اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جان کری از توافق اسرائیل و اردن درباره مسجد الاقصی خبر داد/حماس واکنش نشان داد



اخبار,اخبار بین الملل, جان کری

جان کری پس از دیدار روز شنبه خود با ملک عبد الله دوم تاکید کرد که اسرائیل و اردن اقداماتی را درباره مسجد الاقصی اتخاذ خواهند کرد.

 جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن که در راستای تلاش‌های وی برای مهار انتفاضه قدس و احیای مذاکرات سازش میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی صورت گرفت، اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو متعهد به فراهم کردن زمینه اقامه نماز مسلمانان در مسجد الاقصی و زیارت آن از سوی غیرمسلمانان است.

کری از توافق اردن و اسرائیل خبر داد که به مسلمانان اجازه نماز گزاردن در مسجد الاقصی و به دیگران اجازه زیارت این مکان مقدس را می‌دهد.

هدف از سفر جان کری به منطقه تلاش برای مهار انتفاضه فلسطین است. انتفاضه ملت فلسطین وارد چهارمین هفته خود شده است و تا این لحظه 57 فلسطینی در درگیری با نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده و بیش از 2500 نفر هم مجروح شده‌اند.

این در حالی است که کری در دیدار با بنیامین نتانیاهو نسبت به مهار انتفاضه و احتمال دست یابی به راه حلی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در این باره ابراز امیدواری کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از جان کری اعلام کرد که وی در امان بر پایبندی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به بهبود اوضاع در مسجد الاقصی و بازگشت شرایط به وضعیت قبل و نظارت بر مسجد الاقصی از طریق دوربین‌های مدار بسته تاکید کرده است.

کری گفت: مسوولان اسرائیلی به زودی برای آرام کردن اوضاع در مسجد الاقصی و قدس با مسوولان اوقاف فلسطین دیدار خواهند کرد و نتانیاهو اجازه نماز خواندن و زیارت در مسجد الاقصی را به مسلمانان و غیرمسلمانان خواهد داد.

این در حالی است که جنبش مقاومت اسلامی "حماس" ضمن اعلام مخالفت با اظهارات جان کری درباره اوضاع فلسطین، سخنان وی را تلاشی از سوی کاخ سفید برای نجات رژیم اشغالگر قدس از بحران کنونی در زمینه مقابله با انتفاضه دانست.

جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات کری از امان پایتخت اردن درباره پایبندی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اقامه نماز توسط مسلمانان در مسجد الاقصی و زیارت آن از سوی غیرمسلمانان خاطرنشان کرد که این بیانیه کری تلاشی شوم از سوی نتانیاهو با همدستی آمریکا برای تثبیت سلطه رژیم صهیونیستی بر مسجد الاقصی با استفاده از موافقت تل‌آویو با اقامه نماز از سوی مسلمانان در این مسجد است.

این جنبش ضمن تاکید بر مخالفت خود با این اظهارات مبهم کری اعلام کرد که اظهارات وی با دقت بالایی انتخاب شده بود تا نتانیاهو و دولت صهیونیستی فرصت مانور و فرار از زیر بار تعهدات خود را داشته باشند و منتظر فرصت مناسب برای اعمال سلطه بر مسجد الاقصی باشند.

حماس خاطرنشان کرد که این بیانیه حق مسلمانان برای اقامه نماز در این مسجد را با حق غیرمسلمانان برای زیارت آن برابر دانسته است و از سوی دیگر، هدف از این زیارت‌ها که می‌توان چنین تفسیر کرد که منظور از آن حق زیارت دینی مسجد الاقصی توسط یهودیان تندروی صهیونیست است، مشخص نیست.

حماس در همین راستا از تمامی اقشار ملت فلسطین خواسته است که در قبال توطئه‌های طراحی شده علیه انتفاضه که لرزه بر اندام رژیم صهیونیستی انداخته و باعث سر در گمی آن شده است، بیدار و هوشیار باشند و به دفاع از مسجد الاقصی به هر قیمت ممکن پایبند باشند.

این جنبش در بخش دیگری از بیانیه خود از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و مراجع اردنی خواست که از پذیرش هر گونه توافقنامه‌ای که به رژیم صهیونیستی فرصت مانور و سرپوش گذاشتن روی حقوق ملت فلسطین را بدهد، خودداری کرده و به وظیفه خود در حمایت از مسجد الاقصی عمل کنند.

حماس در پایان از سران کشورهای عربی و اسلامی و تمامی آزادگان جهان هم خواسته است که از انتفاضه ملت فلسطین در راه دفاع از مسجد الاقصی حمایت کنند.

اخبار بین الملل - ایسنا


ویدیو مرتبط :
جان کری:کنترل 24 ساعته مسجد الاقصی با دوربین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش تند اسرائیل به اظهارات جان کری درباره توافق هسته ای با ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,توافق ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - اسرائیل: حرف های جان کری درباره توافق با ایران نگران کننده است

یوال اشتینیتز با اشاره به سخنان اخیر کری گفته است: اسراییل به هیچ عنوان نمی تواند توافقی را بپذیرد که زمان دست یابی ایران به سلاح هسته ای را بین چند ماه تا یک سال نگه دارد.

رژیم اسراییل سخنان اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا در جلسه کمیته روابط خارجی سنای این کشور درباره توافق هسته ای با ایران را غیر قابل قبول خواند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز " یوال اشتاینیتز" وزیر امور استراتژیک در کابینه اسراییل در مصاحبه امروز (دوشنبه) با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی ضمن غیر قابل قبول خواندن اظهارات اخیر کری درباره برنامه هسته ای ایران، این سخنان را شوک آور و نگران کننده خواند.

جان کری هفته گذشته در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا با اشاره به اینکه آمریکا و قدرت های جهانی به دنبال توافقی با تهران هستند که زمان دست یابی ایران به سلاح هسته ای را به 6 ماه تا 1 سال برساند، مدعی شده بود این بازه زمانی کمتر از مدت 2 ماه، برای ایران است.

ایران هر گونه تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای را رد کرده و بر حق غنی سازی اورانیوم خود در چارچوب فعالیت های هسته ای صلح آمیز تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای تاکید دارد.

یوال اشتینیتز با اشاره به سخنان اخیر کری گفته است:" اسراییل به هیچ عنوان نمی تواند توافقی را بپذیرد که زمان دست یابی ایران به سلاح هسته ای را بین چند ماه تا یک سال نگه دارد."

این مقام اسراییلی همچنین افزود: چنین توافقی علاوه بر نگه داشتن ایران در آستانه کسب سلاح هسته ای کشورهایی چون عربستان، مصر، الجزایر، امارات و ترکیه را ترغیب به فعالیت های غنی سازی اورانیوم به منظور رقابت با ایران خواهد کرد."

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,توافق ایران و 5+1

 اخبار سیاست خارجی - عصر ایران