اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توکلی:دولت قبل سنگ کجی را در زمینه پرداخت نقدی یارانه‌ها گذاشت



احمد توکلی  ,اصلاحیه لایحه بودجه

توکلی:دولت قبل سنگ کجی را در زمینه پرداخت نقدی یارانه‌ها گذاشت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: لایحه اصلاحیه بودجه ۹۲ خارج از دستور در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود.

احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اصلاحیه لایحه بودجه که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، گفت: لایحه اصلاحیه بودجه 92 هفته گذشته به صورت یک فوریتی در صحن علنی رأی آورد که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس به صورت یک فوریتی و خارج از نوبت در دستورکار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: هر اقدامی که دولت بخواهد در مورد بودجه انجام دهد، باید ابتدا از دولت اجازه بگیرد. دولت یازدهم نسبت به بودجه نگاه قانونی دارد و تسلیم آن است که به همین جهت برای آن اصلاحیه آورده است که اقدام پسندیده‌ای است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تصریح کرد: یک وجه خیلی مهم اصلاحیه لایحه بودجه امسال که به آن خدشه وارد است، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است که ما در مجلس با آن مخالفیم.

 

بنده معتقدم نباید این رویه باب شود که دولت برای کسری بودجه و تأمین یارانه نقدی از صندوق توسعه ملی برداشت کند. اگر این موضوع باب شود، دولت که برای توسعه کشور محتاج فعالیت مردم است و مردم باید نقش بیشتری در اداره کشور داشته باشند، دچار مشکل خواهد شد.

توکلی در ادامه اظهارداشت: صندوق توسعه ملی یک ابتکار بسیار عاقلانه از سوی رهبری است که بخشی از درآمدهای نفتی صرف توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی شود و نباید همه منابع آن صرف بودجه دولت شود.

وی در همین زمینه تأکید کرد: ما در مجلس با این موضوع مخالفیم که دولت برای جبران کسری بودجه و یا حتی پرداخت یارانه نقدی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند، بنابراین در اصلاحیه بودجه راهی برای آن پیدا خواهیم کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت قبل سنگ کجی را زمینه پرداخت نقدی یارانه‌ها و بر خلاف قانون گذاشته است، گفت: دولت قبلی تمام منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را صرف پرداخت یارانه نقدی کرده و انتظاراتی را در جامعه ایجاد کرده است که به این راحتی‌ها نمی‌توان آن را تغییر داد. به اعتقاد بنده سنگ بنای پرداخت نقدی یارانه‌ها در دولت قبل کج گذاشته شده است که دولت جدید باید به تدریج این روش را تصحیح کند.

توکلی در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند در اجرای قانون فعلی هدفمندی یارانه‌ها به اندازه‌ای که درآمد دارد، یارانه‌ها را تقسیم کرده و به دهک‌های مختلف به میزان متفاوت پرداخت کند. این روش قانونی است./ تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
استمرار پرداخت نقدی و غیر نقدی یارانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استقراض دولت برای پرداخت یارانه نقدی



 

 

 


یارانه

 

 

 

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از استقراض دولت از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه نقدی به مردم خبر داد و گفت: ارائه متمم یا اصلاحیه بودجه از سوی دولت تا پایان سال قطعی است.

قادری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد كسری بودجه سال‌جاری گفت: طبق گزارش دیوان محاسبات كشور که از عملكرد نه‌ماهه بودجه 1389 برآورد شده است، در این مدت 80 درصد درآمدهای مقرر در قانون بودجه تحقق یافته و 20 درصد نسبت به پیش‌بینی 9 ماه عقب‌افتادگی تحقق وصول درآمدها گزارش شده است.

نماینده شیراز در مجلس افزود: بر‌اساس این گزارش، اعتبارات عمرانی قانون بودجه سال‌جاری در 9 ماه بین 54 تا 55 درصد و اعتبارات جاری در این مدت 84 درصد اختصاص یافته و استدلال كارشناسان دیوان محاسبات این است كه اگر این روند ادامه پیدا كند، در پایان سال دولت با كسری بودجه مواجه خواهد شد.

وی در مورد پرداخت یارانه نقدی و احتمال عدم تحقق درآمدهای دولت به واسطه پرداخت یارانه گفت: دولت برای پرداخت یارانه از بانك مركزی قرض گرفته است.

عضو كمیسیون برنامه و بودجه تاكید كرد: به‌رغم اینكه معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی پیش از این اعلام كرده بود كه از اعتبارات جاری برای اعتبارات عمرانی استفاده شده است، اما بر‌اساس گزارش دیوان محاسبات تخصیص اعتبارات عمرانی در سال‌جاری كاهش یافته و بنابراین پیش‌بینی می‌شود دولت تا پایان سال با ارائه متمم بودجه نسبت به تامین كسری آن اقدام كند.

قادری افزود: همچنین در گزارش دیوان محاسبات ذكر شده در خصوص مبالغی كه دولت باید به حساب ذخیره ارزی واریز می‌كرد، هیچ گزارشی از سوی دولت ارائه نشده و حتی یك دلار از طرف دولت به حساب ذخیره ارزی واریز نشده است و نماینده بانك مركزی در جلسه حاضر نبود كه پاسخ دهد.

وی گفت: نمایندگان بانك مركزی در جلسه مجلس حضور نداشتند كه در مورد این مشكل پاسخ دهند، اما نمایندگانی از وزارت اقتصاد و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حضور داشتند و بر عدم تخصیص كامل بودجه‌های عمرانی تاكید داشتند.

قادری در مورد واریز 20 درصد درآمد فروش نفت و گاز به صندوق توسعه ملی گفت: خوشبختانه این رقم به طور كامل واریز شده است..../تحلیل:تابناک