اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکذیب خبر یک رسانه آمریکایی درباره تحریم ها


صحت گزارش یک رسانه آمریکایی مبنی بر این‌که هرکدام از اعضای دائم شورای امنیت می توانند بازگشت تحریم ها را در شورای امنیت کلید بزنند، تکذیب شد.

خبرگزاری ایسنا: یک عضو هیات مذاکره کننده ایران در گفت وگویی با اشاره به گزارش رسانه آمریکایی(بلومبرگ) مبنی بر این‌که هرکدام از اعضای دائم شورای امنیت می توانند بازگشت تحریم ها را در شورای امنیت کلید بزنند، گفت: این مطلب یک ادعا و دروغ است.

وی با اشاره به اهمیت و حساسیت این مساله تاکید کرد: ایران حتما چنین توافقی را به هم خواهد زد.

یک دیپلمات ارشد ایرانی روز سه شنبه با بیان اینکه ایران و 1+5 بر روی مکانیزم برگشت پذیری تحریم‌ها به راه حل هایی رسیده اند، گفت که برگشت پذیری تحریم ها پیچیده و روندی طولانی خواهد داشت.

برگشت پذیری تحریم ها در صورت نقض احتمالی توافق هسته ای از جمله موضوعات مورد بحث در طرفین به ویژه آمریکا و ایران است.

از آنجایی که کلیه تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای در روز اجرای توافق باید لغو و متوقف شود، آمریکا بر این استدلال است که برای تضمین اینکه ایران به تعهداتش پایبند بماند باید مکانیزمی برای بازگشت تحریم های شورای امنیت به طور خودکار در نظر گرفته شود، چرا که آنها قرار است تحریم ها را در مرحله ای از توافق به طور کامل لغو یا اجرای آنها را متوقف کنند و بر این نظرند برگشت پذیری تحریم های شورای امنیت در مقابل نقض توافق جامع هسته ای باشد.

در عین حال کارشناسان معتقدند که آمریکا نگران است درصورت نیاز نتواند دوباره در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به اجماع برسد. این نگرانی آمریکا با توجه به رقابت های منطقه ای که با روسیه و چین دارد و اینکه درسال های اخیر به ویژه با روسیه روابطی پرتنش را تجربه کرده، تشدید شده است.


ویدیو مرتبط :
فیلم تکذیب شد اما خبر تکذیب نشده است!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما از تحریم های بیشترعلیه روسیه خبر داد/مسکو 9 مقام آمریکایی را تحریم کرد



اخبار,اخبار بین الملل , تحریم های روسیه

 

اخبار بین الملل - اوباما از تحریم های بیشترعلیه روسیه خبر داد

اوباما گفته است که در صورت عدم تغییر رفتار روسیه، تحریم هایی علیه بخش های کلیدی اقتصاد روسیه را به اجرا خواهد گذاشت.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه از تصمیم این کشور به اعمال تحریم های بیشتری علیه روسیه خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از یورو نیوز ، اوباما گفته است که در صورت عدم تغییر رفتار روسیه، تحریم هایی علیه بخش های کلیدی اقتصاد روسیه را به اجرا خواهد گذاشت.

اوباما در ارتباط با بحران اوکراین و تصمیم روسیه به الحاق کریمه گفت: «روسیه باید بداند که تشدید این اعمال آنها را بیشتر از جامعه بین المللی منزوی خواهد کرد.ˈ

وی افزود: اصل اساسی این است که روابط بین کشورها در اروپا و دیگر نقاط جهان در قرن 21 باید محترمانه باشد. از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارزی کشورها و احترام به این فکر که ملت ها نباید به سادگی مرزها را تغییر دهند یا تصمیم بگیرند که همسایه هایشان را تنها به این خاطر که آنها بزرگ تر و قدرتمندتر هستند، تهدید کنند.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: آقای پوتین باید درک کند که اوکراین نباید مجبور به انتخاب بین غرب و روسیه شود. ما می خواهیم که مردم اوکراین خودشان سرنوشت شان را تعیین کنند و روابط خوبی با ایالات متحده، روسیه، اروپا و یا هر کسی که آنها انتخاب کنند، داشته باشند.

اوباما همچنین گفت که تهدید روسیه برای جنوب و شرق اوکراین خطرات جدی برای منطقه خواهد داشت.

اوباما در حالی این سخنان را بیان داشت که پارلمان روسیه روز پنجشنبه با رای 445 نماینده، الحاق منطقه خودمختار کریمه به فدراسیون روسیه را تصویب کرد.

دوما همچنین تاکید کرد که شهر بندری و استراتژیک سواستوپول که ناوگان روسیه در سواحل آن مستقر است نیز بخشی از فدراسیون روسیه خواهد بود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه در سخنانی در پارلمان این کشور گفت: «تحریم های یک جانبه هرگز موثر نبوده است. این تحریم ها نامشروع هستند و تنها نهادی که صلاحیت تصمیم گیری در این زمینه را دارد شورای امنیت سازمان ملل است.»

بر اساس مصوبه دوما، روسیه و کریمه بصورت کشوری واحد درخواهند آمد و مقامات دو کشور تا اول ژانویه سال 2015 میلادی فرصت دارند طی یک دوره گذار یکساله، اقدامات قانونی و اداری لازم برای ایجاد یکپارچگی میان دو سرزمین را انجام دهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، صدور گذرنامه جدید برای ساکنان کریمه توسط دولت روسیه آغاز شده است.

اتحادیه اروپا نیز روز پنجشنبه در واکنش به اقدام روسیه در الحاق شبه جزیره کریمه ، 12 شخصیت دیگر روسی و اوکراینی را تحریم کرد.

بگزارش خبرگزاری فرانسه ، این تحریم ها شامل مسدود کردن دارایی های این مقامات و همچنین ممنوعیت سفر آنها می شود.

بدین ترتیب تعداد مقامات روسی و اوکراینی که تاکنون هدف تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفته اند، به 33 نفر می رسد.

«فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه شامگاه پنجشنبه پس از نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که دومین بار ظرف کمتر از دو هفته برای بررسی بحران اوکراین در بروکسل گرد آمده بودند، از اتخاذ چنین تصمیمی خبر داد.

اولاند گفت: «روسیه باید بفهمد که نمی تواند به این روند ادامه دهد و باید مسیر گفت وگو را انتخاب کند.»

اسامی کسانی که هدف تحریم های جدید اتحادیه اروپا قرار گرفتند، جمعه اعلام خواهد شد.

این تصمیم اتحادیه اروپا اندکی پس از اعلام دور جدید تحریم های امریکا علیه 20 تن از نمایندگان پارلمان و همچنین مقامات دولت روسیه صورت گرفت. اتحادیه اروپا قبلا 11 مقام روسی و اوکراینی دیگر را هدف تحریم قرار داده بود.

روسیه نیز با انتشار فهرست تحریم های خود علیه 9 مقام امریکایی از جمله شخصیت های مهم سیاسی و مشاوران باراک اوباما رئیس جمهور امریکا ، اقدام اخیر واشنگتن را تلافی کرده است.

اولاند پیشتر اعلام کرد « مرزها را نمی توان دوباره ترسیم کرد و این گونه نیست که واگذاری منطقه ای از یک کشور به کشور دیگری بی پاسخ بماند.»

 

-------------------------------------


مسکو 9 مقام آمریکایی را تحریم کرد

روسیه در پاسخ به تحریم شماری از مقامهای این کشور از سوی آمریکا بخاطر سیاست های مسکو در مساله اوکراین و کریمه، 9 مقام آمریکایی را تحریم کرد.

به گزارش ایرنا ، وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای فهرست مقامهای آمریکایی مشمول تحریم روسیه را که از سفر به این کشور منع می شوند منتشر کرد.

این فهرست شامل ˈکارولین آتکینسونˈ معاون دستیار امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا، ˈدانیل پایفرˈ و ˈبنجامین رودزˈ دو دستیار رییس جمهوری آمریکا، ˈهری ریدˈ رهبر فراکسیون اکثریت در سنای آمریکا،

ˈجان بینرˈ رییس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، ˈروبرت مندسˈ رییس کمیته امور خارجی سنای آمریکا می شوند.

ˈجان مک کینˈ ،ˈمری لندروˈ و دانیل کاوسˈ سه سناتور آمریکایی هم در فهرست تحریمی روسیه قرار دارند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اعلام کرده است: روسیه در پاسخ به انتشار فهرست تحریمی مقامهای دولت و پارلمان روسیه بخاطر حمایت از همه پرسی کریمه از طرف آمریکا ، همین تعداد مقام آمریکایی را تحریم می کند.

در ادامه بیانیه گفته شده است: بارها هشدار دادیم تحریم وسیله ای متقابل است و می تواند در صورت پاسخ به آمریکا هم ضربه بزند اما بنظر می رسد طرف آمریکایی کورکورانه تاثیر این گونه شیوه ها را که دوره آن بسر آمده است، باور دارد و نمی خواهد واقعیت ها را بپذیرد.

وزارت خارجه روسیه یادآوری کرده است: ساکنان کریمه از راه دمکراتیک و مطابق با معیارهای بین المللی و منشور سازمان ملل به پیوستن به روسیه رای دادند و مسکو به این انتخاب آنها احترام می گذارد.

در بیانیه تاکید شده است: روسیه به هر اقدام خصمانه پاسخ متقابل و شایسته می دهد.

آمریکا روز 17 ماه مارس فهرستی از 20 مقام و سرمایه دار روس را که مشمول تحریم های آمریکا ازجمله توقیف دارایی ها و منع سفر به این کشور می شوند ، منتشر کرد.

اخبار بین الملل - ایرنا