اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جایزه امسال حقوق بشر ایران به چه کسی می رسد؟



اخبار,اخبار اجتماعی,جایزه ویژه سالیانه حقوق بشر

 
اخباراجتماعی  - جایزه امسال حقوق بشر ایران به وزیر بهداشت می رسد

بر اساس ارزیابی های انجام شده، وزارت بهداشت، در ماه های گذشته به خوبی توانست به رغم وجود مشکلات متعدد حوزه سلامت، لایه های مختلف حاکمیت و طیف های متنوع فکری جامعه را برای پیشبرد برنامه تحول سلامت همراه کند.

مسوول امور استان های کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران اعلام کرد: جایزه امسال حقوق بشر به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می رسد.

«پیام طبیبی» در گفت و گو با ایرنا افزود: هیات ارزیابی و داوری جایزه ویژه سالیانه حقوق بشر در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران ، وزیر بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی را حائز بالاترین امتیاز جهت کسب این جایزه دانست.

نامبرده گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده، وزارت بهداشت، در ماه های گذشته به خوبی توانست به رغم وجود مشکلات متعدد حوزه سلامت، لایه های مختلف حاکمیت و طیف های متنوع فکری جامعه را برای پیشبرد برنامه تحول سلامت همراه کند.

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی هیات داوران جایزه ویژه سالیانه حقوق بشر ، وزیر بهداشت در ابعاد مختلف سلامت شهروندان، برنامه های منسجمی را به اجرا در آورد به گونه ای که شهروندان در سراسر کشور تغییر و تحول مثبت را تائید کردند و در جهت تقویت برنامه های تحول نظام سلامت به سمت همیاری و همدلی با دولت و توجه به تقاضاها و پیام های دولت در حیطه سلامت گام برداشتند.

این مقام مسوول در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران در ادامه افزود: بر اساس این ارزیابی ، ایجاد و ارتقای اعتماد عمومی ، سرمایه مهمی برای کشور است که وزیر بهداشت حائز بیشترین امتیاز در مقایسه با دیگر مسوولان شد.

طبیبی در عین حال اظهار داشت : البته از فعالیت های انجام شده وزارتخانه هایی همچون وزارت راه و شهرسازی، آموزش و پرورش و تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و سازمان حفاظت از محیط زیست برای پیشبرد حقوق مردم تقدیر شده است اما وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حائز بالاترین امتیاز جهت کسب جایزه سالیانه حقوق بشر انتخاب شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هیات ارزیابی و داوری جایزه ویژه سالیانه حقوق بشر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران، در بخش بهترین تلاشهای علمی در یک ساله گذشته آثاری را قابل توجه و مولفان آنها را شایسته تقدیر دانست اما به این نتیجه رسید که چه از حیث پژوهشی و چه از حیث آموزشی در زمینه حقوق بشر اقدام برجسته ای که در حد شاخص های مقرر جایزه حقوق بشر باشد در یک ساله گذشته صورت نگرفته است.

طبیبی گفت: این کمیسیون در بخش ارزیابی عملکرد نهادهای مدنی برای پیشبرد حقوق انسانی، تلاشهای چندین نهاد مدنی فعال در زمینه حقوق کودک، حقوق افراد توانخواه (معلولین)، آسیب های اجتماعی، حفاظت از محیط زیست را شایسته تقدیر دانست و مقرر شد تجربیات مفید این نهادها در جهت توسعه ظرفیت ها و توانمندی های فعالان مدنی ایران و جلب مشارکت عموم مردم در همیاری به این نهادها از سوی کمیسیون منتشر گردد.

امسال دومین سالی است که از سوی کمیسیون مزبور جایزه حقوق بشر به تلاشهای انجام شده در چهار طیف اعم از کارگزاران حکومتی ، فعالان مدنی، بخشهای علمی و نظری و ایده های کاربردی شهروندان مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

سال گذشته این جایزه به دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه تعلق گرفت.


 اخباراجتماعی -   ایرنا


ویدیو مرتبط :
گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، ناقض حقوق بشر است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نخستین گزارش رسمی احمد شهید درباره وضع حقوق بشر در ایران



 

 

نخستین گزارش رسمی احمد شهید درباره وضع حقوق بشر در ایران

 

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به حقوق بشر در ایران روز گذشته نخستین گزارش خود درباره وضع حقوق بشر در ایران را منتشر كرد.

برخی منابع خبری گزارش داده اند كه این گزارش 24 صفحه است تا ساعاتی دیگر به صورت رسمی منتشر شود. احمد شهید در نخستین گزارش خود نوشته است که به سبب کمبود وقت، این گزارش کوتاه تر از گزارش های بعدی اش خواهد بود.

این گزارش 24 صفحه ای به غیر از مقدمه، شیوه تحقیق و نتیجه، دارای بخش "وضعیت حقوق بشر" است که به شش فصل تقسیم می شود:

نحوه رفتار با فعالان جامعه مدنی ( در این قسمت به وضعیت فعالان سیاسی ، روزنامه نگاران ، فعالان دانشجویی، هنرمندان، وکلا و فعالان محیط زیست اشاره شده است) ؛  

آزادی اجتماعات ؛  حقوق زنان ؛  اقلیت های قومی و مذهبی ؛ مجازات اعدام و حبس به خاطر ارتباط با نهادهای خارجی .

در این گزارش  به وضعیت روزنامه نگاران زندانی پرداخته و ادعا شده كه در ایران  34  روزنامه نگاردر زندان  هستند . همچنین از بازداشت  معترضان به خشک شدن دریاچه ارومیه و نیز وضعیت موسوی و کروبی ابراز نگرانی شده است.

احمد شهید در خرداد ماه سال جاری از سوی شورای حقوق بشر ملل متحد به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران انتخاب شد .

دولت جمهوری اسلامی ایران موضوع حقوق بشر را امری داخلی دانسته و با توجه به تفاوت فرهنگ ها بر مساله عدم شمولیت حقوق جهانی بشر تاكید دارد و حقوق بشر موجود را كه كشورهای غربی ادعای حمایت از آن دارند را در چارچوب فرهنگ غربی می داند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران موضوع دخالت كشورها و نهادهای خارجی در امور حقوق بشر را به عنوان ابزاری سیاسی و برای ایجاد فشار به حاكمیت داخلی كشورها تلقی كرده و اعلام كرده است سیاست تهران پذیرش گزارشگر ویژه حقوق بشر و دادن اجازه به او برای سفر به ایران نیست.

در همین راستا احمد شهید در نخستین گزارش خود  تاكید كرده كه در تابستان امسال دو بار خواهان دیدار با مقامات ایرانی در ژنو شده بود كه این تقاضای او برآورده نشده است.../تحلیل:عصرایران