اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جایگاه ایران از لحاظ جاذبه گردشگری



اخبار,اخبار اجتماعی,جایگاه گردشگری کشور


 اخبار اجتماعی - ایران جزو ۱۰ کشور برتر از لحاظ جاذبه گردشگری

تکمیل ظرفیت برای تورهای اروپایی ورودی در شهرهای توریستی کشور نظیر شیراز ، اصفهان و یزد تا پایان آبانماه سال جاری یکی دیگر از نتایج دستاوردهای موفق سیاستهای خارجی دولت است

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایران از لحاظ جادبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری جزء 10 کشور بر دنیا است.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسعود سلطانی فر در مراسم افتتاح فاز هفتم موزه میراث روستایی گیلان،افزود: با اینحال با توجه به جابجایی یک میلیارد و 187 میلیون نفر گردشگر در سال 2013 سهم ناچیز کشورمان در این بازار جهانی سنخیتی با ظرفیت های موجود ندارد.

وی از رشد چشمگیر ورود گردشگران خارجی طی ماههای اخیر گفت و تصریح کرد: سیاست های دولت در صحنه سیاست خارجی و تعامل با کشورهای دیگر را می توان به عنوان عامل اصلی رونق گردشگری خارجی دانست که رشد 240 درصدی این شاخه از گردشگری در 45 روز اول سال 93 به نسبت مدت مشابه سال گذشته مبین این مهم است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، تصریح کرد: تکمیل ظرفیت برای تورهای اروپایی ورودی در شهرهای توریستی کشور نظیر شیراز ، اصفهان و یزد تا پایان آبانماه سال جاری یکی دیگر از نتایج دستاوردهای موفق سیاستهای خارجی دولت است که ادامه این روند رو به رشد آینده ای روشن را برای گردشگری کشور رقم می زند.

وی از تراز منفی گردشگری کشورمان نسبت به سایر کشورهای جهان در سالهای اخیر خبر داد و اظهار داشت : با توجه به رشد چشمگیر گردشگری به نسبت ماههای گذشته نباید به این میزان اکتفا کرد چرا که نیازمند تثبیت جایگاه گردشگری کشور در بازار گردشگری جهانی هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با تشریح ظرفیت های موجود در موزه های کشور، از این مکانها به عنوان فرصتهای ویژه ای برای آشنا کردن مردم با فرهنگ غنی ایران زمین نام برد.

وی خاطرنشان کرد: موزه ها مکانی برای سرگرمی نیستند بلکه باید از آنها به عنوان ظرفیتی عظیم در زمینه ی توسعه ی تحقیق، پژوهش و غوطه ور شدن در گذشته ی غنی و پرافتخار یک ملت بهره برد.

سلطانی فر، به وجود 447 موزه در سطح کشور اشاره کرد و گفت: تعدادی از مراکز فرهنگی کشور چندین موزه ی مستقل را در خود جای داده اند که با احتساب آنها حدود 500 موزه در سطح کشور فعال است که نیمی از این موزه ها توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، بخش دیگر بصورت مشارکتی و مستقل توسط ارگانهای دیگر اداره می شود و در این میان تعداد 32 موزه شخصی هم فعال هستند.

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به لزوم احیای فرهنگ موزه داری در جامعه بر اهمیت رسیدگی اصولی بر وضعیت معیشت هنرمندان و فرهنگ دوستان فعال در این زمینه تاکید کرد.

وی گردشگری و صنایع دستی را از جمله عناصرغنی سازی فرهنگ کشورمان برشمرد و افزود: با توجه به اهمیت این مهم می توان از این دو مقوله به عنوان فرصت های ویژه ای برای توسعه ی کشور بهره برد.

سلطانی فر با اشاره به فعال بودن 352 رشته صنایع دستی در کشور اشاره کرد و گفت: ایران، چین و هند به عنوان سه قطب اصلی صنایع دستی جهان به شمار می روند که با توجه به ظرفیت های موجود کشور ما می تواند سهم بسزایی از بازار جهانی در این حوزه را به خود اختصاص دهد.
اخبار اجتماعی  - روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی
 


ویدیو مرتبط :
جاذبه های گردشگری ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برپایی 15 نمایشگاه بین المللی جاذبه های گردشگری ایران در سال 2011 میلادی



 

 

برپایی 15 نمایشگاه بین المللی جاذبه های گردشگری ایران در سال 2011 میلادی

 

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: 15 نمایشگاه با موضوع جاذبه های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی ایران در سال 2011 میلادی در كشورهای مختلف جهان برگزار خواهد شد.

'محمدابراهیم لاریجانی' در نشستی با خبرنگاران در این مورد توضیح داد: اواخر بهمن ماه جاری در شهر میلان ایتالیا، اوایل اسفند ماه در استان مالاگا در جنوب اسپانیا و دوم اسفندماه در شهر برلین آلمان نمایشگاهی از داشته های فرهنگی ایرنا بویژه رشته های مختلف صنایع دستی و هنرهای سنتی برپا می شود.

وی با بیان اینكه این سه نمایشگاه در سال جاری و بقیه در سال آینده برپا خواهد شد، در مورد تامین هزینه های این نمایشگاه ها گفت: ایرانیان مقیم این كشورها هزینه ها را یا به صورت رایگان تقبل می كنند و یا با دریافت وجه برپایی غرفه ها را برعهده می گیرند و ارسال اقلام صنایع دستی و گردشگری از ایران و از سوی سازمان میراث فرهنگی به این نمایشگاه ها صورت می گیرد.

**برنامه های سال 1390 سازمان میراث فرهنگی

مدیركل میراث فرهنگی استان تهران در این مورد گفت: در اردیبهشت ماه این سال 'همایش راه كارهای تحقق سند چشم انداز 20 ساله در حوزه گردشگری' با هدف تبیین وظایف سازمان های مختلف در این مورد برگزار می شود.

لاریجانی افزود: مطالعات امكان سنجی و طرح جامع تمام مناطق گردشگری هم اكنون به اتمام رسیده است و برای بیش از 50 درصد از آنها سرمایه گذار تعیین شده است كه نیازمند بازاریابی هستند.

وی ادامه داد: در فروردین ماه سال آینده همچنین یك مجتمع تفریحی توریستی كه با همكاری سازمان میراث فرهنگی و بخش خصوصی اجرا شده است،‌ گشایش خواهد یافت.

لاریجانی با بیان اینكه عمارت نظامیه در تهران به مركز باستان شناسی تبدیل شده است،‌ افزود: در سال آینده به مناسبت صدمین سالگرد آغاز باستان شناسی در تهران، همایشی مرتبط با این موضوع برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین به منظور سرعت بخشیدن در اجرایی شدن طرح های مرتبط با حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، 'همایش برون رفت از گفتمان تا رسیدن به عمل' در سال آینده برگزار خواهد شد.

**برنامه های نوروز 90 سازمان میراث فرهنگی

لاریجانی در مورد برنامه های نوروز 90 سازمان میراث فرهنگی با بیان اینكه بالاترین سطح مبادلات اقتصادی در كشور نوروز است، گفت: دستكم 30 میلیون از 70 میلیون ایرانی در نوروز به سفر می روند.

وی افزود: رسالت اصلی ما در نوروز فرستادن مسافر و گردشگر از تهران به استان های دیگر است با این حال 15 میلیون تورهای خود را از تهران خریداری می كنند و با احتساب جمعیت 10میلیونی تهران، در نوروز با یك جمعیت 25 میلیونی در تهران مواجه هستیم كه باید برای آنها برنامه های ویژه ای تدارك ببینیم.

لاریجانی اظهار داشت: بنابراین از 2 ماه گذشته كارگروه نظارت بر تورهای نوروزی متشكل از كارشناسان میراث فرهنگی، آژانس داران ، هتل داران و انجمن های صنفی مرتبط با حوزه گردشگری كار خود را آغاز كرده است.

وی افزود: بر اساس نتایج حاصله از نشست های این كارگروه، آژانس ها باید خدمات خود را در قراردهای منعقد شده با مسافران و گردشگران قید كنند تا از بروز مشكلات احتمالی برای مسافران جلوگیری شود.

لاریجانی با بیان اینكه مردم باید توجه داشته باشند برای سفر به آژانس های مجاز مراجعه كنند، ادامه داد: برای كسب ضمانت های لازم برای برخورد قانونی با اماكن متخلف تلاش می كنیم.

وی با بیان اینكه نظارت بر خدمات گردشگری در نوروز رویكرد اصلی ستاد تسهیلات سفر استان تهران است، گفت: از 1200 آژانس مسافرتی موجود در كشور 70 آژانس تور نوروزی برگزار می كنند و كمیته های حمل و نقل و نظارت در این ستاد اقدامات اساسی در این خصوص را از مدت ها پیش آغاز كرده اند.

لاریجانی ادامه داد: تفاهم نامه هایی با شركت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)ی تهران منعقد شده است كه طی آن در 15 ایستگاه مترو جایگاه (كیوسك) گردشگری و صنایع دستی در نوروز 90 راه اندازی شود.

وی با بیان اینكه این طرح با همكاری سازمان میراث فرهنگی، مترو و سازمان زندان ها اجرا می شود، گفت: عواید حاصل از این طرح به سازمان زندان ها اختصاص می یابد.

**حفاظت از میراث فرهنگی در همكاری با شهردای تهران

مدیركل میراث فرهنگی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود افزایش همكاری های با سازمان شهرداری تهران را یادآور شد و اظهار داشت: در نتیجه این همكاری ها تاكنون به میزان 80 درصد از تخریب های میراثی در سطح استان تهران كاسته شده است.

لاریجانی با بیان اینكه رسانه ها نیز در این زمینه همكاری زیادی داشته اند، افزود: البته این به معنای رفع تمام مشكلات نیست اما روند همكاری ها در نتیجه مذاكرات و مكاتبات با مدیران این سازمان بهبود یافته است.

لاریجانی تاكید كرد كه، هم اكنون سازمان میراث فرهنگی از چالش با شهرداری عبور كرده و به نكات مثبتی رسیده است.

وی افزود: آنچه كه سازمان میراث فرهنگی در مورد آن با شهرداری به توافق رسیده، توسعه شهری با حفظ میراث فرهنگی است؛ چراكه شهر باید توسعه یابد و میراث فرهنگی نیز باید حفظ شوند و نمی توان یكی را قربانی دیگر كرد.

لاریجانی ادامه داد: بنابر این با توافق دوطرف كارگروهی مشترك برای رفع این مشكلات تشكیل شده است تا شهرداری پیش از هر اقدام با میراث فرهنگی هماهنگی های لازم را انجام دهد.

**بازار تهران

وی در موردبازار تهران نیز گفت: با همكاری شهرداری سند راهبردی بازار تهران تنظیم شده كه مورد تایید شورای شهر تهران قرار گرفته است.

لاریجانی با بیان اینكه هم اكنون آیین نامه اجرایی این سند در حال تدوین است، ابراز امیدواری كرد كه با تدوین این آیین نامه مشكلات بازار تهران بعنوان میراث درخطر ملی كشور برطرف شود.

وی همچنین بااعلام تشكیل كمیته های مرمت و حفاظت بازار تهران در آینده ای نزدیك، ادامه داد: هم اكنون تمام خطراتی كه بازار تهران را مورد تهدید قرار می دهند، شناسایی شده اند و در همكاری با ارگان های مربوطه مانند راهنمایی و رانندگی و آتش نشانی تلاش داریم در دراز مدت آثار این هماهنگی ها مشخص و اعلام شود.

**مدیركل میراث فرهنگی استان تهران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از برنامه های این اداره كل در روزهای پیش رو در دهه فجر اشاره كرد و گفت: پرچم ایران به طول 33 در 5 متر در 22 بهمن ماه بدست مردم در جریان راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رونمایی خواهد شد.

لاریجانی افزود: همچنین طبق شب های گذشته برنامه شب شعر فجر با دعوت از شعرا انقلاب در ارگ آزادی برگزار و كیكی به وزن 330 كیلو در شب های آتی در این مجموعه بین حاضرین توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در اتوبوس دو طبقه گردشگری انقلاب در این مدت با گردش در شهر اماكن و حوادث انقلاب برای مردم مرور می شود...../تحلیل:ایرنا