اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ثبت سالانه 10 هزار زمین لرزه در ایران


سالانه 10 هزار زمین لرزه در ایران ثبت می شود.

واحد مرکزی خبر: سالانه 10 هزار زمین لرزه در ایران ثبت می شود.

معاون مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران دیشب در شهرکرد گفت: بیش از 600 شهر ایران بر روی گسل یا درحوالی گسل قرار دارد و فلات ایران میان دو صحفه زلزله خیـز عـربستان از جنوب و اوراسیا در شمال ایران بین 30 تا 40 میلیمتر تحت فشار قرار دارد.

بهزاد پورمحمد بااشاره به اینکه ایران از نظر پهنه بندی زلزله به چهار بخش تقسیم می شود، افزود: منطقه سنندج ـ سیرجان به عنوان مهم ترین بخش، در برگیرنده زاگرس است و بالای 50 درصد زلزله های کشور در این منطقه رخ می دهد.

وی افزود: زمین لرزه هایی که در طول سال در ایران به وقوع می پیوندد براساس خصوصیات زمین شناسی و تکنوتیکی هر منطقه تفاوت دارد.

وی گفت: با فرهنگ سازی و آموزش عمومی، تقویت و توانمند سازی دستگاه های امدادی و خدماتی و مدیریت واحد در زمان بحران ، باید همزیستی خود با زلزله را تقویت کنیم.


ویدیو مرتبط :
زمین لرزه نپال، شمار قربانیان از هزار و نهصد نفر گذشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثبت سالانه 10 هزار زمین لرزه در کشور


معاون مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران عنوان کرد: سالانه 10 هزار زمین لرزه در کشور ثبت می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: معاون مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران عنوان کرد: سالانه 10 هزار زمین لرزه در کشور ثبت می‌شود.

بهزاد پورمحمد در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به وجود 18 گسل فعال با 180 تا 300 کیلومتر طول در استان کرمان، گفت: تعداد زیادی از شهرها و روستاهای استان کرمان بر روی گسل، در حواشی گسل ها و یا در شعاع تاثیر آنها قرار دارند.

وی شناخت موضوع، برنامه ریزی، توانمندسازی و آموزش مداوم عمومی را از پیش نیازهای مدیریت بحران در زمان وقوع حوادث از جمله زمین لرزه دانست و ادامه داد: مرکز لرزه نگاری کشور در حوزه آمادگی، مقابله و پیشگیری از زمین لرزه نقش دارد.

معاون مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران یادآور شد: در حال حاضر 112 ایستگاه لرزه نگاری در 20 مرکز لرزه نگاری در سطح کشور وجود دارد که شش ایستگاه در استان کرمان مستقر هستند.

پورمحمد خاطرنشان کرد: استان کرمان از استان های لرزه خیز کشور است که باید ایستگاه های لرزه نگاری درآن توسعه یابد.

وی بر تقویت ارتباطات بین دستگاه های موثر در زمان بروز حوادث به ویژه زمین لرزه با مرکز لرزه نگاری در استان کرمان تاکید کرد و گفت: آماده سازی و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای استان کرمان همواره مد نظر است زیرا استان کرمان به عنوان محور جنوبشرق کشور فعالیت دارد.