اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکذیب سرمای ناشی از ال نینو در ایران


مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: این شایعه که ال نینو موجب بروز سرمای شدید در کشور می شود نادرست است و بررسی ها نشان می دهد که زمستان عادی در پیش داریم.

خبرگزاری ایرنا: مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: این شایعه که ال نینو موجب بروز سرمای شدید در کشور می شود نادرست است و بررسی ها نشان می دهد که زمستان عادی در پیش داریم.

مدتی است شایعه ورود سرمای شدید در اواخر ماه جاری در برخی کشورهای آسیایی از جمله ترکیه، ایران ، عراق، افغانستان، پاکستان و چند کشور حوزه خلیج فارس در شبکه های مجازی دست به دست می چرخد.

مجید آزادی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود:ال نینو پدیده ای است که در اقیانوس آرام شکل می گیرد، بنابراین اثرات آن وارد برخی کشورها می شود و اینکه گفته می شود ال نینو وارد کشور خواهد شد کاملا غیرعلمی و نادرست است.

آزادی ادامه داد:ال نینو یک دور پیوند است به این معنا که این پدیده در بخشی از کره زمین رخ می دهد و بر روی تمام زمین تاثیرمی گذارد اما اینکه شایعه شده قرار است وارد کشور شود و مردم سرمای شدیدی را تجربه کنند صحیح نیست.

وی اظهار کرد:اینکه آیا اثر ال نینو به ایران می رسد، صحیح است اما نه به آن صورت که در شبکه های اجتماعی گفته شده زیرا ال نینو به تنهایی قادر به ایجاد سرمای شدید نیست بلکه باید با دیگر دور پیوندی ها که مهمترین آنها NAO ، MJO و امواج عرض های میانی هستند، هماهنگ شود.

وی ادامه داد: اما محاسبات نشان می دهد این دور پیوندی ها در کنار هم قرار نمی گیرند و در این زمستان اتفاق خاصی مانند سرمای بیش از حد برای ایران رخ نمی دهد بلکه زمستان عادی پیش بینی شده است.

آزادی تاکید کرد: دقیق ترین روش برای اندازه گیری دور پیوندی ها استفاده از مدل های عددی است که به این وسیله وضعیت یک فصل یا یک ماه را پیش بینی می کنند و تمام این محاسبات با این روش انجام شده است.


ویدیو مرتبط :
پدیده ال نینو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش ابتکار به پیش بینی های تاثیر پدیده ال نینو بر ایران



اخبار,اخبار اجتماعی , ابتکار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیش بینی های انجام گرفته درباره تاثیر پدیده ال نینو بر آب و هوای ایران را قطعی ندانست.

  معصومه ابتکار روز پنجشنبه در محل پارک ملی کلاه قاضی و در جمع کارکنان و محیط بانان محیط زیست استان اصفهان، اظهارکرد: اخبار و اطلاعاتی که در باره تاثیر ال نینو در آب و هوای زمستانی و افزایش بارش ها از سوی مراجع گوناگون منتشر می شود قطعیت ندارد ولی در مجموع و به احتمال زیاد کشور با زمستان سردی مواجه خواهد شد.


ال نینو پدیده ای است که در اقیانوس آرام شکل می گیرد که به علت گردش امواج میانی روی تمام زمین از جمله ایران تاثیر غیر مستقیم می گذارد.


برخی اقلیم شناسان بر این باور هستند که تاثیر ال نینو بر آب و هوای ایران سبب افزایش 10 تا 20 رصدی بارش های جوی در طول پاییز و زمستان امسال خواهد شد.


در این بازدید همچنین مشاور اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان از وجود شش تا هفت قلاده پلنگ در محدوده پارک حیات وحش کلاه قاضی خبر داد.


علی زند مقدم گفت : بر اساس رد پا و سرگین مشاهده شده در این منطقه ، احتمال وجود چند راس پلنگ قوت گرفته است.


وی افزود : ولی تاکنون تصویری از این گونه بوسیله دوربین های تله ای گرفته نشده است.


اداره حفاظت محیط زیست چهار دستگاه دوربین تله ای برای ثبت تصویر گونه های کمیاب موجود در پارک ملی کلاه قاضی نصب کرده است.


پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی با مساحت بیش از 50 هزار هکتار در جنوب شرقی اصفهان در مجاورت شهر بهارستان قرار دارد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز وارد اصفهان شد و قرار است در این سفر یک روزه در جمع تشکل های زیست محیطی حضور یابد و در کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار شرکت کند.

 

 اخبار اجتماعی  -  ایرنا