اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکرار مجدد گاف‌های دلواپسان؛ از غلط املایی تا ندانستن تفاوت گرین کارت و تابعیت/اصولگرایانی كه در غرب تحصیل كرده‌اند



اخبار,اخبار سیاسی,اصولگرایان

قطار گاف‌های آنها تمامی ندارد. از گاف‌های املایی كه شاهد مكرری بر «سواد» دلواپسان است گرفته تا گاف‌ درباره موارد حقوقی این ادعاها كه میزان تسلط آنها بر پیش‌پا افتاده‌ترین موضوعات فنی را نشان می‌دهد.

نه اصرار «دلواپسان» بر حضور دو تابعیتی‌ها در دولت پایانی دارد و نه گاف‌های آنها. یك ماه بعد از تذكر 13 نماینده مجلس به رئیس جمهوری بابت حضور چهره های دو تابعیتی در دولت، روز یكشنبه طرح تحقیق و تفحصی در مجلس كلید خورد كه قرار است این موضوع را پیگیری كند. آن هم در حالیكه پیشتر مشخص شده بود آن 13 نماینده به تفاوت داشتن گرین‌كارت با داشتن تابعیت دوگانه واقف نبوده‌اند.

به نظر می‌رسد پروژه اتصال قسمتی از دولت روحانی  به خارج از مرزهای ایران و از جمله آمریكا ابعاد بیشتری گرفته است. طیف‌های «دلواپس» از قدم زدن ظریف با كری گرفته تا تحصیل برخی وزرا و دولتمردان در دانشگاه‌های خارجی و اخیرا داشتن گرین‌كارت را بهانه‌ای كرده‌اند برای ربط دادن تلویحی دولت یازدهم به بیرون از مرزها و نهایتا تضعیف آن. اما در همین پروژه، قطار گاف‌های آنها تمامی ندارد. از گاف‌های املایی كه شاهد مكرری بر «سواد» دلواپسان است گرفته تا گاف‌ درباره موارد حقوقی این ادعاها كه میزان تسلط آنها بر پیش‌پا افتاده‌ترین موضوعات فنی را نشان می‌دهد. در طرح تحقیق و تفحص امضا این جریان برای بررسی وضعیت دوتابعیتی‌های دولت هم این موارد كم نیستند:

1- دادن گاف‌های املایی شاید برای هر كسی موضوع مهمی نباشد اما قطعا برای یك نماینده مجلس جای تاسف دارد. در طرح تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی دو بار «خلا قانونی» به صورت «خلع قانونی» نوشته شده است. یك بار در بند هفتم محورهای این تحقیق و تفحص و یك بار دیگر بند چهارم سوالات فرعی این طرح. تكرار چنین غلط املایی گواه آن است كه این اشتباه سهوی نیست و ناشی از ضعف املای نماینده تهیه كننده طرح می باشد. پیشتر اما در همین زمینه نمایندگان مخالف دولت گاف‌های جدی‌تری داشته‌اند كه مهمترین آن نامه معروف به «ام پی تی» است كه توسط جواد كریمی قدوسی تهیه شده بود. وجود چنین گاف‌هایی هرچند در شرایط معمولی می‌تواند قابل اغماض باشد اما در طرح‌های رسمی مجلس كه به امضای نمایندگان می‌رسد، جای بسی تاسف دارد.

2- گاف اصلی این طرح اما بسیار بزرگ‌تر از غلط املایی است. در قسمتی از شرح این طرح، نمایندگان مخالف دولت اینگونه استنباط می‌كنند: «براساس تعریف حقوقی دولت آمریکا، گرین‌کارت به مجوزی گفته می‌شود که نشان‌دهنده اقامت دائم در ایالات متحده آمریکاست؛ گرین‌کارت آمریکا درواقع اجازه دائم کار، تحصیل، زندگی و مسافرت به آمریکا و استفاده از مزیت‌های شهروندی این کشور می‌باشد؛ با این تعریف و امتیاز حقوقی ازدارندگان گرین‌کارت، ایجاد نگرانی شدیدی در بین مردم و نمایندگان به وجود آمده و سوال این است که چه ضرورتی دارد این افراد در جایگاه‌هایی مهم دارای گرین‌کارت از کشورهای متخاصم باشند. این افراد نیز می‌توانند مانند بقیه مردم ویزا بگیرند و سفر کنند.»

پیشتر مشخص شده بود كه 13 نماینده‌ای كه به رئیس جمهور بابت حضور دو تابعیتی‌ها در دولت تذكر داده‌اند در واقع تابعیت دوگانه یا همان سیتیزن شیپ را با گرین‌كارت اشتباه گرفته‌اند. با اینكه این موضوع بارها مورد اشاره رسانه‌ها قرار گرفت باز هم در این طرح تحقیق و تفحص آنها اینگونه نوشته‌اند كه دارندگان گرین‌كارت «از مزیت‌های شهروندی این کشور» بهره‌مند می‌باشند. شاید بهتر باشد اول از خود این نمایندگان تحقیق شود كه آیا قوانین مربوط به گرین‌كارت و حقوق شهروندی را می‌شناسند؟ یكی از حقوق شهروندی هر كشوری داشتن حق رای است.

 

 

آیا دارندگان گرین كارت در كشوری چون آمریكا حق رای دارند؟ طراحان این تحقیق و تفحص در بند ششم محورهای طرح خود چنین سوالی را مطرح كرده‌اند: «براساس قوانین بعضی از کشورها از جمله آمریکا داشتن گرین‌کارت، اقامت دائم کار، تحصیل و زندگی در آمریکاست؛ نگاه مسئولان نظارتی به این موضوع نسبت به تعریف قوانین کشورهای مدنظر (آمریکا و انگلیس) چیست؟» ایا بهتر نیست خود آنها پیش از آنكه منتظر جواب دولتی‌ها باشند به این سوال پاسخ بدهند كه آیا بعد از توضیحات مكرری كه در رسانه‌ها منتشر شد، تفاوت بین گرین كارت و تابعیت را فهمیده‌اند یا نه؟ آیا بهتر نبود به جای اینكه مخالفان دولت با ادبیاتی دیگر موضوع گرین كارت را با دریافت حقوق شهروندی پیوند بزنند كه به اعتراف تمام حقوقدان‌ها بی‌ربط به هم هستند، به خاطر برداشت اشتباه خود از مردم و كسانی كه مورد اتهام آنها قرار گرفته بودند، عذرخواهی می‌كردند؟ حداقل كاش توضیح می‌دادند كه عبارت «استفاده از مزیت‌های شهروندی این کشور» را از كجا به تعریف حقوقی گرین كارت افزوده‌اند تا حداقل دیگران توجیه شوند.

3- در همین بند ششم اما یك گاف دیگر هم هست. به كشورهایی كه برای مثال در این بند توسط طراحان نام برده شده‌اند توجه كنید: آمریكا و انگلیس. طراحان درباره قوانین مربوط به گرین كارت در آمریكا و انگلیس سوال كرده‌اند، حال آنكه پدیده‌ای به نام گرین كارت فقط مربوط به آمریكا است و كشورهای دیگر همچون انگلستان چیزی به نام گرین كارت یا همان كارت سبز ندارند.

4- اما بخش دیگر ایراد وارده به این طرح نه یك گاف، بلكه نوعی غرض‌ورزی سیاسی است. الان در بین مسئولان بلندپایه و سیاسیون شهیر، این مرتضی آقاتهرانی دبیركل جبهه پایداری است كه معروف‌ترین گرین‌كارت آمریكا را داشته است. گرین‌كارتی كه خود نیز به داشتن آن در سال‌های قبل اعتراف كرده است. هرچند طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران چنین موردی تخلف محسوب نمی‌شود و ایراد قانونی ندارد، اما دلواپسانی كه خواستار رسیدگی به مواردی چون اموال و دارایی‌های افرادی كه در حال حاضر یا قبل از این دارای تابعیت دوگانه و گرین كارت بودند، شده‌اند و حتی خواسته‌اند از همسر و فرزندان این مسئولان تحقیق شود چنین تحقیقاتی را از مرتضی آقا تهرانی انجام داده‌اند؟ این حساسیت‌ها چرا چهار سال پیش و زمانی كه جریان گرین‌كارت او علنی شد، وجود نداشت؟

5- در قسمتی از این طرح تحقیق و تفحص آمده است: «بازنگری در قانون 90 ساله و تطبیق شرایط خاص دهه چهارم انقلاب اسلامی ازنفوذ افراد پرورش‌یافته در فضاهای سیاسی، علمی، مدیریتی کشورهای متخاصم به خصوص انگلستان خبیث و آمریکا (شیطان بزرگ) و دچارنشدن به ننگ‌های اختلاس و سلطان پترشیمی‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.» بدون هیچ پیش‌داوری برخی اسامی مربوط به سیاسیون اصولگرایی كه در دانشگاه‌های غربی تحصیل كرده‌اند را می‌اوریم تا مشخص شود آیا این حساسیت‌ها نسبت به آنها هم وجود دارد؛ احمد توكلی، دكترای اقتصاد از از دانشگاه ناتینگهام انگلستان. الیاس نادران، دکتری تخصصی اقتصاد عمومی از دانشگاه کلرمون فران فرانسه. حسن غفوری‌فرد، دکترای فیزیک ذرات هسته‌ای از دانشگاه کانزاس ایالات متحده آمریکا.

 

علی عباسپور تهرانی، دکترای مهندسی انرژی هسته ای از دانشگاه برکلی در کالیفرنیا درآمریکا. منوچهر متكی، كارشناس علوم اجتماعی از دانشگاه ال امین بنگلور هندوستان. حسین شیخ‌الاسلام، دانشگاه بركلی آمریكا. محمد علی رامین، مهندسی مکانیک از دانشگاه کلاوستال آلمان. جواد لاریجانی، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی آمریکا. آیا این افراد و چهره‌های دیگری از جریان اصولگرا كه تحصیلات دانشگاهی در كشورهای غربی دارند هم شامل «دلواپسی» طراحان این طرح می‌شوند یا نه؟

اخبار سیاسی - خرداد

 


ویدیو مرتبط :
غلط املایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کسی که گرین کارت دارد نمی تواند نماینده مجلس باشد



 

 

کسی که گرین کارت دارد نمی تواند نماینده مجلس باشد

 

در حالیکه یکی از خواسته‌های مردم برکناری مسئولین دو ملیتی است و به نظر می رسد که باید با نفوذ این افراد در مسئولیت های مهم جلوگیری شود اما خبرها حاکی از این است که یک نماینده مجلس که از قضا ادعای اصولگرایی عن دارد و  عضو جبهه پایداری هم هست گرین کارت دارد و تاکنون با وی برخورد نشده است. سوال این است که آیا چنین افرادی صلاحیت مسئوولیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دارند یا خیر؟

در همین زمینه بهمن کشاورز حقوقدان برجسته و رییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران در گفت و گو با خبرنگار شفاف گفت: داشتن گرین کارت صادره از جانب دولت آمریکا به مفهوم داشتن اجازه اقامت و کار در ایالت متحده است .بدون اینکه آن فرد به تابعیت دولت آمریکا در آید؛ البته بعد از چند سال فردی که گرین کارت دارد تبعه آمریکا هم می شود.

وی تصریح کرد: در مورد آمریکا کسانی که چنین اجازه ای را داشته و عملا به مدتی که در قوانین مهاجرت آن کشور مقرر است عملا در خاک ایالات متحده آمریکا حضور و اقامت داشته باشند می توانند تقاضای اعطا تابعیت کنند و در صورتیکه شرایط لازم را داشته باشند ممکن است به ایشان تابعیت آمریکایی و پاسپورت آمریکایی داده شود .

رییس اتحادیه کانون وکلای دادگستری ادامه داد: بنابراین در حالت اول یعنی داشتن گرین کارت ،فرد تبعیت آمریکا را ندارد و در حالت دوم تبعه آمریکا خواهد شد.در مورد اول بدیهی است که اقامت تنها ایجاد علقه ای که با حس وطن پرستی فرد نسبت به کشور مطبوع اصلی اش تعارض داشته باشد ایجاد نمی شود اما در مورد دوم فردی که تقاضای تابعیت کرده باید نسبت به دولت آمریکا سوگند وفاداری یاد کند و در این حالت ممکن است بین منافع و حقوق کشور مطبوع اولیه او و تابعیت ثانوی معارضه ایجاد گردد. از طرفی ممکن است به موجب قوانین آمریکا  نیز برخی از اقدامات او مثل (خیانت بزرگ) نسبت به ایالت متحده محسوب و به تعیین مجازات های سنگین منتهی شود.

کشاورز با بیان اینکه فردی که اقامت کشور دیگری را دارد نمی تواند عهده دار مشاغل مهم باشد، تاکید کرد: در عین حال بدیهی است کسی که عملا در خاک کشور دیگری اقامت داشته باشد نمی تواند به طور عملی و واقعی عهده دار مشاغل جدی-بویژه کارهای دولتی یا اموری نظیر نمایندگی مجلس- در ایران باشد.

این حقوقدان برجسته با اشاره به قانون مدنی گفت: شاید آنچه مورد نظر شما است اشتغال دارندگان تابعیت مضاعف از آمریکا یا هر کشور دیگری باشد که در ایران به کارهای دولتی اشتغال می ورزند .به موجب قسمت اخیر ماده 989 قانون مدنی چنین اشخاصی نمی توانند و نباید به کارهای دولتی یا عمومی چه مستلزم اعمال حاکمیت دولت است مشغول شدند و به طریق اولی چنین افرادی از عضویت مجلس قانونگذاری و انجمن شهر نیز محروم هستند.

موید حسینی صدر نماینده خوی و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با شفاف در این خصوص گفت: هرکسی که در قانون به عنوان مقامات از مطرح شده که شامل نمایندگان و وزرا می شود و با آیین نامه جدید دولت استانداران هم مقامات محسوب می شوند،نباید گرین کارت و تابعیت دوگانه داشته باشد.

وی با تاکید براینکه مقامات نباید گرین کارت داشته باشند، تصریح کرد: همچنین مسئولیتهایی که مهم هستند و در آنها سو استفاده و یا خطای مالی وجود دارد همچون بانک ها و گمرک و وزارت نفت نباید گرین کارت یا تابعیت دوگانه داشته باشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: کسی که نماینده یک ملت میشود باید 100 درصد وابستگی اش به همان ملت باشد. گرین کارت داشتن برای افراد عادی خلاف نیست و برای نماینده هم جرم محسوب نمی شود اما شایسته و در شان نمایندگی نیست.

حسینی صدر با بیان اینکه نمایندگان مجلس،نماینده یک ملت است و تمام وابستگی اش نیز باید مربوط به همان ملتی باشد یادآور شد: نماینده باید تمام علاقه اش معطوف به آن جامعه ای باشد که نماینده آن است وحتی نباید به کسانی که خانوادشان در خارج از کشور سکونت دارد مسئولیت بالا داده شود و همچنین نباید تایید صلاحیت شوند.

وی ادامه داد: این افراد می توانند استاد دانشگاه باشند و یا کار تجاری ،طبابت کنند اما نباید به آنها مسئولیت حساس داده شود اعم از نمایندگی و یا مسئولیت های دولتی.

این نماینده مجلس با بیان اینکه خلا قانونی در خصوص گرین کارت داشتن افراد مسئول وجود دارد گفت: ما خلا قانونی داریم و این موضوع در قانون مطرح نشده که اگر کسی که گرین کارت داشته باشد به آن صلاحیت ندهیم.البته نیاز به قانون گذاری ندارد و جزو شرایطی است که شخص باید احراز کند .

حسینی صدر خاطرنشان کرد: افرادی که گرین کارت یا تابعیت دوگانه دارند و یا خانوادشان در خارج از کشور سکونت دارد نمی توانند نماینده شایسته و یا مسئول خوبی برای کشور باشند و باید کنارگذاشته شوند و بروند در کارهای اقتصادی،علمی،هنری تولید و بخش های دیگر فعالیت کنند.../شفاف