اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جابری انصاری: فضای استراتژیک روابط بین ایران و آمریکا تغییری نکرده است



اخبار,اخبار سیاسی,جابر انصاری

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: امیدواریم در آینده شاهد گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با چین باشیم.

به گزارش (ایسنا)، حسین جابری انصاری در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود با اشاره به سفر رئیس جمهور چین به ایران و دستاوردهای این سفر، گفت: طی این سفر افق بیست و پنج ساله راهبردی چین و ایران مورد توافق دو کشور قرار گرفت.

وی ادامه داد: روابط با چین برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است. روابطی پایا و تاریخی بین دو کشور است. در حدود کمتر از نیم قرن گذشته که دوران جدید دو کشور برقرار شده است تا امروز همواره این روابط رو به گسترش بوده است و در بیش از یک دهه گذشته هم که جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه تحمیلی برخی از قدرت‌های جهانی شرایط خاصی را سپری می‌کرد روابط و همکاری‌های بین ایران و چین از حجم و اهمیت خاص خود برخوردار بوده است.

جابری انصاری ادامه داد: در دوران جدید پسابرجام و پس از رفع این تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی طبیعتاً رابطه با چین برای ایران و رابطه با ایران برای چین از اهمیت شایسته‌ای برخوردار است و امیدواریم که مطابق توافقی که بین دو کشور بوده است در افق بیست و پنج ساله آینده شاهد شکوفایی و افزایش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌ اقتصادی و سایر جنبه‌های روابط باشیم.

گفت‌وگوی دو جانبه بین ظریف و ترکی الفیصل انجام نشده است

در این نشست مطبوعاتی خبرنگاری خطاب به جابری انصاری گفت که خبرگزاری رویترز در روز شنبه گزارشی منتشر کرد مبنی بر این که بین آقای ظریف و ترکی الفیصل شاهزاده سعودی در حاشیه اجلاس داووس و در جریان برگزاری نشستی در ارتباط با بحران سوریه درگیری لفظی ایجاد شده است که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: در حاشیه اجلاس مجمع جهانی داووس مجموعه نشست‌های مختلفی برگزار شد و آنچه که در آن خبر مورد اشاره قرار گرفته مربوط به نشستی است در ارتباط با مساله‌ سوریه که در حاشیه اجلاس داووس برگزار شده است. این نشست توسط آقای دی میستورا، نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه برگزار شده بود و دراین نشست افراد شرکت کننده نظرات خود را در مورد بحث سوریه مطرح کردند.

وی با بیان این که گفت‌وگوی دو جانبه بین آقای ظریف و این مقام سعودی انجام نشده است، افزود: طبیعی است که در این نشستهای عمومی هر یک از شرکت‌کنندگان نظرات خود را مطرح می‌کنند و این خبر بیش از اندازه واقعیت خود مورد بزرگ‌نمایی قرار گرفته است و همانطور که اشاره کردم گفت‌وگوی دو جانبه‌ای وجود نداشته است.

بر اساس سیاست‌گذاری‌های کشور درخواست آمریکا را پیگیری می‌کنیم

در این نشست خبرنگاری از سخنگوی وزار خارجه پرسید که روز پنج شنبه گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از جان کری گزارش داد که وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس داووس با یکدیگر ملاقاتی داشتند و در این ملاقات آقای جان کری از ایران خواسته که اگر کمکی می‌تواند در مورد تعیین تکلیف وضعیت سه آمریکایی که در عراق ناپدید شده اند به آمریکایی‌ها بدهد و آقای ظریف نیز بر اساس این خبر اعلام کرده که ایران هر کمکی که بتواند انجام می‌دهد.

جابری انصاری در پاسخ به سوال این خبرنگار گفت: آنچه که مورد اشاره شد درخواست از سوی آمریکایی‌ها بوده است.

وی با اشاره به مساعدت‌ها و کمک‌های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران درمورد موارد مشابه در چند سال گذشته گفت: مبادله اخیری که درارتباط با زندانیان صورت گرفت بر اساس همین نگاه و نگرش انسان دوستانه بود.

وی با بیان این که توجه به مسائل انسان دوستانه و ابعاد آن مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است گفت: توجه ایران به این موضوع زمینه حصول توافقی شد که شما هفته گذشته در بحث مبادله زندانیان شاهد آن بودید.

وی ادامه داد: در ارتباط با آنچه که در عراق رخ داده است اگر ایران بتواند کمکی بکند بر اساس سیاست‌گذاری‌هایی که در کشور انجام می‌شود این امر پیگیری می‌شود .

وی بار دیگر با بیان اینکه سیاست‌ ایران در مورد مسائل انسان دوستانه انجام کمک در صورتی که توانایی آن را داشته باشد است ادامه داد‌: درمورد موضوع خاصی که مطرح شد باید این موضوع در مجاری ذی‌ربط مورد بررسی قرار گیرد که آیا امکان چنین چیزی وجود دارد یا نه؟

گفت‌وگوهای مهمی بین رئیس‌جمهور و پاپ در واتیکان انجام خواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در بخش ابتدایی سخنان خود در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی با اشاره به رفت و آمدهای مهم دیپلماتیکی که بین ایران و کشورهای مختلف جهان در حال حاضر در حال انجام است، به سفر حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور کشورمان به دو کشور اروپایی ایتالیا و فرانسه اشاره کرد و گفت:‌ در سفری که ایشان به ایتالیا دارند علاوه بر گفت‌وگو با مقامات این کشور رایزنی‌هایی نیز با پاپ خواهند داشت.

جابری انصاری با بیان اینکه در سفر به فرانسه هیات بزرگ اقتصادی نیز رئیس جمهور را همراهی می‌کند تصریح کرد: این نخستین سفر اروپایی آقای روحانی در دوران ریاست جمهوری ایشان به ویژه در دوران پسابرجام است.

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی در ادامه به روابط تاریخی ایران و ایتالیا اشاره کرد و گفت: در جریان فراز و نشیب‌های سالهای گذشته روابط ایران و ایتالیا از بیشترین قوت برخوردار بوده است.

وی همچنین به فراز و نشیب‌های رابطه ایران با فرانسه اشاره کرد و گفت: در سفر به این دو کشور مذاکرات مهمی بین مقامات ایران و ایتالیا و فرانسه صورت خواهد گرفت . گفت‌وگوهای مهمی بین رئیس جمهور و پاپ در واتیکان انجام خواهدشد.

جابری انصاری با بیان اینکه در جریان این گفت‌و‌گوها در ارتباط با روابط دو جانبه منطقه‌ای بین‌المللی و انسانی به ویژه در گفت‌وگو با پاپ گفت و گو و رایزنی می‌شود تصریح کرد: امیدوارم این سفر زمینه ساز تحرکات و همکاری‌های گسترده‌تر بین ایران و کشورهای اروپایی به خصوص در مرحله پسابرجام باشد.

سیاست ایران گسترش همکاری با ترکیه و کنترل قطعی و مهار اختلافات بین دو کشور است

خبرنگاری در این نشست مطبوعاتی در مورد تهدیدهای ترکیه علیه ایران پرسید و خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت: به نظر می‌رسد که ترکیه به دنبال احیای امپراطوری عثمانی است و آیا قرار است اقدامی برای کاهش تنش بین دو کشور و جلوگیری از سرد شدن روابط بین این دو کشور همسایه صورت بگیرد که این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در پاسخ به سوال این خبرنگار اعلام کرد: ترکیه همسایه مهم و بزرگ ایران است و ما شاهد تاریخی از همکاری‌ها و البته رقابت‌ها و اختلافات بین دو کشور هستیم. سیاست ایران گسترش همکاری با ترکیه و کنترل قطعی و مهار اختلافات بین دو کشور است و ما تلاش می‌کنیم که روابط دو کشور در قالب رقابت طبیعی خود باقی بماند .

جابری انصاری درهمین راستا ادامه داد: به طور معمول بین کشورها رقابت‌هایی وجود دارد و مهم این است که کشورها با هوشیاری و تدبیر اجازه ندهند که این رقابت‌های طبیعی تبدیل به دشمنی شود واین سیاست‌ ایران در تعامل با کشورهای مختلف از جمله در مورد ترکیه است. ما تلاش داریم همکاری‌های خود را با این کشور همسایه گسترش دهیم تا روابط دو کشور در چارچوب همان رقاب‌های طبیعی باقی بماند.

هر نوع میانجی‌گری منوط به تغییر سیاست عربستان سعودی است

نواز شریف برای ایفای نقش میانجیگری بین ایران و عربستان اعلام آمادگی کرد

در ادامه این نشست مطبوعاتی خبرنگاری با اشاره به سفر هفته گذشته نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان به تهران از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بحثی که در ارتباط با میانجیگری وی بین ایران و عربستان مطرح شده بود و اینکه اعلام شده قرار است یک هیأت ایرانی و سعودی در اسلام‌آباد با یکدیگر دیدار کنند، پرسید که جابری انصاری در پاسخ توضیح داد: آقای نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان در سفری که به تهران و ریاض داشتند مسائل مختلفی را دنبال می‌کردند از جمله اعلام آمادگی برای ایفای نقش میانجیگری بین ایران و عربستان.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها به صراحت اعلام کرده است که ما از نیات حسنه کشورهای دوست و برادر در این زمینه استقبال می‌کنیم ولی معتقدیم که موفقیت هر نوع میانجیگری منوط به تغییر سیاست عربستان سعودی که مبتنی بر تنش و ایجاد بحران است، می‌باشد.

عربستان با ایران قطع ارتباط کرده و باید برای اتخاذ سیاست‌های جدید و حل مسائل پیش آمده اعلام آمادگی کند

جابری انصاری با بیان اینکه هر نوع اتفاقی در راستای انجام این موضوع منوط به وجود اراده روشن درعربستان سعودی برای حل اختلافات است،‌ خاطرنشان کرد: عربستان سعودی بود که با ایران قطع ارتباط کرد و آن کشور است که باید برای اتخاذ سیاست‌های جدید و حل مسائل پیش آمده اعلام آمادگی کند که در حال حاضر هیچ علامتی در این ارتباط از سوی عربستان دیده نمی‌شود.

بحث مذاکرات سوریه سوال دیگری بود که خبرنگاران از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسیدند. در همین راستا خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه مذاکرات دور چهارم برای بحران سوریه قرار است به تعویق بیفتد و آیا در مورد تهیه لیست گروه‌های معارض و تروریستی در سوریه بین شرکت‌کنندگان در این اجلاس توافقی حاصل شده است که جابری انصاری در پاسخ با اشاره به تلاش برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی در راستای تحمیل نظرات خود در ارتباط با لیست گروه‌های معارض سوری، ادامه داد: این گونه عملکردها باعث شده که مشکلی در پیشبرد جدول زمان‌بندی اتخاذ شده به وجود بیاید. چنانکه آقای دی‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه در سخنان خود اشاراتی به مشکلات فراروی گفت‌و‌گوهای پیش رو داشتند.

ایران به نقش کمک‌کننده و تسهیل کننده خود برای حل بحران سوریه از طریق سیاسی ادامه می‌دهد

جابری انصاری به سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حل بحران سوریه اشاره کرد و گفت: ما از همان ابتدا تأکید داشته‌ایم که حل بحران سوریه در چارچوب راه‌حل سیاسی باید صورت بگیرد و این موضوع راه‌حل نظامی ندارد و ما در راستای حل این بحران از طریق سیاسی مشارکت و همکاری داشته‌ایم و همچنان به نقش کمک کننده و تسهیل کننده خود ادامه می‌دهیم.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه هرچه زودتر توافق در مورد لیست گروه‌های معارض و گروه‌های تروریستی در سوریه صورت بگیرد تا مذاکرات حل بحران سوریه ادامه پیدا کند بار دیگر تأکید کرد: ایران به نقش کمک کننده و تسهیل کننده خود برای حل بحران سوریه از طریق سیاسی ادامه می‌دهد.

سفر رییس‌جمهور چین ارتباط مستقیمی با تحولات ایران وعربستان نداشت

یکی دیگر از سوالاتی که در این نشست از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسیده شد در مورد سفر رئیس جمهور چین به تهران بود. چنانکه خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت رئیس جمهور چین قبل از سفر به تهران سفری نیز به ریاض داشتند و آیا ایشان در جریان سفر به تهران و ریاض تلاش کردند که نقش میانجیگری بین ایران و عربستان ایفا کنند که جابری انصاری در پاسخ، گفت: سفر رئیس جمهور چین به تهران سفری بود که از مدت‌ها قبل برنامه ریزی شده بود. سفری مهم در چارچوب همکاری‌ها و گسترش روابط بین تهران و پکن بود و ارتباط مستقیمی با تحولات جاری که در سوال شما مورد اشاره بود نداشت.

وی با اشاره به قراردادهایی که بین ایران و چین در جریان این سفر منعقد شد، خاطرنشان کرد: در این سفر در ارتباط با همکاری‌های دو کشور و گسترش آن گفت‌وگوها و رایزنی‌های خوبی انجام شد و همانطور که اشاره کردم این سفر ناظر به یک موضوع خاص مطلقاً نبود.

جابری انصاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ایران در شرایط پسابرجام در انتخاب شرکای تجاری خود محدودیت‌ها و ضوابطی قائل است، خاطرنشان کرد: طبیعی است که در جریان رابطه هر کشور با کشور دیگر مجموعه عواملی از جمله ظرفیت‌های دو کشور و نوع رابطه پیشین دو کشور در دوره‌های زمانی مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد و قطعاً نوع روابط ایران با کشورهای دیگر نیز از چنین قاعده‌ای مستثنی نیست.

جابری انصاری در همین راستا ادامه داد: ایران در انتخاب شرکای تجاری خود علاوه بر موضوع ظرفیت‌ها به این شاخص نیز توجه می‌کند که نوع تعامل آن کشور با ایران به خصوص در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه علیه ایران چگونه بوده است و بر اساس معیارهایش از جمله معیارهایی که مورد اشاره قرار گرفت، روابط خود را با کشورهای مختلف تنظیم و یا بازتنظیم می‌کند.

برای سفر اشتاین مایر به تهران توافق شده، سفر مرکل از جمله مطالب رسانه‌ای است

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری در مورد صحت اخبار منتشر شده مبنی بر سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به تهران در اردیبهشت ماه سال 95، اظهار کرد: آنچه که بین ایران و آلمان در جریان است این است که قرار است آقای اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان به تهران سفری داشته باشند و در مورد زمان این سفر توافقی میان دو کشور انجام شده است و دیگر موارد منتشر شده در این زمینه مطالب رسانه‌ای است.

وی ادامه داد: هرگونه توافقی بین دو کشور ایران و آلمان در خصوص رفت و آمد مقامات عالی دو کشور به تهران و برلین صورت بگیرد به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

فضای استراتژیک روابط بین ایران و آمریکا تغییری نکرده است

خبرنگاری در این نشست مطبوعاتی به سفر اخیر جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان اشاره کرد و گفت آقای کری در این سفر در دیداری که با ملک سلمان داشته‌اند اعلام کرده‌اند که آمریکا در کنار سعودی‌ها قرار خواهد داشت و با توجه به توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا شما این تناقض را چگونه ارزیابی می‌کنید که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: همانطور که قبلا نیز بارها به اطلاع مردم ایران رسانده‌ایم توافق هسته‌ای در مورد یک موضوع خاص و موردی است و فضای استراتژیک روابط بین ایران و آمریکا تغییری نکرده است و طبیعی است که آمریکایی‌ها سیاست خاص خود را دنبال کنند و ایران نیز سیاست خاص خود را بر اساس راهبرد خود در زمینه سیاست خارجی دنبال می‌کند و بر همین اساس درجاتی از اختلاف بین دو کشور به خاطر راهبردهای متفاوت وجود دارد.

وی همچنین خطاب به این خبرنگار گفت: از دیگر سو هرگونه اظهارنظری را در مکان خود و در حد آن اظهارنظر انجام شده باید مورد توجه قرار داد.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد دیپلماسی انرژی پرسید و اینکه آیا در سفر رئیس جمهور به اروپا و سفر رئیس جمهور چین به تهران موضوع دیپلماسی انرژی در دستور مذاکرات بوده است یا نه که انصاری در پاسخ گفت: مطمئناً در هر دو سفر مورد اشاره یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو بین مقامات کشورها بحث دیپلماسی انرژی بوده است.

با پایان تحریم‌ها امکان تحرک ایران در زمینه‌ دیپلماسی انرژی بیشتر فراهم شده است

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ثابت سیاست خارجی کشورمان به خصوص در زمان پسابرجام بحث پیگیری دیپلماسی انرژی و انجام همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در این چارچوب است،‌ گفت: در دوران اخیر با پایان تحریم‌ها امکان تحرک ایران در زمینه‌های مختلف دیپلماسی از جمله دیپلماسی انرژی بیشتر فراهم شده و ما تلاش داریم از این فرصت در جریان گفت‌وگوها و مذاکرات خود با کشورهای مختلف به نحو احسن استفاده کنیم.

در سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه رایزنی‌هایی بین بخش‌های خصوصی و دولتی اقتصادی ایران و این کشورها انجام می‌شود

خبرنگاری خطاب به جابری انصاری گفت: در چند روز گذشته خبری منتشر شده مبنی بر اینکه قرار است که ایران بیش از 100 هواپیما از طرف‌های غربی بخرد و همچنین در همین چارچوب معامله‌ای بالغ بر 500 میلیون دلار نیز بین ایران و شرکت پژو انجام شود. از دیگر سو برخی نیز این موضوع را مطرح کردند که بحث آزادی پول‌های بلوکه شده ایران دچار مشکلاتی شده و در توافقات پشت پرده ایران می‌خواهد در قالب چنین توافقاتی این پول‌ها را به دست بیاورد که جابری انصاری در پاسخ گفت: هیچ ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد. به طور طبیعی وقتی سفری بین دو کشور انجام می‌شود جنبه‌های ممکن همکاری بین دو کشور بر اساس سوابق قبلی و ظرفیت‌های موجود بین دو کشور مورد توجه قرار می‌گیرد. در سفر آقای رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه نیز هیأت بزرگ اقتصادی از بخش خصوصی و دولتی ایشان را همراهی می‌کنند و طبعاً در جریان نشست‌های اقتصادی که در این دو کشور صورت می‌گیرد رایزنی‌هایی بین بخش‌های خصوصی و دولتی اقتصادی ایران و این کشورها صورت می‌گیرد.

جابری انصاری به روابط بین خودروسازان ایرانی و فرانسوی در دوره‌های گذشته اشاره کرد و گفت: چنین ارتباطی بین آنها وجود داشته و در حال حاضر نیز رایزنی‌هایی بین دو کشور در این حوزه وجود دارد. این رایزنی‌ها در جریان این سفر نیز دنبال می‌شود و اگر توافق نهایی صورت بگیرد دو کشور در این زمینه همکاری‌هایی انجام خواهند داد.

وی تصریح کرد: گفت‌وگو در این زمینه جزو دستورکارهاست ولی تحقق این موضوع منوط به حصول توافق نهایی بین دو کشور در این زمینه است.

باید از فضای پسابرجام حداکثر استفاده را ببریم

در ادامه این نشست خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزیر امور خارجه، گفت که به نظر می‌رسد در حال حاضر برخی از شرکت‌های خارجی برای انجام سرمایه‌گذاری در ایران با تردیدها و شک‌هایی روبرو هستند و تلاش دارند که با نوعی احتیاط وارد این عرصه شوند که جابری انصاری در پاسخ گفت: اینکه شرکت‌های جهانی با نوعی احتیاط جهت حضور و سرمایه‌گذاری در بازار اقتصادی ایران در حال تصمیم‌گیری هستند و وارد این عرصه می‌شوند در آغاز مرحله جدیدی در اقتصادی ایران، ‌این امر مقداری طبیعی است و مقداری از آن نیز جنگ روانی و بزرگ‌نمایی رسانه‌ای است.

وی با بیان اینکه وقتی اقتصاد یک کشور از یک مرحله‌ای به مرحله دیگر وارد می‌شود، سرمایه‌گذاران به طور معمول برای انجام سرمایه گذاری رویه‌های خود را طی می‌کنند و سرمایه و سرمایه‌گذار به شکلی محافظه‌کارانه وارد عرصه می‌شود و بخشی از این موضوع طبیعی است، ادامه داد: همانطور که اشاره کردم بخشی از آن نیز بزرگ‌نمایی است و رسانه‌های ما باید به این مسأله توجه کنند که به اینگونه بحث‌ها و مسائل دامن نزنند.

جابری انصاری با بیان اینکه مرحله جدیدی برای اقتصاد ایران فراهم شده و به طور طبیعی در دوران پسابرجام فضای مساعدتر بین‌المللی برای ایران ایجاد می‌شود، ادامه داد: ما باید از این فضا حداکثر استفاده را کنیم.

انصاری همچنین در پاسخ به سوال همین خبرنگار مبنی بر اینکه مقامات سازمان‌ هواپیمایی اعلام کردند که قصد دارند خطوط پروازی مستقیم بین ایران و آمریکا ایجاد کنند، گفت: برخی از اظهارنظرهایی که در این ارتباط از سوی مسئولان مربوطه صورت گرفته تنها خبر از درخواست‌هایی می‌دهد.

وی با بیان اینکه پیگیری این موضوع و دیگر مباحث مرتبط با آن را باید بر عهده زمان گذاشت، خاطرنشان کرد: پس از بررسی جهات مختلف این موضوع اطلاع بیشتری در این ارتباط در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

آن‌چه در جده صادر شد یک بیانیه غیراجماعی بوده است

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد رأی مثبت عراق به بیانیه ضدایرانی اتحادیه عرب، پرسید که جابری انصاری در پاسخ به این سوال با اشاره به نشست اخیر در جده، گفت: آنچه که در جده صادر شد یک بیانیه غیراجماعی بوده است و کشورهای مختلف تحفظ‌هایی نسبت به بندهای مختلف آن داشته‌اند و آن را مطرح کرده‌اند ولی روند به گونه‌ای تدوین و مدیریت شد که یک بیانیه یک‌جانبه و غیراجماعی و بر اساس خواسته‌های کشور میزبان صادر شود.

عراق با هوشیاری زمینه‌ای را فراهم کند که سازمان همکاری اسلامی به وظایف اصلی خود و اهدافی که برای آن ایجاد شده بپردازد

سازمان همکاری اسلامی به ابزاری برای تسویه حساب سیاسی از سوی یک کشور خاص تبدیل نشود

وی ادامه داد: انتظار طبیعی ایران از کشورهای دوستی مثل عراق این است که با هوشیاری و توجه به جنبه‌های عمیق‌تر مسائل جاری زمینه‌ای را فراهم کنند که سازمان همکاری اسلامی به وظایف اصلی خود و اهدافی که برای آن ایجاد شده بپردازد. سازمان همکاری اسلامی بعد از آتش‌سوزی مسجدالأقصی و اشغال قدس شکل گرفت و هدف از ایجاد آن رویارویی با صهیونیست‌ها و هتک حرمت به اماکن مقدسه بود. ولی باعث تأسف است که در مسیر تاریخی ما به جایی رسیده‌ایم که اختلاف بین کشورهای اسلامی به عنوان دستور کار این سازمان انتخاب می‌شود و امیدواریم که با همکاری دیگر کشورهای اسلامی اجازه بهره‌برداری سوء از یک سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی که وظایف مشخصی در برابر دشمنان اسلام دارد، داده نشود و این سازمان به ابزاری برای تسویه حساب سیاسی از سوی یک کشور خاص تبدیل نشود و ما این موضوع را به کشورهای دوست از جمله عراق، رسانده‌ایم.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید خبری منتشر شده مبنی بر اینکه آقای رئیس جمهور نامه‌ای را به سران کشورهای گروه 1+5 و همچنین کشورهای منطقه در مورد اجرای برجام و اهمیت عمل به تعهدات از سوی شرکای برجام نوشته‌اند که جابری انصاری در پاسخ گفت: چنین چیزی اگر وجود داشته باشد به استحضار ملت رسانده می‌شود و ما پاسخگوی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و بلندگوهای رسمی نمی‌توانیم باشیم.

در ادامه نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با نمایندگان رسانه‌های گروهی خبرنگاری، اظهار کرد که برخی از تحلیل‌گران و رسانه‌های معتبر جهانی روابط کنونی ایران و آمریکا را به روابط دوران نامزدی تشبیه کرده‌اند که در کنار محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها این روابط وجود دارد و اگر شما تأکید دارید که گفت‌وگوهای ایران و آمریکا فقط در مورد یک موضوع خاص بوده است، می‌خواستم از شما بپرسم که تعریف رسمی شما از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور چیست با توجه به اینکه دو کشور معتقدند که همچنان ایران و آمریکا در شرایط قطع روابط دیپلماتیک به سر می‌برند که جابری انصاری در پاسخ گفت: قطع روابط دیپلماتیک تعریف خاص خود را دارد که در کنوانسیون‌ها و بیانیه‌های بین‌المللی به آن اشاره شده است.

قطع ارتباط به معنای نبود هیچ‌گونه ارتباط بین دو کشور مثلاً در حاشیه نشست‌ها و مجامع بین‌المللی نیست

جابری انصاری با بیان اینکه آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدام به قطع روابط با ایران کرد و من در اینجا نیاز به تعریفی از قطع یا بسط روابط دیپلماتیک بین کشورها نمی‌بینیم چرا که این موضوع در قوانین بین‌المللی اشاره شده است،‌ گفت: بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی کشورها می‌توانند رابطه خود را با کشور دیگری قطع کنند ولی این قطع ارتباط به معنای نبود هیچگونه ارتباطی بین دو کشور مثلاً در حاشیه نشست‌ها و مجامع بین‌المللی نیست. مثلا در مورد ایران و مصر نیز ما قطع روابط دیپلماتیک داشتیم ولی تماس‌هایی بین مقامات دو کشور حتی به شکل غیرمستقیم و حتی مستقیم وجود داشت. در مورد موضوع خاص سوال شما نیز همانطور که قبلاً گفته‌ام در دوران گفت‌وگوهای منتهی به برجام و مراحل اجرای آن تماس‌های تلفنی و غیرتلفنی و همچنین دیدارهایی بین وزرای خارجه دو کشور وجود داشته است ولی این موضوع هیچ تغییری را در مفهوم قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور ایجاد نمی‌کند و گفت‌وگوهای اشاره شده در قالب رایزنی و گفت‌وگوهای دوجانبه بین شرکای برجام بوده و اکنون نیز ممکن است بر اساس نیازهایی جهت اجرای برجام چنین موضوعی رخ دهد.

جابری انصاری در همین راستا ادامه داد: در مواقعی مسائل خاصی رخ داده که از کانال‌های موجود برای اجرای برجام برای رایزنی‌های ناظر به آن مسائل خاص استفاده شده که به اطلاع افکار عمومی رسیده است و امر پنهانی وجود نداشته است ولی همه این موارد که اشاره کردم به معنای ایجاد تغییر در فضای راهبردی و استراتژیک بین ایران و ‌آمریکا نیست.

استثناءهای محدودیت ویزا در آمریکا در ذیل تعهدی است که آمریکایی‌ها داده‌اند

خبرنگاری در مورد استثناءهای ایجاد شده از سوی دولت آمریکا برای اجرای محدودیت‌های اعمال شده در قانون صدور گذرنامه از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که وی در پاسخ گفت: همانطور که قبلاً نیز اشاره کرده بودم آقای کری صراحتاً متعهد شده بودند که اجازه نمی‌دهند اجرای این مصوبه تعهدات بین‌المللی آمریکا در اجرای برجام را نقض کند و دولت آمریکا از اختیارات اجرایی و قانونی خود استفاده می‌کند که چنین اتفاقی نیفتد و آنچه که اخیراً نیز اعلام شده است در ذیل تعهدی است که آمریکایی‌ها داده‌اند و همانطور که پیش از این اشاره کردم برای ما عملکرد آمریکا و اجرای تعهداتش در چارچوب برجام حائز اهمیت است و ما بر اساس همین چارچوب تصمیم‌گیری می‌کنیم.

در این نشست خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که در روزهای اخیر آقای روحانی با روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگوهایی جداگانه به صورت تلفنی داشتند و آیا با توجه به این گفت‌وگوها ایران قصد ندارد بین این دو کشور در قضیه قره‌باغ میانجیگری کند که این دیپلمات عالیرتبه پاسخ داد: تماس‌های تلفنی که اشاره کردید در چارچوب روابط همکاری و دوستانه بین ایران و دو کشور مورد اشاره انجام شده است.

وی با اشاره به تلاش ایران برای گسترش روابطش با کشورهای همسایه‌اش، خاطرنشان کرد: در زمینه اختلافات منطقه‌ای سیاست ثابت ایران مهار اختلافات است و در مورد اختلافات بین آذربایجان و ارمنستان نیز ایران سیاست ثابتش تلاش برای کنترل بحران و اجازه ندادن برای گسترش آن است.

جابری انصاری به سابقه تلاش‌های ایران در این زمینه اشاره کرد و گفت: هرگونه نقش‌آفرینی جدید منوط به نیاز و درخواست کشورهای ذی‌نفع است که اگر چنین موضوعی صورت بگیرد بر حسب مورد در ارتباط با آن تصمیم‌گیری می‌شود.

در این نشست مطبوعاتی یکی دیگر از خبرنگاران بار دیگر در مورد سفر رئیس جمهور به دو کشور اروپایی فرانسه و ایتالیا پرسید و اینکه چرا رئیس جمهور این دو کشور را برای سفر انتخاب کرده و آیا قرار است به کشورهای دیگر اروپایی نیز در ‌آینده نزدیک سفر داشته باشد که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: سفرهای دوجانبه بر اساس توافق مابین کشورها انجام می‌شود و حتماً سفرهای دیگری نیز در دستور کار خواهد بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترش روابط ایران با دو کشور فرانسه و ایتالیا،‌ گفت: بین ایران و تعداد دیگری از کشورهای اروپایی نیز گفت‌وگوهایی در زمینه رفت و آمد هیأت‌های عالیرتبه وجود دارد که به حسب مورد به اطلاع افکار عمومی رسانده خواهد شد.

جابری انصاری همچنین در مورد اظهارات سفیر عربستان در عراق علیه ایران و اظهارات مداخله‌جویانه وی در امور کشور عراق‌، اظهار کرد: اظهارات ایشان، اظهاراتی مداخله‌جویانه در امور عراق بوده است که با واکنش دولت عراق مواجه شده است.

ایران سیاست خود در ارتباط با عراق را بر اساس نیازهای متقابل و درخواست رسمی دولت عراق اتخاذ می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سیاست خود در ارتباط با عراق را بر اساس درخواست‌ها و نیازهای متقابل و درخواست رسمی دولت عراق اتخاذ می‌کند و امر پنهانی در این مسأله وجود ندارد که ایران در ارتباط با حل بحران‌های پیش آمده در غرب آسیا به خصوص در زمینه تروریسم و مبارزه با ‌آن تلاش زیادی انجام داده و البته هرگونه اقدام خود در این راستا را بر اساس روال قانونی صورت داده است.

در مورد ایجاد تغییرات در چارت وزارت امورخارجه تصمیمی اتخاذ نشده است

جابری انصاری همچنین در مورد بحث احیای معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه گفت: در مورد ایجاد تغییرات در چارت وزارت امورخارجه تصمیمی اتخاذ نشده است. وزارت امور خارجه حلقه وصل نهادهای اقتصادی کشور با خارج است و در این راستا تمام تلاش خود را برای انجام وظایفی که بر عهده دارد انجام می‌دهد و بر حسب نیاز اگر نیاز به تغییر در چارت وزارت امور خارجه وجود داشته باشد این موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد ولی تاکنون چنین جمع‌بندی وجود نداشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نتایج حاصل از حضور وزیر امور خارجه در اجلاس داووس در این نشست به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: در این اجلاس علاوه بر اینکه وزیر امور خارجه با برخی از مقامات دیگر کشورها رایزنی‌هایی را برای گسترش روابط داشته‌اند در برخی از جلسات و نشست‌هایی که در جریان برگزاری اجلاس داووس برگزار شده شرکت کردند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی از فرصت‌هایی که برای رایزنی و گفت‌وگو وجود دارد برای گسترش منافع خود استفاده می‌کند و این اجلاس نیز فرصتی برای رایزنی فشرده بین مقامات ایرانی شرکت کننده در این اجلاس و دیگر کشورهای حاضر بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد برگزاری اجلاسی در ارتباط با هوانوردی در تهران و اینکه گویی نمایندگانی از شرکت هواپیمایی ایرباس حضور پیدا کردند ولی بوئینگ آمریکا به دلیل مشکل ویزا نتوانسته است حضور پیدا کند،‌ گفت: همانطور که اشاره کردید اجلاسی در این ارتباط در تهران برگزار شده، شرکت‌های مختلفی حضور پیدا کرده‌اند و همانطور که اشاره کردید برخی از شرکت‌های امکان حضور پیدا نکردند که جزئیات مربوط به این موضوع و دیگر مسائل مربوط به آن را باید از مسئولان ذیربط بپرسید.

هیأت فعال ایرانی شرکت کننده در اجلاس جده علیرغم تمام سختی‌ها به موفقیت نسبی دست پیدا کرد

جابری انصاری در پاسخ به سوال پایانی این نشست مطبوعاتی که مربوط به حضور ایران در اجلاس جده بود، اظهار کرد: سیاست ایران شرکت در اجلاس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است. به نحوی که منافع کشور را در این اجلاس‌های پیگیری کند.

وی ادامه داد: اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی که با هدف‌گیری خاصی از سوی دولت میزبان برگزار شده بود و ایران تلاش کرد که با رایزنی‌های مختلفی که در حاشیه این اجلاس انجام می‌دهد در بیانیه پایانی این اجلاس موثر باشد و اجازه ایجاد برخی از روندها در خصوص موضوعات خاصی را ندهد.

جابری انصاری با اشاره به حضور فعال ایران در این اجلاس، گفت: هیأت فعال ایرانی شرکت کننده در این اجلاس علیرغم تمام سختی‌ها به موفقیت نسبی دست پیدا کرد.

عربستان تلاش کرده که اقدام تکی و فردی خود را به یک اقدام جمعی تبدیل کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش‌های عربستان جهت ایجاد نوعی همراهی از سوی کشورهای دیگر در ارتباط با سیاست‌ها و اقداماتش در ارتباط با ایران، اظهار کرد: در واقع عربستان تلاش کرده که اقدام تکی و فردی خود را به یک اقدام جمعی تبدیل کند و در این راستا تلاش کرده که از ظرفیت‌های بین‌المللی برای پیشبرد اهداف خاص خود استفاده کند. در مقابل ایران نیز برای عدم تحقق این سیاست از ظرفیت‌های خود استفاده کرده تا عربستان نتواند سیاست خاص و یکجانبه خود را تبدیل به سیاست جمعی بکند.

 

اخبار  سیاسی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه و افخم ؛سفیر مالزی شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جابری انصاری: عربستان برای ترمیم روابط با ایران تلاشی نکرده است



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان برگزاری موفقیت آمیز انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را به ملت ایران تبریک گفت و افزود: ملت ایران با مشارکت گسترده خود در انتخابات یک بار دیگر ظرفیت‌های نظام جمهوری ایران مبتنی بر مردم سالاری و نقش آفرینی محوری و اساسی ملت در نظام تصمیم‌گیری کشور را نشان دادند و بار دیگر پیوند خود با نظام و انقلاب اسلامی را به منصه ظهور رساندند.

به گزارش ایسنا ، حسین جابری انصاری در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با علت لغو سفر رییس‌جمهور آفریقای جنوبی به تهران اظهار کرد:‌ سفر آقای جاکوب زوما، رییس‌جمهور آفریقای جنوبی قرار بود در هفته جاری برگزار شود و در این چارچوب هیات‌های مقدماتی از این کشور به تهران سفر کرده بودند و چهار دور گفت‌وگوهای مقدماتی بین دو کشور انجام شده بود.

وی افزود:‌ در آستانه سفر به دلیل امر فوق‌العاده‌ای که در قاره آفریقا رخ داد و ایشان نیز با توجه به مسوولیت‌شان در اتحادیه آفریقا مجبور شدند که سفر خود را به تهران به تعویق بیاندازند و همراه هیاتی برای وضعیت مساله‌ پیش آمده در بروندی به این کشور سفر کنند تا مساله داخلی ایجاد شده در این منطقه تبدیل به بحرانی عمیق و فاجعه‌ای انسانی در کل آفریقا نشود.

او گفت: با توجه به این موضوع در حال حاضر مقامات دو کشور در حال رایزنی هستند که تاریخ جدیدی را برای انجام این سفر تعیین کند.

در این نشست خبرنگاری در مورد اتصال بانک‌های ایران به سیستم سوییفت پرسید و از سخنگوی وزارت خارجه خواست نام چند بانک ایرانی را که به این سیستم وصل شده‌اند نام ببرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: جواب سوال شما را به لحاظ فنی باید مقامات بانک از جمله مقامات بانک مرکزی پاسخ دهند و در این ارتباط اطلاع‌رسانی کنند.

جابری‌انصاری در همین زمینه افزود: یکی از تعهدات طرف مقابل در برجام رفع این مشکل بود، البته اجرای آن به دلایل و مشکلات فنی با تاخیراتی همراه بود و باید سیستم فنی بانک‌های ما به این سیستم متصل می‌شدند و این امر انجام شد، ولی در مورد جزییات فنی این موضوع شما باید از مراجع بانکی و بانک مرکزی سوال کنید.

پرداخت‌های قرار داد اس 300 بر اساس جدول زمان‌بندی انجام می‌شود
در ادامه نشست هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، خبرنگاری در مورد خرید اس 300 پرسید و گفت که برخی از مقامات وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که ایران هزینه مربوط به خرید اس 300 را پرداخت نکرده و ممکن است این قرارداد لغو شود. از دیگر سو آقای سرمدی، قائم‌مقام وزارت خارجه در مصاحبه‌ای که روز گذشته با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه داشتند خبر از انعقاد قراردادهای جدیدی در مورد خرید اس 300 از روسیه کرده بود که سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به آن اعلام کرد:‌ دقت خبر آخری که اشاره کردید باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: پیش از این در مورد مبادله اس 300 اعلام نظر شده است. پرداخت‌ها در این زمینه بر اساس جدول زمان‌بندی ایجاد شده انجام می‌شود و طرف مقابل نیز بر اساس این جدول زمانی به تعهدات خود باید عمل کند و هرگونه اختلافی در این مسیر ایجاد شود از مجاری دیپلماتیک و خاص خود پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ‌ایجاد شدن این گونه مسائل در توافق‌های بین کشورها بی‌سابقه نیست و بعضا این مساله پیش می‌آید که اجرای توافق‌ها و قراردادها رخ می‌دهد و مساله مورد اشاره از مجاری خود در حال پیگیری است.

انصاری در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر رییس‌جمهور آذربایجان به تهران دو کشور در ارتباط با لغو روادید به نتیجه رسیدند و توافقی در این زمینه صورت گرفته است؟ گفت: در این زمینه بین دو کشور توافقی صورت نگرفته است و اگر چنین توافقی صورت بگیرد در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌شود و حصول چنین توافقی بستگی به میزان نیاز دو کشور و رفت و آمد هیات‌ها و توافق دو کشور است.

او در پاسخ به سوالی در مورد کمک دولت ایران به ملت فلسطین و مسائل مطرح شده در مورد این موضوع در طی روزهای اخیر و اظهارنظر مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از مبارزه مردم فلسطین برای رهایی از اشغال حمایت کرده و طبیعی است انجام کمک‌ها در این مسیر در چارچوب قانونی خود و بر اساس توافقی که بین ایران و نمایندگی‌های قانونی و مشروع ملت فلسطین صورت می‌گیرد انجام می‌شود و هرگونه امری در این چارچوب به شکل مناسب بر اساس توافق صورت گرفته انجام خواهد شد.

انصاری هم‌چنین بار دیگر بر سیاست کلی ایران بر حمایت از ملت فلسطین و مبارزه آن‌ها برای رهایی از اشغال تاکید کرد.

از صحبت‌های اوحدی درباره دیه جانباختگان منا سوء برداشت شده است
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در مورد اظهارات اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت مبنی بر این که عربستان برای پرداخت دیه جان‌باختگان فاجعه منا اعلام آمادگی کرده است پرسید که انصاری در پاسخ گفت: وزارت خارجه از ابتدای وقوع این فاجعه پیگیر ابعاد حقوقی و انسانی این موضوع بوده است.

وی تصریح کرد: سخنانی که به رییس سازمان حج و زیارت نسبت داده شده، صحبت دقیقی نیست و ایشان نیز خود اعلام کرده‌اند که از صحبت‌های ایشان سوءبرداشت شده و خبر منتشر شده دقیق نیست.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان این که پرونده این موضوع مفتوح و در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: عربستان باید به تعهدات قانونی و اخلاقی خود در مورد این فاجعه به عنوان کشور میزبان عمل کند و به طور طبیعی اولین کار در مورد این فاجعه که هزاران انسان در آن کشته شدند، جبران خسارت جانباختگان است و همان‌طور که پیش از این اشاره کردم پیگیری این موضوع از ابعاد مختلف در دستور کار وزارت خارجه است.

اظهارات نبیل العربی تنها به تشدید منازعات در منطقه منجر می‌شود
صحبت‌های چند روز اخیر نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در مورد برجام و پیامدهای آن برای کشورهای عربی از جمله دیگر سوالاتی بود که در این نشست از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد که او در واکنش اظهار کرد: این‌گونه اظهارات هیچ‌گونه خدمتی به منافع کشورهای عربی و اتحادیه عرب نمی‌کند.

وی با اشاره به مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: توافق حاصل شده در زمینه مذاکرات هسته‌ای و تلاش ایران برای افزایش قدرت قانونی خود علیه هیچ‌یک از کشورهای منطقه و خارج از منطقه نیست و برخی از کشورهای عربی به جای پیگیری سیاست ایران‌هراسی که نتیجه‌ای برای آن‌ها ندارد بهتر است بر روی مسائل داخلی خود و برنامه ملی‌شان برای افزایش قدرت و اقتدارشان متمرکز شوند.

جابری‌ انصاری با تاکید بر این که این گونه موضع‌گیری‌ها تنها به تشدید منازعات در منطقه منجر می‌شود و متضمن هیچ سود و منفعتی نیست، ادامه داد: این‌گونه سیاست‌ها برای خود این کشورها تبعات منفی زیادی به همراه دارد و پیشنهاد ما به آنها این است که آنها به جای صادر کردن مشکلات خود به دیگر کشورها تلاش کنند که برای افزایش قدرت ملی‌شان و حل مشکلات‌شان برنامه‌ریزی کنند و در این زمینه اهتمام داشته باشند. به این نکته توجه داشته باشند که ایران‌هراسی و حمایت از این موضوع برای کشورهای عربی هیچ سودی نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه به صحبت‌های مرحوم حسنین هیکل، روزنامه‌نگار و متفکر مصری اشاره کرد و افزود: او در سخنان خود بارها اعلام کرده بود که من علت دشمنی کشورهای عربی با ایران را نمی‌توانم درک کنم و این که چرا این کشورها از ظرفیت آزاد شده انقلاب اسلامی به صورت مناسب استفاده نمی‌کنند.

او با بیان این که کشورهایی که سیاست‌های مبتنی بر دشمنی با ایران را در دستور کار خود قرار داده‌اند به هیچ نتیجه‌ای نخواهند رسید، تاکید کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که ایران با بسیاری از کشورهای عربی روابط رو به رشدی دارد و این روابط را بر اساس منافع مشترک ادامه می‌دهد و سیاست مورد اشاره سیاستی است که از سوی برخی کشورها عربی دنبال می‌شود.

یک هیات اقتصادی همراه ظریف به شرق آسیا می‌رود
این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی به سفر آسیایی ظریف اشاره کرد و افزود: این سفر از 15 اسفند آغاز خواهد شد.

وی با بیان این که وزیر خارجه کشورمان در ابتدای این سفر به جاکارتا خواهند رفت، ادامه داد: اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در مورد موضوع فلسطین در جاکارتا برگزار خواهد شد و وزیر خارجه کشورمان به نمایندگی از ایران در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

انصاری هم‌چنین به سفر رییس دستگاه دیپلماسی کشور به کشورهای تایلند، برونئی، نیوزیلند، استرالیا و سنگاپور در چارچوب همین تور آسیایی اشاره و اعلام کرد: در این سفر یک هیات اقتصادی وزیر خارجه را همراهی می‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به تلاش دستگاه دیپلماسی و کشور برای استفاده حداکثری از فضای پسابرجام و ظرفیت آزاد شده جهت گسترش مناسبات با کشورهای مختلف از جمله کشورهای آسیایی تصریح کرد: در این سفرها مناسبات اقتصادی از جمله اولویت‌ها است و در مورد همکاری‌های سیاسی، منطقه‌یی و بین‌المللی نیز رایزنی و گفت‌وگو خواهد شد.

بحث لغو یا تسهیل روادید بین ایران و کشورهای مختلف یکی دیگر از سوالاتی بود که در این نشست از سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مورد پرسش قرار گرفت که این دیپلمات ایرانی در پاسخ، گفت: پیگیری این سیاست در بین کشورها به میزان تبادل هیأت‌ها و توافقاتی که بین دو کشور صورت می‌گیرد بستگی دارد و ما در مسیر همکاری که با کشورهای مختلف داریم با توجه به مولفه‌های مورد اشاره این موضوع را پیگیری می‌کنیم. با برخی از کشورها برای تسهیل صدور روادید و با برخی دیگر نیز در مورد لغو روادید توافق شده است و همان‌طور که اشاره کردم این موضوع بسته به شرایط هر کشور، میزان نیاز دو کشور و تبادل هیأت‌ها و هم‌چنین شرایط امنیتی و حساسیت‌هایی که در مورد آن کشورها وجود دارد صورت می‌گیرد.

وی هم‌چنین گفت: همان‌طور که در جلسات پیشین نیز گفتم ایران برای تعداد زیادی از کشورها صدور ویزای فرودگاهی را نیز در نظر گرفته است.

سفر ولیعهد عربستان به فرانسه و تأکید مقامات دو کشور مبنی بر لزوم کناره‌گیری بشار اسد از قدرت پیش از انجام این سفر سوال دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه در موضع‌گیری در ارتباط با آن اعلام کرد: سفر مقامات کشورهای مختلف به کشورهای دیگر ارتباطی به ما ندارد و این یک امر عادی است ولی این که کشورهای دیگر بخواهند برای کشور دیگری تعیین تکلیف کنند پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به آن چه که در نشست‌های وین مربوط به حل بحران سوریه مورد تأکید قرار گرفته است، افزود: در این گفت‌وگوها نیز بر این موضوع تأکید شده که باید تصمیم‌گیری نهایی در ارتباط با آینده سوریه توسط مردم این کشور صورت بگیرد و این گفت‌وگوها برای تسهیل حل بحران، انجام گفت‌وگوهای سوری- سوری و ترک مخاصمه انجام شود.

شرکت کننده در نشست وین باید عمل‌شان مطابق آن چیزی باشد که در نشست‌ها اعلام کرده‌اند
جابری انصاری با بیان این که همانطور که بارها اشاره کرده‌ایم این ملت سوریه است که در مورد آینده این کشور تصمیم می‌گیرد و دیگر کشورها نمی‌توانند نظرات خود را به دولت و ملت سوریه تحمیل کنند، تأکید کرد: موضع کشورها برای خودشان محترم است ولی همان‌طور که گفتم آینده سوریه تنها به تصمیم‌گیری ملت سوریه بستگی دارد و هیچ بازیگر خارجی نمی‌تواند نظر خود را در مورد آینده سوریه به مردم این کشور تحمیل کند.

او در پاسخ به سوالی در همین ارتباط، خاطرنشان کرد: تشدید بی‌ثباتی در سوریه مشکلاتی برای کل منطقه و عرصه بین‌المللی به همراه خواهد آورد و کشورهای شرکت کننده در نشست وین باید عمل‌شان مطابق آن چیزی باشد که در نشست‌ها اعلام کرده‌اند و امیدوارم همه در این مسیر حرکت کنند.

این دیپلمات وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر رییسان‌جمهور کشورهای سوییس و آذربایجان به تهران و توافقات حاصل شده در جریان این سفرها، گفت: قطعاً این سفرها تأثیرات مثبتی در زمینه افزایش همکاری‌های بین دو کشور انجام خواهد شد.

وی با اشاره به برخی از توافقات حاصل شده در جریان حضور الهام علی‌اف در تهران، تصریح کرد: از جمله موضوعات مورد توافق بررسی زمینه همکاری جهت انجام سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تجاری سه‌جانبه بین ایران و آذربایجان و برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله روسیه بود چنان که در این زمینه قرار شد وزیران مربوطه زمینه‌های این موضوع را بررسی و جهت عملیاتی شدن آن با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

عربستان برای ترمیم روابط با ایران تلاشی نکرده است
سخنان اخیر یکی از مقامات عربستانی مبنی بر این که عربستان در دوره دولت آقای روحانی تلاش زیادی کرده که با ایران تعامل داشته باشد ولی این تلاش‌ها از سوی ایران بی‌پاسخ مانده است، موضوع دیگری بود که در این نشست از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آن پرسیده شد که وی در پاسخ اظهار کرد: این سخنان خلاف واقعیت است.

او با بیان این که این صحبت که عربستان در طول این مدت جهت گسترش همکاری با ایران تلاش کرده واقعیت ندارد و ایران در طول سه سال گذشته به مانند قبل تلاش‌های گسترده‌ای برای ترمیم روابط انجام داده است، خاطرنشان کرد: مشکل ایجاد شده مربوط به سیاست عربستان است چرا که سیاست این کشور مبتنی بر بحران‌آفرینی و تنش است. این کشور به اشتباه منافع خود را در تشدید بحران تعریف کرده است.

جابری انصاری افزود: عربستان به جای تلاش برای حل مشکلات داخلی خود و آسیب‌شناسی این مسائل اقدام به فرافکنی می‌کند ولی این کشور باید بداند صدور مشکلاتش به خارج از عربستان و ایجاد فرافکنی در این زمینه کمکی به آن نمی‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با انتقاد از فرافکنی مقامات سعودی در مورد این اظهار نظر مقام سعودی درباره این که مشکل ما با نظام ایران است نه با مردم ایران، گفت: آن چه که از سخنان مطرح شده در این زمنیه برداشت می‌شود در مورد نظام بدوی ماقبل مدرن صدق می‌کند.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی برآمده از یک نظام مردمی است و پیوند عمیق و وسیعی بین دولت و ملت وجود دارد و دولت در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه سیاست خارجی ملت ایران را نمایندگی می‌کند.

صادر نکردن روادید برای هیات ایرانی به ریاست حمید بعیدی‌نژاد جهت شرکت در اجلاس جده از سوی عربستان مساله‌ای دیگری بود که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران به آن واکنش نشان داد و گفت: همان‌طور که می‌دانید در ابتدای سال آینده نشست عادی سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول برگزار می‌شود و با توجه به این مهم قرار بود که اجلاس مقدماتی و کارشناسی آن در جده برگزار شود. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای عضو این سازمان درصدد بود که در این اجلاس مقدماتی حضور پیدا کند ولی متاسفانه از سوی عربستان به درخواست روادید از سوی ایران پاسخ داده نشد. در حالی که این نقض آشکار تعهدات دولت میزبان است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این که مقر سازمان همکاری اسلامی در جده قرار دارد و دولت میزبان مطابق با قوانین بین‌المللی تعهد دارد که در زمینه تسهیل سفر هیات‌های کشورهای عضو این سازمان تسهیلات لازم را فراهم کند، خاطرنشان کرد: دولت عربستان به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرد و آن چه که در اجلاس کارشناسی مورد توافق قرار می‌گیرد به دلیل حضور نداشتن یکی از کشورهای عضو از اعتبار قانونی لازم و کافی برخوردار نیست.

میزان و نحوه حضور نیروهای ایرانی تابع درخواست دولت عراق است
خبر منتشر شده از سوی برخی از رسانه‌های خارجی مبنی بر این که دولت عراق برای نیروهای مستشاری ایران محدودیت‌هایی ایجاد کرده و خواهان کاهش حضور آن‌ها شده است، سوال دیگری بود که در این نشست از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد و جابری انصاری در یک موضع‌گیری قاطع گفت: این‌گونه شایعات هیچ‌گونه تاثیری در روند روابط ایران و عراق ندارد. حضور ایران در عراق مستشاری است و به درخواست قانونی دولت عراق انجام شده است و میزان و نحوه حضور تابع نیاز صحنه میدانی عراق، درخواست دولت قانونی این کشور و توافقات بین دو کشور است و این شایعات در روند رو به رشد روابط بین ایران و عراق تاثیری ندارد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به این سوال که در انتخابات هفتم اسفند منتقدان برجام نتوانستند وارد مجلس شوند و واکنش وزارت خارجه به این موضوع چیست و چه تاثیری می‌تواند بر عملکرد وزارت خارجه داشته باشد، تصریح کرد: ما به انتخاب ملت ایران هرگونه که هست احترام می‌گذاریم. انتخابات به شکل دموکراتیکی انجام شد و ملت ایران انتخاب خود را انجام داد.

وی با تاکید بر این که هرگونه انتخابی از سوی نهادهای قانونی دیگر نیز قابل احترام است به اهتمام جامعه به تیم دیپلماسی کشورمان اشاره کرد و گفت: ما از این اهتمام تشکر می‌کنیم و همانگونه که ملت ایران در طول هشت سال جنگ تکمیلی از رزمندگان خود در جنگ تحمیلی حمایت کرد اکنون نیز از دیپلمات‌های خود در صحنه دیپلماسی و دفاع از منافع ملت ایران حمایت می‌کند و ما این را یک امر طبیعی می‌دانیم و در برابر این‌گونه حمایت‌ها از ملت ایران تشکر می‌کنیم و به آن‌ها تعظیم می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اهمیت همکاری بین دولت و ملت و تاکید مقام معظم رهبری بر همدلی و همراهی در این زمینه اظهار کرد: همکاری بین تمام نهادهای مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران زمینه را برای تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی ایران در زمینه‌های مختلف فراهم می‌کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نشست هفتگی خود با خبرنگاران حملات روز گذشته تروریستی در بغداد را محکوم کرد و تصریح کرد: در این عملیات انتحاری تعداد زیادی از مردم بیگناه کشته و مجروح شدند. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم.

او با بیان این که گروه‌های تروریستی درصدد هستند که مانع حل بحران سیاسی در سوریه و عراق شوند، گفت: عملیات‌های تروریستی به مانند آن چه که روز گذشته در بغداد انجام شد کل منطقه را ناامن می‌کنند و این گروه‌های تروریستی به دنبال آتش‌افروزی و انتقام‌گیری از ملت‌های منطقه هستند که با آن‌ها همراهی نمی‌کنند. ما با شدیدترین ادبیات انفجارهای رخ داده را محکوم می‌کنیم و با دولت و ملت عراق ابراز هم‌دردی داریم.

صحبت‌های اخیر جان کری در جلسه استماع کنگره آمریکا مبنی بر این که ایران نیروهای نظامی خود در سوریه را به صورت چشمگیری کاهش داده است، سوال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی وزارت خارجه در موضع‌گیری قاطعی در این ارتباط گفت: ایران در سوریه حضور مستشاری و نظامی دارد و این حضور به درخواست رسمی دولت قانونی سوریه انجام شده است.

وی تصریح کرد: ادامه این حضور و میزان حضور منوط به درخواست دولت سوریه و توافقات بین دو کشور است و هیچ بازیگری نمی‌تواند در این زمینه دخالت داشته باشد.


جابری انصاری خاطرنشان کرد: نحوه حضور مستشاری ایران در سوریه منوط به وضعیت حل بحران سوریه، درخواست قانونی این کشور و تصمیم‌گیری ایران در مراجع ملی خود است.
 

آتش‌بس ایجاد شده در سوریه از بامداد روز شنبه و نقض آن از سوی برخی از گروه‌های تروریستی در سوریه و کشورهای حامی این گروه‌ها دیگر سوالی بود که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به آن به صورت تفصیلی گفت: آتش‌بس یا به تعبیر دقیق‌تر ترک مخاصمه و یا توقف آن از بامداد شنبه آغاز شده و این اتفاق براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته است و به طور طبیعی مشکلات میدانی و سیاسی در بحران پیچیده سوریه در روند این موضوع تاثیرگذار است.

 

چنان که در روزهای اخیر طرف‌ها مواردی از نقض آتش‌بس را اعلام کردند. او ادامه داد: مهم‌ترین مساله‌ای که توقف مخاصمه را با مشکل مواجه می‌کند تلاش گروه‌های تروریستی برای تثبیت نشدن آتش‌بس و ترک مخاصمه و اجرای توافقات حاصل شده است چراکه این گروه‌های تروریستی حیات خود را در ادامه تنش تعریف کردند و ما امیدواریم با اراده قاطع بین‌المللی در زمینه برخورد با تروریست‌ها، مسیر برای مدیریت این بحران و کمک به وضعیت حل بحران سوریه به نحوی که تصمیم‌گیر اصلی مردم سوریه باشند بیش از گذشته فراهم شود و ایران براساس سیاست ثابت خود از ابتدای این بحران بر حل سیاسی این موضوع تاکید کرده و برای تحقق این موضوع تلاش کرده است.

 

مشارکت گسترده مردم در انتخابات و تاثیر آن بر دیپلماسی کشور موضوع دیگری بود که برای بار دوم از سخنگوی وزارت خارجه در این جلسه پرسیده شد که جابری انصاری در پاسخ با اشاره به گفته‌های قبلی خود در این زمینه تصریح کرد: مهم‌ترین نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران پشتوانه مردمی این نظام است و یکی از مصادیقی که این پشتوانه نمود گسترده‌ای پیدا می‌کند انتخابات است. مردم در انتخابات روز جمعه حضور گسترده‌ای داشتند و این حضور به افزایش برآیند قدرت و اقتدار ملی ایران منجر می‌شود. قطعا سیاست خارجی کشور به صورت مستقیم از این وضعیت سود می‌برد و در چارچوب اهداف جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت ایجاد شده برای پیشبرد منافع کشور حداکثر استفاده خواهد شد.

 

دخالت گسترده خارجی‌ها در لبنان روند انتخاب رییس‌جمهور را طولانی می‌کند

جابری انصاری در مورد دخالت برخی از کشورها از جمله عربستان در امور داخلی لبنان نیز اظهار کرد: متاسفانه دخالت گسترده برخی از کشورهای خارجی در امور لبنان به پیچیدگی بیش‌تر وضعیت این کشور منجر شده است و شرایط داخلی این کشور از جمله انتخاب رییس‌جمهور لبنان با مشکلات بیش‌تری همراه می‌کند و روند کار را طولانی می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه به موضع ثابت و اصولی ایران در ارتباط با موضوع لبنان اشاره کرد و گفت: همان‌طور که پیش‌از این اعلام کردیم ایران از توافق ملی تمام جریان‌ها و گروه‌های لبنان و هم‌چنین ملت لبنان برای حل مشکلات داخلی‌شان و رفع مسائلی که وجود دارد حمایت می‌کند و این توافق را در حد مقدور و شبکه ارتباطی که از آن برخوردار است، تسهیل می‌کند.

 

وی با اشاره به اهمیت هوشیاری گروه‌های مختلف سیاسی در لبنان گفت: آن‌ها باید با وفاق ملی زمینه را برای خروج کشورشان از مشکلات موجود فراهم کنند و اجازه ندهند که برخی از بازیگران خارجی که به دنبال تشدید تناقضات و افزایش تنش در لبنان در چارچوب منافع خود هستند به اهداف‌شان دست پیدا کنند. چراکه این اقدامات نه به نفع لبنان است و نه به نفع منطقه. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که یکی از مقامات عربستانی انفجارهای تروریستی اخیر در ریاض را متوجه ایران عنوان کرده و کشورمان را در این زمینه مقصر عنوان کرده است، تصریح کرد: سیاستی که عربستان در پیش گرفته است مبتنی بر این است که مشکلات داخلی خود را به دیگر کشورها صادر کند در واقع این مشکلات را انکار کند و با فرافکنی مسوولیت آن را بر گردن دیگر کشورها بیاندازد. در حالی که این سیاست هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و منجر به تعمیق مشکلات داخلی عربستان خواهد شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این که عربستان منافع خود را در مدت‌های اخیر در حمایت از گروه‌های تروریستی و افراطی تعریف کرده، ادامه داد: نتیجه این سیاست‌ها به خود کشور عربستان بازگشته است و کشورهای منطقه باید توجه داشته باشند که فضای منطقه به هم پیوسته است و این‌گونه نیست که یک کشور از تروریسم و افراطی‌گری حمایت کند و نتیجه این سیاست به خودش برنگردد.

 

عربستان باید بداند نتیجه سیاست‌هایش مستقیم به خود این کشور برمی‌گردد و با متهم کردن دیگران هیچ تغییر مثبتی حاصل نمی‌شود. انصاری در این نشست بار دیگر از سوی خبرنگاران در مورد آتش‌بس در سوریه و تلاش برخی از کشورها برای به شکست انجامیدن آن و طرح‌هایی که در این زمینه مدنظر آن‌هاست مورد پرسش قرار گرفت که در پاسخ گفت: هنوز از موضع آتش‌بس و ترک مخاصمه در سوریه دو روز بیش‌تر نگذشته است که برخی از بازیگران منطقه‌یی از اجرای طرح "ب" سخن می‌گویند که این موضوع در اراده این بازیگران در همراهی با آن چه که در نشست‌های وین مطرح شد و مورد توافق قرار گرفته تردید ایجاد می‌کند.

 

وی با بیان این که این گونه مواضع از سوی کشورهای مطرح‌کننده باعث زیرسوال بردن اراده آن‌ها در همراهی با آن چه که در نشست‌های وین مورد توافق قرار گرفته است می‌شود، ادامه داد: این‌گونه اظهارات علامت مثبتی نمی‌دهد و بیش‌تر تردید ایجاد می‌کند و ما امیدواریم این‌گونه نباشد. جابری انصاری تاکید کرد که عمل کشورهای شرکت‌کننده در نشست وین باید با آن چه که توافق کرده‌اند هم‌راه و هم‌سو باشد و همان گونه که در این نشست‌ها با راه‌حل سیاسی همراهی کرده‌اند در عمل نیز این راهبرد را داشته باشند.

 

 اخبار  سیاسی -   ایسنا