اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکرار هفته مثبت در بورس تهران



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

 

اخبار اقتصادی - تکرار هفته مثبت در بورس تهران

دماسنج بورس تهران روز گذشته در شرایطی با افزایش 296 واحدی مواجه شد که این برای دومین هفته متوالی است که شاهد رشد شاخص کل بازار سهام هستیم. به این ترتیب بعد از رشد 5/3 درصدی شاخص در هفته گذشته، پرونده این هفته نیز با رشد نیم درصدی شاخص بسته شد. به این ترتیب زیان 11 درصدی بازار که تا اواسط تیرماه رقم خورده بود، به 6/6 درصد رسید. کارشناسان معتقدند این توالی در سوددهی هفتگی نشانه رونق بازار است.

با حضور فعال معامله‌گران دومین هفته مثبت بورس تهران رقم خورد
شاخص در پیک یک ماهه
 بورس تهران یک هفته مثبت دیگر را پشت سر گذاشت و افزایش حجم معاملات در گروه‌های مختلف، بسیاری از سرمایه‌گذاران را امیدوار کرد.


روند رو به بهبود معاملات روز گذشته باعث شد شاخص کل بورس تهران دیروز نزدیک به 296 واحد افزایش یافته و به 73 هزار و 754 واحد برسد که این میزان معادل افزایش حدودا 5/0درصدی است. به نظر می‌رسد حمایت‌های مجلس و دولت به بورس جان تازه‌ای بخشیده است، به‌طوری‌که 2 عامل آزاد‌سازی قیمت محصولات پتروشیمی و کاهش نرخ سوخت به رشد اخیر بورس کمک شایانی کرده است.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهند حجم عرضه‌های پلیمری در بورس کالا بعد از مصوبه اخیر با رشد چشمگیری مواجه شده، به طوری که فاصله بین دوشنبه هفته جاری و هفته گذشته، حجم عرضه‌ها از 16 هزار تن به 28 هزار تن رسیده است که رشد شدیدی را نشان می‌دهد. این درحالی است که میزان تقاضا هم برای محصولات با کاهش 9 هزار تنی در هفته مورد بررسی مواجه شده است.

 

این همان اثری است که کارشناسان پیش از این پیش‌بینی می‌کردند. قابل پیش‌بینی بود که یکسان‌سازی قیمت‌ها در بازار آزاد و بورس کالا از یکسو و الزام شرکت‌های پتروشیمی به عرضه این محصولات در بورس کالا از سوی دیگر به افزایش حجم عرضه‌ها منجر شود و همچنین فعالیت‌های سفته‌بازی در این بازار هم به شدت کاهش یابد؛ دو اتفاقی که تجربه یک هفته اخیر آن را تایید می‌کند.


دسترسی شرکت‌های پایین دستی هم به مواد اولیه برای تولید بهبود یافته است. بعضی شنیده‌ها نیز حکایت از آن دارند که طی مدت اخیر اختلاف قیمت بازار و بورس کالا به افزایش سود برخی معامله‌گران رانت‌جو منجر شده بود و انتظار می‌رود به‌زودی این موضوع نیز برطرف شود.


در بورس اوراق هم این سیاست‌ها در حدود 10 روز گذشته به بهبود اوضاع این صنعت منجر شده است. آزاد‌سازی قیمت بعضی محصولات در هفته گذشته محرک دیگر رشد بازار بود. صنایع سیمانی، لبنیاتی و خودرو از جمله این صنایع هستند. دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر الزام فروش اموال غیر‌منقول و سهام در اختیار بانک‌ها که پیش‌بینی می‌شود به افزایش سودآوری این گروه منجر ‌شود نیز باعث شد روزگذشته سهام اکثر بانک‌ها مورد استقبال خریداران قرار گیرد که این امر حکایت از تایید نظرات مثبت نسبت به این دستورالعمل دارد.


محرک دیگر رشد بازار، اخبار و اطلاعاتی است که از مذاکرات وین به گوش می‌رسد، البته نوسان این اخبار بالا است و ابهامات نیز همچنان باقی است، اما دو طرف بر مثبت بودن فضای مذاکرات تاکید دارند و انتظار می‌رود در مجموع شاهد انتشار اخبار مناسب در روزهای آینده باشیم.


مجموع این عوامل باعث شد که این دومین هفته متوالی در ادامه سود‌دهی بورس تهران باشد؛ به طوری که بازار سهام هفته گذشته را با بازدهی 5/3درصدی و هفته جاری را با رقم نیم درصدی به پایان رساند.


ارزش معاملات نیز روز گذشته هزار و 521 میلیارد ریال بود که نسبت به روز سه‌شنبه از رشد تقریبا 36 درصدی برخوردار بود. همچنین روز گذشته 565 میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز سه‌شنبه با افزایش 28 درصدی مواجه بوده است که البته این آمار بدون محاسبه آمار معاملات بلوکی است.


در این راستا ایمان مقدسیان، کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با وضعیت بازار در شرایط فعلی گفت: وضعیت بازار نسبت به هفته‌های قبل بهتر شده و ارزش و حجم معاملات نیز افزایش یافته که این یک اتفاق مثبت است. وی افزود: اتفاق دیگر رخت بربستن ترس از فعالان بازار است که موجب شده از فروش هیجانی خودداری کنند.


وی به گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: گزارش‌های سه ماهه ارائه‌ شده برخی شرکت‌ها که به وضعیت عملکرد بودجه آنها برمی‌گردد پوشش سود قابل قبولی را نشان می‌دهند و همچنین از گزارش‌های مالی شرکت‌ها این مساله برمی‌آید که وضعیت ساختار بنیادی شرکت‌ها مطلوب است و احتمال استمرار آن برای آینده نیز وجود دارد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که روند رو به رشد شاخص با شیب ملایم ادامه یابد.


وی به وضعیت خودرویی‌ها اشاره کرد و گفت: به‌دلیل اینکه ارزش این شرکت‌ها در مقایسه با سایر شرکت‌های بزرگ ازجمله معدنی‌ها، فلزات، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها کم است، تاثیر مثبت و منفی کمتری نسبت به شرکت‌های بزرگ روی شاخص می‌گذارند.


مقدسیان ادامه داد: گزارش‌هایی که این شرکت‌ها می‌دهند، حاکی از اتفاقات مثبت در این گروه است. برای مثال شرکت پارس خودرو در سال گذشته 113 تومان زیان داشته، اما در سال 93 سود پیش‌بینی کرده که این به‌دلیل افزایش تیراژ تولید بوده است و اگر در کنار این امر، افزایش تنوع محصولات را نیز داشته باشیم می‌توان به آینده این گروه امید‌وار بود.
وی به تاثیر آزاد‌سازی قیمت محصولات پتروشیمی روی این صنعت اشاره کرد و گفت: بعضی از پتروشیمی‌ها، طرح‌های توسعه‌ای دارند؛ یعنی سال گذشته زیر نرخ ظرفیت اسمی کار می‌کردند، اما باتوجه به شرایطی که وجود دارد می‌توانند به ظرفیت ایده‌آل برسند و تاثیر مثبت روی شاخص بگذارند.


این کارشناس ارشد مدیریت مالی به پیش‌بینی آینده بازار پرداخت و گفت: متغیرهای مختلفی در آینده بازار تاثیرگذار است که ازجمله آنها نرخ تورم است، اگر روند نزولی تورم ادامه پیدا کند و همزمان با آن سود بانکی کمتر شود آینده بازار مثبت پیش‌بینی می‌شود.
وی به تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر روند بازار اشاره کرد و گفت: نگاه بورس به توافقات هسته‌ای خاکستری است.وی ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای اگر با موفقیت به پایان برسند، روی بازار تاثیر خود را خواهند گذاشت به‌خصوص روی شرکت‌هایی که پس از تحریم‌ها با مشکلاتی از جمله تامین مواد اولیه‌، تولید‌، صادرات و همچنین تامین مالی مواجه شده بودند.


وی افزود: اما به نظر می‌رسد چنانچه نتیجه مذاکرات را بدبینانه تصور کنیم، به‌دلیل رسیدن قیمت سهام به سطوح جذاب خود، شاهد افت قیمت محسوسی در بازار سرمایه نخواهیم بود بنابراین الان وضعیت بازار بیشتر متاثر از گزارش‌هایی است که شرکت‌ها ارائه‌ می‌دهند و بنابراین نباید خیلی نگاه سفید و سیاهی به روند مذاکرات داشت.


در این میان الهام خلیلی، کارشناس بازار سرمایه به وضعیت بورس اشاره کرد و گفت: پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، پیشرفت مثبت در مذاکرات هسته‌ای و کمرنگ شدن تحریم‌ها و ایجاد اعتماد در سرمایه‌گذاران، بازار سرمایه کشور مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت؛ به گونه‌ای که شاخص بورس اوراق بهادار از 48 هزار و 593 واحد در اول تیر ماه سال 1392 به 89 هزار و 500 در 15 دی ماه همان سال افزایش پیدا کرد.


پس از آن بازار روند نزولی خود را آغاز کرد. در این میان تصمیمات دولت و مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش چند برابری قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ بهره مالکانه در بودجه سال 93، اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، افزایش نرخ اوراق مشارکت از 20 به 23 درصد، اعتقاد برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر حبابی شدن بورس و مصوبه معاونت اجرایی ریاست جمهوری مبنی بر ممانعت از افزایش قیمت بسیاری از کالاها ، منجر به از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه و نزول شاخص شد تا جایی که به عدد 70,341 در نهم تیرماه سال جاری رسید.


وی ادامه داد: همان‌گونه که در جدول مشاهده می‌شود، تمامی صنایع طی 6 ماه مذکور دچار افت شدیدی شده‌اند. وی به وضعیت صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: کمرنگ‌تر شدن تحریم ها، آغاز همکاری مجدد خودرو سازان ایرانی با خودروسازان خارجی، حضور خودروسازان بین‌المللی در ایران و احتمال سرمایه‌گذاری آنها در صنعت خودروی داخلی منجر به بهبود امید به این صنعت شده است. وی ادامه داد: این موارد به همراه امیدواری به بهبود عملکرد شرکت‌های خودروسازی، منجر به بازگشت اقبال مجدد به شرکت‌های این صنایع در بورس اوراق بهادار شده است.

 

خلیلی افزود: این امر در افزایش تیراژ تولید در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته قابل مشاهده است. وی همچنین تخصیص ارز مبادله‌ای به گروه‌های خودرو‌سازی را نیز از دیگر اخبار خوش این صنعت در ماه‌های اخیر دانست.


وی پیرامون صنعت سیمان اظهار کرد: در اجرای بند 2 صورتجلسه مورخ هشتم اردیبهشت ماه 93 و متعاقب جلسات متعدد منعقد شده بین انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور و معاونت معدنی و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به گزارش حسابرسی رسمی انجام شده در مورد آثار ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها روی قیمت تمام شده سیمان توافق شد که مبلغ یکصد و شصت هزار ریال بابت هر تن سیمان به قیمت فروش سال 1392 اضافه شود که این افزایش قیمت از ابتدای تیر ماه اعمال شده است.


این کارشناس تاکید کرد: با توجه به مطرح شدن این افزایش قیمت در ابتدای سال و سپس مخالفت مجلس با آن و پس از آن زمزمه‌های ایجاد توافق برای اعمال افزایش قیمت مذکور، از طرف دیگر افت شدید شاخص کل اوراق بهادار که این امر در شاخص صنایع نیز محسوس است، بازار سرمایه را به مکانی جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.


وی به گروه فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و عنوان کرد: احتمال افزایش 20 درصدی در قیمت روغن موتور در هفته آینده منجر به اقبال سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه شده است که علت این افزایش ناشی از تغییر مبنای قیمت‌گذاری محصولات در رینگ پتروشیمی بورس کالا از ارز مبادله‌ای به نرخ آزاد است.


وی افزود: خوراک پتروشیمی‌ها طبق مصوبه مجلس 13 سنت تعیین شد که این موضوع انعکاس بسیار بدی برای سهام شرکت‌های پتروشیمی به دنبال داشت اما محاسبه نرخ پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران با ارز آزاد که منجر به افزایش قیمت پایه این محصولات شده است و همچنین تلاش‌های اخیر برای کاهش نرخ میانگین سوخت و خوراک‌، از نکات مثبت دیگر در این صنعت می‌باشد و به نظر می‌رسد تاثیرات این گروه بر رشد شاخص چشمگیر باشد.


وی با بیان اینکه با انجام توافقات و برداشته شدن تحریم‌ها، چشم‌انداز روشنی می‌توان برای این صنعت متصور بود، گفت: آینده این گروه هم با برداشتن تحریم‌ها بسیار روشن است.


این کارشناس به چشم‌انداز بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بهبود روند مذاکرات اخیر وامید به انجام توافقات، افزایش نرخ پایه محصولات پتروشیمی و همچنین فرآورده‌های نفتی در بورس کالای ایران و خوش‌بینی به ابطال بخشنامه معاونت محترم اجرایی ریاست‌جمهوری در‌خصوص خودداری از افزایش قیمت کالاهای اساسی(که مغایر با بند «د» ماده 101 قانون 5ساله پنجم توسعه کشور است) امیدی را در دل سرمایه‌گذاران زنده کرده است البته امید به انجام توافقات و در نتیجه تاثیر پذیری مثبت بسیاری از صنایع همچون بانکداری، خودروسازی و سایر صنایع از این توافقات، مهم‌ترین‌ عامل جهش بازار به سوی جلو است.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
گزارش عملکرد هفته گذشته بورس تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شاخص بورس تهران بعد از یک هفته مثبت شد


شاخص بورس تهران بعد از یک هفته حرکت نزولی،امروز با افزایش نسبی قیمت‌ها مواجه شد و به مسیر صعودی برگشت.

خبرگزاری ایسنا: شاخص بورس تهران بعد از یک هفته حرکت نزولی،امروز با افزایش نسبی قیمت‌ها مواجه شد و به مسیر صعودی برگشت.

بورس اوراق بهادار تهران که در یک هفته گذشته ریزش های سنگینی را تجربه کرده و زیان سهامداران را به شدت افزایش داده بود،امروز بالاخره مثبت شد.

در بازار امروز شاخص بورس بیش از 100 واحد رشد کرد، اما با انتشار اخباری پیرامون مذاکرات هسته ای و نیز ادامه روند نزولی قیمت نفت، این افزایش تا سطح 60 واحدی افت کرد به طوری که در بازار امروز شاخص بورس تنها 62 واحد رشد کرد و به کانال 69 هزار و 608 واحد رسید.

بورس تهران در حالی به روند منفی خود ادامه می دهد که عدم رخداد مثبت در حوزه سیاسی در کنار تداوم کاهش قیمت نفت و ابهامات لایحه بودجه 1394 و نیز تغییر رئیس سازمان بورس موجب شکل گیری روند منفی بازار سرمایه شده است.تجربه نشان می دهد بورس تهران در زمان بررسی لایحه بودجه تا تصویب قانون،همواره نوسانات منفی را شاهد بوده و با سردرگمی سهامداران مواجه است.

این شرایط در حالی فضای تردید و ابهام را در بورس تهران تشدید کرده است که کارشناسان معتقدند بورس تهران در انتظار محرک قوی سیاسی و اقتصادی بوده و در صورت کاهش نرخ سود سپرده بانکی، انتشار اخبار مثبت پیرامون مذاکرات هسته ای کشور و نیز توقف روند نزولی قیمت نفت مثبت می شود.

در بازار امروز و با مثبت شدن نسبی اوضاع بورس گروه های بانکی و خودرویی بار دیگر مورد توجه اهالی تالار شیشه ای قرار گرفتند زیرا صنعت خودرو و ساخت قطعات از گروه هایی هستند که با توجه به انعقاد قرارداد با شرکت های خارجی می توانند در مسیر رشد سودآوری حرکت کنند و بانکها نیز در صورت رفع تحریم ها وضعیت مطلوبی پیدا می کنند.

بر این اساس در بازار امروز شرکتهای بانک ملت، بانک صادرات، سایپا، بانک تجارت، مپنا، ایران خودرو، بانک انصار، توسعه معادن و فلزات، ایران تراسفو و غدیر بیشترین تاثیر را در رشد شاخص گذاشتند و موجب شدند تا دماسنج بازار سرمایه بعد از یک هفته مثبت شود.

این در حالی است که افت قیمت شرکتهای ملی مس، گل گهر، چادرملو، ارتباطات سیار، تاپیکو، فولاد مبارکه و مخابرات با افت قیمت خود مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند.بر این اساس در بازار امروز شرکتهای ایران ترانسفو، سایپا و گلوکوزان از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و نوسازی و ساختمان تهران،گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و سرمایه گذاری ساختمان ایران با بیشترین تقاضای فروش مواجه شدند.

در بازار امروز حجم معاملات نسبتا مطلوب بود به طوری که در مجموع 645 میلیون سهم به ارزش 142 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 314 هزار میلیارد تومان رسید.