اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ثبات قیمت حامل‌های انرژی و افزایش یارانه نقدی



 

افزایش یارانه نقدی , قیمت حاملان انرژی

 

درحالیكه مدتی است همگان منتظر اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها هستند خبرهایی حاكی از آن است كه در فاز دوم قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود ندارد و بناست میزان یارانه نقدی افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بنا بر آخرین اطلاعات در چند هفته گذشته كه تصمیم گیری درباره زمان و كیفیت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در دولت در دست بررسی است، یكی از آخرین گزینه‌های بررسی شده افزایش یارانه نقدی اختصاص یافته به خانواده‌ها با تمهیداتی و در عین حال افزایش نیافتن قیمت حامل های انرژی بوده است.

البته این گزینه در بخش‌هایی از دولت با مخالفان جدی روبرو است كه علاوه بر منابع لازم برای اجرای چنین طرحی، نسبت به مفید و منطبق بودن این گزینه با اهداف كلی بحث هدفمندی مغایرت دارد. با این حال این گزینه موافقانی نیز دارد كه بر ممكن بودن آن با در نظر گرفتن و تامین ابعاد مناسب طرح تاكید دارند.

در حالی كه دولت قصد اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ‌ها را پیش از تصویب قانون بودجه داشت و پیش‌بینی می‌شد محمود احمدی نژاد در گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم در 29 فروردین ماه آغاز اجرای فاز دوم را اعلام كند، انتقادات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به اجرای قانون پیش از تصویب قانون بودجه منجر به لغو این گفت و گو شد.

از سوی دیگر در حالی كه دولت رقم 135 هزار میلیارد تومان را به عنوان درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی برای بودجه سال 91 پیشنهاد داده بود مجلس شورای اسلامی رقم 66 هزار میلیارد تومان را تصویب كرد كه مورد رضایت دولت نبود و در نتیجه در حالی كه پیش بینی می شد فاز دوم قانون در خرداد ماه اجرا شود سید شمس‌الدین حسینی – وزیر امور اقتصادی و دارایی- اعلام كرد: فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هر وقت كه زمان مناسب آن برسد اجرایی می‌شود. باید با توجه به ابلاغیه مجلس در ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها مساله را بررسی كنیم و آن وقت تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.

وی با تاكید بر این‌كه هیچ برنامه‌ی مصوبی درباره زمان و چگونگی اجرای این قانون نداریم ،ادامه داد:این به آن معنا نیست كه قانون از دستور كار خارج شده باشد اما درباره كم و كیف و زمان اجرای فاز دوم هنوز هیچ تصمیمی نگرفته‌ایم. لذا برای هیچ چیز بیش از گمانه‌زنی ارزش قائل نیستیم و فكر می‌كنیم كه فاز دوم در بهترین شرایط و زمان صورت بگیرد.

این اقدام در شرایطی است كه برخی كارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند عدم اجرای فاز دوم قانون هدفمندی‌ آثار مثبت فاز اول را از بین می برد و در مقابل برخی كارشناسان با اشاره به تورم موجود و همچنین وضعیت نا خوشایند بخش تولید بر توقف اجرای قانون تاكید می كنند.

به گزارش ایسنا براساس قانون هدفمندسازی یارانه‌ها كه در سال 88 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، دولت از زمان اجرا باید طی پنج سال اقدام به آزادسازی قیمت‌ها كند. به عبارت دیگر، سالانه 20 درصد آزادسازی صورت می‌گیرد و با توجه به اینكه فاز اول اجرای قانون در آذر ماه سال 89 آغاز شد، اكنون حدود شش ماه از زمان تعیین شده برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها گذشته است.

بر اساس این گزارش اگر قیمت حامل‌‌های انرژی در فاز دوم افزایش نیابد سناریوهای طراحی شده برای بنزین 700 و هزار تومانی منتفی می‌شود. با توجه به این‌كه شنیده می‌شود دولت قصد افزایش یارانه نقدی را دارد باتوجه به تصویب رقم 48 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی و با فرض اجرای فاز دوم از تیرماه میزان یارانه نقدی 82 هزار تومان خواهد شد..... / خبرگزاری : ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
کارت انرژی به جای یارانه نقدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش قیمت انرژی درسال 91 ممنوع شد/ یارانه نقدی افزایش نمی‌یابد



با تصویب نهایی یک طرح؛

افزایش قیمت انرژی درسال 91 ممنوع شد/ یارانه نقدی افزایش نمی‌یابد

مجلس شورای اسلامی با الحاق دو تبصره به قانون بودجه هر گونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در سال 91 ممنوع کرد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش مهر، در ابتدای جلسه روز سه‌شنبه صحن علنی مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح اصلاح بندهای 44 و 45 قانون بودجه سال 1391 کل کشور به تصویب رسید.

فوریت و کلیات این طرح جلسه گذشته به تصویب رسیده بود.

براساس این طرح افزایشی قیمت حامل های انرژی در سال 91 ممنوع شد.

براساس ماده واحده این طرح به هر یک از بندهای 44 و 45 قانون بودجه سال 91 کل کشور یک تبصره الحاق می‌گردد:

الف- تبصره الحاقی به بند 44:

تبصره: افزایش قیمت حامل های انرژی و سایر کالاها و خدمات موضوع قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال 91 نسبت به سال 90 ممنوع است.

ب- تبصره الحاقی به بند 45:

تبصره: در ماه‌های باقی مانده سال 91 هر گونه افزایش یارانه سرانه نقدی نسبت به پرداختی شهریورماه سال جاری از هر منبعی ممنوع است.

این ماده واحده با 183 رای موافق، 4 رای مخالف، 20 رای ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

به این ترتیب  تا پایان سال جاری طبق مصوبه مجلس میزان یارانه نقدی همان 45 هزار و 500 تومان پرداخت خواهد شد و دولت حق هیچ گونه افزایش در میزان یارانه نقدی پرداختی به خانوارها را نخواهد داشت.

همچنین قیمت حامل‌های انرژی مانند بنزین و گازوئیل و سایر کالاها و خدمات مشمول قانون هدفمند سازی یارانه‌ها تا پایان سال جاری هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت./مهر