اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکلیف پول هایی که مردم قبلاً پرداخت کرده اند چه می شود؟!



 

تکلیف پول هایی که مردم قبلاً پرداخت کرده اند چه می شود؟!

 

عصرایران - مجلس شورای اسلامی در یکی از عجیب ترین اقدامات خود ، تصویب کرد که متعاملین خودرو ، اجباراً باید برای ثبت معامله خودروی خود ، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و مبلغی زائد بر هزینه پرداختی به پلیس را به این دفترها بدهند.

 

در این باره سوالات و ابهامات زیادی مطرح است که پیشتر بدانها پرداخته ایم و مردم نیز حق دارند همان سوالات را با غلظت بیشتری متوجه نمایندگان مجلس کنند و از ایشان بپرسند که آیا وکیل المله هستند یا وکیل الدفاتر؟!

اما دو پرسش مهم دیگر در این میان وجود دارد که جا دارد نمایندگان مردم گرای مجلس هشتم که نشان دادند واقعاً به فکر مردم هستند(!) به آنها جواب دهند:

1 - همین مجلس سال گذشته در 17 شهریور ، تصویب کرد که کلیه امور مربوط به نقل و انتقال و سند مالکیت خودرو ، بر عهده پلیس است.

حال چه شده که نمایندگان مجلس ، با گذشت تنها یک سال از مصوبه خودشان ، بار دیگر طرحی مغایر با آن را به صحن علنی بردند و اصرار کردند که باید مردم به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند؟! و این در حالی است که هیچ مشکل خاصی از این بابت وجود نداشت.

طرح مجدد یک موضوع در مجلس در شرایطی است که طرح ها و لوایح زیادی در نوبت رسیدگی هستند و هنوز مجلس وقت نکرده آنها را بررسی کند.

حتماً حکمتی در کار بوده که نماینده ها در طول یک سالی که از قانون قبلی خودشان گذشته ، سعی شان بر این بود که حتماً مردم موظف شوند که درصدی از قیمت خودروی خود را به دفاتر اسناد رسمی بدهند ؛ لطفاً این حکمت را با جزییاتش شرح دهند تا انشاء الله در رأی مجدد مردم به ایشان در انتخابات آینده مثمر ثمر باشد!

2 - طبق مصوبه جدید نمایندگان ، "از این به بعد" مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای ثبت معامله خودرو ، "اجباری" است.

معنای این مصوبه ، تایید سخن عصرایران است که تاکید داشتیم مراجعه به دفاتر برای معاملات خودرو ، اختیاری است.

در واقع اگر پیش از این ، قانوناً اجباری بر مراجعه به دفاتر وجود داشت که نیازی به مصوبه جدید برای اجباری کردن این امر نبود.

خود مجلسی ها و سردفتران نیز می دانستند که ثبت معاملات خودرو در دفاتر اسناد رسمی ، الزام قانونی ندارد که به صرافت اجباری کردنش افتاده اند.

برغم این که قانوناً چنین اجباری در میان نبوده است ، در سال های اخیر ، عملاً مردم را مجبور می کردند که علاوه بر ثبت در راهنمایی و رانندگی ، حتما به دفاتر اسناد رسمی هم مراجعه کنند و آنجا هم کلی هزینه نمایند!

سوال اینجاست که میلیاردها تومان پولی که تا کنون با این روش از مردم گرفته شده و مردم نیز با این تصور که الزامی است آن را پرداخت کرده اند ، شرعاً و قانوناً چه حکمی دارد؟!

بدیهی است که اگر مردم می دانستند که دادن این پول ها اجباری نیست ، هرگز حاضر به پرداختش نمی شدند.

قطعاً اجباری جلوه دادن یک امر اختیاری و سپس بر مبنای آن از مردم پول گرفتن ، نمی تواند مبنای شرعی ، قانونی و اخلاقی داشته باشد.

نمایندگان و مسوولانی که به قبر و قیامت اعتقاد دارند و خود را مردم دار معرفی می کنند ، پاسخ این سوال را بدهند!.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
تکلیف خانمی که همسرش خمس پرداخت نمیکند چیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مستندات غیرقانونی بودن الزام مردم به پرداخت پول اضافی به دفاتر اسناد رسمی + افشای اسامی نمایندگان حامی طرح



 

 

مستندات غیرقانونی بودن الزام مردم به پرداخت پول اضافی به دفاتر اسناد رسمی + افشای اسامی نمایندگان حامی طرح

در حالی مردم ایران عملاً ناگزیر هستند که برای هر معامله خودرو ، به دفاتر ثبت اسناد مراجعه و مبالغ هنگفتی را به آنها پرداخت کنند که قانوناً چنین اجباری وجود ندارد و صرفاً مراجعه به دفاتر نقل و انتقال راهنمایی و رانندگی و دریافت شناسنامه سبز خودرو کفایت می کند.

با این حال ، عده ای از نمایندگان مجلس در صدد هستند مراجعه به دفاتر ثبت برای نقل و انتقال خودرو را اجباری کنند و بدین ترتیب مردم قانوناً مجبور شوند یک بار به پلیس پول بدهند و بار دیگر رقم درشت تری را به دفاتر ثبت!

برای این که موضوع روشن شود ، ابتدا قوانینی که نشان می دهد ثبت معاملات خودرو در دفاتر اسناد رسمی ، اجباری نیست را معرفی می کند و سپس ، اسامی نمایندگانی که پشتیبان طرح اجباری کردن مراجعه متعاملین خودرو به دفاتر ثبت هستن را افشا می کند.

1 - قانون اصلاح ماده (22) قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران

ماده واحده- ماده (22) قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران- مصوب 1374.12.22- به شرح زیر اصلاح می گردد:

"ماده 22- مسوولیت صدور گواهینامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو در قلمرو جمهوری اسلامی ایران بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وظیفه ترجمه و تبدیل گواهینامه های رانندگی معتبر صادر شده توسط نیروی انتظامی و سایر اسناد مدارک مذکور به مدارک بین المللی وفق مفاد کنوانسیون های بین المللی سالهای 1328 هجری شمسی (1949 میلادی) و 1347 هجری شمسی (1968 میلادی) حمل و نقل جاده ای و حسب عرف بین المللی و مقررات حاکم بر تمامی کشورهای عضو سازمان جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران می باشد."

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ هفدهم شهریور ماه یک هزار و سیصد و هشتاد و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1388.7.7 به تایید شورای نگهبان رسید.

این هم تصویر این قانون در روزنامه رسمی 20 مهر 88

مستندات غیرقانونی بودن الزام مردم به پرداخت پول اضافی به دفاتر اسناد رسمی + افشای اسامی نمایندگان حامی طرح

مستندات غیرقانونی بودن الزام مردم به پرداخت پول اضافی به دفاتر اسناد رسمی + افشای اسامی نمایندگان حامی طرح

 

2 - لایحه قانونی حمل و نقل و انتقالات وسایل نقلیه موتوری / مصوب مرداد 1359

ماده 1- از تاریخ اجرای این قانون کلیه دفاتر اسناد رسمی از انجام هر نوع معاملات مربوط به وسایل نقلیه موتوری ممنوع بوده و هرگونه معامله و نقل و انتقال وسایل نقلیه موتوری فقط در یگان های راهنمایی و رانندگی مجاز به شماره گذاری وسایل نقلیه موتوری در کشور به ترتیبی که در این قانون و آیین نامه اجرایی آن تعیین می گردد انجام خواهد شد.

3 - قانون ثبت

ماده 47- در نقاطی که اداره ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی موجود بوده و وزارت عدلیه مقتضی بداند ثبت اسناد ذیل اجباری است:

1- کلیه عقود و معاملات راجعه به عین یا منافع اموال غیرمنقوله که در دفتر املاک ثبت نشده.

2-صلحنامه و هبه نامه و شرکت نامه

همان طور که ملاحظه می کنید

اولاً طبق قانون ثبت ، فقط معاملات راجع به اموال غیر منقول (زمین ، باغ ، خانه ، مغازه) باید در دفاتر اسناد رسمی ، ثبت شود و اجباری به ثبت معاملات مربوط به اموال منقول مانند فرش ، رایانه ،خودرو ، میز و صندلی و ... وجود ندارد و ثبت این گونه معاملات اختیاری است.

لذا اگر اکنون نیز اجباری در این باره وجود دارد ، غیرقانونی است.

ثانیاً در قانون سال 59 ، دفاتر اسناد رسمی از انجام هر نوع معاملات مربوط به وسایل نقلیه موتوری ممنوع شده اند و این وظیفه بر عهده پلیس گذاشته شده است.

ثالثاً همین مجلس هشتم در شهریور سال گذشته تصویب کرده که مسوولیت صدور گواهینامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو در قلمرو جمهوری اسلامی ایران بر عهده نیروی انتظامی است.

جالب اینجاست که برغم این مصوبه ، عده ای از نماینده ها ، دست بردار نیستند و بار دیگر طرحی را به میان آورده اند که بر مبنای آن ، مردم مجبور می شوند درصدی از بهای خودروی خود را به دفاتر ثبت بدهند!

در پاسخ به تقاضاهای مردم برای معرفی نمایندگانی که پیگیر این طرح هستند ، اسامی تعدادی از آنها را به شرح زیر منتشر می کند تا آقایان به مردم ایران و مخصوصاً به مردم حوزه های انتخابیه خود توضیح دهند که چرا در صدد تحمیل هزینه اضافی بر عهده موکلانشان هستند:

فرهاد تجری

موسی قربانی

امین حسین رحیمی

خلیل حیات مقدم

سید مصطفی طباطبایی نژاد

محمد تقی رهبر

علی اسلامی پناه

محمد محمدی

عبدالرضا مرادی

علی اکبر آقایی

مجید نصیرپور

داریوش قنبری

و...

البته ناگفته نماند که حسب اطلاع عصرایران ، تعداد زیادی از نمایندگان نیز با ترجیح حقوق مردم بر منافع گروهی خاص ، با این طرح مخالف اند.

این طرح روز یکشنبه در مجلس بررسی می شود....../تحلیل:عصرایران