اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکلیف سفر زائران به حج با وجود بیماری کرونا چه میشود؟



اخبار ,اخبار اجتماعی,حج و زیارت


 اخبار اجتماعی - بیماری کرونا مانع سفر زائران به حج نخواهد بود

متأسفانه برخی با کارشکنی می‌خواهند جلوی اعزام زائران ایرانی به عربستان را بگیرند که خوشبختانه از بین 720 هزار زائر ایرانی به عمره مفرده در سال جاری حتی یک نفر مبتلا به بیماری یا ویروسی تحت عنوان کرونا نشده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به شایعه پراکنی برخی رسانه‌ها در مورد ابتلای تعدادی از حجاج ایرانی به ویروس کرونا گفت: هیچ‌یک از حجاج ایرانی به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند.

به گزارش تسنیم از ساری، حجـت الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر عصر امروز در همایش روحانیون و کارگزاران زیارتی حج و زیارت مازندران در ساری اظهار کرد: تجربه تلخی از شایعه پراکنی‌ها در مورد ابتلای برخی حجاج به ویروس‌های متنوعی نظیر آنفلوآنزای خوکی و مرغی از سوی رسانه‌ها عنوان شده بود که خوشبختانه با مراقبت‌های کامل حتی یک مورد ابتلا به ویروس کرونا توسط حجاج ایرانی از عربستان به ایران گزارش نشده است.

وی افزود: متأسفانه برخی با کارشکنی می‌خواهند جلوی اعزام زائران ایرانی به عربستان را بگیرند که خوشبختانه از بین 720 هزار زائر ایرانی به عمره مفرده در سال جاری حتی یک نفر مبتلا به بیماری یا ویروسی تحت عنوان کرونا نشده است.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه مقابله با بیماری کرونا در کشور عربستان نیز جدی شده است، گفت: پیشگیری از این بیماری نیز در عربستان در حال افزایش بوده و تعداد مبتلایان به این بیماری بین عربستانی‌ها نیز فروکش کرده است.

وی با بیان "اگر خطری حجاج ایرانی یا عوامل و یا کارگزاران زیارتی را تهدید کند نخستین افرادی که مطلع می‌شود ما هستیم و اطلاع‌رسانی لازم را صورت می‌دهیم" تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا سطح سلامت زائران ایرانی در حج عمره و عتبات عالیات را افزایش دهیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با اظهار "رهبری نگاه بلند و نافذی درباره حج داشتند و باید ظرفیت‌های فرهنگی حج را در سطح منطقه بیشتر معرفی کنیم" شایعه ابتلای یکی از خبرنگاران رسانه ملی به ویروس کرونا در کشور عربستان را تکذیب و آن را دروغ محض اعلام کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم مازندران با توجه به صبغه ولایی بودن همواره از استان‌های بانشاط برای اعزام به حرمین شریفین و حج ابراهیمی هستند، گفت: آموزش‌های مجازی به کارگزاران تقویت شده و تا ماه رمضان امسال اکثر کتب مرتبط با حج در قالب نرم‌افزار موبایل برای حجاج و کارگزاران قابل دریافت خواهد بود.

قاضی‌عسکر با بیان "نباید قانع به کارهای صورت گرفته باشیم و هرروز فعالیت‌های آموزشی برای کارگزاران حج را توسعه دهیم" تصریح کرد: اصرار بنده به تقویت دانشگاه علمی کاربردی در حوزه حج بوده که در این راستا رشته‌های حج در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را برای روحانیون صورت دادیم.

وی افزود: هم اکنون در مدرسه علمیه نواب و قم دروس حرفه‌ای مرتبط با حج و زیارت برای روحانیون تدریس می‌شود.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه در مورد نحوه پخت غذا و ارتقای آشپزخانه‌های عربستان سعودی برای زائران گفت: تلاش داریم روند اسکان حاجیان را در مکه مکرمه و مدینه منوره ارتقا دهیم.


وی با اعلام "در سال گذشته 20 درصد هتل‌های قدیمی را از رده خارج کردیم و برای حجاج هتل‌های باکیفیت با امکانات مکفی ایجاد کردیم" افزود: این اقدام سبب شد تا برای سازمان حج 30 میلیون ریال سعودی سودآوری داشته باشیم.

قاضی‌عسکر با بیان "تأکید بسیاری بر استفاده از محصولات غذایی تولید داخل در کشور عربستان و عتبات عالیات برای حجاج و زائران داریم" گفت: در حوزه عتبات عالیات نیز اقدامات جدی صورت گرفته که برای نمونه آشپزخانه بسیار مدرنی را در کربلا احداث کرده که حتی از مکه و مدینه مدرن‌تر است.

وی با اظهار "در نجف و کاظمین زمین مورد نظر برای احداث آشپزخانه مرکزی را تأمین کردیم" گفت: به‌زودی وضع تغذیه زائران در نجف و کاظمین بهتر خواهد شد.

همچنین در همایش روحانیون و کارگزاران زیارتی حج و زیارت مازندران در ساری حجت‌الاسلام یوسف یوسف‌پور مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت مازندران با بیان "آموزش متمرکز زائران عمره مفرده و حج تمتع را با جدّیت پیگیری می‌کنیم" گفت: امسال نیز همایش رمضانیه و همایش یاوران حج را در موسم حج تمتع برای کارگزاران حج برگزار می‌کنیم.

* 90هزار مازنی در انتظار تشرف به حج ابراهیمی
سید حبیب‌الله ساداتی مدیر حج و زیارت مازندران نیز در سخنانی با اشاره به اینکه 6 درصد ثبت‌نامی‌های حج تمتع کشور را مازنی‌ها تشکیل می‌دهند، گفت: 90هزار نفر برای اعزام به حج تمتع در مازندران ثبت‌نام کرده و در انتظار تشرف به حج ابراهیمی هستند.

وی اعلام کرد: 570 هزار نفر تاکنون در مازندران برای حج عمره ثبت‌نام کردند و تا پایان امسال 65 هزار مازندرانی به عمره مفرده مشرف می‌شوند.


ساداتی با بیان اینکه 195 کارگزار زیارتی در مازندران فعال هستند، گفت: مازندران رتبه چهارم کشور را از حیث اعزام زائران به عمره مفرده دارد.

وی با اظهار اینکه تعداد زائران اعزامی به عمره مفرده از 14هزار نفر در سال 85 به 65هزار نفر در سال 92 رسیده است، افزود: ضریب زائر نسبت به جمعیت در مازندران در عمره مفرده 21 درصد ولی در تهران 12 درصد است که نشان از ارادت مازنی‌ها به اعمال مناسک ابراهیمی دارد.

مدیر حج و زیارت مازندران از رشد دوبرابری مدیران، کارگزاران زیارتی و عوامل ثابت هتل‌ها در عربستان و عتبات عالیات طی سال 84 تا 92 خبر داد و گفت: تعداد زائران عتبات در این سال‌ها رشد داشته است.

به گزارش تسنیم قرار است حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر امشب در مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و سالگرد قیام خونین 15 خرداد 42 در مصلّای جمعه ساری سخنرانی کند.
اخبار اجتماعی - تسنیم
 


ویدیو مرتبط :
پروازی برای زائران حج با بلیط سفر توریستی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس‌جمهور در دیدار مسوولان مراسم حج: سفر حجاج می‌تواند از طریق بخش خصوصی انجام شود/ارز زائران از طریق بانک مرکزی تامین شد



دیدار رییس‌جمهور با مسوولان مراسم حج , , ارز زائران

رییس‌جمهور در دیدار مسوولان مراسم حج: سفر حجاج می‌تواند از طریق بخش خصوصی انجام شود/ارز زائران از طریق بانک مرکزی تامین شد

رییس‌جمهوری اسلامی ایران صبح روز پنجشنبه در جلسه‌ای با مسوولان بعثه مقام معظم رهبری و مدیران ارشد سازمان حج و زیارت، بر لزوم هماهنگی و برنامه‌ریزی مناسب در راستای برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر مراسم حج امسال و تلاش برای تامین آسایش و رفاه حجاج ایرانی تاکید کرد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این جلسه با بیان این‌که «حج باید نماد وحدت، یکپارچگی، محبت و الفت امت اسلامی باشد»، گفت: ظرفیت مراسم حج باید به عنوان بزرگترین اجتماع جهان اسلام برای نزدیکی ملت ها و کشورهای مسلمان به درستی و به شکلی ارزشمند شناخته شود.

وی با بیان این‌که «برگزاری مراسم حج و حضور زائران ایرانی در این مراسم باید توأم با کرامت، عزت، ادب، اخلاق و معرفت دینی باشد»، تصریح کرد: هر زائر ایرانی در موسم حج می‌تواند به عنوان یک سفیر از سوی جمهوری اسلامی ایران در آن اجتماع عظیم در جهت معرفی فرهنگ ایرانی و تشیع نقش‌آفرینی کند.

وی با بیان این‌که «شعار این دولت دخالت دادن مردم و واگذار کردن کارها به خود آن‌هاست»، گفت: به غیر از اموری که ضرورت ایجاب می‌کند دولت مجری کارها باشد، باید بقیه امور به خود مردم واگذار شود؛ سفر حجاج در موسم حج و یا سفر عمره و حتی عتبات می‌تواند از طریق بخش خصوصی انجام گیرد.

رییس جمهور با تاکید بر «مطالعه و بررسی‌های کارشناسانه و دقیق برای دخالت دادن بخش خصوصی در مساله حج و زیارت»، اظهار کرد: تاکید دارم این موضوع با دقت و آرامش و فارغ از شتاب‌زدگی انجام شود و با فراهم کردن چارچوب‌های دقیق و به مرور زمان، سفر حجاج برای موسم حج، عمره و عتبات توسط مردم و به شکل رقابتی در بخش خصوصی انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت امسال علی رغم مشکلات فراوانی که در زمینه مسائل پولی و ارزی با آن مواجه است، به واسطه این‌که حج از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در جهت رفاه زائران در زمینه تامین ارز مورد نیاز آن‌ها همه تلاش خود را کرد و با اولویت‌ قرار دادن این امر توانست از طریق بانک مرکزی ارز مورد نیاز زائران را تامین نماید.

وی همچنین با اشاره به این‌که «عربستان کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوده و اشتراکات و منافع زیادی میان دو کشور وجود دارد» بر لزوم حرکت در مسیر ارتقاء مناسبات و سطح تعاملات میان دو کشور تاکید کرد و افزود: این مساله هم در نامه تبریک پادشاه عربستان به بنده و هم در نامه تشکر من از وی، مورد تاکید قرار گرفته و هر دوطرف علاقه‌مند هستیم که در جهت تامین منافع دوجانبه و جهان اسلام تنش‌های جزیی را از سر راه برداریم.

حجت الاسلام سیدعلی قاضی‌عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در راستای برگزاری باشکوه مراسم حج و رفاه حجاج و قدردانی از دکتر روحانی بابت تامین سریع ارز مورد نیاز حجاج، از وی خواستار احیاء شورای عالی حج به ریاست رییس‌جمهور و تشکیل کارگروهی برای بررسی و پیگیری پیشنهادها و طرح‌های مربوط به حج، عمره و زیارت عتبات عالیات به ریاست دکتر نهاوندیان شدند. /ایسنا