اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جانشین اشتون کیست؟



اخبار,اخبار بین الملل ,جانشین اشتون

 

اخبار بین الملل - آسوشیتدپرس گزارش داد
جانشین اشتون کیست؟

همزمان با تلاش اتحادیه اروپا برای واکنش به تحولات بین المللی، ایتالیا و لهستان در تلاش برای گرفتن کرسی مسئول سیاست خارجی در این اتحادیه هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس، نامزدهای ایتالیا و لهستان در تلاش برای رقابت و کسب کرسی جانشینی کاترین اشتون مسئول کنونی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستند که به نظر می رسد دیدگاه های این نامزدها درباره مسکو در انتخاب آن ها بسیار موثر خواهد بود.

دوره تصدی کاترین اشتون در سمت دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا ماه اکتبر پایان می یابد. این سمت طی سال های اخیر به علت فعالیت محوری اشتون در مذاکرات هسته ای با ایران از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

دفتر "ماتئو رنتسی" نخست وزیر ایتالیا روز جمعه به طور رسمی "فدریکا موگرینی" وزیر خارجه خود را برای این سمت نامزد کرده است این در حالی است که دولت لهستان نیز "رادک سیکورسکی" وزیر خارجه این کشور را نامزد مناسب این سمت معرفی کرده است.

چندین کشور اروپایی موگرینی 41 ساله را که از سیاستمداران چپگرا است و تنها از فوریه سمت وزارت را به عهده گرفته است رد می کنند. آن ها می گویند موگرینی فاقد تجربه لازم است و به علت مناسبات تجاری نزدیک ایتالیا و روسیه و نیز اتکای ایتالیا به انرژی روسیه فردی طرفدار بهبود مناسبات با مسکو به شمار می رود.

سیکورسکی توسط بسیاری از دولت های شرق اروپا فردی ضد مسکو به شمار می رود با این حال سران اروپا نگرانند که انتصاب این فرد آشتی با روسیه را دشوارتر کند.

این سیاستمدار محافظه کار 51 ساله از سال 2007 میلادی سمت وزارت خارجه لهستان را به عهده دارد و به رغم بی اعتمادی به روسیه مناسبات کاری منطقی با مسکو برقرار کرده است. از زمان اقدام روسیه درباره کریمه با این حال سیرکورسکی بارها از ناتو خواسته است پایگاهی دایم در لهستان برپا کند و مسکو نیز این اقدام را تحریک آمیز توصیف کرده است.

به طور کلی به نظر می رسد بخت موگرینی برای کسب کرسی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بسیار بیشتر از سیکورسکی است زیرا سران احزاب راست میانه رو در اروپا اکنون سمت های زیادی در کرسی های بلندپایه اروپایی دارند.

دیگر نامزد های احتمالای این سمت "فرانس تیمرمان" وزیر خارجه هلند و "کریستالینا گئوریگوا" کمیسر بلغارستان توسعه امداد رسانی اروپا هستند با این حال این افراد توسط دولت هایشان نامزد نشده اند.

گفتنی است، سران اروپا سی ام اوت در نشستی جانشین کاترین اشتون برای کرسی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را معرفی خواهند کرد.
اخبار بین الملل - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
جانشین پیامبر(ص) کیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جانشین «کاترین اشتون» کیست؟


سران دولت‌های عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با برگزاری نشستی در بروکسل، رئیس سیاست خارجی جدید این اتحادیه را انتخاب خواهند کرد که جانشین کاترین اشتون می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: سران دولت‌های عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با برگزاری نشستی در بروکسل، رئیس سیاست خارجی جدید این اتحادیه را انتخاب خواهند کرد که جانشین کاترین اشتون می‌شود.

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: کاترین اشتون قرار است در اواخر ماه اکتبر از سمت رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا کناره‌گیری کرده و این سمت را تحویل جانشینش بدهد که احتمالا تحت ریاست ژان کلود یونکر، رئیس جدید کمیسیون اروپا تعیین خواهد شد.

گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص جانشین احتمالی اشتون وجود دارد که «فدریکا موگرینی» وزیر امور خارجه جدید ایتالیا، «کریستالینا جئورجیوا» کمیسیونر فعال بلغارستان در امور کمک‌های بشردوستانه، «رودوسلاو سیکورسکی» وزیر امور خارجه لهستان و «میرسلاو لایکاک» وزیر امور خارجه اسلوواکی و دیپلمات ارشد سابق بروکسل از جمله آن‌ها هستند.

در نشست روز چهارشنبه همچنین انتظار می‌رود که رئیس جدید شورای اروپا تعیین شود تا جانشین هرمان ون رومپوی شود.