اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توکلی: سود پتروشیمی ها حلال نیست!



اخبار ,اخبار اقتصادی ,سود پتروشیمی

 

اخبار اقتصادی - توکلی: سود پتروشیمی ها حلال نیست!

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: سود پتروشیمی‌ها با این درصد مالیات و قیمت مجانی گاز حلال نیست.

به گزارش فارس احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه) در صحن علنی بر اساس ماده 79 آئین‌نامه در خصوص بحث حق پاسخگویی نمایندگان مجلس اظهار داشت:

 

من از آقای پور ابراهیمی همکار عزیزمان خواهش می‌کنم که عصبانی نشوند، بنده عرض می‌کنم همان دستگاه‌هایی که شما گفتید نهادهای مربوط به وزارت دفاع و وزارت رفاه در خصوص سهام پتروشیمی‌ها صاحب آنها هستند، در دولت نیز صاحب نفوذ هستند.

وی افزود: من با رانت‌خواری حتی برای بازنشستگان نیز مخالفم، اگر سود حاصل فعالیت و تلاش باشد، اشکالی ندارد، آیا ارزش پول که پایین آمد، اینها باز هم سود بردند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: سال 88 پتروشیمی‌ها 93 درصد سرمایه‌ آورده سود بردند، در سال 89، 96 درصد و در سال‌های بعد صحبت 2.5 برابر و 3.5 برابر است، ظرف یک سال و در سال 91 آنها 3.5 برابر سرمایه خود سود بردند.

توکلی گفت: این برای اقتصاد و صنعت بد است، برای بازار بورس رقابتی بد است، بازار بورس، بازار رقابت‌کنندگان است نه رانت‌خواران، اگر به ناحق ارزش دارایی شرکتی بالا می‌رود، رشد بادکنکی و حبابی است.

وی افزود: امروز بدهی پتروشیمی‌ها به دولت به چند هزار میلیارد تومان می‌رسد و آن را پرداخت نمی‌کنند، آقای نوبخت که فرمودند پتروشیمی‌ها مالیات می‌دهند، درست است، اما بسیار ناچیز است و از معافیت مالیاتی برخوردارند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: شما که مالیات نمی‌دهید، گاز مجانی می‌گیرید، پس این سود حلالتان نیست، همه چیز باید قاعده‌مند باشد. 

اخبار اقتصادی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
آیا سود بانکی حلال است؟ (استاد وحیدپور)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر کاهش قیمت نفت بر سود پتروشیمی‌ها و شاخص‌ بورس



اخبار,اخبار اقتصادی,کاهش قیمت نفت

اخبار اقتصادی - کاهش قیمت نفت منجر به کاهش سودآوری پتروشیمی‌ها و افت شاخص‌ها می‌شود

گروه پتروشیمی ۴۰ تا ۴۲ درصد بازار سرمایه را در بر می‌گیرند و با کاهش سودآوری پتروشیمی‌ها بازار هم متاثر شده و روی شاخص تاثیرگذار خواهد بود.

 یک کار‌شناس بورس گفت:با توجه به اینکه محصولات پتروشیمی 42 درصد بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند در صورت سقوط قیمت نفت به زیر ۸۰ دلار بازار سرمایه دچار افت شاخص خواهد شد.

همایون دارابی، کار‌شناس بورس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت بر بازار سرمایه، گفت: هنوز معامله گران بازار به نتیجه نرسیده‌اند که وضعیت بازار ثابت است یا خیر گاهی نوسان نفت دیگر بازار‌ها را نیز دچار نوسان می‌کند.

وی افزود: باید ببینیم دامنه کاهش قیمت نفت چقدر است اگر قیمت‌ها بین ۹۰ تا ۸۰ دلار در نوسان باشد احتمالا تاثیر زیادی در بازار سرمایه نخواهد گذاشت اما سقوط بیش از این بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دارابی تصریح کرد: کاهش قیمت نفت روی محصولات پتروشیمی، شیمیایی، محصولات پالایشگاهی وهمچنین صنایعی که محصولات پتروشیمی را مصرف می‌کنند تاثیر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: افت احتمالی قیمت نفت منجر به کاهش قیمت محصولات پتروشیمی و در نتیجه بهبود اوضاع صنایع پایین دستی پتروشیمی می‌شود و در واقع برخی صنایع منتفع و عده‌ای نیز متضرر می‌شوند.

این کار‌شناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر قیمت محصولات پتروشیمی پایین بیاید تولید کنندگان لاستیک و روغن منتفع می‌شوند و یا قیمت قیر نیز پایین می‌آید که به سود ساختمان سازان خواهد بود.

وی تاکید کرد: گروه پتروشیمی ۴۰ تا ۴۲ درصد بازار سرمایه را در بر می‌گیرند و با کاهش سودآوری پتروشیمی‌ها بازار هم متاثر شده و روی شاخص تاثیرگذار خواهد بود.

دارابی یادآور شد: در هر صورت باید ببینیم که نوسان قیمت نفت دائمی خواهد بود یا خیر تا بتوانیم ارزیابی دقیقی از بازار سرمایه داشته باشیم.

 

اخبار اقتصادی - ایلنا