اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تک و پاتک رسانه ای احمدی نژاد و اوباما



 

 

تک و پاتک رسانه ای احمدی نژاد و اوباما

 

تا کنون رییس جمهوری آمریکا با هیچ رسانه فارسی زبانی مصاحبه اختصاصی نداشته است و علی رغم اینکه احمدی نژاد تا کنون با دهها روزنامه ، مجله ، رادیو ، شبکه تلویزیونی و... آمریکایی مصاحبه کرده ، اما اوباما تا کنون به جز ارسال دو پیام تبریک نوروزی عملا هیچ قدمی برای ارتباط مستقیم و مخاطب قرار دادن مردم ایران برنداشته است .

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران اساسا در 5 سال گذشته به عنوان یک شخصیت رسانه ای مطرح است ، او رسانه و کارکرد آن را خوب می شناسد و خوب می تواند از رسانه به عنوان یکی از مهم ترین ابزارها در مسیر اهداف مورد نظر خود استفاده کند .

ماجرای حضور همه ساله رییس جمهوری ایران در اجلاس مجمع عمومی ملل متحد یکی از همین استفاده ها از تریبون های عمومی بین المللی و رسانه های غربی به جهت اهداف سیاست خارجی است . مشاوران و نزدیکان رییس جمهوری ایران  می گویند که سفرهای همه ساله احمدی نژاد به  نیویورک به خاطر علاقه او به سفر به آمریکا و دیدن شهر نیویورک نیست ، بلکه او در راستای دیپلماسی عمومی می خواهد به بهانه این سفر از تریبون های در اختیار از جمله مصاحبه با شبکه های آمریکایی و نیز تریبون مجمع عمومی ملل متحد استفاده کند .

هر چند که در مقام مقایسه با دو سه سال اول استقبال رسانه ای از احمدی نژاد در رسانه های آمریکایی و غربی کمی کاهش یافته ، اما احمدی نژاد علی رغم سید محمد خاتمی ، اکبر هاشمی رفسنجانی و آیت الله سید علی خامنه ای –روسای جمهوری پیشین کشورمان _ همه ساله به نیویورک می رود و در آنجا با انواع و اقسام رسانه های آمریکایی مصاحبه می کند و پیام خود را از تریبون آزاد مجمع عمومی قرائت می کند و در یک کلام آنچه را که فکر می کند صحیح است به انجام می رساند و برمی گردد.

ماجرای حضور امسال احمدی نژاد در نیویورک هم جدا از حضورهای پیشین او نبود . احمدی نژاد با رسانه های مختلف آمریکایی مصاحبه کرد و در جلسات مختلفی که هیئت ایرانی ترتیب داده بود شرکت کرد .

سخنان احمدی نژاد در صحن علنی سازمان ملل نیز ، نسبت به سال های قبل ، پخته تر و محکم تر بود . او به خوبی بر این نکته واقف است که مخاطب سخنان او ، نه فقط حاضران در سازمان ملل و دولت ها ، که ملت هایی از آمریکا گرفته تا آفریقا و خاورمیانه اند، کما این که شبکه های غربی و عربی متعددی ، به هنگام آغاز سخنان وی ، برنامه های عادی خود را قطع کردند و به پخش مستقیم سخنان احمدی نژاد پرداختند مانند العربیه ، الجزیره ، بی بی سی ، سی ان ان ، الحره و ... . این در حالی است که بسیاری از این شبکه ها ، حتی تیتر سخنان اغلب رهبران حاضر در نیویورک را هم منتشر نکردند.

از این رو ، متن سخنان احمدی نژاد ، با مخاطب عام تنظیم شده بود. این متن در واقع محصول چند ماه رایزنی و بحث و بررسی مشاوران احمدی نژاد بود که آخرین جلسه این مشورت ها با حضور تعدادی از استادان دانشگاه ها و اصحاب رسانه در فاصله سه روز مانده به سفر در نهاد ریاست جمهور برگزار شد.

اما سخنرانی وی در اجلاس مجمع عمومی امسال یک سوژه جنجالی را نیز به سوژه های جنجالی سال های گذشته افزود و آن در واقع " بازی با 11 سپتامبر " بود .

محمود احمدی نژاد با اشاره به مشکوک بودن علل و اهداف حادثه 11 سپتامبرتلویحا بخش هایی از حاکمیت آمریکا را به دست داشتن در آن حادثه متهم کرد و خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب سازمان ملل برای بررسی آن حادثه شد . این اظهارات  سبب جنجال فراوانی شد به گونه ای که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به فاصله کمتر از 24 ساعت از سخنان احمدی نژاد در مصاحبه ای اختصاصی با "بی بی سی فارسی" شرکت کرد و تلاش کرد پاتک خود به اظهارات احمدی نژاد را طریق  رسانه ماهواره ای فارسی زبان پر مخاطب در ایران بدهد .

اوباما حتی برای این منظور از شبکه صدای آمریکا هم استفاده نکرد و تلاش کرد تا پیام خود به مردم ایران و پاتک خود به مصاحبه های رنگارنگ احمدی نژاد با رسانه های آمریکایی و اظهارات او در اجلاس مجمع عمومی ملل متحد را از طریق رسانه ای پر مخاطب تر از رسانه صدای آمریکا  بدهد .

این تک و پاتک احمدی نژاد و اوباما در حالی است که تا کنون رییس جمهوری آمریکا با هیچ رسانه فارسی زبانی مصاحبه اختصاصی نداشته است و علی رغم اینکه احمدی نژاد تا کنون با دهها روزنامه ، مجله ، رادیو ، شبکه تلویزیونی و... آمریکایی مصاحبه کرده ، اما اوباما تا کنون به جز ارسال دو پیام تبریک نوروزی عملا هیچ قدمی برای ارتباط مستقیم و مخاطب قرار دادن مردم ایران برنداشته است .

اوباما در مصاحبه ای که فردای سخنرانی جنجالی احمدی نژاد در اجلاس مجمع عمومی به انجام رسانید ، سخنان رییس جمهوری ایران درباره حادثه 11 سپتامبر را "توهین آمیز" و " نفرت انگیر " خواند و این مواضع را مغایر با مواضع اکثریت مردم ایران درباره حادثه 11 سپتامبر دانست .

وی گفت که مردم ایران در شب حادثه 11 سپتامبر به یاد قربانیان حادثه و برای همدردی با مردم آمریکا شمع روشن کردند و این نشان می دهد که آنها دیدگاهی متفاوت از احمدی نژاد در این باره دارند .

البته شمع هایی که در ایران روشن شد ، برای همدردی با بازماندگان قربانیان بود و ربطی به این نداشت که چه کسی آن جنایت فجیع را مرتکب شده است.

وانگهی اگر دولت آمریکا مطمئن است که آنچه درباره عوامل حادثه 11 سپتامبر منتشر کرده ، واقعی است ، چرا از حقیقت یابی درباره آن توسط سازمان ملل که پیشنهاد رئیس جمهور ایران بوده ، عصبی می شود؟

شاید گفته شود که 11 سپتامبر موضوع داخلی آمریکاست و دیگران حق اظهار نظر درباره آن را ندارند ؛ ولی نباید از نظر دور داشت که به استناد همین موضوع ، دو لشکر کشی بزرگ در خاورمیانه به عراق و افغانستان صورت گرفت و میلیون ها نفر کشته ، مجروح ، بی خانمان و آواره شده و آسیب دیده اند.

احمدی نژاد در سفر کوتاه خود به نیوریوک 16 گفت و گوی رسانه ای داشت که در نوع خود بی نظیر است به طوری که می توان گفت هیچ کدام از رهبران حاضر در نیویورک این اندازه حضور رسانه ای نداشتند. البته بماند دهها درخواست رسانه های دیگر برای مصاحبه که به دلیل ضیق وقت ، بی جواب ماند.

این امر نشان می دهد که احمدی نژاد بر اهمیت افکار عمومی در آمریکا واقف است و نیز از نقش و جایگاه رسانه ها در این افکارسازی آگاه است.

البته این گفت و گو های صریح و بی پرده وی با رسانه های آمریکایی ، این انتظار را در داخل کشور پدید می آورد که رئیس جمهور ، باب گفت و گوهای اختصاصی با رسانه های داخلی را نیز بگشاید و در داخل به گفت وگو با صداوسیما ، روزنامه دولت و کنفرانس های مطبوعاتی عمومی بسنده نکند و با مصاحبه های رودررو با رسانه های مستقل و منتقدش نیز بنشیند.

احمدی نژاد ، علاوه بر سخنرانی در صحن سازمان ملل ، گفت و گو با رسانه ها ، با دانشگاهیان و فعالان سیاسی و اجتماعی آمریکا نیز دیدار داشت تا بتواند از سفر کوتاه خود ، بیشترین بهره را در راستای دیپلماسی عمومی ببرد.

در مجموع می توان گفت که احمدی نژاد ، هفته پرکاری را پشت سر گذاشت و توانست برنامه هایی که از ماه ها پیش در تهران تدوین کرده بود را به طور کامل محقق سازد...../منبع:عصرایران


ویدیو مرتبط :
نامه ی احمدی نژاد به اوباما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ اوباما به پیشنهاد گفتگوی احمدی نژاد



 

 

 

 

 

پاسخ اوباما به پیشنهاد گفتگوی احمدی نژاد

 

پاسخ اوباما به پیشنهاد گفتگوی احمدی نژاد : درباره طالبان مذاکره کنیم

وی افزود، اگر ایران اثبات کند که هدفش از برنامه های اتمی دست یابی به بمب اتم نیست ، واشنگتن مشکلی با تداوم برنامه های هسته ای صلح آمیز این کشور ندارد .

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از روزنامه نگاران آمریکایی در کاخ سفید از ایده گفتگو با ایران حمایت کرد ، اما حوزه این گفتگو را به موضوع افغانستان و بر محور طالبان محدود کرد .

به نقل از وب سایت واشنگتن پست ، رییس جمهوری آمریکا که دو روز قبل از این سخنان با پیشنهاد گفتگوی رودررو از سوی محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران مواجه شده بود ، بدون دادن پاسخی صریح به این پیشنهاد گفت : " مایلم درباره موضوعی که منافع مشترکی با ایران در آن زمینه داریم ، یعنی مبارزه با طالبان با ایران مذاکره کنیم .

وی با اشاره به تلاش های حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان در زمینه جذب طالبان و آشتی با این گروه شبه نظامی گفت : " می خواهیم که ایران هم جزئی از طرف های منطقه ای  این مذاکرات باشد . ایران می تواند یکی از طرف های گفتگوهای صلح با طالبان باشد و می تواند نقش  سازنده ای در این روند ایفا کند ".

اوباما همچنین با تکرار دغدغه ها و نگرانی های  واشنگتن از اهداف برنامه های هسته ای ایران گفت : " این مساله بسیار مهم است که راه هایی مشخص در مقابل حکومت ایران قرار دهیم تا صلح آمیز بودن اهداف برنامه های هسته ای خود را به ما اثبات کنند ".

وی افزود، اگر ایران اثبات کند که هدفش از برنامه های اتمی دست یابی به بمب اتم نیست ، واشنگتن مشکلی با تداوم برنامه های هسته ای صلح آمیز این کشور ندارد .

رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال روزنامه نگاران آمریکایی درباره اینکه آیا برای مذاکره با ایران نامه ای محرمانه به رهبران این کشور فرستاده یا نه ؟ با تکذیب اینکه اخیرا نامه ای به رهبر یا رییس جمهوری ایران فرستاده ،افزود که مقامات ایرانی به آغاز دور جدیدی از گفتگوها با گروه 1+5 در ماه سپتامبر ابراز تمایل کرده اند .

وی همچنین ادعا کرد که تحریم های جدید  بیش از آنچه که مقامات ایرانی انتظار داشته اند ، آنها را تحت تاثیر قرار داده است ..../تحلیل:عصرایران