اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توپ دولت در زمین مجلس!



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

بازتاب‌های اعمال محدودیت برای تشویق ازدواج

توپ دولت در زمین مجلس

پیشنهاد محدودیت سنی زنان مجرد برای صدور گذرنامه توسط دولت ارائه نشده

مجلس شرط تاهل برای استخدام هیات علمی را رد كرد با توجه به لایحه ارائه شده از سوی دولت درباره صدور گذرنامه، محدودیت‌هایی از سوی اعضای كمیسیون امنیت ملی و فراكسیون زنان مجلس به این لایحه افزوده شد.

از جمله آنان محدودیت صدور گذرنامه برای زنان مجرد زیر 40 سال مشروط به رضایت ولی قهری و ملغی اعلام شدن صدور گذرنامه برای زنانی كه هدف سفرشان نامشخص است را می‌توان اشاره كرد؛ محدودیت‌هایی كه هنوز در درست بررسی است و تا رسیدن به صحن علنی ممكن است بازهم دچار تغییرات شود. دولت اما با تكذیب این تغییرات از سوی خود، توپ را به زمین مجلس انداخت و نمایندگان را بانی این تغییرات دانست؛ تغییراتی كه در همین ابتدای امر، با انتقادات شدیدی مواجه شده است. 

لایحه گذرنامه كه توسط دولت در اوایل سال جاری به مجلس ارسال شده بود، از هفته پیش در كمیسیون‌های مختلف مجلس به بحث و نظرگیری گذاشته شده است. لایحه‌یی 37 ماده‌یی كه ماده 15 آن بحث‌برانگیز شده است؛ ماده‌یی كه به نحوه صدور گذرنامه برای زنان و محدودیت‌های آنان می‌پردازد. آنچه در لایحه دولت آمده است و آنچه خروجی كمیسیون‌ها و فراكسیون‌هاست تفاوت‌هایی آشكار دارد، تفاوت‌هایی در حد ایجاد محدودیت سنی صدور گذرنامه برای زنان مجرد تا 40 سال مشروط به رضایت ولی قهری و تعیین هدف سفر زنان مجرد؛ هدفی كه اگر در قالب اهداف ذكر شده‌یی چون دیدار با اقوام و خانواده، پذیرش دانشگاه، ماموریت‌های شغلی و كاری، كنفرانس‌های علمی از سوی فراكسیون زنان نباشد، نامشخص اعلام می‌شود و صدور گذرنامه برای آنان با محدودیت مواجه می‌شود.

پروین هدایتی، معاون سرمایه‌های اجتماعی مركز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره پیشنهاد محدودیت سنی از سوی دولت اعلام كرد: «خبر محدودیت سنی زنان مجرد برای صدور گذرنامه توسط این معاونت و از طریق نمایندگان و كمیسیون مجلس و معاون حقوقی رییس‌جمهور پیگیری شد. پیشنهاد محدودیت سنی زنان مجرد زیر 40 سال از سوی دولت نبود.

دولت در راستای ماده 15 قانون گذرنامه كه همان 18 سال بود اعلام كرده كه گذرنامه برای گروه‌های مختلفی با شرایط خاصی صادر می‌شود از جمله آنان زنان متاهل و افراد زیر 18 سال كه تحت ولایت ولی خود هستند بوده و سخنی از زنان مجرد در هر محدوده سنی نشده است. محدودیت 40 سال از پیشنهادات اعضای كمیسیون امنیت ملی بوده كه در كمیسیون هم به تصویب رسید. 

این لایحه پس از گذر از كمیسیون و بررسی‌های مختلف به صحن علنی خواهد رفت و در آنجا روی لایحه نهایی تصمیم‌گیری خواهد شد. دولت به استناد ماده 15 لایحه پیشنهاد داده زنانی كه بالای 18 سال هستند كه همان سن قانونی است اگر برای الحاق به خانواده، ماموریت شغلی، سفرهای زیارتی، درمان و تحصیل در دانشگاه‌های كشورهای دیگر اقدام به گرفتن گذرنامه كنند، هیچ محدودیتی ندارند و می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند. اینكه محدودیت 40 ساله برای زنان مجرد ایجاد شود، توجیه سخنگوی كمیسیون است كه اعلام می‌كند برای حفظ امنیت بانوان و جلوگیری از قاچاق محدودیت صدور گذرنامه برای زنان مجرد تا 40 سال منوط به رضایت ولی قهری است.»هدایتی درباره تبصره اضافه شده در فراكسیون زنان بر روی این لایحه افزود: «اینكه محدودیت‌های جدیدی برای زنانی با هدف نامشخص سفر تعیین شود هم از تبصره‌های این فراكسیون مجلس است و ربطی به لایحه دولت ندارد.

دولت هیچ محدودیت جدیدی برای زنانی كه هدف سفرشان غیر از موارد ذكر شده است تعیین نكرده است. آنچه دولت در مواد لایحه آورده پرداختن به مواردی چون افراد زیر 18 سال و زنان شوهر‌دار است كه نیاز به رضایت دارند.»طبق ماده 15 لایحه گذرنامه برای اشخاص زیر با رعایت شرایط مندرج در این ماده گذرنامه صادر می‌شود:

1- اشخاصی كه كمتر از 18 سال تمام دارند و كسانی كه تحت ولایت یا قیمومیت هستند با اجازه كتبی ولی یا قیم آنان.

تبصره- برای افرادی كه طبق حكم دادگاه رشید شناخته می‌شوند گذرنامه صادر نخواهد شد.

2- مشمولان وظیفه عمومی با اجازه كتبی اداره وظیفه عمومی.

3- زنان شوهردار ولو كمتر از 18 سال با موافقت كتبی شوهر و در موارد اضطراری با اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه كه مكلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن ظرف سه روز اعلام دارد. بانوانی كه حج به ذمه دارند، در ایام حج تمتع بدون اجازه شوهر برای یك بار بر اساس گواهی سازمان حج و زیارت از ارائه موافقتنامه كتبی شوهر مستثنی هستند.

4- زنانی كه شوهر آنها مقیم خارج است و فرزندان آنها و زنانی كه شوهر خارجی اختیار كرده و به تابعیت ایرانی باقی مانده‌اند.

این موارد ذكر شده در لایحه‌یی است كه از سوی دولت به مجلس ارسال شده است؛ لایحه‌یی كه مجلسی‌ها با دخل و تصرف در آن تفاوت‌هایی آشكار برای زنان مجرد ایجاد كرده‌اند. عده‌یی از كارشناسان معتقدند این موانع در راستای تحقق سیاست‌های افزایش جمعیت و ازدواج‌هایی است كه آمار آن نسبت به گذشته با كاهش فراوانی روبه‌رو شده است.

وی همچنین اعلام كرد: «در حال حاضر كمیسیون مجلس حسب وظیفه و حقوق قانونی خود در حال بررسی لایحه است و كلیه صاحبنظران نیز می‌توانند در این مرحله نظرات خود را از طریق شماره 33440070 به كمیسیون مربوطه ارسال كنند.»

به اندازه كافی به موضوع زنان توجه نكرده‌ایم

در راستای ایجاد محدودیت برای زنان از سوی كمیسیون امنیت ملی و فراكسیون زنان مجلس با هدف بالابردن درجه امنیت زنان مجرد هرچند 40 ساله، منیره نوبخت، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با انتقاد از رویه پرداختن به موضوعات زن و خانواده اعلام كرد به موضوع خانواده به اندازه‌ نگهداری از محیط زیست نپرداخته‌ایم. 

وی با اشاره به تعریف شدن این جایگاه از سوی كشورهای غربی به ایسنا گفت: «غرب با اشاعه طرز تلقی خود نسبت به زن سعی در نسخه‌پیچی برای كل جهان دارد و برای تحقق این امر فعالیت‌های مختلفی را انجام داده است؛ اما ما برخلاف غرب برای تبیین و اشاعه طرز تفكر اسلامی و ایرانی نسبت به زن كاری انجام نداده‌ایم. البته اقداماتی صورت گرفته ولی مبنایی و اصولی نبوده است. جوامع غربی بر اساس عقاید و تفكرات خود جایگاهی را برای زن تعریف كردند ما نیز باید بر اساس تعالیم دین اسلام و ملیت خود به صورت دقیق جایگاه زنان را تبیین و تشریح كنیم به گونه‌یی كه كل جامعه از این طرز تفكر مطلع شوند؛ اما در حال حاضر بخش‌های مختلف جامعه از جایگاه زن در ایران اسلامی آگاهی ندارند و این یك نقیصه است.»

این نماینده مجلس پنجم تاكید كرد: «برخی مسوولان در زمینه وضع قوانین حمایتی برای زنان كاملا موافق و بعضی دیگر كاملا مخالف هستند. علت وجود این همه اختلاف‌نظر، تبیین نكردن اصل موضوع جایگاه زنان در جامعه ایران است و در زمینه جایگاه‌ زنان به درستی تدوین نشده است. آیا ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی معنای جامعه خانواده‌محور را تبیین و راه‌های اهمیت دادن به خانواده را بیان كرده‌ایم؟ این در حالی است كه اقدامات عملیاتی و برنامه‌یی كافی در این زمینه انجام نشده است؛ اما ما ادعا می‌كنیم كه به جامعه خانواده‌محور توجه كرده‌ایم.»

نوبخت تاكید كرد: «ما به موضوع محوری مانند خانواده به اندازه نگهداری و محافظت از محیط زیست نپرداخته‌ایم و سازمان و تشكیلات مقتدری برای خانواده و زنان نداریم چرا كه به صورت سیستماتیك و با برنامه‌ در این زمینه كار نكرده‌ایم. البته در حال حاضر وضع ناهنجاری نداریم و نسبت به خیلی از كشورها بهتر هستیم، اما آیا شأن ما همین است؟»فعالان حوزه زنان، نمایندگان سابق مجلس، كارشناسان حقوقی و دیگر كارشناسان مربوط به این مساله، نگاه محدود‌كننده كمیسیون امنیت ملی را نمی‌پذیرند، همچنین نگاه فراكسیون زنان را. این لایحه هنوز در كمیسیون‌های مجلس می‌چرخد و ویرایش می‌شود، تغییراتی در آن لحاظ می‌شود، تبصره‌هایی كم و زیاد می‌شود تا به صحن علنی برسد. می‌گویند یك سیب را كه به هوا می‌اندازی صد چرخ می‌خورد تا به زمین برسد، شده است حكایت لایحه گذرنامه كه باید آنقدر بچرخد و بچرخد تا به زمین برسد، می‌توان امید داشت كه وقتی به زمین می‌رسد محدودیت‌های اضافه شده را نداشته باشد تا مانعی جدید به موانع حقوقی زنان اضافه نشود./اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
نمایندگان مجلس: توقع مجلس از دولت، معرفی وزیر معتدل است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رسانه ها بازی نخورند ؛ دولت می خواهد توپ را به زمین آنها بیندازد



 

 

 

ارز و سكه , دولت

 

روزنامه دولتی ایران در صفحه یک خود ، با انتشار تیترهای خبرگزاری فارس درباره بازار ارزو سکه طی روزهای گذشته ، کوشیده است که ثابت کند این تیترها بازار را به هم ریخته و قیمت دلار و سکه بهار آزادی را بالا برده است.

این چند سطر را به نقل از روزنامه دولتی ایران بخوانید:

« این در حالی است كه روزهای آغاز بهمن ماه همزمان با تشدید فشارهای روانی و اقتصادی غرب و اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران، سایت فارس همه روزه خبرهایی در مورد ارز و سكه منتشر ساخت كه نتیجه آن ملتهب ساختن بازار و هیجانی ساختن آن بود.
چنین خبرهایی به كرات مورد استناد خبرگزاری‌ها و شبكه‌های رادیو- تلویزیونی خارجی نیز قرار گرفت.
به عنوان نمونه روز 27 دی‌ماه خبرهای لحظه به لحظه سایت فارس به شدت توجه‌ها را به بازار سكه جلب می‌كند. خبر نخست این عنوان را دارد:
سكه 705 هزار تومان شد
خبر دوم در همان تاریخ:
آغاز دور جدید ركوردزنی‌ سكه730 هزار تومان شد
خبر سوم فارس در همان روز با این عنوان برجسته شد:
«سكه 750 هزار تومان/ افزایش 45 هزار تومانی در یك نصفه‌ روز»
در ادامه این روند سایت فارس 28 دی‌ماه خبری با این تیتر روی خروجی‌های خود قرار داده و آن را برجسته ساخت:
«ادامه ركوردشكنی در بازار- سكه تمام بهار 770 هزار تومان شد»

سایت فارس در روز اول بهمن ماه هم خبری را با این عنوان مخابره كرد:

«سكه 900 هزار تومان/ مسئولان اجرایی در خواب زمستانی»
خبرگزاری فارس در این مطلب نوشت: سكه بهار آزادی كه امروز ركوردزنی تازه خود را با 820 هزار تومان آغاز كرده بود، لحظاتی پیش ركورد 900 هزار تومان را ثبت كرد.

در نمونه‌ای دیگر فارس در تاریخ سوم بهمن ماه این خبر را برجسته كرد:

«ركورد پشت ركورد/ سكه یك میلیون و 50 هزار تومان شد»
در متن خبر مذكور آمده بود: «در سكوت دولت و بانك مركزی سكه بار دیگر یك ركورد تاریخی به ثبت رساند و به ارزش یك میلیون و 50 هزار تومان رسید»
در مورد قیمت دلار نیز خبرهای فارس به صورت نمونه‌های زیر روی خروجی این سایت قرار گرفت:
«دلار هزار و 900 تومان شد»
«هم اكنون در بازار ارز دلار به ارزش هزار و 900 تومان رسیده است»

نمونه‌ای دیگر از خبرهای التهاب‌آفرین سایت فارس در روزهای نخست بهمن ماه:
عنوان خبر: «حمایت از تولید یا رونق بازار دلالی/ راهبرد دولت چیست؟»
«رشد 525 هزار تومانی قیمت سكه تنها در 10 ماه»
خبرهای سایت فارس در روزهایی كه بازار ارز و سكه ملتهب شده و به آرامش نیاز داشت، نشان می‌دهد كه مسئولان این سایت، عناوین التهاب‌آور و هیجان‌آفرین برای خبرهای خود را به منافع ملی و امنیت روانی جامعه ترجیح دادند. »

قصد دفاع از خبرگزاری فارس را نداریم چه آن که این رسانه چنین توانی را رأساً دارد و اختلافات دیدگاهی بین عصرایران و فارس نیز بر کسی پوشیده نیست ؛ دغدغه این نوشتار انحراف آشکاری است که در ریشه یابی علل مشکلات بازار سکه و ارز توسط دولتی ها به وجود آمده و آن هم چیزی نیست جز باز کردن مسوولیت از سر خود و شکستن تمام کاسه کوزه ها بر سر رسانه ها !

به تیترهای فوق بر گردیم. آیا بازار ارز و سکه در حالت عادی خود بوده و همه چیز آرام ژیش می رفته و مثلاً در حالی که سکه 650 هزار تومان بوده ، این خبرگزاری و بقیه رسانه ها ناگهان از نزد خودشان تیتر زده اند که سکه شده یک میلیون؟! ... و بعد هم با این تیتر ، قیمت ها بالا رفته؟!

اگر این گونه بود ، می شد حق را به دولتی ها و روزنامه شان داد ولی واقعیت این است که ابتدا به دلیل بی تدبیری و بی کفایتی دولت ، قیمت ها بالا رفته و بعد رسانه ها بنا به وظیفه ذاتی خود در خصوص اطلاع رسانی ، قیمت های موجود را منتشر کرده اند.

آیا دولتی ها و روزنامه شان انتظار دارند رسانه ها کر و کور و لال باشند و آنچه اتفاق می افتد را به اطلاع مردم نرسانند؟ آیا فکر می کنند اگر رسان های داخلی خودسانسوری می کردند قیمت ها نوسان نمی یافت یا رسانه های خارجی چیزی در این باره نمی نوشتند؟

آقایان بهتر است به جای آسمان و ریسمان به هم بافتن ، جواب بدهند که آیا این رسانه ها بودند که نرخ سود بانکی را دستکاری کردند و باعث فرار سرمایه ها از بانک و هجوم آن به بازارهای کاذب شدند یا دولتی های محترم؟ آیا تعلل در تأیید مصوبه پول و اعتبار کار رئیس جمهور محترم بود یا این رسانه ها بودند که از امضای آن خودداری می کردند؟

جالب اینجاست که برخی رسانه های دولتی هم در ایام گذشته ، به صورت آنلاین قیمت های جدید را منشر می کردند که البته بخشی از کار حرفه ای شان بود. از جمله اولین خبرگزاری که افزایش قیمت سکه به یک میلیون و نیز دو هزار تومان شدن دلار را داد ، خبرگزاری دولتی ایسنا بود و همه سایت ها هم همین خبر را در دوم بهمن ماه ، به نقل از ایسنا منتشر کردند. حال باید یک میلیون شدن قیمت سکه را به گردن ایسنا انداخت که بعد از رسیدن قیمت به این حد ، آن را اعلام کرده است؟! قطعاً نه.

در فرافکنی دولت ساخته اخیر ، رسانه ها نباید بازی بخورند و مثلاً فارس مخاطب اتهامات دولت را ایسنا بداند یا ایسنا آن را به گردن فارس بیندازد و بدین ترتیب توپ از زمین دولت ،‌ به زمین رسانه ها بیاید و بدین سان ، کسانی که درباره سیاست های فاجعه بار اقتصادی شان باید پاسخگوی مردم و تاریخ باشند ، تبدیل به تماشاچیان معرکه گردند..../عصرایران