اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکذیب دستور رهبری برای انتشار فکت شیت


سخنگوی سازمان انرژی اتمی دستور انتشار فکت شیت ایرانی از سوی مقام معظم رهبری را تکذیب کرد.

ایسنا: بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران درخصوص مذاکرات ایران و آژانس گفت: آن چه که با آژانس مورد مذاکره قرار می‌گیرد برای حل و رفع ابهامات ساختگی در چارچوب مطالعات ادعایی است. نکته‌ای که آقای صالحی در سخنان اخیرشان در تلویزیون در رابطه با حل مساله انتظارات قوی مطرح کردند، منظور بسته شدن همه مسائل در یک مرحله بوده است.

او در رابطه با انتشار فکت شیت ایرانی گفت:‌ من فکر می‌کنم همه اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار گرفته است. برخی جزییات گفته نشده آن هم به دلیل ماهیت مذاکرات اما آن‌چه تا به حال توسط مذاکره‌کنندگان به ویژه آقای صالحی و آقای ظریف گفته شده مهم‌ترین مسائل است و به نوعی فکت شیت ایرانی است.

وی درباره آن‌چه گفته شده است که لغو تحریم‌های یک جانبه از سوی آمریکایی‌ها پذیرفته شده است گفت: آقای صالحی گفتند اختلاف نظرهایی در دوره اخیر به وجود آمده است که بخشی از آن‌ها در مذاکرات وین رفع شده است و امیدواریم باقی ابهام‌ها در مذاکرات جاری حل شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که برخی مسوولان و مقامات مدعی هستند و اعلام می‌کنند که مقام معظم رهبری دستور به انتشار فکت شیت ایرانی داده‌اند؟ گفت: اگر از جانب ایشان دستوری داده شود دستور مطاع است و بلافاصله اجرا می‌شود. اگرچه سازمان انرژی اتمی مسوول فکت شیت نیست اما دستوری در این رابطه از جانب ایشان نبوده است


ویدیو مرتبط :
سخنان صالحی درباره الزام تیم مذاکره به انتشار فکت شیت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تایمز آو اسرائیل با انتشار سندی ادعا کرد: «فکت شیت» فرانسه با «فکت شیت» آمریکا از تفاهم هسته ای متفاوت است



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,بنیامین نتانیاهو

تایمز آو اسرائیل با انتشار سندی ادعا کرد:
«فکت شیت» فرانسه با «فکت شیت» آمریکا از تفاهم هسته ای متفاوت است/ عصبانیت اسرائیل به خاطر «بکارگیری سانتریفوژهای پیشرفته به منظور غنی سازی برای ایران» در این «فکت شیت»

براساس اعلام برگه ی فکت شیت فرانسه، بکاریگری سانتریفوژهای پیشرفته تر آی آر- دو و آی آر- چهار ایران را قادر می سازد تا سریعتر بتواند مقادیر بیشتری از اورانیوم مورد نیاز برای تولید تسلیحات هسته ای (!) را ذخیره کند و این امر باعث سریع تر شدن زمان گریز هسته ای ایران خواهد شد.

گزارش یک روزنامه ی اسرائیلی نشان می دهد برگه ای که فرانسوی ها درباره ی فکت شیت از تفاهم هسته ای تهیه کردند با فکت شیت ( برگه نکات کلیدی ) قید شده در برگه ی آمریکایی ها تفاوت دارد.

به گزارش انتخاب ؛ وبگاه نشریه ی تایمز آو اسرائیل در گزارشی نوشت: فکت شیت (برگه نکات کلیدی) فرانسه درباره ی تفاهم هسته ای ایران با پنج بعلاوه ی یک با برگه ی فکت شیت که آمریکایی ها منتشر کردند، تفاوت دارد.

برگه ی فکت شیت فرانسه در مورد استفاده از سانتریفوژ و تحقیق و توسعه با برگه ی فکت شیت که آمریکایی ها منتشر کردند ، تفاوت دارد و این امر باعث مطرح شدن پرسش های جدیدی شده است.

این سند داخلی در پاریس که روزنامه ی تایمز آو اسرائیل به آن دست یافته است همچنین نشان می دهد که بر سر تخفیف تحریم ها و دسترسی بازرسان نیز تناقضاتی دیده می شود.

برگه ی فکت شیت دولت فرانسه درباره ی چارچوب توافق با ایران که دولت فرانسه آن را علنی نکرده اما روزنامه ی تایمز آو اسرائیل به آن دسته یافته است، بکارگیری سانتریفوژهای پیشرفته به منظور غنی سازی برای ایران را به صورت تدریجی و پس از دوازده سال ارائه می کند که این امر درتضاد با پارامترهای رسمی آمریکا است که در آن چنین مفاد خاصی دیده نمی شود.

این نشریه صهیونیستی می نویسد: براساس اعلام برگه ی فکت شیت فرانسه، بکاریگری سانتریفوژهای پیشرفته تر آی آر- دو و آی آر- چهار ایران را قادر می سازد تا سریعتر بتواند مقادیر بیشتری از اورانیوم مورد نیاز برای تولید تسلیحات هسته ای را ذخیره کند و این امر باعث سریع تر شدن زمان گریز هسته ای ایران خواهد شد.

برگه ی فکت شیت فرانسوی ها همچنین مشخص می کند که ایران اجازه خواهد داشت که کار تحقیق و توسعه در مورد سانتریفوژهای پیشرفته ی آی آر - چهار ؛ آی آر - پنج ؛ آی آر - شش و آی آر - هشت را همچنان ادامه دهد، که آخرین مورد از این سانتریفوژها می تواند سرعت غنی سازی به میزان بیست برابر سرعت سانتریفوژهای آی آر- یک داشته باشد. این واقعیت درحالی است که پارامترهای آمریکایی ها به جزئیات کمتری در این باره پرداخته است.

تفاوت ها بین متن فرانسوی ها و متن آمریکایی ها همچنین به موضوع بازرسی و نظارت بر فعالیت های ایران نیز مربوط می شود، سند فرانسوی ها نشان می دهد که آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود به هرگونه سایت مشکوک در ایران در هر جا و هر زمان دسترسی داشته باشد درحالیکه دسترسی آژانس، در سند آمریکایی ها از گستردگی کمتری برخوردار است.

این دو سند همچنین از جنبه ی بکارگیری واژگان در خصوص مقیاس و زمان تخفیف تحریم ها هنگام اجرای توافقنامه ، اختلاف دارند.

این گزارش می افزاید از زمان اعلام چارچوب توافقنامه در هفته ی گذشته، طرف های مختلف در برخی مواقع توضیحات به شدت متفاوت درباره ی توافقات منتشر کرده اند که باعث مناقشه و انتقاد بر سر توافقی شده است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از آن به عنوان یک توافقنامه ی تاریخی یاد کرده است و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز در خصوص اینکه این توافقنامه بسیار بد است و مسیر ایران به سمت بمب را هموار می کند، هشدار داده است.

این گزارش می افزاید: وزارت امور خارجه ی ایران نیز برگه ی فکت شیت خود را منتشر کرده است که به شدت با پارامترهای آمریکا و نیز با پارامترهایی که در برگه ی فکت شیت فرانسه وجود دارد، اختلاف دارد.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  انتخاب