اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ثبت «جام‌ شوش» در فهرست آثار ملی


"جام‌ شوش" در فهرست آثار ملی کشور ثبت و ابلاغ شد.

خبرگزاری ایسنا: "جام‌ شوش" در فهرست آثار ملی کشور ثبت و ابلاغ شد.

جام سفالین مشهوری که در کاوش‌های تپه شوش پیدا شده است بر روی بدنه این جام نقشی از یک بز با شاخ‌ها و ریش بلند دیده می‌شود که دایره‌ای را در میان شاخ‌های خود دارد.

در داخل این دایره نقشی از چهار ضلعی‌ که خط‌های موازی و مواج در خود دارد رسم شده است. در لبه بالایی این جام نقش مکرر پرندگانی با گردن بسیار بلند و در لبه پایینی آن نقش مکرر جانوری به شکل پلنگ دیده می‌شود.

ثبت «جام‌ شوش» در فهرست آثار ملی

تاکنون از خوزستان تل زرینی جنوبی، تپه گلالدون، محوطه باستانی خرمن خاک، محوطه باستانی تل ماوا و محوطه باستانی تل طریفه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

آثار منقول موزه ملی ایران متشکل از جام شوش، جام حسنلو، جام مارلیک، جام زندگی مارلیک، سینی نقره مارلیک، سینی نقره زیویه، نیم تنه زرین مارلیک، جام مرودشت، جام زرین عمارلو، جام مخروطی شکل جیرفت، لوح داریوش، تندیس داریوش، پیکره سگ، سردیس مرد شمی، نیم تنه گچی شاپور دوم، ریتون سفالی با سر بز کوهی، پایه مفرغی با سر شیر، دو جفت گوشواره، یک جفت دستبند، قاشق نقره، گردنبد، پنج گنج نظامی، المسالک و الممالک است.


ویدیو مرتبط :
ثبت ملی آثار تاریخی ایران و حواشی آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خانه ی استاد بنان در فهرست آثار ملی ثبت شد



 

خانه ی استاد بنان در فهرست آثار ملی ثبت شد

 

مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران از ثبت خانه ی تاریخی استاد غلامحسین بنان در فهرست آثار ملی خبر داد.

اسدالله محمدپور بیان كرد: در چهارمین همایش شورای سیاست گذاری ثبت آثار ملی، ۱۹ اثر را معرفی كرده بودیم كه چهار اثر طبیعی برای بررسی در مرحله ی دیگر از دستور كار خارج شدند و توانستیم ۱۵ اثر را از میان آثار معرفی شده به ثبت برسانیم.

او گفت: در بخش آثار تاریخی ملموس ۱۱ اثر را معرفی كرده بودیم كه همه در فهرست آثار ملی ثبت شدند. این آثار شامل پل های تاریخی ، تپه ، محوطه و خانه های تاریخی می شدند كه بیشتر خانه ها به دوران قاجار متعلق بودند.

وی ادامه داد: در این میان، شاخص ترین اثر ثبت شده خانه ی تاریخی استاد بنان بود كه در شهرستان نور قرار دارد.

او اضافه كرد: علاوه بر این، چهار اثر در حوزه ی میراث معنوی در فهرست آثار ملی ثبت شدند.... / خبرگزارى ایسنا