اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکلیف کارمزدها مشخص نشد/ 900 میلیاردی که از جیب مردم پرداخت می‌شود!



اخبار,اخبار اقتصادی , دریافت کارمزد

با وجود اینکه تابستان امسال به دلیل بالا گرفتن اعتراضات، تصمیم‌گیری درباره پرداخت کارمزد از تراکنش‌های دستگاه‌های کارت خوان به شورای پول و اعتبار سپرده شد اما تا امروز این شورا موضوع را معلق نگه داشته است.

به گزارش تابناک، با وجود اینکه تابستان امسال به دلیل بالا گرفتن اعتراضات، تصمیم‌گیری درباره پرداخت کارمزد از تراکنش‌های دستگاه‌های کارت خوان به شورای پول و اعتبار سپرده شد اما تا امروز این شورا موضوع را معلق نگه داشته، این درحالی است که شرکت‌های نگهدارنده دستگاه‌ها معتقدند در حال حاضر 106 تومان به هر تراکنش یارانه می‌دهند.

نگهداری 3.2 میلیون دستگاه پوز در کشور
ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در این باره گفت: ما برای نگهداری شبکه پرداخت سالانه بین ۴۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد‌تومان کم داریم. ما ۳ میلیون‌ و ۲۰۰ هزار pos در کشور نگهداری می‌کنیم. این شبکه برای بانک‌ها نیست برای شرکت‌های psp است که برای نگهداری این شبکه پول کم دارند که در ‌‌نهایت به سراغ بانک‌ها می‌روند تا هزینه‌های خود را تامین کنند. بانک پول خود را از کجا باید تامین کند که به این شرکت psp بدهد؟ بانک سود خود را کم نمی‌کند، نرخ تسهیلات خود را بالا‌تر می‌برد.

 

در شرایط فعلی، بانک‌های دولتی ما اضافه‌برداشت از بانک‌مرکزی دارند تا بتوانند پول psp را بدهند؛ اضافه برداشت بانک‌مرکزی یعنی اینکه ما از جیب ۷۸‌میلیون‌نفر پول چاپ کردیم، تورم ایجاد شده و ارزش پول شما کم شده است تا آن ۴۰۰‌میلیارد برای این‌ها تامین ‌شود؛ یعنی بانک‌مرکزی مفت و بدون پشتوانه باید اسکناس چاپ کند به خاطر یک میلیون‌ و ۷۰۰ هزار پذیره که حاضر نیستند به خاطر یک تراکنش 100 تا تک‌تومانی بدهند.

106 تومان کسری
او همچنین اضافه می‌کند: قیمت تمام‌شده هر تراکنش روی pos با سود آن برای ما ۳۴۰‌تومان تمام می‌شود، اگر سود آن را در نظر نگیرید، ۲۱۶‌تومان خواهد شد. بانک‌ها همین الان حدود ۱۰۶‌تومان سوبسید به شرکت‌های psp می‌دهند. فاصله بین این ۲۱۶‌تومان و ۱۰۶‌تومان را باید از کجا تامین کنیم؟ یا باید از بانک‌ها اضافه‌تر پول بگیریم که به اضافه‌برداشت آن‌ها از بانک‌مرکزی منجر می‌شود یا باید از منبع دیگری تامین شود.

 

ما می‌خواهیم صد‌تومان از مغازه‌داران بگیریم و مابقی را بانک‌ها تامین کنند. بیشتر صادر‌کنندگان کارت‌های بانکی، بانک‌های دولتی هستند که الان با مشکل منابع روبه‌رو هستند و سود هم نمی‌دهند. سود بانک دولتی در جیب چه کسی می‌رود اما من الان می‌خواهم بگویم که سود بانک، دولتی پول ملت است. آیا ۷۸‌میلیون‌نفر در این مملکت حاضر هستند که به یک‌میلیون و۷۰۰هزار‌نفر سوبسید بدهند؟

حذف کارمزد برای فرهنگ‌سازی بود
از زمان ورود دستگاه های کارت خوان به فروشگاه های کشور یعنی سال 82، شرکت های psp یا همان دارندگان دستگاه پوز بحث اخذ کارمزد از تراکنش های انجام شده را مطرح کردند.

در آن زمان مسئولان وقت نظام بانکی به منظور ایجاد فرهنگ استفاده از این دستگاه‌ها تصمیم به حذف کارمزد را گرفتند اما این تصمیم به مفهوم رایگان بودن خدمات ارایه شده نبود. دستگاه‌هایی که حالا حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزارتومان قیمت دارند و برای این پایداری شبکه پرداختی سالانه ۹۰۰ میلیاردتومان پول نیاز است.
اخبار اقتصادی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
تکلیف صرافی های غیر مجاز مشخص می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تراکنش 7.3 میلیاردی شاپرک/ کارمزد کارتخوان‌ها تعیین تکلیف نشد



اخبار,اخباراقتصادی,شبکه الکترونیکی پرداخت بانکی

در حالی که قرار بود برای ساماندهی کارمزد در شبکه پرداخت الکترونیک و هدفمند کردن هزینه‌های بانکها در این بخش، از صاحبان کارتخوانها کارمزد دریافت شود این طرح بیش از شش ماه است که به برای بررسی به شورای پول و اعتبار سپرده شده، اما هنوز تعیین تکلیف نشده اشت.

شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت بانکی) که چند سالی است برای پرداخت الکترونیک به شبکه بانکی اضافه شده و به دنبال آن ورود دستگاههای کارتخوان به فروشگاهها رواج یافته است، اکنون با تراکنش بالایی در حدود 7.3 میلیارد در سال مواجه است تراکنشی که با رقم خوردن آن در سال 1393 در مجموع مبلغی بیش از 900 هزار میلیارد تومان را از طریق تلفن همراه، پایانه فروش و اینترنت جابه جا کرده است.

این در حالی است که با توجه به سهم بالایی در حدود بیش از پنج میلیارد تراکنش شاپرک در پایانه های فروش و هزینه قابل توجه بانکها بری پرداخت کارمزد این تراکنش ها، در اواخر شهریور سال گذشته مدیرعامل شاپرک از اجرایی شدن طرحی برای دریافت هزینه یا همان کارمزد از صاحبان کارتخوانها به منظور هدفمند شدن کارمزدها خبر داد.

اگر چه عنوان شد که طرح کارمزد گیری از صاحبان کارتخوانها و محول شدن این هزینه از بانکها به اصناف از آبان سال 1393 اجرایی می شود اما بااعتراض گسترده اصناف به این موضوع با اعتقاد به اینکه بانکها از رسوب پول آنها استفاده می‌کنند و دلیلی برای پرداخت این هزینه وجود ندارد، با وجود پافشاری بانک مرکزی بر این طرح، هیات وزیران آن را برای بررسی‌های کارشناسی بیشتر به شورای پول و اعتبار واگذار کرد.

با اینکه بیش از شش ماه از ارائه طرح کارمزد گیری کارتخوانها به شورای پول و اعتبار می‌گذرد، اما هنوز شورا به این موضوع وارد نشده و طرحی که قرار بود با کمترین اتلاف وقت اجرایی شود مدت هاست که مسکوک مانده است.

در شرایطی که مقامات بانک مرکزی همواره اعلام می کنند که طرح کارمزد گیری از صاحبان کارتخوان ها که پیش تر حدود 110 تومان برای هر تراکنش عنوان شده بود منتفی نشده و در نوبت بررسی های شورای پول و اعتبار قرار دارد در ماههای گذشته با وجود بررسی و تصویب طرح های مهم و قابل ملاحظه در شورا، نوبت به کارتخوان ها نرسیده است.

این در حالی است که طبق آمار اعلامی بانک مرکزی، مجموع تراکنش های شاپرک در دو ماهه ابتدایی امسال 1.4 میلیارد با چرخش مبلغی بالغ بر143 هزار میلیارد تومان بوده است.

 

 اخبار اقتصادی  -  ایسنا