اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکرار اتهامات وزیر خارجه عربستان علیه ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,رابطه ایران و عربستان

وزیر خارجه عربستان سعودی که کشورش به دلیل کشته شدن شمار زیادی از حجاج به دلیل سوء مدیریت ریاض تحت فشار شدید است، بار دیگر اتهامات خود را علیه جمهوری اسلامی ایران تکرار کرد.

 «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی در گفتگو با روزنامه الحیات چاب لندن بدون اشاره به حملات عربستان در یمن که به کشته شدن بیش از 4 هزار یمنی منجر شده و حمایت از نظام بحرین در سرکوب انقلاب مردمی این کشور، گفت «ایران بزرگترین حامی تروریسم در منطقه است و در قاچاق سلاح به بحرین و عربستان دست دارد.»

وزیر خارجه عربستان که حمایت کشورش از گروه‌های تروریستی در سوریه آشکار شده و طی بیش از 4 سال بحران کمک‌های نظامی و مالی از تروریست ها در سوریه به عمل آورده که حاصل آن آوارگی ملت سوریه در سطح وسیع بوده است مدعی شد که ایران در سوریه یک نیروی اشغالگر است و ایران باید نیروهای خود را از سوریه بیرون بکشد.

در حالی که طی چند روز اخیر موضع کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه انگلیس و حتی ترکیه در خصوص آینده بشار اسد در سوریه تغییر کرده است، عادل الجیر بار دیگر بر موضع کشورش در خصوص لزوم کنار رفتن بشار اسد تاکید کرد.

 

اخبار سیاست خارجی - تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
تهدید ایران توسط وزیر خارجه عربستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محتوای دیدار اوباما و پوتین در نیویورک / ادعای جدید وزیر خارجه عربستان علیه ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,  مجمع عمومی سازمان ملل

انتقاد رئیس جمهور روسیه از همتایان آمریکایی و فرانسوی خود، پابرجا بودن اختلافات مسکو و واشنگتن در موضوع سوریه، تناقض در موضع گیری های فرانسه در قبال سوریه، بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و واکنش وزیر خارجه عربستان به این سخنان، از جمله موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، سخنرانی های روز گذشته روسای جمهور روسیه و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدار آن ها با یکدیگر و مواضعشان در قبال سوریه، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، خبرگزاری فرانسه از انتقاد ولادیمیر پوتین از همتایان آمریکایی و فرانسوی خود به دلیل تأکید بر ضرورت کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، پوتین بعد از گفت و گوی طولانی با اوباما درباره سوریه در کنفرانسی خبری در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: «من احترام زیادی برای همتایان آمریکایی و فرانسوی خودم قائل هستم؛ اما آن ها شهروند سوریه نیستند و بنابراین نباید در انتخاب رهبران کشوری دیگر مداخله کنند». رئیس جمهور روسیه همچنین اعزام نیروی زمینی به سوریه را برای مقابله با داعش رد کرد.

*****

در همین راستا، خبرگزاری «رویترز» نیز به دیدار پوتین و اوباما پرداخته و می نویسد نشست دوجانبه روسای جمهور روسیه و آمریکا نتوانست به حل اختلافات آن ها کمک کند. روسیه و آمریکا موافقت کردند برای حل دیپلماتیک جنگ داخلی در سوریه تلاش کنند؛ اما بازهم نتوانستند اختلاف برسر مسئله اصلی، یعنی اینکه آیا بشار اسد رئیس جمهور سوریه باید در قدرت باقی بماند یا کنار برود را حل کنند. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، مذاکرات پوتین و اوباما را جدی توصیف کرد و پس از این نشست در مصاحبه با خبرنگاران گفت قطعاً روس ها به اهمیت این مسئله که باید راه حلی سیاسی برای بحران سوریه وجود داشته باشد، پی برده اند. از سوی دیگر، اوباما و پوتین توافق کردند نیروهای مسلح دو کشور مذاکراتی را به منظور جلوگیری از درگیری احتمالی در سوریه برگزار کنند.

*****

در این میان، برخی رسانه های فرانسوی نیز سخنرانی رئیس جمهور فرانسه در مجمع عمومی و موضع گیری وی در موضوع سوریه را مورد توجه قرار داده اند. «فرانس 24» در گزارش خود اشاره می کند مقامات سوری، موضع فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه را درباره سوریه مبنی بر اینکه گذار سیاسی در این کشور مشروط به رفتن بشار اسد است، پر از تناقض می دانند. عملی شدن موضعی که فرانسه درباره سوریه اتخاذ کرده، بعید به نظر می رسد؛ زیرا اکنون کشورهایی مانند ترکیه، آلمان و انگلیس موضع انعطاف پذیرتری درباره بشار اسد اتخاذ کرده اند و فرانسه در این میان نمی تواند کاسه داغ تر از آش باشد. یکی از تناقضات فرانسه اعلام کرده است می خواهد ساختار اصلی رژیم سوریه را حفظ کند و فقط بشار اسد کنار رود.

*****

اما سخنرانی روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در عرصه بین المللی بازتاب هایی داشته و به ویژه برخی رسانه های عربی به انتقادات وی از عربستان سعودی بر سر فاجعه منا پرداخته اند. «الجزیره» در گزارشی در این زمینه اشاره می کند رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت عربستان سعودی در شیوه اداره کردن حادثه ازدحام در منا بی کفایتی خود را به اثبات رساند. الجزیره به نقل از روحانی آورده: «من به نمایندگی از ملتی بزرگ سخن می گویم که امروز در غم از دست دادن هزاران تن از زائران مسلمان، از جمله صدها تن از هموطنان خود که برای ادای بزرگترین فریضه الهی و جهانی مذهبی حج گردهم آمده بودند، اما متاسفانه به علت بی کفایتی و سوء مدیریت متولیان جان خود را از دست دادند، سوگوار است. به علت پاسخگو نبودن این افراد، حتی امکان شناسایی افرادی که ناپدید شده اند وجود ندارد و از بازگشت سریع پیکر جان باختگان به خانواده های آنان جلوگیری شده است».

*****

در مقابل، وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شده ایران به دنبال بهره برداری سیاسی از واقعه رخ داده در منا است. بر اساس گزارش «العربیه»، عادل الجبیر اظهار داشته: «نباید از حوادثی که در زمان انجام شعائر دینی رخ می دهد، بهره برداری کرد. ایرانی ها آنچه عربستان برای تسهیل انجام شعائر دینی حجاج در اماکن مقدسه انجام می دهد را زیر سوال می برند. ایرانی ها عربستان را قادر به مدیریت مراسم حج و حجاج بیت الله الحرام نمی دانند. این موضع گیری ایران با سیادت عربستان در تناقض است. ایران نباید در امور دیگر کشورها دخالت کند». وی در ادامه مدعی شده: «آن ها (ایرانی ها) پیش از این مشکلات زیادی برای حجاج ایجاد کرده و مهمانان خانه خدا را به دردسر انداخته اند. ایرانی ها یک بار با تظاهرات در دهه 1980 چنین کاری را انجام دادند و در آن زمان باعث شهادت شماری از حجاج شدند».

*****

در نهایت، در مطلبی دیگر از نیویورک و حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را بازتاب داده که تأکید کرده موفقیت توافق هسته ای ایران مستلزم آن است که همه طرف ها به تعهدات خود درقبال این توافق عمل کنند. موگرینی افزود گروه 1+5 پیش از برداشتن هر گام دیگر، در انتظار بررسی این توافق در مجلس ایران است. وی تصریح کرد زمانی که این توافق وارد مرحله اجرا شود، کمیته ای مشترک که مسئول نظارت بر اجرای مفاد آن است، نشست برگزار خواهد کرد. موگرینی تأکید کرد هیچ مانعی برسر راه اجرای توافق هسته ای ایران وجود ندارد. وی گفت از چارچوب گروه 1+5 می توان برای هماهنگ کردن مسائل دیگر و حل دیگر بحران های منطقه ای استفاده کرد.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک