اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جابرانصاری: مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا بر خلاف اصول حقوق بشر است



اخبار,اخبار سیاسی,حسین جابرانصاری

اولین نشست سخنگوی جدید وزارت خارجه برگزار شد.

  حسین جابرانصاری در این نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و عربستان گفت: سفیر عربستان در تهران از سوی دولت این کشور به ایران معرفی شده و این موضوع روند قانونی خود را طی می‌کند و نتایج آن را بعد از طی شدن این روال اعلام می‌کنیم.

روابط ایران و عربستان ظرفیت‌های مهمی برای تغییر فضای موجود دارد

وی تاکید کرد: سیاست ایران مبتنی بر گفت‌وگو با همسایگان خود است و این سیاست ادامه می‌یابد. عربستان یکی از همسایگان ایران است و روابط دو کشور ظرفیت‌های مهمی برای تغییر فضای موجود دارد و اگر اراده قطعی در دولت عربستان وجود داشته باشد با توجه به سیاست‌های ثابت ایران زمینه برای گسترش روابط و تغیییر فضای موجود فراهم است.

گزارش آخر آژانس نفی ادعاهای سابق و پایان ادعاهای گذشته بود

انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تحلیل شما از این که در گزارش آمانو آمده بود برخی فعالیت‌های ایران تا سال 2009 صورت گرفته است گفت: در گزارشی که آژانس ارائه کرد در برخی از زمینه‌ها صراحتا ادعاهایی در مورد ایران مطرح شده بود.

وی ادامه داد:‌ ولی گزارش آخر آژانس نفی ادعاهای سابق و پایان ادعاهایی بود که در طول سالهای گذشته مطرح شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان خاطرنشان کرد:‌ گزارش اخیر آژانس در دو زمینه مطرح شده بود . یک بحث انحراف بود که در این گزارش به ادعاها خاتمه داده شده بود. همچنین انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز مطرح شده بود و در این گزارش برخی از ادعاها در مورد انجام فعالیت‌های مطالعاتی تا سال 2009 تکرار شده بود.

از این پس دستور کار آژانس در رابطه با ایران تغییر خواهد کرد

انصاری با بیان اینکه ایران از ابتدا ادعاهای ساختگی در قبال پرونده هسته‌ای را رد کرده بود گفت: با آخرین گزارش آژانس پرونده این ادعاها خاتمه یافت و از این پس دستور کار آژانس در رابطه با ایران تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: در ادامه بر اساس توافق‌های ایران و 1+5 و ایران و آژانس، مراحل ادامه خواهد داشت.

نیمه دی ماه روند اجرای توافق‌ در رابطه با تحریم‌ها و سایر موارد آغاز می‌شود، اگر ...

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با زمان برداشته شدن تحریم‌ها گفت: همانطور که اعلام شده است اگر روند توافق دو طرف نهایی شود در بازه زمانی نیمه دی ماه روند اجرای توافق‌ در رابطه با تحریم‌ها و سایر موارد آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم با مجموعه توافق‌ها و اقدامات صورت گرفته آنچه پیش‌بینی می‌شود در اجلاس شورای حکام و سایر مقدمات آغاز شود گفت: به زودی شاهد اجرای توافق هسته‌ای خواهیم بود.

نامه مقام معظم رهبری علاوه بر ترجمه به زبان‌های رایج دنیا به 17 زبان محلی نیز ترجمه شد

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه اولین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با پیگیری‌های وزارت امور خارجه در مورد نامه دوم مقام معظم رهبری به جوانان غربی، تصریح کرد: همزمان با انتشار پیام دوم مقام معظم رهبری به جوانان غربی مجموعه‌ای از اقدامات و هماهنگی‌ها از سوی وزارت امور خارجه برای انتشار درست و مناسب این پیام در سطح جهان صورت گرفت و در این راستا کارگروه‌هایی نیز در سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف تشکیل شد.

وی ادامه داد: بر اساس هماهنگی‌هایی که صورت گرفت دومین نامه مقام معظم رهبری علاوه بر ترجمه به زبان‌های رایج دنیا به 17 زبان محلی نیز ترجمه شد تا زمینه برای انعکاس گسترده‌تر این پیام فراهم شود.

وی به مجموعه‌ای دیگر از تحرکات و اقدامات وزارت امور خارجه در چارچوب دیپلماسی عمومی برای انتشار مناسب این نامه اشاره کرد و گفت: در راستای تحقق این موضوع و فضای کلی این پیام در حال هماهنگی‌ها و انجام اقدامات دیگری نیز هستیم که در آینده گزارش آن به افکار عمومی ارائه خواهد شد.

یادداشت تفاهم آمیا به درخواست دولت آرژانتین امضا شد

سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در مورد اظهارات اخیر دولتمردان جدید آرژانتینی مبنی بر اینکه قصد دارند تفاهم‌نامه آمیا (یادداشت تفاهم امضا شده بین ایران و آرژانتین برای تحقیق در ارتباط با پرونده انفجارهای آمیا) را لغو کنند، گفت: توافق‌نامه‌ای که مورد اشاره قرار گرفت چند سال پیش به درخواست دولت آرژانیتن بین ایران و این کشور امضا شد و این توافق‌نامه که به نوعی یادداشت تفاهم بود به درخواست دولت آرژانتین امضا شد و ایران برای نشان دادن حسن نیت خود این توافق‌نامه را قبول کرد.

وی با بیان اینکه این یادداشت تفاهم برای اجرایی شدن نیازمند طی کردن روند قانونی خود بود، تصریح کرد: در حال حاضر در مسیر طی شدن روند قانونی این موضوع اتفاقات اخیر صورت گرفته که این در طی تحولات اخیر آرژانتین و تصمیمات داخلی این کشور است.

لغو یادداشت تفاهم آمیا به صورت رسمی به ایران ابلاغ نشده است

انصاری تأکید کرد: تاکنون لغو این یادداشت تفاهم به صورت رسمی به ایران ابلاغ نشده و وقتی به ما به صورت رسمی ابلاغ شد اقدامات لازم را در ارتباط با آن انجام خواهیم داد.

در ادامه این نشست مطبوعاتی که سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد قرار است به مدت نیم ساعت برگزار شود خبرنگاری خطاب به حسین جابرانصاری، گفت: روسیه بنا به درخواست دولت سوریه جهت مبارزه با گروه‌های تروریستی در این کشور اقدام به عملیات نظامی در سوریه کرده است حال اگر از ایران چنین درخواستی از سوی دولت سوریه صورت بگیرد ایران چه واکنشی انجام می‌دهد و آیا تاکنون چنین درخواستی صورت گرفته یا نه که جابری در پاسخ به این سوال اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد بحران سوریه و حل آن از ابتدا روشن بوده و مبتنی بر چند اصل اساسی است که از جمله آن مخالفت با استفاده ابزاری از تروریست برای تحقق اهداف سیاسی از سوی برخی از کشورهاست.

به کمک‌های مستشاری نظامی به سوریه ادامه می‌دهیم

وی با بیان اینکه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در این چارچوب روشن است و استمرار پیدا می‌کند، اظهار کرد: در همین راستا براساس درخواست دولت سوریه، ایران کمک‌های مستشاری نظامی به سوریه انجام داده و به این روند ادامه می‌دهد.

انصاری خطاب به این خبرنگار گفت: تاکنون چنین درخواستی از سوی دولت سوریه صورت نگرفته و اگر چنین درخواستی ارائه شود بر اساس اصول و چارچوب‌های سیاست خارجی ایران این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ مقتضی داده می‌شود.

در این نشست خبرنگاری در مورد فاجعه منا و برخی از مباحث منتشر شده در ارتباط با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره این فاجعه سوال پرسید که جابرانصاری در پاسخ گفت: فاجعه منا یک فاجعه انسانی بزرگ بود که متأسفانه با نحوه نامناسب برخورد با این فاجعه ابعاد آن پیچیده‌تر شد و تبدیل به یک مسأله با ابعاد سیاسی شد.

نحوه مواجهه غیرمنطقی و سوء مدیریت با فاجعه منا این موضوع را تبدیل به بحران کرد

این دیپلمات ارشد کشورمان، تصریح کرد: واقعیت این است که در فصل حج با حضور گسترده حجاج احتمال وقوع فجایع انسانی وجود دارد و در سال‌های گذشته در برخی از دوره‌های حج این موضوع اتفاق افتاده است ولی آنچه که فاجعه منا را تبدیل به بحران و شبه بحران کرد نحوه مواجهه غیرمنطقی و سوء مدیریت در تعامل با این بحران بود. این نحوه مواجهه ابعاد انسانی این فاجعه را پیچیده‌تر کرد و ابعاد سیاسی آن را افزایش داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با تأکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در پیگیری این موضوع واضح است و دولت عربستان به عنوان دولت میزبان مناسک حج به طور طبیعی مسئولیت‌هایی را در برابر جان حجاج بر عهده دارد، تأکید کرد: این فاجعه در فصل حج رخ داد و به طور طبیعی در این راستا آنچه که اهمیت دارد تعامل سیاسی مناسب و مدیریت درست این بحران از سوی عربستان است و مسأله دوم این است که عربستان مسئولیت‌های خود را در برابر این فاجعه بپذیرد.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه با توجه به ظرفیت‌های موجود در حال پیگیری این موضوع است و امیدواریم با تعامل دولت عربستان و همکاری آن کشور و پذیرفتن مسئولیت جنبه‌های مختلف این فاجعه از سوی آن کشور بتوانیم در این زمینه به نتیجه برسیم تا مقداری از آلام مردم در این زمینه کاهش پیدا کند.

انتقال اورانیوم ایران به قزاقستان از توافق‌های بین ایران و 1+5 است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با انتقال اورانیوم ایران به قزاقستان، گفت: من به جزئیات این موضوع نمی‌پردازم ولی این امر یکی از توافق‌هایی است که بین ایران و گروه 1+5 انجام شده و ترتیبات این موضوع بین ایران با دولت فدراسیون روسیه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این ترتیبات در حال پیگیری و اجرا است، ما نیز امیدواریم در جدول زمانی توافق شده بین ایران و گروه 1+5 این توافق نهایی شود و گام‌هایی که باید توسط طرفین برداشته شود، صورت پذیرد. کار در دستور اجرا قرار دارد و تا پیش از سال میلادی جدید یعنی کمتر از سه هفته آینده مسیر نهایی خود را طی خواهد کرد.

گفت‌وگوها باید بین دولت سوریه با گروه‌های معارضی باشد که مسالمت‌جو هستند

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در رابطه با برگزاری نشست سوریه که قرار است در کمتر از دو هفته آینده در نیویورک برگزار شود، سطح حضور ایران در این نشست و نظر وی در رابطه با برگزاری نشست‌هایی با موضوع سوریه در سراسر جهان گفت: روند گفت‌وگوها در رابطه با سوریه در حال برگزاری است. دو دوره از این گفت‌وگوها در وین برگزار شد و دور سوم قرار است در نیویورک انجام شود. و روند آن در حال طی شدن است. ایران از ابتدای بحران سوریه اعلام کرد که این بحران راه‌حل نظامی ندارد و خروج از این بحران در گرو توافق سیاسی سوری- سوری خواهد بود.

وی تأکید کرد: نقشی که کشورهای موثر در جهان و کشورهای منطقه می‌توانند برای حل بحران سوریه ایفا کنند این است که می‌توانند دستیابی به توافق سیاسی را تسهیل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری نشست حل بحران سوریه در نیویورک، افزود: مسیری که در وین آغاز شده است ایده کلی آن پذیرش نقش‌آفرینی قدرت‌های منطقه‌ای برای حصول توافقی است که باید بین دولت سوریه و معارضین این کشور برای حل بحران سوریه ایجاد شود.

وی ادامه داد: گفت‌وگوها باید بین دولت سوریه با گروه‌های معارضی صورت بگیرد که مسالمت‌جو بوده و به دنبال ایجاد توافق سیاسی به منظور رفع بحران در سوریه هستند.

جابرانصاری در خصوص برگزاری اجلاسی به منظور رفع بحران سوریه در نیویورک نیز تأکید کرد: اجلاس نیویورک هم برگزاری و هم موفقیتش در گرو این است که در زمینه دو موضوع اساسی یعنی مشخص شدن گروه‌های تروریستی و گروه‌های معارض مسالمت‌جو است. باید در روند مذاکرات در بین این گروه‌ها تمایز قائل شوند و به طور کلی نتیجه بخش بودن این مذاکرات هم منوط به این است که بتوانند بین گروه‌های معارضی که برخی مواقع اختلافاتشان بسیار بیشتر از اختلاف آنها با دولت سوریه است وحدتی ایجاد کرده و هیأتی به نمایندگی از آنها را انتخاب کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: سطح شرکت‌کنندگان ایران و زمان برگزاری و موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات نیویورک همگی در گرو تحقق مقدمات این مذاکرات است اگر در زمینه این مقدمات توافق صورت بگیرد و مسیر منطقی موجود طی شود و اجماع بین کشورهای موثر صورت بگیرد و همچنین بر ایجاد توازن بین سوری‌ها تأکید شود می‌توان امیدوار بود که چنین روندی مقدمه‌ای برای حصول به راه‌حل سیاسی موفقیت‌آمیز خواهد بود و اگر این مقدمات به شکل صحیحی طی شود این احتمال وجود دارد که مسیر طی شده در وین هم در نهایت به نتیجه برسد.

وی گفت: در هر صورت ما امیدواریم این مسیر به درستی طی شود و زمینه‌ای برای پایان این بحران انسانی و سیاسی گسترده که به ناامن سازی و عدم ثبات در منطقه خاورمیانه،‌ غرب آسیا و مجموعه جهان تبدیل شده است فراهم شود.

باید گروه‌های مسالمت‌جوی معارض در نشست‌های مربوط به سوریه مشخص شوند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با برگزاری نشست حل بحران سوریه در عربستان سعودی و نشست‌های دیگری از این دست گفت: همانطور که می‌دانید مجموعه‌ای از نشست‌های معارضان سوریه در حال برگزاری است و علاوه بر اجلاسی که در ریاض برگزار شد که به واسطه پوشش تبلیغاتی گسترده بیشتر مطرح شد اجلاسی هم در شهر حسکه سوریه، دمشق، برگزار شد . علاوه بر این جلسه‌ای در پاریس نیز در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: همزمان نشست‌های دیگری هم در سایر نقاط جهان و منطقه در حال برگزاری است که هدف همه این نشست‌ها قاعدتا باید مشخص کردن هیات معارضان سوری باشد .

وی ادامه داد: همانطور که گفتم این نشست‌ها مقدمه‌ای برای ایجاد گفت و گو بین طرف‌های درگیر و معارض در سوریه با دولت این کشور هستند. ولی از آنجا که دولت سوریه آدرس مشخصی دارد کسی نباید دنبال آن بگردد. ولی پیچیدگی و طولانی شدن بحران سوریه به این دلیل است که معارضان سوری منسجم نبوده و رقابت‌های بسیاری بین این معارضان وجود دارد. این نشست‌ها بین مجموعه‌ی معارضان به دنبال ایجاد اتفاق نظر است. تا طرف‌های معارض در این گفت و گوها و نشست‌ها مشخص شوند. البته ما در رابطه با یکی از این نشست‌ها یا هر کدام دیگر اظهار نظر مستقلی نمی‌کنیم.

انصاری با بیان این که آنچه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، این است که گروههای مسالمت جوی معارض در نشست‌های مربوط به سوریه مشخص شوند تاکید کرد:‌ در صورتی که بین گروههای معارض مسالمت‌جو و گروههای تندرو تروریستی تفاوتی قائل نشوند عملا مفهوم معارضه مسالمت جو نفی شده و طبیعی است که دولت سوریه با گروههایی که اقدامات ترورسیتی ندارند وارد مذاکره خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید تنوع سیاسی گروه‌های معارض سوری مد نظر قرار گرفته شود و برگزار کنندگان نشست‌ها نباید به دنبال اجرای سیاست‌های خود به وسیله‌ معارضین سوری باشند.

 

سیاست ایران در ارتباط با فلسطین مبتنی بر حمایت از خواسته‌های مشروع و قانونی مردم این منطقه است

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری خود که قرار بود در ابتدا به مدت سی دقیقه برگزار شود ولی با توجه به حجم سوالات به شصت دقیقه افزایش پیدا کرد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری قدس در ارتباط با انتفاضه سوم مردم فلسطین و کشته شدن 120 فلسطینی در جریان این تحولات گفت:‌ سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسأله فلسطین همواره مبتنی بر حمایت از خواسته‌های مشروع و قانونی مردم این منطقه در راستای آزاد سازی سرزمین‌شان و تعیین سرنوشتشان بوده است و این سیاست ادامه داشته و با فراز و نشیب ها در این سیاست اصولی تغییر ایجاد نشده است.

جابر انصاری با اشاره به سوابق انتفاضه های مردم فلسطین در راستای تحقق خواسته های مشروع و قانونی شان و برخورد خشونت آمیز صهیونیست‌ها با مردم مظلوم این منطقه اظهار کرد: مردم این منطقه از بدیهی ترین حقوق خود برخوردار نیستند و به دلیل استمرار اشغال فلسطین از سوی صهیونیست‌ها، انتفاضه‌ها و نهضت های گسترده‌ای از سوی ملت فلسطین برای استیفای حقوقشان صورت گرفته است .

وی به شکل گیری انتفاضه سوم اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه در جریان این تحولات 120 شهید به شهدای فلسطین افزوده شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با انتقاد از رفتار و واکنش برخی از سازمانهای بین‌المللی و دولت‌ها در ارتباط با انتفاضه مردم فلسطین گفت: در جریان این تحولات شاهد ادامه اشغال فلسطین و کشتار سازمان یافته و اعمال تروریسم نهادینه شدن دولتی بر مردم مظلوم فلسطین هستیم و همانطور که اشاره کردم سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر حمایت از خواسته های مشروع و قانونی مردم فلسطین بوده است.

جابر انصاری در ادامه اولین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با حضور نیروهای ترکیه در مناطقی از عراق و درگیری لفظی که بین دو کشور ترکیه و عراق در این ارتباط ایجاد شده است گفت: اصل اساسی در تعامل با کشورهایی چون عراق و سوریه باید حفظ تمامیت ارضی و استقلال آن‌ها باشد. سوریه و عراق در حال حاضر با بحران گسترده تروریسم روبرو هستند و مجموعه اقداماتی را در جهت برخورد با تروریست ها در پیش گرفتند.

وی تصریح کرد: اقدامات دولت‌های دیگر چه دول‌های همسایه و چه دولتهای فرامنطقه ای در ارتباط با سوریه و عراق باید بر پایه اصولی باشد که اشاره شد. آن‌ها نباید بدون هماهنگی با دولت‌های مرکزی عراق و سوریه اقدام به انجام فعالیت هایی کنند چرا که این موضوع باعث پیچیده تر شدن بحران خواهد شد و امر اشتباهی است .

امیدواریم دولت ترکیه اقدامات خود را با دولت مرکزی عراق هماهنگ کند

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: امیدواریم دولت ترکیه این موضوع را مورد توجه قرار دهد و اقدامات خود را با دولت مرکزی عراق هماهنگ کند تا در پرتوی این موضوع زمینه برای مبارزه با تروریست بیش از گذشته فراهم شود.

پیگیری وضعیت امام موسی صدر همواره یکی از دستورکارها بوده است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان که مدتی مسئولیت سفارت ایران در لیبی را بر عهده داشته است در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در ارتباط با پیگیری سرنوشت امام موسی صدر از سوی وزارت خارجه تصریح کرد: پیگیری وضعیت امام موسی صدر و روشن شدن سرنوشت ایشان ، همواره مورد توجه دولت‌های مختلف در جمهوری اسلامی ایران بوده و یکی از دستورکارها برای پیگیری بوده است.

انصاری با بیان اینکه گفت‌وگوهای مختلفی در ارتباط با این موضوع در مراحلی با دولت قبلی لیبی( معمر قذافی ) انجام شده است و پیگیری و اقداماتی صورت گرفته افزود: اما در میانه راه به دلایلی دولت سابق لیبی از مسیری که مشخص شده بود و توافقات صورت گرفته برای پیگیری این موضوع، خارج شد و روند را به هم زد و این موضوع بیش از یک بار رخ داد.

وی با بیان اینکه پیگیری این موضوع علاوه بر گفت‌وگوهای دو جانبه از روندها و طرق دیگری نیز پیگیری می‌شد تصریح کرد: بعد از سقوط دولت سابق لیبی این تصور وجود داشت که زمینه برای مشخص شدن وضعیت این پرونده بیشتر از گذشته فراهم می‌شود اما به دلیل تحولات لیبی از جمله شکل گیری گروه ها و یا حتی دولت های مختلف در این کشور ، باز این پرونده تحت الشعاع قرار گرفت و به دلیل نبود دولت مرکزی در لیبی ، عملا آن توقعی که در ارتباط با این موضوع وجود داشت محقق نشد.

سفیر پیشین ایران در لیبی ادامه داد: امیدواریم با بازگشت آرامش در کشور لیبی زمینه برای پیگیری این موضوع هر چه زودتر فراهم شود.

تعویق سفر رئیس‌جمهور به ایتالیا، واتیکان و فرانسه به دلایل وقایع تروریستی پاریس بود

در جریان این نشست مطبوعاتی خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید آیا تاریخ جدیدی برای سفر رئیس جمهور به برخی از کشورهای اروپایی تعیین شده است و اینکه لغو این سفر از سوی ایران صورت گرفت یا از طرف کشورهایی که رئیس جمهور قرار بود به آن‌ها سفر کند؟

انصاری در پاسخ به این سوال تصریح کرد: هنوز تاریخ نهایی برای انجام این سفرها مشخص نشده و این موضوع از طریق کانالهای دیپلماتیک در حال پیگیری است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تعویق سفر رئیس جمهور به کشورهای ایتالیا ، واتیکان و فرانسه به دلایل وقایع تروریستی بود که در پاریس رخ داد گفت: در پی این حوادث تروریستی دو طرف یعنی ایران و همچنین دولت های فرانسه و ایتالیا توافق کردند که این سفر در زمان دیگری انجام شود تا زمینه برای موفقیت بیشتر سفر فراهم باشد.

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه این تعویق سفر بر اساس توافق طرفین بود ادامه داد: بعد از نهایی شدن زمان سفر آقای رئیس جمهور به این کشورها این موضوع به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

انصاری در پاسخ به سوال دیگری در مورد رابطه ایران و ترکیه و برخی از موضع گیری های مقامات ترکیه علیه ایران تصریح کرد: همانطور که درپاسخ به سوالات مشابه قبلی نیز اعلام کردم سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران گسترش همکاری و فضای دوستی با کشورهای همسایه و اسلامی است.

سیاست ایران مدیریت برخی از موضوعات اختلافی با دولت ترکیه است

وی با تاکید بر اینکه ترکیه یکی از همسایگان بزرگ و مهم ایران است، خاطرنشان کرد: سیاست ایران مدیریت برخی از موضوعات اختلافی با دولت ترکیه و تاکید بر نقاط مشترک بین دو کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه در همین راستا افزود: متاسفانه گاهی برخی از سیاستمداران ترکیه با اتخاذ برخی از مواضع احساسی فضای روانی مناسبی که می بایست برای موفقیت این سیاست وجود داشته باشد را تحت الشعاع قرار می‌دهند.

انصاری تصریح کرد: امیدواریم تا آن‌ها با دقت بیشتر و اتخاذ سیاست های روشن تری که می‌تواند باعث همکاری های گسترده‌تر دو کشور در زمینه های سیاسی و اقتصادی شود، این زمینه را فراهم کنند تا روابط دو کشور بیش از پیش گسترش پیدا کند و بتوانند در مقابله با دشمن مشترک شان یعنی تروریست به موفقیت بیشتری دست پیدا کنند.

وی گفت: ما در این زمینه دارای اراده واضح سیاسی هستیم و امیدواریم دوستان در ترکیه هم با اتخاذ سیاست‌ها و موضع گیری های مناسب تر فضایی را فراهم کنند که زمینه برای پیگیری این سیاست های اصولی محقق شود.

ساده کردن امور در قالب کلماتی مانند انفعال امر درستی نیست

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه در مورد تذکربرخی از نمایندگان استان خراسان به رئیس‌جمهور در ارتباط با لغو برگزاری اجلاس وزرای سازمان همکاری اسلامی در سال 2017 در مشهد و انتقال آن به شهری در سودان و انفعال دستگاه وزارت خارجه در ارتباط با این موضوع پرسید که جابرانصاری اظهار کرد: همانطور که اشاره کردیم این موضوع جزء مصوبات و توافقاتی است که بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری اسلامی منعقد شده است و انجام هرگونه تحول جدید و اقدامی در این زمینه قطعا با مشارکت جدی وزارت خارجه انجام می‌شود.

وی با انتقاد از لحنی که در این نامه وجود داشته گفت : ساده کردن امور در قالب کلماتی مانند انفعال امر درستی نیست و وزارت خارجه از مجاری قانونی و دیپلماتیک پیگیر این موضوعات است.

خواهان این نیستیم که اختلافات داخلی باعث ایجاد مشکل در آذربایجان و یا هر کشور همسایه دیگر شود

انصاری در پاسخ به سوالی در ارتباط با اتفاقات رخ داده در منطقه نارداران آذربایجان و همچنین نیجریه در ارتباط با شیعیان این کشور تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که اگر حوادث و رویدادی در کشور همسایه در جهت نقض حقوق برخی از اتباع این کشورها و یا اقلیت های مذهبی رخ می‌دهد این موضوع به نحوی پیگیری شود که این مسأله به یک روند ثابت تبدیل نشود.

وی با بیان اینکه دولت های منطقه نباید زمینه ای را برای گسترش منازعات و برخوردهای مذهبی از جمله منازعات شیعی و سنی فراهم کنند، چراکه ایجاد این درگیری ها به نفع کشورهای اسلامی نیست تصریح کرد: ما این تحولات را از مجاری دیپلماتیک پیگیری کردیم و از ظرفیت روابط خوبی که با این کشورها داشتیم برای پیگیری این مسائل استفاده کردیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه سیاست ایران مدیریت بحران های این گونه و حل مشکلات در مسیری است که منافع گروه های مختلف درگیر در این موضوع و همچنین امت اسلامی و ایران در آن نهفته است گفت: اساسا پیگیری اقدامات در این مسیر همراه با جنجال نیست و از مسیر پیش بینی شده این اقدامات انجام می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به رایزنی های صورت گرفته با مقامات آذربایجان گفت: بر اساس این رایزنی ها موضوع اتفاق افتاده کنترل شد و ما خواهان این نیستیم که اختلافات داخلی باعث ایجاد مشکل در آذربایجان و یا هر کشور همسایه دیگر شود.

به گزارش ایسنا، حسین جابر انصاری در اولین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران دقیقا راس ساعت 10 حاضر شد و مسئولان روابط عمومی وزارت خارجه اعلام کردند که به احتمال زیاد نشست های هفتگی سخنگوی وزارت خارجه از این به بعد در روزهای دوشنبه به جای چهارشنبه برگزار می‌شود.
 
مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا از جنبه‌های مختلف دچار مشکل است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال یک خبرنگار مبنی براینکه موضع آمریکا در قبال اینکه مجلس نمایندگان آمریکا ایران را محور شرارت دانسته است چیست؟ این طور توضیح داد که: مصوبه ای که هنوز مراحل قانونی خود را طی نکرده است به صراحتی که شما اشاره کردید به موضوع اشاره نکرده است.

وی ادامه داد: اما به هر حال ترتیباتی را در مورد صدور روادید برای ورود به ایالت متحده آمریکا شروع کرده است. این مصوبه همانطور که گفتم هنوز مراحل قانونی خود را طی نکرده است و از دید جمهوری اسلامی ایران مصوبه ای است که از جنبه های مختلف دچار مشکل است.

مصوبه محدودیت ورود به آمریکا به نوعی مغایر روح توافق هسته‌ای است

جابرانصاری با اشاره به مشکلات مصوبه آمریکا در مورد صدور ویزای ورود به ایالات متحده آمریکا گفت: این مصوبه هم از نظر قوانین تجارت آزاد بین‌المللی مشکل دارد و هم برخلاف اصول اساسی و پایه‌ای حقوق بشر است؛ چراکه مجازات جمعی یک یا چند ملت محسوب می شود و بر همین اساس هم با بدیهی‌ترین موضاعات حقوق بشر در تنافض است.

وی ادامه داد: این مصوبه به نوعی هم مغایر روح توافق هسته‌ای است ولی جنبه های دقیق حقوقی این موضوع توسط وزارت خارجه در حال بررسی است و در صورتی که توافق انجام شده مغایرت داشته باشد در چارچوب اقدامات بین ایران و 1+5 بررسی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: مصوبه مطرح شده و طی مراحل قانونی آن در ایالات متحده آمریکا پیام منفی به ایران و اتباع ما در داخل و خارج ایران خواهد بود. هرچند مراحل قانونی این مصوبه طی نشده است ولی اگر طی شود این اقدام در راستای سیاست های یک جانبه آمریکا در قبال جهان خواهد بود. از سوی دیگر نباید فراموش کرد ایران و اتباع ما بیشترین مقابله با تروریسم را داشته اند.

جابرانصاری در بخش دیگری از نشست رسانه ای صبح امروز در رابطه با حمله به شیعیان آذربایجان در منطقه نارداران خاطرنشان کرد: در یکی از مناطق آذربایجان مدتی قبل از اربعین اتفاقاتی افتاد. جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه کشورمان از آغاز تلاش هایی برای کنترل ابعاد این مسئله و تبدیل نشدن آن از یک حادثه به یک برخورد با بخش هایی از جامعه آذربایجان انجام داد و خوشبختانه این تلاش ها و رایزنی هایی که با دولت آذربایجان صورت گرفت باعث شد که این حادثه به طور نسبی در قالب یک حادثه باقی بماند و به یک روند تبدیل نشود.

وی ادامه داد: امیدواریم همین روند با موفقیت پیش برود. ما خواهان برقراری آرامش و ثبات در دولت های همسایه خود هستیم. ما معتقد هستیم در شرایط حاضر که خطرات مختلفی به ویژه تروریسم، کشورها و دولت‌های ما را تهدید می‌کند باید زمینه‌های همبستگی ملی بین جوامع تقویت شده و روابط دولت‌ها و ملت ها در مسیر طبیعی خود طی شود.

امیدواریم حادثه تاسف‌بار نیجریه مسیر دولت و ملت نیجریه را منحرف نکند

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به حوادث روز گذشته در نیجریه خاطرنشان کرد: همانطور که دیشب هم اعلام کردم واقعا باعث تاسف شدید جمهوری اسلامی ایران است. نیجریه کشوری بزرگ و مهم در قاره آفریقا است. عضو سازمان همکاری اسلامی بوده و روابط و همکاری ‌های خوبی بین این کشور و جمهوری اسلامی ایران در جریان است و شاهد آن حضور رییس جمهور نیجریه در اجلاس اخیری است که در تهران برگزار شد. ما امیدواریم که این حادثه تاسف بار مسیر دولت و ملت نیجریه که با خطر گسترده تروریسم تکفیری روبرو هستند را منحرف نکند و ما هم در جهت همبستگی از ارتباطات خود با دولت نیجریه استفاده می کنیم تا این حادثه تاسف بار تکرار نشود.

جابرانصاری در مورد اینکه خوشرو اعلام کرده است که ایران می تواند در زمینه حل بحران های منطقه با آمریکا گفت‌وگو کند در حالی که در زمان مذاکرات اعلام شده بود ایران فقط در زمینه هسته ای با آمریکا گفت‌وگو می‌کند، نیز توضیح داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد چارچوب گفت‌و گو های هسته ای کاملا مشخص است و به صراحت از زبان عالی ترین مقام های کشورمان اعلام شده است.

موفقیت روند و اجرای کامل توافق‌ هسته‌ای می‌تواند زمینه‌هایی را در زمینه همکاری‌های دیگر باز کند

وی تاکید کرد: در گفت‌وگوهای هسته‌ای تنها موضوع هسته‌ای و ادعاهای غربی‌ها در این زمینه متمرکز بود. هیچ گاه هیئت مذاکره کننده ایران از چارچوب این سیاست رسمی و قطعی تخطی نکرده است. آنچه سفیر محترم ما در سازمان ملل متحد مطرح کرده است قبلا هم از زبان عالی ترین مقام های جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است. به این ترتیب که موفقیت روند و اجرای کامل توافق‌های هسته‌ای می‌تواند زمینه‌هایی را در زمینه همکاری‌های دیگر باز کند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: این امر منوط به سیاست های ایالات متحده آمریکا است و تاکنون چنین علایمی را از آمریکا مشاهده نکرده ایم. اگر ایالات متحده آمریکا برای روند موفق توافق هسته‌ای اراده قطعی نشان دهد در آینده ممکن است زمینه ای برای گفت و گوها و همکاری های دیگر مهیا شود. این موضوع به عنوان یک طرح و ایده مطرح است نه به عنوان یک سرمایه عملیاتی که بخش عمده موضوع هم مشخص است که منوط به رفتارها و برخورد های ایالات متحده آمریکا است. آنچه در مصوبه اخیر ما که دوستان اشاره کردند دیدیم در واقع چنین موضوعی را به ما نشان نمی دهد. اگر ایالات متحده آمریکا سیاست واضحی را در این زمینه اتخاذ کند و زمینه ها را فراهم کند این مسئله ای خواهد بود که در موعد مناسب در مورد آن صحبت شود.

جابرانصاری در پاسخ به سئوال دیگری مربوط به احضار کاردار سفارت ایران در بحرین و واکنش ایران در قبال آن گفت: واقعیت آن است که مسئله بحرین یک مسئله عمیق و گسترده داخلی بین بخش گسترده‌ای از ملت بحرین با دولت این کشور است. جمهوری اسلامی ایران به اقتضای همسایگی هیچ اقدامی که منجر به تشدید بحران ها در کشورهای همسایه باشد را ندارد و سیاست ما از ابتدا هم به همین منوال بوده است.

ما هیچ دخالتی در موضوع داخلی بحرین نداریم

وی ادامه داد: آنچه ایران اعلام کرده تشویق و دعوت دولت بحرین و معارضین برای گفت ‌وگو ها به منظور حصول توافق سیاسی و در نظر گرفتن حقوق اساسی و قانونی ملت بحرین است. ما هیچ دخالتی در موضوع داخلی بحرین نداریم و این یک مسئله داخلی بین بخش های مهمی از بحرین است و ما علاوه بر اینکه دخالتی در این موضوع نداریم بلکه حصول توافق بین آنها را هم تشویق می کنیم ولی تحقق این خواسته منوط به اتخاذ تصمیم قطعی توسط دولت بحرین و آمادگی این کشور برای توافق با گروههای عمده سیاسی که درخواست و انتقاداتی دارند است.

جابرانصاری خاطرنشان کرد: امیدواریم زمینه چنین توافقی با تصمیم گیری های چند جانبه و مبتنی بر واقعیتها از سوی سیاست‌گذاران دولت بحرین فراهم شود.

به گزارش ایسنا، حسین جابر انصاری در اولین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران دقیقا راس ساعت 10 حاضر شد و مسئولان روابط عمومی وزارت خارجه اعلام کردند که به احتمال زیاد نشست های هفتگی سخنگوی وزارت خارجه از این به بعد در روزهای دوشنبه به جای چهارشنبه برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای نشست خود یاد تمام شهدای انقلاب اسلامی را گرامی داشت و فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول را تبریک گفت.

جابرانصاری در ابتدا و پایان نشست خود اشعاری از سعدی را خواند و ابراز امیدواری کرد که تعامل بین خبرنگاران و بخش سخنگویی وزارت خارجه بیش از گذشته ارتقا پیدا کند.

  اخبار  سیاسی  - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
حقوق معترضین در آمریکا (حتما ببینید)/حقوق بشر آمریکایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عراقچی اعلام کرد ؛ برخورد لازم با مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا در صورت مخالفت با مفاد برجام



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,سید عباس عراقچی

معاون وزیر خارجه کشورمان در واکنش به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد:‌ اگر این مصوبه خلاف مفاد برجام باشد در مورد آن برخورد لازم را انجام می‌دهیم.

 سید عباس عراقچی در حاشیه بیست و ششمین نشست شورای برنامه ریزی منطقه اکو که صبح امروز در دبیرخانه اکو واقع در تهران برگزار شده بود در جمع خبرنگاران در واکنش به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت‌هایی جهت سفر به ایران و این که آیا این مصوبه بر خلاف برجام است یا نه؟ ادامه داد:‌ مصوبه کنگره آمریکا ابعاد مختلفی دارد و ما در حال بررسی ابعاد مختلف آن از جمله جنبه‌های حقوقی‌اش هستیم و هنوز این مصوبه نهایی نشده ولی آن طور که اشاره کردم در حال انجام بررسی‌های لازم هستیم و با اعضای گروه 1+5 و رئیس هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این ارتباط گفت‌وگوها و مشورت‌هایی را انجام داده‌ایم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، در مورد تصمیم اخیر دولت آرژانتین مبنی بر لغو یک طرفه‌ قرارداد مشترک بین ایران و آرژانتین جهت تحقیق در ارتباط با پرونده آمیا گفت: این موضوع نیز در بخش معاونت آمریکای وزارت خارجه در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه موضوع اشاره شده دارای داستان طولانی است و تحولات صورت گرفته جدید نیست تصریح کرد:‌ توافق صورت گرفته به مرحله اجرایی شدن نرسیده بود و ما از نظر حقوقی در حال جمع بندی این موضوع هستیم.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ارتباط با پیش نویس قطعنامه‌ کشورهای 1+5 جهت ارائه به شورای حکام جهت بستن پرونده پی ام دی گفت: این پیش نویس با مشورت‌هایی که با ایران صورت گرفت تنظیم شده و در حال حاضر این قطعنامه آماده است و دارای تمام المان‌ها و مولفه‌های لازم برای بستن پرونده موسوم به پی ام دی است.

عراقچی با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه شورای حکام و ابراز امیدواری مبنی بر این که این قطعنامه به همان شکلی که تهیه شده تصویب شود، ادامه داد: در صورت تصویب نهایی این قطعنامه دستور کار آژانس در مورد ایران عوض می‌شود و این بیانگر این موضوع خواهد بود که نقشه راه بین ایران و آژانس تکمیل شده است و پرونده موسوم به پی ام دی به تاریخ می‌پیوندد.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان در پاسخ به این سوال که با بستن پی ام دی چه اتفاقی رخ خواهد داد گفت: با بستن پی ام دی ادعاهای مربوط به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران در گذشته برای همیشه بسته می‌شود و همان طور که می‌دانید بسیاری از فشارها در قطعنامه‌ها بر اساس این پرونده ادعایی بود.

وی با اشاره به گزارش دو هفته پیش آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی تصریح کرد: آقای آمانو در گزارش خود تاکید کردند که در فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای ایران برنامه‌ نظامی وجود نداشته و خلاف و انحرافی در مواد هسته‌ای وجود ندارد.

وی با بیان این که بر اساس این گزارش ادعاهای گذشته در مورد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران باطل شده است تصریح کرد: البته ایشان در این گزارش اعلام کردند تا قبل از 2003 ایران مطالعاتی انجام داده که ما این را قبول نداریم و این موضوع را اعلام کرده و باز هم اعلام می‌کنیم.

وی تاکید کرد: با صحه گذاشتن شورای حکام بر گزارش آمانو پرونده پی ام دی برای همیشه بسته می‌شود.


  اخبار  سیاست خارجی  -  ایسنا