اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توکلی: روسای بانکها 15روز یکبار با مشایی دیدار می‌کردند/تاسیس بانک آریا با پشتیبانی افرادی از درون بانک مرکزی ایجاد شد



 

توکلی: روسای بانکها 15روز یکبار با مشایی دیدار می‌کردند/تاسیس بانک آریا با پشتیبانی افرادی از درون بانک مرکزی ایجاد شد

 

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فساد اخیر بانکی یک نوع فریب، تقلب و جعل اسناد است، افزود: عنوان شده که مدیران عامل بانک ها هر 15 روز با رئیس دفتر رئیس جمهور جلسه می گذاشتند و با وی دیدار می کردند از این رو باید معلوم شود که این جلسات برای چه برگزار می شد؟

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی شب گذشته در نشست بررسی تخلفات بانکی که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد در خصوص استیضاح سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: مجلس در خصوص استیضاح وی کوتاهی کرد. چرا که باید این استیضاح رای می آورد اما اینگونه نشد. البته باید به صلاحیت برخی از مسئولان در نظام بانکی نیز اشاره کنم. معتقدم آقای پورمحمدی صلاحیت قائم مقامی بانک مرکزی را نداشت و باید از همان ابتدا با افرادی که در عرصه فساد اقتصادی فعالیت می کردند برخورد می شد.

وی افزود: اگر قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی خوب عمل کند اعتماد عمومی برطرف می شود و الا باید گفت واویلا.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطر نشان کرد: در ماجرای فساد اخیر بانکی یکی از جوازهای امیرمنصور آریا شهرک صنعتی لوشان در لرستان بود که ظرف 26 روز مجوز آن گرفته شد و این کار یعنی یک معجزه در نظام اداری کشور که دیگر تکرار شدنی نیست.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش یکی از موارد دیگر فساد را تجارت با نفوذ افراد دانست و اظهار داشت: شهرام جزایری نمونه قدیمی و مه آفرید امیر خسروی مدل جدید آن است.

توکلی با بیان اینکه فساد اقتصادی به کارآیی لطمه می زند و ضربه آن در سیستم شدیدتر است، تاکید کرد: وضعیت ایران از نظر فساد در بین 130 کشور رتبه 38 است اگر چه وضع ما از نظر ارزشی از ترکیه بهتر است. اما این رتبه پذیرفتنی نیست.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: در آمریکا 300 تا 600 میلیارد جرم توسط یقه سفیدها صورت می گیرد و این نشان می دهد که در این کشور فساد پررنگ است اما با آنها برخورد می شود ومفسدین را به مردم معرفی می کنند که در این راستا می توان به شرکت ENRON اشاره کرد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه فساد اخیر بانکی یک نوع فریب و تقلب و جعل اسناد است، افزود: این موارد از دهه 1950 در غرب به عنوان جرم تلقی می شود.

نماینده تهران در مجلس یادآور شد که پورمحمدی قائم مقام بانک مرکزی عنوان کرده بود که مدیران عامل بانک ها هر 15 روز با رئیس دفتر رئیس جمهور جلسه می گذاشتند و با وی دیدار می کردند از این رو باید معلوم شود که این جلسات برای چه برگزار می شد؟

توکلی همچنین به انتقاد از سمت جدید مهدی خورشیدی (داماد رئیس جمهور) پرداخت و افزود: وی اخیرا به عنوان رئیس سازمان استاندارد ایران منصوب شده است اما معتقدم که در این جایگاه صلاحیت ندارد این انتصاب باید بر اساس صلاحیت و کارآیی افراد صورت می گرفت.

وی افزود: درست که خورشیدی جوان است و باید جوانان رشد کنند اما در نظام اداری، ما رشد جهشی نداریم.

احمدتوکلی در دانشگاه امام صادق گفت: در تاسیس بانک آریا که با پشتیبانی افرادی از درون بانک مرکزی ایجاد شد، 15 بار صدور جواز کار با مشکل مواجه شد. بعد از اینکه جواز گرفته شد، دست به پول‌شویی زده شد. آنها با 50 میلیون تومان به میدان آمدند و چهار سال طول نکشید که 4800 میلیارد تومان ثروت به دست آوردند.../انتخاب


ویدیو مرتبط :
دلایل رشد بدهی بانکها به بانک مرکزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماجرای برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی/ هشدار بانک مرکزی به بانکها



ماجرای برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی/ هشدار بانک مرکزی به بانکها

ماجرای برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی به صورت اینترنتی موجب شده است تا بانک مرکزی هشدارهایی به روسای بانکها برای جلوگیری از حفره‌های بانکی بدهد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

برداشت غیرمجاز از حساب های بانکی که بالاترین میزان جرائم در حوزه اینترنت را به خود اختصاص داده است، موجی از نگرانی را در میان دارندگان حساب‌ها و کارت‌های بانکی ایجاد کرده است.

در فروردین ماه امسال بود که اخبار مربوط به حک رمز کارت های بانکی 3 میلیون مشتری بانکی کشور نگرانی هایی را در میان مردم ایجاد کرد و باعث هجوم آنها به سمت بانکها و عابر بانکها برای تغییر رمزهای بانکی شد.

در این بین هر یک از بانکها به نوعی از مشتریان خود درخواست می کردند که رمزهای بانکی خود را تغییر دهند تا از ایجاد مشکلات احتمالی دیگر جلوگیری بعمل آید، بانکها دلیل این امر را درخواست بانک مرکزی مبنی بر لزوم تغییر رمزها هر از چند گاهی اعلام می کردند.

این اتفاقات در حالی رخ داد که مسئولان بانک مرکزی به صراحت اعلام کردند، هیچ گزارش تائید شده ای مبنی بر برداشت از حساب ها وجود ندارد، ضمن اینکه بانک مرکزی رویه ها را اصلاح کرده و وضعیت را دائما بررسی می کند. در عین حال هیچ نگرانی نسبت به اینکه مشکلی برای کارت و حساب آنها پیش بیاید، نداشته باشند.

این در حالی است که اخیرا سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس فتای ناجا در خصوص بیشترین جرایم در حوزه اینترنت اعلام کرده است: برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی با 48.5 درصد بیشترین جرم در فضای مجازی را به خود اختصاص داده است.

 

هشدار به بانکها

بر این اساس، برگزاری جلسات مشترکی میان مسئولان بانک مرکزی، مدیران بانکها و پلیس در مورد جلوگیری از حفره‌های بانکی برگزار و حتی به روسای بانکها نیز به صراحتا اعلام شده است و بانکها هشدارهای لازم را دریافت کرده اند.

از سوی دیگر، یک آمار غیر رسمی نشان می دهد که 55 درصد از شگردهای مجرمان از حساب‌های بانکی مربوط به سوء استفاده از رمز دوم اینترنتی است و سرقت از کارت‌های بانکی از جمله بیشترین آمارها را در این زمینه به خود اختصاص داده است. 

ناصر حکیمی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفته است: هفته ای 10 تا 15 گزارش در مورد برداشت از حسابها و موراد اینچنینی به ما اعلام می شود.

به هر حال موضوع برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی موضوعی مهم است که حاکی از نفوذ پذیری سیستم‌های الکترونیکی بانکی در کشور است که مشکلاتی را هر از چندگاهی برای کاربران به وجود می آورد.

با وجود رمزهای یکبار مصرفی (OTP ) که از سوی بسیاری از بانکها ارائه می شود، امنیت سیستم‌های اطلاعاتی کاربران بانکها بسیار افزایش یافته است اما با این وجود بیشترین آمارهای جرایم فضای مجازی را همچنان برداشت‌های غیرمجاز از حساب بانکی افراد تشکیل می دهد.

به هر حال باتوجه به اینکه هشدارهای لازم به سیستم بانکی در این زمینه و وجود نقایصی در پرداخت‌های الکترونیکی و غیره داده شده است، تامین امنیت حساب های بانکی افراد اهمیت بیشتری می یابد./مهر