اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکذیب توافق درباره هدفمندی یارانه ها



اخبار ,اخبار اقتصادی ,هدفمندی یارانه ها

 

اخبار اقتصادی - تکذیب توافق درباره هدفمندی یارانه ها

نایب رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 93 با اشاره به جلسه صبح امروز هیات رییسه کمیسیون تلفیق با رییس مجلس و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور گفت که در این جلسه توافقی در مورد هدفمندی بین مجلس و دولت صورت نگرفته است و صرفا رییس مجلس به دولت توصیه کرده که هدفمندی متوقف نشود.

غلامرضا تاج‌گردون اظهار کرد: آقای لاریجانی در این جلسه به آقای نوبخت به نمایندگی از دولت توصیه کرد که سعی شود هدفمندی یارانه‌ها تعطیل نشود و در واقع موتور هدفمندی نخوابد چرا که در این صورت هزینه‌های سنگینی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه در این جلسه توافقی در مورد هدفمندی یارانه‌ها صورت نگرفته، یادآور شد: این جلسه، یک جلسه تفاهمی بوده و روی موضوع خاصی توافق نشده. باید ببینیم دولت به چه جمع‌بندی در این رابطه می‌رسد و مجلس چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین از انتقال دغدغه رییس مجلس درباره رعایت توازن بین بودجه استان‌ها به دولت خبر داد و افزود: بحث‌هایی در این باره مطرح شد که چطور می‌شود بودجه را متعادل کرد تا توازن بودجه بین استان‌ها متناسب‌تر باشد.

 

در واقع آقای لاریجانی درخواست‌های نمایندگان را به دولت منتقل کرد تا بررسی شود که با چه روش‌هایی می‌توان بودجه را در بخش عمرانی متعادل‌تر کرد. البته این نهایتا برمی‌گردد به اینکه در کمیسیون تلفیق چطور در این باره جمع‌بندی شود.

تاج‌گردون اضافه کرد: کمیسیون تلفیق احتمالا این هفته جلسه‌ای را برای بررسی آیین‌نامه و کلیات بودجه تشکیل خواهد داد، چراکه ما می‌توانیم پیش از رسیدن پیشنهادات کمیسیون‌های تخصصی بررسی‌های درباره کلیات بودجه داشته باشیم تا کار را زودتر به سرانجام برسانیم و از هفته بعد پیشنهادات کمیسیون‌های تخصصی در تلفیق بررسی خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه کمیسیون تلفیق بین 2 تا 3 هفته بررسی بودجه را به اتمام خواهد رساند، گفت: مجلس تلاش خواهد کرد تا دهه فجر بودجه را به دولت تحویل دهد.
اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
هدفمندی یارانه ها یا هدفمندی سیاست!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با توافق دولت و مجلس تردیدها به پایان رسید/ فاز دوم هدفمندی یارانه دیگر اجرا نمی‌شود



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

با توافق دولت و مجلس تردیدها به پایان رسید/

فاز دوم هدفمندی یارانه دیگر اجرا نمی‌شود

در مجلس تلاش خواهیم کرد که بودجه واقع‌بینانه باشد. برابری درآمد و هزینه یک اصل قابل ‌قبول در بودجه‌ریزی است که دولت باید آن‌ را در بودجه‌ریزی لحاظ کند. متأسفانه در سال‌های اخیر چندان به این اصل توجه نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مشکلات بودجه‌نویسی در ایران با اشاره به قانون بودجه سال ۹۱ گفت: در بحث بودجه باید ساختار و اصلاحات اصولی باید انجام بگیرد. اصلاح قوانین در برنامه سوم و چهارم توسعه تأکید شده بود که نظام بودجه‌ریزی به سمت تخصیص ـ بر پایه قیمت تمام شده ـ سوق داده شود و نظام حسابداری دولت به حسابداری تعهدی تغییر یابد.

به گزارش «تابناک»، دکتر احمدی، نماینده مردم آبدانان، دهلران و دره‌شهر با بیان این مطلب گفت: حتی اگر اینچنین بودجه‌ای عملیاتی شود، نباید انتظار داشته باشیم با وجود چانه‌زنی‌های کنونی، لابی‌ها، نبود یک آمایش سرزمینی و در نتیجه نبود یک دید جامع از وضعیت کلان در بودجه‌ریزی ـ که در طرح و تصویب بودجه آن را می‌بینیم ـ امید داشته باشیم همه مشکلات حل شود؛ اما می‌توان با عملیاتی کردن اصلاحات مد نظر برنامه سوم و چهارم، زمینه تحقق بهتر بودجه را فراهم کنیم. بنا بر این گزارش، وی درباره قانون بودجه سال ۹۱ اظهار داشت: در سال پایانی، دولت به ‌دنبال سرعت دادن به پروژه‌های عمرانی بود که با یک بودجه انبساطی، طرح‌های عمرانی همچون مسکن مهر و سد‌ها و نیروگاه‌ها و... با نام مهر ماندگار، کارهایی انجام بدهد که تا پایان عمر دولت، این پروژه‌ها را به سرانجام برساند، لیکن مجلس دغدغه داشت که بودجه انبساطی، مشکلات بزرگ‌تری پدید آورد؛ هرچند این پروژه‌ها در افزایش رفاه عمومی تا اندازه‌ای کارآمد بود، چون سهم بالایی در تولید و اشتغال نداشت و محل تأمین منابع هم نامشخص بود، ضرورت انجام این ‌کار با یک بودجه انبساطی توجیه‌پذیر نبود.خلاصه آن که مجلس، مانع از انجام کلی طرح بود؛ هرچند دولت همچنان اصرار بر لایحه خود داشت، ولی با رعایت قانون، می‌توان لایحه دولت را با اصلاحات مجلس اجرایی کرد.

احمدی درباره اصلاح قانون بودجه ۹۱ و تأثیر تحریم‌ها بر این اصلاح گفت: ما در مجلس تلاش خواهیم کرد که بودجه واقع‌بینانه باشد. برابری درآمد و هزینه یک اصل پذیرفته در بودجه‌ریزی است که دولت باید آن ‌را در بودجه‌ریزی لحاظ کند. متأسفانه در سال‌های اخیر، چندان به این اصل توجه نشده و هر ساله با تحقق نیافتن درآمد‌ها ـ از آنجا که هیچ‌کس حاضر نیست بودجه جاری خود را کم کند ـ همیشه این بودجه عمرانی بوده که دستخوش تغییر شده و تخصیص آن کاهش یافته و ‌سرانجام در بهترین حالات، ۶۰ تا ۷۰ در صد تحقق یافته است.

وی ادامه داد: امسال نیز که درآمد نفتی بنا بر پیش‌بینی‌ها تحقق نیافته، مجلس به ‌دنبال این است که تأمین مالی دولت از محل سالمی باشد، نه این ‌که از سامانه بانکی انتظار زیاد داشته باشیم؛ بنابراین، تلاش خواهیم کرد دولت به ‌دنبال راهکارهای درست برای تأمین مالی پروژه‌های خود برود و با راهکار علمی و منطقی، زمینه لازم برای این کار فراهم شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: باید به گونه‌ای رفتار کنیم که تعهدات اضافه‌تری برای دولت‌های بعدی درست نکنیم و جریان عمران و تولید در کشور متوقف نشود. با دولت در این شرایط صحبت کردیم؛ از جمله این ‌که توافقی شده که در شرایط کنونی ـ که اوضاع اقتصاد کلان چندان ثبات ندارد ـ از طرف دولت و در قالب فازهای بعدی هدفمندی، شوک‌های دیگری به اقتصاد کشور تحمیل نشود.

نماینده دهلران همچنین یادآور شد: کار هدفمندی بسیار خوب بوده است؛ هرچند در اجرا مشکلاتی داشته‌ایم، به ویژه که به موضوع تولید توجه نکردیم. البته از بعد عدالت، به ویژه در باب دسترسی مناطق روستایی به رفاه بالا‌تر مؤثر بوده است؛ اما درکل طرف تقاضا را بالا برده و تولید متناسب با آن نتوانسته افزایش یابد که البته منتج از بی‌توجهی به یارانه بخش تولید بود.

احمدی گفت: خلاصه در راستای بازنگری مد نظر در بوجه، توافقی با دولت شد که در ظرف زمانی کنونی در قالب فازهای بعدی هدفمندی یارانه‌ها، شوک دیگری به محیط اقتصاد کلان وارد نشود./تابناک