اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکذیب حمله به هواپیمای مسافری انگلیسی


وزارت خارجه مصر ضمن رد کردن گزارش روزنامه دیلی میل انگلیس درباره شلیک موشک به هواپیمای مسافربری انگلیسی در شرم الشیخ اعلام کرد که این حادثه به دلیل شلیک موشکی در جریان رزمایش‌های نظامی رخ داده است.

خبرگزاری ایسنا: وزارت خارجه مصر ضمن رد کردن گزارش روزنامه دیلی میل انگلیس درباره شلیک موشک به هواپیمای مسافربری انگلیسی در شرم الشیخ اعلام کرد که این حادثه به دلیل شلیک موشکی در جریان رزمایش‌های نظامی رخ داده است.

احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر در صفحه رسمی خود در توییتر اعلام کرد که گزارش روزنامه دیلی میل انگلیس درباره شلیک موشک به هواپیمای انگلیسی در شرم الشیخ و نجات یافتن این هواپیما از این حمله موشکی دقیق نیست و ادعایی است که با عقل و منطق جور در نمی‌آید.

وی گفت: حادثه هواپیمای انگلیسی ناشی از شلیک موشک زمین به زمین در جریان رزمایش‌های نظامی نیروهای مصری در پایگاهی بوده که در چند کیلومتری فرودگاه شرم الشیخ واقع است.

روز گذشته روزنامه دیلی میل انگلیس در گزارشی نوشت که خلبان پرواز تامسون از لندن گفته هنگامی که حدود دو ماه پیش بر فراز شرم‌الشیخ در پرواز بوده یک موشک به سمت هواپیمایش شلیک شده است اما وی توانسته طی اقدامی از آن فرار کند.

اخیرا یک هواپیمای مسافربری روسی نیز بر فراز صحرای سینای مصر ساقط شد و تمامی سرنشینان و خدمه آن کشته شدند.


ویدیو مرتبط :
برخورد صاعقه با هواپیمای مسافری!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمله راکتی به هواپیمای انگلیسی/ برگزاری نشستی جدید درباره سوریه



اخبار,اخباربین الملل , رسانه های بین المللی

قوت گرفتن فرضیه تروریستی بودن سقوط هواپیمای روسی در پی لغو پرواز هواپیماهای روسی به شرم الشیخ، حمله راکتی به یک هواپیمای مسافربری انگلیسی، اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره خریدهای تسلیحاتی کشورهای عربی، برگزاری نشستی جدید درباره سوریه و تأیید استفاده از سلاح شیمیایی در درگیری های سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی، به آخرین اطلاعات و گمانه زنی ها درباره دلایل سقوط هواپیمای روسی در مصر اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» از قوت گرفتن فرضیه تروریستی بودن سقوط هواپیمای مذکور سخن گفته و می نویسد اگرچه هنوز هیچگونه تحقیقات رسمی ادعای داعش را درمورد سرنگون کردن این هواپیمای روسی تایید نکرده، اما کشورهای مختلف پروازهایشان به شرم الشیخ مصر را لغو و اقدامات احتیاطی جدیدی را اعلام کرده اند و باعث شده اند ده ها هزار گردشگر اروپایی و روسی در مراکز گردشگری در دریای سرخ بلاتکلیف بمانند. تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تعلیق پروازهای هواپیماهای روسی به مصر نشان می دهد کرملین دیگر تلاش نمی کند توجه ها را از فرضیه بمب گذاری در این هواپیما منحرف کند.

*****

در همین زمینه، شبکه خبری «فرانس 24» نیز در گزارشی چنین استدلال می کند که ملاحظات امنیتی سبب شده بود روسیه در ابتدا فرضیه تروریستی بودن سقوط هواپیمایش را نپذیرد. در این گزارش آمده که با توجه به درگیر بودن مسکو با گروه های تروریستی و شورشی در سوریه، پذیرش تروریستی بودن سقوط هواپیمایش در مصر می توانست به معنای زیر سوال رفتن تدابیر امنیتی موجود باشد. از سوی دیگر، درباره مصر نیز با توجه به آنکه حدود 40 هزار گردشگر روسی از مصر خارج خواهند شد و گردشگران انگلیسی و دیگر کشورها نیز از مصر به کشورهایشان باز می گردند چون نگران امنیت جانی خود هستند، می توان گفت که این امر به اقتصاد مصر ضربه وارد خواهد کرد.

*****

اما در شرایطی که بحث ها بر سر عوامل سقوط هواپیمای روسی همچنان در جریان است، صبح امروز روزنامه «دیلی میل» با انتشار گزارشی از وقوع حمله راکتی به یک هواپیمای انگلیسی در همان منطقه خبر داده است. به نوشته این روزنامه، یک فروند هواپیمای مسافربری انگلیسی در شرم الشیخ مصر از یک حمله راکتی نجات یافت. یک فروند هواپیمای انگلیسی شب گذشته با 189 مسافر بر فراز شرم الشیخ از فاصله 1000 پایی یک راکت عبور کرد. هواپیمای شرکت تامسون فلایت از لندن به پرواز در آمده بود و خلبان این هواپیما با مشاهده یک راکت در آسمان شرم الشیخ توانست با موفقیت جلوی وقوع یک فاجعه را بگیرد. این هواپیما به سلامت فرود آمد و به مسافران آن گفته نشد که تنها چند ثانیه با وقوع یک فاجعه فاصله داشتند.

*****

در میان دیگر موضوعات، اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا درباره اوضاع منطقه خاورمیانه، در برخی مطبوعات بازتاب داشته است. به نوشته نشریه «آتلانتیک»، وزیر دفاع آمریکا از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواست با تقویت نیروهای زمینی و تشکیل نیروهای ویژه به دنبال مقابله با ایران و داعش باشند و کمتر به خرید تسلیحات پیشرفته فکر کنند. اشتون کارتر در مصاحبه با این نشریه اظهار داشته هم پیمانان عرب آمریکا کمتر نیازمند خرید سیستم های تسلیحاتی گرانقیمت هستند و بیشتر نیازمند اراده برای نبرد با داعش و ایران در میدان می باشند. به گفته وی، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس و مصر، بیشتر ترجیح می دهند نیروی هوایی خود را برای مقاصد نمایشی تقویت کنند.

*****

در مطلبی درباره سوریه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از برگزاری نشست جدیدی درباره اوضاع این کشور در آینده نزدیک خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن بیان این موضوع، اظهار داشته: «یکی از دلایلی که جان کری این هفته چندین بار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت و گو کرده، درباره جزئیات نشست آتی است. نشستی در آینده برگزار خواهد شد. همانطور که وزیر خارجه هفته گذشته در وین گفت، این نشست در دو هفته آتی خواهد بود. بدیهی است که به زودی شاهد نشستی چند جانبه خواهیم بود؛ اما اینکه دقیقاً کی و در کجا برگزار خواهد شد و اینکه چه شرکت کنندگانی در آن حضور خواهند داشت، هنوز بر روی جزئیات آن کار می شود».

*****

در نهایت، خبرگزاری فرانسه گزارش سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی را بازتاب داده که از استفاده از این نوع تسلیحات در سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز جمعه استفاده از گاز خردل در سوریه در ماه اوت را تأیید و اعلام کرد که به نظر می رسد در ماه مارس، از نوعی سلاح شیمیایی دیگر به نام گاز کلر نیز در ادلب (شمال غرب سوریه) استفاده شده است. در بیانیه این سازمان آمده: «یک تیم این سازمان توانست با بالاترین اطمینان تایید کند که دو نفر در معرض گاز خردل قرار گرفته اند و این که به احتمال زیاد اثرات این سلاح شیمیایی به مرگ یک کودک منجر شده است». این سازمان بر اساس اساسنامه خود عاملان این حمله را مشخص نکرد اما به نوع سلاح های شیمیایی استفاده شده اشاره کرد.


 اخبار بین الملل  -  تابناک