای برگزار می‌شود.

دیلمی زاده همچنین با اشاره به اینکه ایران مسیر ترانزیتی خوبی برای مافیای مواد مخدر است، بیان کرد: بخشی از مواد مخدری که به اروپا می‌رود از ایران عبور می‌کند و نیز بخشی از موادی که به روسیه و روسیه اقماری وارد می‌شود نیز از کشورهای منطقه اکو می‌گذرد.

وی، توانایی نیروی انسانی و انتظامی ایران در مقابله با مواد مخدر بالاست، چرا که کشف مواد مخدر در جهان 7 تا 10 درصد است و این رقم در کشور ما 10 درصد است، بنابراین این رقم نشان دهنده میزان بالای کشف مواد مخدر به عدد کل است.

مدیر عامل جمعیت خیریه تولدی دوباره به بحث‌های اخیری که در مورد مددیاری و مددکاری اعتیاد عنوان شد اشاره کرد و گفت: مددیاری اعتیاد یک حرفه است و یک مددیار تنها یک معتاد بهبود یافته و عضو خانواده بهبود یافتگان نیست.

وی ادامه داد: مددیار کسی است که دارای سه ویژگی است. اول اینکه یا معتاد بهبود یافته‌ای است که چند سال است پاک شده و یا عضو خانواده معتادان است. دوم اینکه دوره یک ساله آموزش اعتیاد و مددیاری را زیر نظر اساتید دانشگاهی طی کرده باشد و سوم نیز سابقه کار و کارورزی در یکی از مراکز درمانی را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مددکاری شغل انسانی است که حتی یکی از مددکاران هم نمی‌تواند این عنوان را به دوش بکشد، گفت: هیچ مددیاری خود را مددکار نمی‌داند.

به گفته وی، در آیین نامه مراکز اقامتی کوتاه مدت فرصت شغلی مناسبی برای مددیاران دیده شده و با توجه به اینکه 500 مرکز اقامتی در کشور وجود دارد که به دو تا چهار مددیار احتیاج دارند، بنابراین این فرصت شغلی رقمی معادل 2000 نفر است.

دیلمی زاده افزود: بعضی‌ها می‌خواهند این فرصت شغلی را برای هم صنف‌های خود تصاحب کنند، در حالی که این اتفاق ماحصل سالها زحمت است.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از ادارت بهزیستی در سطح استان‌ها همکاری خوبی را با NGoها ندارند به طوری که  سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی به ازای هر DIC‌ در سال گذشته 17 میلیون تومان اعتبار پرداخت کرده است، در حالی که سازمان بهزیستی کشور به این سازمان به ازای هر DIC‌ پنجاه میلیون تومان پول پرداخت کرده است و این بدین معناست بودجه‌ای که از سازمان مرکزی به استان‌ها پرداخت می‌شود، صرف کاهش آسیب اعتیاد نمی‌شود.

مدیر عامل جمعیت خیریه تولد دوباره گفت: تنها استانی که به صورت دقیق در حوزه کاهش آسیب اعتیاد پول پرداخت کرده، استان تهران بوده است. به طوری که در شهرستان‌ها به یک ازای هر یک مرکز کاهش آسیب 15 تا 20 میلیون تومان و در تهران به ازای هر یک DIC پنجاه میلیون تومان پرداخت شده است.

دیلمی‌زاده خاطر نشان کرد: متاسفانه قبل از انتخابات شورا‌ی شهر تهران برای یکی از مراکز DIC شهر تهران اتفاق عجیبی افتاد به طوری که  شهردار ناحیه چهار منطقه 12  یک مرکز DIC را پلمپ می‌کند و حتی بخشی از ساختمان را نیز تخریب می‌کند، در حالی که این مرکز مجوز قانونی و دستور قضایی برای فعالیت داشته است.

وی با بیان اینکه دولت و نظام باید تصمیم بگیرند که آیا باید در کشور مراکز کاهش آسیب وجود داشته باشد یا خیر؟ گفت: اگر می‌خواهند این مراکز در کشور وجود داشته باشد باید از آن حمایت کنند و اگر نمی‌خواهند نیز باید این مراکز تعطیل شود، چرا که تمامی خدمات ارائه شده در مراکز کاهش آسیب اعتیاد رایگان است.

مدیر عامل جمعیت خیریه تولد دوباره افزود: پنج سال است که تعرفه مراکز درمان اقامتی ثابت مانده است، هرچند چند ماه پیش اعلام کردند که تعرفه این مراکز به 400 هزار تومان افزایش خواهد یافت، هنوز هیچ تغییری رخ نداده و علت آن هم مشخص نیست.

دیلمی زاده وجود مراکز غیرمجاز کاهش آسیب اعتیاد را از دیگر مشکلات موجود در این حوزه دانست و گفت: این مراکز بدون هیچگونه نظارتی در حال فعالیت هستند و هر تعرفه‌ای را که بخواهند لحاظ می‌کنند که این موضوع به اعتبار مراکز مجاز نیز خدشه می‌زند ضمن اینکه از آغاز صدور مجوز به مراکز کاهش آسیب اعتیاد از سال 86 اما همچنان مراکز غیرمجاز فعالیت می‌کنند.

وی بیان داشت: از سال 86 صدور مجوز فعالیت مراکز کاهش آسیب اعتیاد توسط سازمان بهزیستی آغاز شد و مسوولان مربوطه بارها و طی فرصتهای اعلام شده دریافت مجوز فعالیت مراکز غیرمجاز خواستار شدند، اما چه دلیلی وجود دارد که 6 سال از این زمان می‌گذرد، اما همچنان این مراکز به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟

مدیر عامل جمعیت خیریه تولد دوباره با اعلام هشدار بازگشت هروئین به کشور و بالارفتن مصرف آن افزود: باید برنامه توزیع سوزن و سرنگ رایگان در این زمینه به سرعت افزایش یابد و امکانات لازم در این زمینه در مراکز کاهش آسیب افزایش یابد.

وی در مورد علت بازگشت مصرف هروئین به کشور ادامه داد: یک ماده مخدر توسط مافیای مواد بازاریابی شده و پس از آنکه مصرف کنندگان از مصرف این ماده اشباع می‌شوند، به دنبال ماده دیگری می‌گردند، بنابراین این مافیا ماده مخدر دیگری را در بازار جایگزین ماده مخدر قبلی می‌کنند.


ویدیو مرتبط :
چگونه با شوهرم که تریاک مصرف می کند برخورد کنم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رقم وحشتناک مصرف شیشه در کشور



اخبار,اخباراجتماعی ,مواد مخدر

گردش مالی بازار مواد مخدر شیشه در کشور در حالی سالانه 8/6 هزار میلیارد تومان است که با این  رقم می‌توان بسیاری از فعالیت‌ها را در کشور سامان داد  و مثلاً ۴۳ هزار شغل در کشور ایجاد کرد. همچنین این میزان پول معادل ۴۵ درصد بودجه سالانه شهرداری تهران است.

بنا بر آنچه قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است، معتادان ایرانی سالانه ۵۰۰ تن از انواع مواد مخدر را مصرف می‌کنند و ۸۰ درصد این میزان را شیشه تشکیل می‌دهد، پس در ایران سالانه ۴۰۰ تن شیشه مصرف می‌شود.

  با توجه به اینکه هر کیلو شیشه به مبلغ ۱۷ میلیون تومان فروخته می‌شود، پس معتادان ایرانی سالانه حداقل 6.8 هزار میلیارد تومان تنها برای کشیدن شیشه هزینه می‌کنند.


 اخبار  اجتماعی  - ایران