اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تک رقمی شدن تورم نقطه‌ای تا پایان آذر


مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه انتظار داریم تا پایان آذرماه تورم نقطه به نقطه، تک رقمی شود، گفت: کاهش مخارج دولت، همه گیر شدن کاهش تقاضا و فروش واحدهای تولیدی سبب کاهش تورم شد.

خبرگزاری مهر: مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه انتظار داریم تا پایان آذرماه تورم نقطه به نقطه، تک رقمی شود، گفت: کاهش مخارج دولت، همه گیر شدن کاهش تقاضا و فروش واحدهای تولیدی سبب کاهش تورم شد.

مسعود نیلی در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به سیاست‌های کلان اقتصادی و بسته پیشنهادی دولت برای رفع تحریم گفت: در حال حاضر اقتصاد ایران با بحث کاهش تقاضا روبرو است که در عین حال با کاهش بودجه خانوار و درآمد سرانه کشور هم همزمان شده است، به همین دلیل امروز شاهد آثار ناشی از این چالش‌ها هستیم. حال برای رسیدن به درآمد سرانه سال ۹۰، اگر بتوانیم سالانه ۴.۵ درصد رشد در این وادی داشته باشیم، تا سال ۱۳۹۷ به هدف خواهیم رسید.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور، خروج از رشد منفی را اقدامی سخت و پیچیده ارزیابی کرد و افزود: شرایط نامساعد مالی دولت و انباشت بدهی‌ها، موضوع دیگری است که بارها مطرح شده و همچنان ادامه دارد. در این بین نظام بانکی و روند تامین مالی واحدهای اقتصادی به عنوان مهم‌ترین مسئله خودنمایی می‌کند.

وی تصریح کرد: امروز نقدشوندگی درآمدهای بانکی با چالش جدی روبرو است و همین امر باعث افزایش وابستگی بانک‌ها به بانک مرکزی شده است. در پی آن شاهد کاهش تورم و ثبات در نرخ سود بانکی هستیم و نتوانستیم متناسب با کاهش تورم، به کاهش نرخ سود بانکی اقدام کنیم.

نیلی با اشاره به سقوط درآمدهای نفتی خاطرنشان کرد: در دوره‌ای وفور درآمدهای نفتی را شاهد بودیم و همین مساله باعث شد که سرمایه‌ای برای دوران کمبود منابع نفتی نداشته باشیم، این در حالی است که میزان کاهش درآمدهای نفتی هم در ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه ارزیابی بوده و هیچ‌گاه اقتصاد ایران تا این اندازه در مضیقه منابع نبوده است.

وی، چشم‌انداز بهره‌برداری کشور از منابع نفتی را ۴۰ میلیارد دلار دانست و عنوان کرد: موضوع تنگنای منابع بعد از تحریم‌ها موضوع جدی است که باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم و آن را جدی گرفت، این در حالی است که انتظارات مثبت در اقتصاد باعث شده که از پاییز سال ۹۳ تا بهار ۹۴ با همه روند موجود، میزان مشارکت اقتصادی در کشور افزایش یابد، بنابراین نمی‌توان نسبت به منفی شدن رشد اقتصاد بی‌تفاوت باشیم و باید تلاش کنیم با رشد مثبت اقتصادی سال را به پایان برسانیم.

این کارشناس اقتصادی با نگاهی به اقتصاد در سال ۹۳ و کاهش بهای نفت، تصریح کرد: مخارج دولت کاهش یافت و همین امر باعث شد کاهش تقاضا همه‌گیرتر شود، در عین حال با رکود در مسکن سرمایه‌گذاری‌ها افت کرد و مجموع این موارد موجب شد واحدهای تولیدی با کاهش فروش و افزایش موجودی انبار مواجه شوند.

نیلی ادامه داد: همه این اتفاقات دلیلی شد بر کاهش بیشتر از انتظار تورم در کشور بوده به نحوی که از دی ماه ۹۳ روند کاهش تورم آغاز شد و تا پایان مهر ۹۴ ادامه داشت و انتظار داریم که تا پایان آذر ماه تورم نقطه به نقطه که الان در حدود ۱۰ درصد است، به وضعیت تک رقمی برسد.

به گزارش مهر، علی طیب نیز وزیر اقتصاد پیش از این از تک رقمی شدن تورم نقطه ای در آینده ای نزدیک خبر داده بود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان این سئوال که با وجود شرایط انجام توافقات، ادامه تحریم و انتظارات تشدید کننده رکود، چه باید کرد، گفت: شکاف بزرگی در اقتصاد روی داده و اگر تا سال ۹۵ ابعاد این شکاف عمیق‌تر و تحریم لغو شود، آن گاه با مسائل پولی هیجانی تهدیدآمیزی مواجه خواهیم بود. بدین ترتیب لازم است سیاست‌های کنترلی لحاظ شود. ملاحظه برای تحریک تقاضا امری ضروری است و باید از سوی دولت انجام شود.

نیلی گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و صادرات از سوی دولت لحاظ می‌شود و برای رفع تنگنای مالی، انتشارات اسناد خزانه را در دستور کار قرار داد که البته حجم محدودی دارد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری تاکید کرد: ایران در شرایطی در سال ۹۵ با لغو تحریم‌ها روبه رو می‌شود که بازپرداخت بدهی‌ها اصلاح نظام بانک و غیره منابع زیادی لازم دارد. نیازهای سرمایه‌گذاری را نیز باید به این لیست اضافه کنیم؛ بنابراین برای حرکت در مسیر حل این مشکلات باید وفاق ایجاد شده و گفتمان همه به اقتصاد معطوف شود.


ویدیو مرتبط :
وزیر اقتصاد: تا پایان دولت به تورم تک رقمی خواهیم رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وضعیت تورم نقطه به نقطه /وعده تورم تک رقمی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,کاهش تورم نقطه به نقطه

 

اخبار اقتصادی - کاهش تورم نقطه به نقطه

پس از رشد بی سابقه نرخ تورم در دو سال گذشته نرخ تورم در 9 ماه 12 درصد کاهش یافت تا بار دیگر به رقم دو سال گذشته خود بازگردد.

به گزارش ایسنا، در اواخر دولت دهم سرعت تورم افزایش یافت تا اینکه نرخ تورم 12 ماهه تحت تاثیر سیاست‌های قبلی در مهرماه 1392 به قله خود یعنی رقم 36.2 برسد. این در حالی است که در خرداد 1392 نرخ تورم نقطه به نقطه یعنی درصد تغییر نسبت به ماه مشابه سال قبل به 41.2 درصد رسید.

بر اساس این گزارش تیم اقتصادی دولت یازدهم عمده مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از بالا بودن نرخ تورم و بی ثباتی در کشور دانست. بر همین اساس سیاست‌های خود را در جهت کاهش نرخ تورم به کار گرفت.

سیاست‌های دولت موفقیت آمیز بود و توانست تورم 12 ماهه را تا پایان سال 1392 به 32.2 درصد برساند. از سوی دیگر تورم ماهانه که در سال‌های اخیر معمولا ارقامی بیش از یک را تجربه کرده بود در اسفند 1392 به 0.7 کاهش یافت.

اما روند کاهشی نرخ تورم 12 ماهه در سال 1393 نیز ادامه پیدا کرد. این در حالی بود که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند تاثیرات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در اردیبهشت ماه نرخ تورم را بالا خواهد برد. اما در عین حال دولت که وعده داده بود تا پایان امسال تورم را به 25 درصد برساند، موفق شد هشت ماه زودتر و در تیر ماه تورم به رقم 24.2 برساند.

در همین راستا دولت به تازگی اقدام به ارائه بسته خروج غیر تورمی از رکود کرده است که برخی از کارشناسان بازهم معتقدند که این بسته ممکن است باعث افزایش تورم شود، البته تیم اقتصادی دولت همچنان می‌گوید که روند کاهشی نرخ تورم ادامه خواهد داشت و در عین حال رییس جمهور قول تورم به مراتب پایین تر از 25 درصد را تا پایان سال جاری داد.

تورم نقطه به نقطه نیز که در خرداد 1392به رقم 41.2 درصد رسیده بود، با سرعت بسیار زیادی کاهش یافت و در تیرماه امسال به رقم 14.8 رسید. کاهش 26.4 درصدی تورم نقطه به نقطه نکته‌ای است که اعضای اقتصادی دولت یازدهم برای دفاع از عملکرد خود بسیار روی آن مانور می‌دهند.

کاهش 16.2 درصدی تورم روستایی
اما تورم روستایی نیز در مهر 1392به حداکثر خود در طی سال‌های اخیر یعنی رقم 42 درصد رسید. این در حالی بود که تورم ماهانه روستایی در خرداد 1392 به رقمی برابر 47.1 درصد هم رسیده بود، نرخی شاید در تورم ایران کم سابقه باشد.

در راستای سیاست‌های دولت برای کاهش تورم نرخ تورم 12 ماهه روستایی نیز کاهش یافت، به طوریکه در پایان سال 1392 این نرخ به 36.1 درصد رسید. یعنی در طی شش ماه دولت موفق شد حدود شش درصد از تورم روستایی کم کند.

با آغاز سال جدید روند کاهشی تورم روستایی نیز ادامه یافت که در ماه گذشته این رقم از سوی مرکز آمار ایران 25.8 درصد اعلام شد، بنابراین نرخ تورم 12 ماهه روستایی نیز از مهر گذشته تاکنون بیش از 16 درصد کاهش یافته است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد دولت در کنترل نرخ تورم موفق بوده و از سویی وعده تورم تک رقمی در سال‌های آتی را هم می‌دهد. از دیگر سو نوعی ثبات در بازار ارز نیز حاکم شده است، اما باید دید که وعده‌های دولت برای خروج از رکود بدون افزایش تورم تا چه اندازه عملی خواهد شد؟
اخبار اقتصادی - ایسنا