اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توکلی: ضرغامی به مردم دهن کجی کرد/واکنش لاریجانی به انتقاد از طرح ماجرای "شنود"



احمد توکلی,علی لاریجانی

احمد توکلی در نطق میان از دستور:

ضرغامی به مردم دهن کجی کرد/ نصب شنود کار دستگاه رسمی نیست

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به صراحت علی مطهری در انتقاد گفت: وزارت اطلاعات باید سریع‌تر نصب شنود در دفتر مطهری را رسیدگی کند البته یک کمیته تخصصی در وزارت اطلاعات برای بررسی موضوع تشکیل شده است.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز یکشنبه طی سخنانی در نطق میان‌دستور خود طی سخنانی اظهار کرد: «اینکه یک نفر به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود، تجلی اراده مردم است و علی‌القائده رئیس جمهور وقت اقتضاء می‌کند که منطقا از تصمیماتی که تعهدات شدیدی برای دولت بعدی فراهم می‌کند، پرهیز کند.»

گزیده سخنان توکلی به نقل از تسنیم به این شرح است:

وقتی رئیس جمهوری انتخاب می‌شود که مشی آن، نقد رئیس جمهور موجود است ما نمی‌توانیم بگوییم که رئیس جمهور موجود از اختیارات قانونی خود استفاده نکند، ولی احترام به جمهوریت نظام جمهوری اسلامی و وفاداری به رای مردم و عقل و انصاف اقتضاء می‌کند که رئیس جمهور از تصمیماتی که برای رئیس جمهور بعدی تضییعات فراهم می‌کند، پرهیز کند که من در این زمینه 2-3 مثال ذکر می‌کنم تا ببینید که وضع خوب نیست.

 

بحث 74هزار میلیارد

اول این بحث 74 هزار میلیارد تومان که گزارش آن را به نمایندگان داده‌ام؛ توجه کنید که نرخ ارز تغییر کرده و مبلغی بر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی اضافه می‌شود که باید بانک مرکزی اسکناس چاپ و توزیع کرده و یا راهی را اتخاذ کند که به مردم کمتر ضرر برسد؛ ماده 26قانون پولی و بانکی به بانک مرکزی اختیار داده که چه کاری انجام دهد. متاسفانه آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس مجمع بانک مرکزی برخلاف قانون تصمیم گرفته که این 74 هزار میلیارد تومان را بعد از تسویه بدهی دولت، صرف تسویه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی شود که همه آنها خلاف قانون از بانک مرکزی اعتبار گرفته‌اند، تا روی تخلفات گذشته پوشیده شود.

 

من به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌ام و رئیس مجلس نیز از این کار حمایت کرده و دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور هم در این زمینه کمک کردند و دیوان این اقدام را متوقف کرد، پس فردا هم محکمه تشکیل خواهد شد و من برای دفاع از منافع مردم به محکمه خواهم رفت؛ خلاصه این کار در این زمان بسیار معنادار است که دولتی که صدارت خود را ترک می‌کند، درباره 74 هزار میلیارد تومان که به اندازه 60 درصد بودجه یکساله‌اش است، طوری تصمیم گیری کند که برای دولت بعد جا را تنگ شود.

 

واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما

واگذاری مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور، مسئله دیگری است که به آن می‌پردازم. این مرکز یک مرکز باسابقه و جاافتاده است، این نمی‌شود که آقای ضرغامی بر خلاف اراده مردم و دهن‌کجی به مردم جلسه تجلیل بگذارد و تجلیل مدح‌گونه کند و دو روز بعد آقای رئیس جمهور چنین مرکز بزرگ تجاری‌ای که برای تجارت و بازرگانی خارجی اهمیت دارد را به دست‌خطی واگذار کند البته ممکن است این کار قانونی باشد، ولی عقل اقتضاء می‌کند که این کار صورت نگیرد.

 

شنود در دفتر مطهری

این حادثه‌ای که در دفتر آقای مطهری اتفاق افتاده، نشان می‌دهد که این ناشی‌گری کار دستگاه رسمی نیست. اگر دستگاه رسمی قصد شنود داشته باشد این کار را آنقدر ماهرانه انجام می‌دهد که به این سادگی‌ها کشف نمی‌شود.

 

فکر می‌کنم افراد و گروه‌هایی ممکن است که به دلیل اینکه مطهری مشهور به صراحت در انتقاد است و برای اینکه نشان دهند که حکومت، منتقدان داخل خود را تحمل نمی‌کند و آن را به رئیس جمهوری اسلامی انتصاب دهند، کاری کردند که این شنودها کشف شود و اعتراضات بلند شود و وزارت اطلاعات که به عنوان سیستم عصبی بدنه کشور کارمی‌کند، زیر سوال رفته و نتواند کار خود را به درستی انجام دهد؛ وزارت اطلاعات سریع باید به این مسئله رسیدگی کند.

 

البته تا آنجا که بنده اطلاع دارم، همان ظهر پنجشنبه که علی مطهری به وزیر اطلاعات نامه نوشت، یک کمیته تخصصی از گروه‌های مختلفی از این وزارتخانه تشکیل شده تا این موضوع را رسیدگی کند، ولی فعلا اتهام متوجه دستگاه اطلاعاتی کشور شده است. لذا این باعث می‌شود که ما باید به جد از وزارت اطلاعات بخواهیم که تکلیف را روشن کند و دفاع جمهوری اسلامی از انتقادات سازنده را نشان دهد.

 

سفرهای خارجی نمایندگان

برخی از نمایندگان سفرهای خارجی انجام می‌دهند که خرج آن را شرکت‌های دولتی پرداخت می‌کنند و این به مصلحت نیست لذا از رئیس مجلس درخواست می‌کنم که اگر انجام یک سفر خارجی، لازم است، طرح آن را باید مجلس داده شود، نه شرکت‌های دولتی؛ بنابراین اگر شرکتی خرج یک نماینده را بدهد آن نماینده دیگر نماینده نیست و نمی‌تواند نظارت اعمال کند.

 

واکنش لاریجانی به انتقاد از طرح ماجرای "شنود"

نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: ما موظف هستیم مقابل دشمنان از دستگاه‌های امنیتی کشور دفاع کنیم.

به گزارش فارس بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در جلسه علنی امروز خانه ملت خطاب به علی لاریجانی گفت: شما سال گذشته ضابطه‌ای را گذاشتید که ما آن را پذیرفتیم اما امروز مجددا خلاف آن عمل شد.

وی اضافه کرد: به اسم تذکر وقت گرفته شد اما به دستگاه‌های امنیتی نظام جفا شد و رئیس محترم جلسه به جای قطع تذکر تا انتها اجازه دادند بحث پیش رود و اعلام کردند که ما به حراست مجلس می‌گوییم که موضوع را پیگیری کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس با بیان اینکه نماینده‌ای گفته است در دفترم شنود کار گذاشته‌اند، خاطرنشان کرد: همه دنیا می‌دانند که تیم 9 نفره عملیاتی، 5 ساعت در اتاقی نمی‌مانند تا شنود کار بگذارند.

لاریجانی خطاب به بیرانوند گفت: حال شما می‌خواهید در مجلس راجع به این موضوع صحبت کنید؟

بیرانوند پس از سخن لاریجانی در بیان ادامه تذکر خود گفت: ما موظفیم مقابل دشمنان از دستگاه‌های امنیتی دفاع کنیم.

 

لاریجانی از بیرانوند پرسید که آیا شما اطلاعی درباره این موضوع دارید که اظهار‌نظر کنید؟ یکی از همکاران شما اعلام کرده که در دفترش شنود کار گذاشته‌اند، آیا شما مسئولیتی دارید که نسبت به این موضوع پاسخ دهید؟ و یا آن نماینده حق دارد که موضوع را پیگیری کند؟ اگر تخلفی صورت گرفته باید بدان رسیدگی شود.

 

بیرانوند پس از سخنان لاریجانی اظهار داشت: آقای رئیس! یک مطلب اثبات نشده برای دستگاه‌های بیگانه خوراک می‌شود و ما موظفیم از منافع نظام دفاع کنیم؛ آن نماینده هم حق ندارد موضوع را بیان کند زیرا اثبات نشده است.

 

لاریجانی مجددا خطاب به بیرانوند گفت: یکی از همکاران شما ادعا کرده است که در دفترش شنود کار گذاشته‌اند که این موضوع یا درست است و یا غلط، اگر درست باشد که تخلف صورت گرفته است البته رسیدگی به این موضوع ساز و کاری دارد.

وی اضافه کرد: ساز و کار این موضوع این است که نماینده شکایتی کرده و این شکایت مسیر خود را طی کند. جای طرح این بحث‌ها در مجلس نیست؛ ما در اینجا مباحثه نمی‌کنیم و مجلس محل بحث نیست؛ البته تذکر شما وارد نیست.

تسنیم/فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
ماجرای رفاقت لاریجانی و ظریف و انتقاد از برجام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد صریح علی لاریجانی از طرح مسائل بی‌اهمیت سیاسی/مشکل گرانی به شیوه دستوری حل نمی‌شود



علی لاریجانی , مجلس نهم , گرانی

 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی در عرصه سیاسی طرح مسائلی می شود که نه به درد دنیای مردم می خورد و نه آخرت آنها.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و شهدای ترور استان گیلان در مصلای بزرگ رشت سخن گفت.

در ادامه گزیده ای از سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی به نقل از خبرگزاری خانه ملت می آید:

مجلس نهم به دنبال توجه به مسائل اصلی معیشت مردم و گرانی هاست. روح حاکم بر مجلس نهم معتقد بر پرهیز از حواشی و تمرکز بر مشکلات مردم است. مجلس همواره باید با دولت تعامل داشته باشد و اگر در برخی از موارد نیز انتقادی از جانب مجلس به دولت می شود تنها برای بهبود امور است.

تئوری غرب اعمال تحریم برای فشار به ملت ایران است. با توجه به تحریم های موجود نامگذاری سال جاری به نام تولید ملی از طرف مقام معظم رهبری این پیام را برای ملت ایران به همراه دارد که اگر می خواهیم از راه شهید بهشتی پیروی کنیم باید مطابق با فرمایش رهبری به دنبال ایجاد عزتمندی کشور از درون باشیم. مسئولیت ضروری امروز دادن کوبنده ترین پاسخ به آمریکا و اسرائیل با توجه ویژه و اهتمام به ارتقاء تولید داخلی است.

نباید اجازه داد گرانی های کشور زیر ذره بین غربی ها بزرگ جلوه داده شود

تورم و گرانی ها دامداران، صنعتگران و کشاورزان را با مشکل روبرو کرده است. مسئله امروز کشور در خصوص گرانی ها امری جدی است که مسئولین باید تمام تلاش خود را بر روی این مشکل معطوف کنند و از دعواهای سیاسی و حاشیه بپرهیزند.

مشکل گرانی به شیوه دستوری حل نمی شود. مسائل گرانی و مشکلات اقتصادی از بیرون از کشور نیز رؤیت می شود و این مسئله ای است که باید به آن توجه شود. در زمانی که بحران قیمت دلار در کشور به وجود آمده بود رئیس جمهوری آمریکا، اوباما در مدت زمان کوتاهی پس از افزایش قیمت دلار در این خصوص اظهارنظر کرد و گفت وضعیت اقتصادی ایران مفتضح است.

اهتمام ویژه به مسئله گرانی با توجه به نگاه ویژه ودقت ذره بینی کشورهای غربی بر روی مشکلات جمهوری اسلامی امری ضروری است. فرصت ها و ظرفیت های داخلی کشوربه اندازه ای بالاست که با حمایت از آنها می توان تمامی نیازهای کشور را رفع کرد.

هم و غم مسئولین در خصوص رفع گرانی ها نشانی از پایداری جمهوری اسلامی در برابر مشکلات و حمایت از مردم است. گاهی در عرصه سیاسی طرح مسائلی می شود که نه به درد دنیای مردم می خورد و نه آخرت آنها. نباید حرف هایی در کشور زده شود که به جای ائتلاف منجر به اختلاف و از بین رفتن وحدت در بین مسئولان و مردم گردد.

ایجاد اختلاف هدف اصلی کشورهای غربی است. دشمن با همه قوا و فشار به میدان آمده است و نباید از داخل فرصتی برای رسیدن به اهداف آنها فراهم شود.

بارها از زبان شهید مطهری نکاتی در باب فضل و اندیشه والای شهید بهشتی شنیده ام و آیت الله قربانی که امروز نمایندگی ولی فقیه در استان رشت را برعهده دارد نیز متعلق به جریانی است که شهید بهشتی و شهید مطهری در آن حضور داشتند. امام(ره) همیشه تأکید می کردند شهید بهشتی مظلوم زیست و مظلوم از دنیا رفت و همیشه خار چشم آمریکا و استکبار بود و این جمله به خودی خود سرشار از معانی بسیار است.

حادثه بزرگ هفت تیر و شهادت شهید بهشتی با توجه به مختصات امروزی کشور و شرایط حساس و پراهمیت ایران در منطقه امری درخور توجه و لزوم‌مند دقت است.

امروز شرایط سیاسی داخلی، منطقه ای، بین المللی در تمامی حوزه ها با شرایط گذشته متفاوت است. باید از حوادث انقلاب درس بگیریم وآنها را الگوی حرکت خود در سال های آتی قرار دهیم. شهادت شهید مظلوم بهشتی انگیزه انقلاب دومی برای ملت ایران بود که در نتیجه این انقلاب دوم مصائب و مشکلات تحمل شد و ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی حفظ گردید.

 

شهید بهشتی متعلق به نسل تکمیل کننده و محرک انقلاب اسلامی بود

از سال 42 تا سال 57 شخصیت های محوری همچون شهید بهشتی، شهید مطهری و باهنر و بسیاری دیگر از شهدای محراب حرکت های مهمی در تکوین و تکمیل انقلاب اسلامی انجام دادند. این نسل، نسلی بودند که در جریان انقلاب مجاهدت های بسیاری کردند و این مجاهدان همگی شاگردان امام بوده و افق های بالایی را با وجود شرایط سخت و مأیوس کننده انقلاب تجربه کردند.

فشارهای سال 55 و 57 با وجود حمایت تمام جانبه آمریکا از دیکتاتوری بسیار زیاد بود به شکلی که نصفی از روحانیون پیش رودر امر انقلاب به زندان رفته و شکنجه می شدند. حضرت آیت الله خامنه ای از شخصیت های بارز انقلابی این دوره هستند. مجاهدت های این بزرگان منجر به دستیابی به دستاوردهای بزرگی همچون پس رفتن آمریکا و از بین رفتن دیکتاتوری در میان مردم شد.

توسعه فضای مردمسالاری دینی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است. کشورهای غربی مدعی دموکراسی با دیدن دموکراسی دینی در میان مردم به جای تشویق ملت بر آنها فشار وارد کردند وهر اندازه که انقلاب اسلامی بزرگتر بود حجم فشارها نیز بیشتر بود.

ترور شخصیت های برجسته انقلاب از بزرگترین مشکلات سال های 57 تا سال 60 است.شهید مطهری از جمله شخصیت هایی بود که جریان معاند انقلاب ایشان را از راه خدمت رسانی به مردم برداشت. جریان معاند هرگز به سمت افراد کم اهمیت نمی رفت بلکه شخصیت هایی چون شهید مطهری به عنوان مغز متفکر و به نقل رهبر انقلاب ایدئولوژ نظام و شهید بهشتی به عنوان فکر سامان مند نظام و حزب جمهوری اسلامی هدف قرار می داد.

 

سایه بنی صدر چتری برای تمام ضد انقلاب در کشور بود

در شرایط پس از انقلاب که آشفتگی هایی متأثر از انقلاب به وجود آمده بود و دستگاه ها در حال نظام مندی بود جنگی به ملت ایران تحمیل شد و بنی صدر با کارهای خیانت آمیز خود منجر به فشار بیشتر به ملت ایران گردید. با وجود اینکه اختیارات زیادی به بنی صدر داده شد تا خدمت رسانی را بیشتر کند اما این مرد نااهل مانع حضور نیروهای انقلابی در جبهه ها شد و برای مدتی کنترل جنگ تحمیلی را از دست کشور خارج کرد.

عزل بنی صدر نقطه شروع فضای مطبوعی از حضور نیروهای حزب اللهی در کشور است. پس از عزل بنی صدر با حضور نیروهای حزب اللهی در جبهه ها حصر آبادان شکسته و خرمشهر آزاد شد. آنچه دراین دوره تجربه شد نتیجه آن بود که جریان های معاند را در تصمیم گیریهای کشور دخیل کرده بودیم و امروز باید درس بگیریم که با حذف جریان های معاند از سر راه حرکت، فضا برای ابتکارات جدید باز می شود.

باید از دوره هایی که نیروهای برجسته انقلاب را از کشور گرفت عبرت گرفته شود. در دوران پس از شهادت بهشتی مجله اشپیگل در مقاله ای درج کرد که جمهوری اسلامی ایران نفس های آخر را می کشد وکمر انقلاب اسلامی شکسته است. بی تردی شهادت بهشتی ضربه مهلکی بود اما غربی ها فراموش کرده بودند که حضور رهبری هوشمند و مردم علاقمند و مجاهد در راه اسلام و روحانیون پیشرو در کشور شهادت این بزرگان را الگوی خود قرار می دهد و در نهایت این مسئله به ضرر آنان تمام خواهد شد. در این دوره که تا پایان جنگ تحمیلی نیز ادامه داشت بالغ بر هزاران شهید داده شد که ملت ایران تمامی این سختی ها را تحمل کردند و کشورهای غربی به جای یک کشور کمر شکسته با موجود جدید، زنده و در حرکت رو به جلو مواجه شدند. باید از اشتباهاتی که منجر به از دست رفتن بزرگان کشور شد درس گرفته شود.

مرحله بعدی انقلاب آمادگی سازمان های درونی برای خدمت رسانی و ارائه پیام انقلاب بود. در دوران جنگ وحتی تا اندازه ای پس از آن نیز با تحریم هایی شبیه امروز مواجه شدیم اما حضرت امام(ره) با تزریق این فکر به جامعه که همت باید از درون باشد الگویی بی بدیل برای حرکت ملت ایران تدارک دید. در این دوره مشکلات و اشتباهاتی نیز در کشور رخ داد. اشتباهاتی در این دوران شکل گرفت که باید از آنها درس گرفته شود و بی تردید این اشتباهات کم نبود. شخصیتهایی مثل بهشتی و کسانی که از متن انقلاب برخواسته بودند نسبت به آنها کم توجهی شد و فردی بی سواد که در جبهه ملی خارج کشور سابقه فعالیت داشت پست مهمی را در دست گرفت. این اشتباهات سیر حرکت کشور را به عقب انداخت. در آن زمان برخی رجال سیاسی به جای حمایت از بهشتی در مقابل وی وحزب جمهوری اسلامی موضع می گرفتند واز بنی صدر حمایت می کردند که البته امروز این افراد توبه کرده و در مسیر انقلاب قرار گرفتند.

 

سیاست های دوره اصلاحات باعث از دست رفتن زمان کار برای کشور شد

در زمان موسوم به دوره اصلاحات در کشور است به جای پرداختن به مشکلات اصلی مباحثی چون توطئه سیاسی برسر زبان ها افتاد. متأسفانه در این دوران به جای توجه به مشکلات اقتصادی کشور تعرض هایی به ولایت فقیه که ستون اصلی کشور بود می شد. توجه بی مورد و تمرکز در مسائل بی اهمیت در این دوره عامل از دست رفتن زمان و انرژی بود. در آن زمان که من در رادیو و تلویزیون فعالیت می کردم بحث هایی از قبیل تئوری حاکمیت دوگانه مطرح می شد که حقیقتاً باعث افسردگی بود و هیچ نفعی برای کشور نداشت. این دوره باید درس عبرتی برای امروز باشد و از تجربیات آن به نفع زمان حاضر درس گرفته شود.

جایگاه الگودهی جمهوری اسلامی موجب هراس آمریکا و اسرائیل است. غربی ها شاهد بودند که با وجود آنکه برسر مسئله هسته ای ایران شیطنت های بسیاری انجام دادند اما ملت ایران در پای حقوق مسلم خود ایستادگی کرد.

شهید بهشتی همیشه از نقد استقبال می کرد. مسلک بهشتی این بود که باید اجازه داد که دیگران نقد کنند تا اشتباهات را متوجه بشویم. بهشتی به وحدت درونی بیش از هر چیز اهمیت می داد و به این دلیل همواره تأکید داشت که نباید به خاطر سلیقه ای دیگری را ترد کنیم. الگوی رفتاری بهشتی منجر به حرکت صحیح در مسیر انقلاب می شود. وحدت درونی امری است که در شرایط امروز کشور اولویت را به خود اختصاص داده و به همین دلیل دقت در رفتار بهشتی و درس گرفتن از گذشته ضرورتی غیر قابل انکار است..../خبرآنلاین