اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جانشین طراح بمب گذاری سفارت ایران در لبنان تعیین شد(+عکس)



 اخبار سیاست خارجی - جانشین طراح بمب گذاری سفارت ایران در لبنان تعیین شد

جانشین سرکرده سعودی گروه تروریستی عبدالله عزام لبنان که چندی پیش در شرایط مشکوکی در بازداشت کشته شد، تعیین شده است.

روزنامه الاخبار لبنان نوشت که گردان‌های عبدالله عزام از گروه‌های تروریستی لبنان که چندی پیش ماجد الماجد سرکرده آن در جریان عملیات اطلاعاتی ارتش لبنان بازداشت و در شرایط مبهمی کشته شد، فرمانده جدید برای خود تعیین کرده است.

 

اخبار,اخباررسیاست خارجی,سر کرده جدید عبدالله عزام


بر اساس این گزارش، سراج الدین زریقات امیر جدید این گروهک تروریستی شده است. وی جوانی بیروتی است که بین 20 تا 30 سال سن دارد و بین الزبدانی و قلمون تردد میکند. وی در سال 2011 به دست اطلاعات ارتش لبنان بازداشت شد، اما مدتی بعد با میانجگری شیخ شادی المصری یکی از مشاوران محمد رشید قبانی مفتی اهل تسنن لبنان آزاد شد.

تروریست بی تجربه لبنانی در حالی به این سمت انتخاب شده که عبدالله عزام بعد از هلاکت ماجد الماجد در رکود و انجماد قرار گرفته است و به نظر نمی رسد این تروریست جوان بتواند بار دیگر آن را احیا کند.

این گروه از دو هفته پیش با امیر جدید خود تحرکات تازه ای را در کوهستان های عرسال آغاز کرده اند. وی اخیرا در سخنانی جالب گفته بود که مجاهدان در چند روز عراق را تصرف می کنند و مدتی بعد در بیروت خواهند بود.

کاهش سطح فرماندهی عبدالله عزام از فردی مانند ماجد الماجد به سراج الدین زریقات نشانگر دست خالی گروه های تروریستی در کادرسازی و وجود افراد قوی برای رهبری این گروه هاست.

ماجد الماجد رهبر پیشین گروه عبد الله عزام که از ژوئن 2012 تا ژانویه 2014 فرماندهی این تروریست ها را بر عهده داشت، ارتباطات گسترده‌ای با عربستان سعودی داشت، وی در سال 1973 در ریاض عربستان به دنیا آمد.

این گروه تروریستی در زمان فرماندهی وی انفجاری در نزدیکی سفارت ایران انجام داد که 26 نفر در آن شهید و 146تن دیگر زخمی شدند که رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز در این انفجار به شهادت رسید.

ارتش لبنان در سال 2009 برای دستگیری ماجد الماجد که در این اردوگاه «نهر البارد» در قالب گروه تندروی فتح الاسلام فعالیت می‌کرد، وارد عمل شد که ماجد الماجد توانست از چنگ ارتش فرار کند. به دنبال این قضیه دستگاه قضایی لبنان ماجد را به حبس ابد محکوم کرد. وی همچنین برای فراری دادن زندانیان القاعده در یمن و عراق دست داشته است.

این تروریست سعودی قبل از حرکت به سمت لبنان به یمن رفته بود. به گفته کارشناسان، ماجد تجربه‌ای ده ساله از کار مستقیم در القاعده را در اختیار داشت.

 

 اخبارسیاست خار جی - تسنیم


ویدیو مرتبط :
انفجار ماشین بمب گزاری شده جلوی سفارت ایران در لبنان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ردپای مبلغ تکفیری در حمله به سفارت ایران/2 عامل انفجار مقابل سفارت ایران در لبنان را بهتر بشناسیم (+عکس)



اخبار سیاست خارجی - ردپای مبلغ تکفیری در حمله به سفارت ایران

زریقات همان کسی است که در صفحه توییتر خود اعلام کرد که گردانهای "عبدالله عزام" وابسته به "القاعده" مسئولیت حمله به سفارت ایران در بیروت را برعهده گرفته است.
روزنامه السفیر گزارش داد که "سراج الدین زریقات" مبلغ سلفی تکفیری در انفجار نزدیک سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت دست داشته است.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه السفیر، تیم تحقیقات درباره حمله تروریستی اخیر نزدیک سفارت ایران در بیروت دلایل و شواهد قوی دارد که ثابت می کند "سراج الدین زریقات" در این حمله دست دارد.

زریقات همان کسی است که در صفحه توییتر خود اعلام کرد که گردانهای "عبدالله عزام" وابسته به "القاعده" مسئولیت حمله به سفارت ایران در بیروت را برعهده گرفته است.

بر اساس این گزارش، دو تروریست به نام های معین ابوظهر دارای تابعیت لبنانی و عدنان المحمد دارای تابعیت فلسطینی خود را جلوی سفارت ایران در بیروت منفجر کردند که در جریان آن شماری از شهروندان ایرانی و لبنانی شهید یا زخمی شدند.

برخی خبرها حاکی است که نیروهای امنیتی لبنان تماسی را از طریق شبکه اینترنت بین زریقات و این دو تروریست پیش از اجرای حمله به سفارت ایران ردیابی کرده اند.

به گزارش شبکه العالم، یک منبع امنیتی به السفیر گفت: تحقیقات به این نتیجه رسیده است که خودروی دو دیفرانسیل مورد استفاده در حمله قبل از حرکت به سمت سفارت، در اطراف جاده فرودگاه بیروت مشاهده شده است.

این منبع تصریح کرد: تمرکز محققان روی ارزیابی تصاویر دوربین های نظارتی در این منطقه و سایر مناطق برای فهمیدن چگونگی ورود خودروی بمبگذاری شده به این محل باز و همچنین تعیین هویت راننده تاکسی است که دو تروریست بعد از خروج از هتل آن را کرایه کرده اند؛ و همچنین محققان در تلاش برای تعیین محلی هستند که دو تروریست خودرو را تحویل گرفته اند و این همان نکته مبهمی است که هنوز حل نشده است.

این منبع امنیتی گفت: این دو عامل انتحاری فقط مسئول اجرای عملیات بودند و هویت آنها به طور عمدی فاش شده است اما طراح حمله تلاش زیادی کرده است که ناشناس باقی بماند و چه بسا اقدامات خود را حرفه ای انجام داده است و براساس نزدیکترین فرضیه ، طراح حمله خودرو را در جایی که دوربین نظارتی وجود نداشته تحویل داده است.

به گفته این منبع امنیتی، خودروی بمبگذاری شده از نزدیک کافه "فانتزی و ورلد" عبور کرده است و تصاویر یکی از دوربین ها نشان داد که خودرو از خیابان مشرف به اتوبان فرودگاه و از جلوی "کافی شاب فقیه" واقع بین کافه "فانتزی" و قصر ریاض الصلح در ساعت 9 و 33 دقیقه - یعنی یک ساعت بعد از خروج دو عامل بمبگذار از هتل درمنطقه فردان و حدود 10 دقیقه قبل از اجرای حمله - عبور کرده است.

 

-------------------------------------------


2 عامل انفجار مقابل سفارت ایران در لبنان را بهتر بشناسیم (+عکس)

تنها چند روز پس از انفجار بی سابقه مقابل سفارت كشورمان در بیروت از هویت دو عامل این انفجار پرده برداشته شد اما سوالی كه پیش می آید كه چگونه هویت این دو فرد كشف شد چرا كه كارت های شناسایی ارائه شده به هتل 4 ستاره شرایتون بیروت كه آنها در آن سكونت داشتند، همگی جعلی بوده است.

در واقع پلیس لبنان دو خط موبایل را پیدا كرد كه دو تروریست این عملیات هیچ گاه از آنان استفاده نكردند اما شماره موجود بر روی جعبه این تلفن ها در هتل، پلیس را به محلی كه آنها این دو خط را خریداری كرده بودند، رساند.  


صاحب مغازه می گوید كه شب قبل از انفجار دو جوان كه گویا یكی از آنها تازه از سفر آمده بود وارد مغازه شدند و درخواست  سیم كارت كردند اما من به آنها گفتم كه هر نفر بیش از دو خط نمی تواند بخرد لذا یكی از آنها اعلام كرد كه سیم كارت نمی خواهد و فرد دیگر دو خط را خریداری كرده و همانجا فعال كرد؛ بعد هم طبق قوانین لبنان مقابل دوربین كوچك مغازه قرار گرفت تا تصویری از وی به عنوان مدارك احراز هویت نگهداری كنم.

 

زمانی كه مقابل دوربین قرار گرفت؛ لبخند تلخ و عجیبی زد؛ گویی كه می دانست این عكس فردا در همه رسانه ها پخش خواهد شد و همه را به نقش شیخ احمد الاسیر (شیخ سلفی تندروی جنوب لبنان كه چند ماه است كه فراری است) و شاگردان وی در این عملیات آگاه خواهد ساخت. وی فرد اولی است كه با انفجار خود توانست در سفارت را منفجر كند.
 
اما شناسایی عامل دوم عملیات كه با منفجر كردن خودروی خود باعث كشتار 24 تن شده هم كار سختی نبود چراكه ارتش تصویر الصاق شده بر روی كارت شناسایی جعلی وی كه در هتل وجود داشت را منتشر كرد و موسی المحمد در عدنان فورا با شناسایی پسرش لب به اعتراف گشود.
 
شاگرد شیخ فتنه
اولین عامل این افجار معین أبو ظهر جوان 21 ساله اهل صیدا (شهری در جنوب لبنان كه زادگاه رفیق حریری و پایگاه دوم گروه‌های تكفیری لبنان است) بود.

اخبار ,اخبار سیاست خارجی,عاملان انفجار سفارت ایران در لبنان


پدر این فرد راننده كامیون است و اظهار داشته كه پسرش طی چند ماه اخیر چندین بار از سوریه با وی تماس گرفته، بدون آنكه دلیل حضورش در آن كشور را برای پدرش توضیح دهد اما آخرین بار 5 روز قبل از عملیات با پدرش تماس گرفته و از وی خواسته تا او را ببخشد. او در این اواخر عمرش دارای گرایش های تند سلفی شده و در صفحه فیس بوكش به عنوان آخرین متن نوشته است: : «قسماً سننتقم لك یا شیخ أحمد» یعنی خطاب به شیخ احمد الاسیر نوشته كه قسم می خورم كه انتقام تو را خواهیم گرفت.(با اشاره به حمله ارتش به پایگاه وی و متواری شدن او)
 
خانواده معین درهای منزلشان را این روزها بسته اند تا از سوالات خبرنگاران و شبكه های خبری فرار كنند. ارتش نیز تدابیر گسترده ای را در نزدیكی منزل آنها به كار گرفته تا آنها را از هرگونه تعرض احتمالی مصون دارد.
 
خاندان ابوظهر طی بیانیه ای رسمی از انفجار تروریستی اخیر و اینكه عامل آن فردی از بین خانواده آنها بوده به شدت ابراز ناراحتی كرده و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل نموده است؛ در عین حال معین را فردی شرور خوانده و از وی اعلام برائت كرده اند؛ موضعی كه پیش از این و هنگام مشاركت معین و پسر عمویش فادی در درگیری علیه ارتش لبنان و در حمایت از شیخ احمد الاسیر كه منجر به دستگیری آنها شد، اتخاذ نشده بود.
 
معین در سالهای اخیر و پس از ظهور شیخ احمد الاسیر همواره به مسجد بلال بن ریاح می رفته و خط فكری خود را از الاسیر دریافت كرده است. وی پس از درگیری سلفی ها با ارتش لبنان، اسلحه به دست گرفت و با ارتش وارد جنگ شد و پس از صدور حكم بازداشتش به دانمارك، كویت و سوریه رفت و در جنگ علیه نظام سوریه شركت فعالی داشت.
 
اطرافیان وی از او نقل می كنند كه او تفكر عملیات انتحاری را از شیخ الاسیر گرفته چراكه وی قائل به دادن جان در راه مبارزه با نظام سوریه و حامیان آن بوده است.
 
وی دارای مادری شیعه به نام كوثر عموری است كه به اعتراف اهالی منطقه الزهرانی(زادگاه مادرش)، تاثیری در تربیت وی نداشته چراكه از دوران نوجوانی از دیدن مادرش محروم شده است. 
 
فلسطینی ناخلف
دومین عامل این انفجار جوان 21 ساله فلسطینی به نام عدنان المحمد است كه همراه خانواده اش در منطقه الببساریه در حاشیه منطقه زهرانی واقع در جنوب لبنان و نزدیكی شهر صیدا زندگی می كرده است. این جوان پیش از این هم در سال 2012 به جرم ایجاد درگیری شخصی مذهبی بازداشت شده بود. خانواده او هم چند ماهی از وی بی خبر بودند و اعتراف كردند كه وی تنها چند هفته قبل از سوریه با آنها تماس گرفته است و حتی یكبار از طریق اسكایپ با خانواده خود صحت كرده است.
 
این جوان فلسطینی پیشتر در یك تعمیرگاه اتومبیل كار می كرده و صاحب كار وی به نام محمود .ع  بعد از اطلاع از انفجار سفارت ایران متواری است.

اخبار ,اخبار سیاست خارجی,عاملان انفجار سفارت ایران در لبنان

 
منطقه البیساریه از سالها پیش محل زندگی تعدادی از آوارگان فلسطینی است كه برخی از جوانان آنها به تفكرات سلفی گرایش پیدا كرده اند. 
 
خانواده عدنان از سال 1976 به این منطقه آمدند و البته در دوره اشغال جنوب لبنان مدتی به اردوگاه یرموك در سوریه رفتند.


فاطمه كاید عكاویه مادر این تروریست از اقدامات پسرش ابراز برائت كرده و حتی اعلام كرده كه حاضر نیست جنازه پسرش را تحویل بگیرد. حتی بعضی همسایگان وی این جوان را به فردی سبك مغز توصیف می كنند كه بیشتر اوقات حتی در محل كار خود حالتی عادی نداشته و احتمالا از روی اختیار و در حالت عادی این اقدام را انجام نداده است.

 

برادر عدنان كه 24 سال سن دارد هم از مشتریان پر و پا قرص مسجد احمد الاسیر بوده اما پس از توصیه های جدی مادرش از رفتن به این مسجد مدتی است منصرف شده است اما نضال م. جوان 24 ساله و دوست صمیمی عدنان كماكان به این مسجد رفت و آمد داشته و تفكرات و دستورات سلفی ها را به دوستان خود منتقل می كرده است. نضال مدتی است مخفی شده و پدرش مدعی است وی به دستور شیخ الاسیر مدتی است برای جنگ با نظام سوریه عازم القصیر شده است.
 
نضال چندی پیش، از ازدواج خواهر عدنان با یك جوان شیعی به شدت انتقاد و اعلام كرده طبق فتاوی شیوخ سلفی، عدنان می تواند خواهرش را كه از یك جوان شیعی حامله شده، بكشد چراكه خواهرش با این اقدام كافر شده است. تحقیقات اولیه نشان می دهد كه نضال عدنان را همراه خود به سوریه برده و احتمال نقش داشتن وی در انفجار اخیر وجود دارد.
 
 جنازه های بر زمین مانده
حدود یك هفته از انفجار بیروت می گذرد اما جنازه دو جوان سركش و خودسر روی دست ارتش لبنان مانده و هنوز تصیمیمی برای تحویل این جنازه ها به خانواده هایشان گرفته نشده است؛ در عین حال خانواده عدنان اعلام كرده كه جنازه فرزندانشان را تحویل نخواهد گرفت. در همین حال شهروندان و نمایندگان شهر صیدا نیز از این دو جوان اعلام برائت كرده و از مردم لبنان بویژه شیعیان خواسته اند تا حساب مردم این شهر را از عوامل انتحاری جدا كنند. این روزها حتی حزب الله و حركت امل به نیروهای امنیتی كمك می كنند تا كسی به خانواده این افراد تعرضی نكند.
 
از سوی دیگر در حالی شیخ زریقات از شیوخ وهابی لبنان اعلام كرده كه این عملیات توسط كتائب عبدالله عزام صورت گرفته اما بررسی های میدانی نشان می دهد كه این گروه در شهر صیدا و مشخصا اردوگاه عین الحلوه(واقع در جنوب صیدا) كه بزرگترین اردوگاه فلسطینی های آواره در لبنان است، حضور نداشته و فعالیتی نمی كنند بلكه این عملیات از داخل خاك سوریه طراحی و مقدمات آن در شمال لبنان و در شهر عرسال فراهم شده است.

 

در واقع چنین به نظر می رسد كه اظهارات زریقات برای گمراه كردن افكار عمومی از انجام این اقدام توسط گروههای معارض سوری در مناطقی كه توسط عربستان سعودی پشتیبانی می شوند، صورت گرفته است؛ البته فرضیه همكاری زریقات با الاسیر و مخالفین سوری هم منتفی نیست.

اخبار سیاست خارجی - فارس,جهان نیوز