اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکذیب آمار سونامی سرطان در ایران


معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت گفت: 50 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است. اجرای برنامه استاندارد ثبت سرطان جمعیتی در تهران و 10 استان کشور جزو اولویت های مهم وزارت بهداشت است .

خبرآنلاین: دکتر رضا ملک زاده ضمن ارائه گزارشی از آمار انواع سرطان ها در ایران اعلام کرد: یکی از مهمترین موضوعات مهم در مورد بروز سرطان این است که با افزایش سن متوسط جامعه، کنترل بیماریهای واگیر، و افزایش عوامل خطر سرطان ها میزان بروز سرطان در تمام دنیا در حال افزایش است.

معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت همچنین گفت: البته این افزایش در کشورهای در حال توسعه به مراتب بیشتر است. به طوری که در برآوردهای صورت گرفته در 20 سال آینده باید منتظر افزایش 80 درصدی رشد سرطان در کشورهای در حال توسعه باشیم.

او با بیان این که کشور ما هم جزو همین کشورهاست، بر ضرورت برنامه ریزی لازم برای مقابله با این وضعیت تاکید کرد.

دکتر ملک زاده همچنین گفت: متاسفانه سرطان در بیماران در کشورهای در حال توسعه معمولا دیر تشخیص داده می شود برای همین میزان مرگ و میر بالاتر است.

آمارهای مربوط به سونامی سرطان در ایران صحت ندارد

به گفته معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت در سالهای اخیر اخبار و گزارشهای متعددی مبنی بر اینکه سونامی سرطان در کشور در حال رخ دادن است، منجر به نگرانی های مردم شده در حالی که آمارهای موجود صحت این موضوع را تایید نمی کند.

دکتر ملک زاده گفت: بر اساس آمارهای معتبر، میزان بروز سرطان در ایران کمتر از کشورهای دیگر است و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، میزان بروز سرطان در کشور ما بطور متوسط 134.7 نفر در هر 100 هزار نفر گزارش شده است.

او با بیان این که بر اساس این آمار سالانه 85 هزار نفر از مردم کشور ما به سرطان مبتلا می شوند، اعلام کرد: حدود 55 هزار نفر به دلیل سرطان جان خود را از دست می دهند.

ضرورت ارائه دستورالعمل های بومی برای کنترل سرطان

دکتر ملک زاده گفت: شایعترین سرطان ها در مردان ایرانی سرطان معده، و در زنان ایرانی سرطان سینه، است. این آمار نشان می دهد که الگوی بروز سرطان در کشور ما با سایر کشورها تفاوت دارد و لازم است دستورالعمل ها و برنامه ریزی هایی بصورت کاملا بومی در این زمینه ارائه شود.

او با تاکید بر این که ضروری است برنامه ثبت سرطان ارتقاء یاید و آمارهای دقیق و صحیح از وضعیت سرطان در کشور منتشر گردد، گفت: خوشبختانه، پیشرفت تحقیقات سرطان در دنیا و کشور ما باعث شده است که اطلاعات در مورد سرطان و روشهای کنترل آن افزایش یابد. به طوری که بر اساس فعالیتهای صورت گرفته توسط وزارت بهداشت و مراکز تحقیقاتی کشور، اولویتهای کنترل سرطان مشخص شده و بر اساس اولویتهای تعیین شده اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

عزم وزارت بهداشت برای توسعه برنامه های پیشگیری و درمان سرطان

معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: 50 درصد از سرطان ها قابل پیشگیری هستند و از طرفی 50درصدبیمارانی که به این بیماری مبتلا می شوند، قابل درمان هستند.

او با اشاره به این که وزارت بهداشت مصمم است برنامه های پیشگیری و درمان سرطان در کشور را توسعه دهد، گفت: در این برنامه تلاش خواهد شد از سرطان تا حد امکان پیشگیری کنیم، درمان های لازم را ارائه داده و مراقبت های ضروری را در اختیار تمام بیماران قرار دهیم.

دکتر ملک زاده در پایان گفت: همچنین اجرای برنامه استاندارد ثبت سرطان جمعیتی در تهران و 10 استان کشور جزو اولویت های مهم این وزارتخانه است تا ضمن ارائه آمارهای دقیق در مورد سرطان بتوانیم با ارزیابی روند رشد بیماری و مرگ و میر ناشی از آن و همچنین توسعه تحقیقات سرطان، برنامه های کنترل سرطان در کشور را ارتقاء دهیم.


ویدیو مرتبط :
مصاحبه دکتر ضرابی سونامی سرطان در ایران 1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سال 2015، ایران با سونامی سرطان روبه‌رو می‌شود



سال 2015، ایران با سونامی سرطان روبه‌رو می‌شود

كاهش سن ابتلاء به سرطان سینه در ایران

عضو انجمن سرطان‌شناسی آمریكا گفت: سال 2015 ایران با سونامی سرطان روبه‌رو می‌شود.

"پروفسور ناصر پارسا" در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد رشد علوم، به ویژه در زمینه صنعت و پزشكی را در یك‌صد سال پیش شگفت‌انگیز برشمرد و افزود: شیوه درمان در پزشكی تا به حال تجویز و خوراندن یك دارو برای همه بیماران مشابه بوده است.

وی ادامه داد: اما در دهه آینده درمان بیماران بر اساس تنوع ژنتیكی افراد است بدین ترتیب كه هر فرد داروی خاص خود را برای همان بیماری دریافت می‌كند و چون از این طریق بیماری به سرعت تشخیص داده می‌شود بنابراین زمان درمان و معالجه نیز كوتاه‌تر می‌شود.

عضو انجمن سرطان‌شناسی آمریكا با تاكید بر علوم كاربردی تصریح کرد: فعالیت‌های پژوهشی كاربردی هم برای جامعه سودمند است.

پروفسور پارسا ادامه داد: به طور مثال تولید دارو ممكن است میلیاردها دلار برای دانشگاه یا یك بخش تحقیقاتی درآمد ایجاد كند كه با درآمد آن می‌توان پروژه‌های دیگر را حمایت كرد.

وی با بیان اینکه سلامت یك كشور و پیشرفت آن، یك رابطه دو طرفه است كه به همه وابسته‌اند، خاطرنشان کرد: تأثیر محیط زندگی بر بیماری‌ها مهم است.

عضو انجمن سرطان‌شناسی آمریكا افزود: بیماری‌ها زاییده مشكلات محیطی است و امروز محیط زیست ما به طور كلی آلوده و شمار بیماران سرطانی به خصوص در ایران رو به رشد است و 3 سال دیگر در سال 2015 ایران با سونامی سرطان روبه‌رو می‌شود.

به گزارش ایسنا، پروفسور پارسا همچنین از كاهش سن ابتلاء به سرطان سینه در ایران خبر داد و گفت: سن سرطان سینه در زنان ایرانی از 30 به 15 سال كاهش یافته است و ما باید با بررسی آب، هوا، تغذیه و محیط زیست به علت بروز این واقعه پی ببریم./ایسنا