اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تونل توحید ایزوگام لازم دارد



اخبار,اخبار اجتماعی,تونل توحید

آیا پیمانکار این تونل که همزمان طراح و سازنده آن نیز بوده است، تونل را آب بندی نشده تحویل داده بود یا خیر؟ گارانتی 5 ساله این تونل برعهده پیمانکار قبلی بوده است. حال با گذشت این زمان، آیا سقف تونل توحید باید سوراخ شده باقی بماند؟.

عادت داریم به تمام علاج هایی که بعد از واقعه به آنها فکر می کنیم. علاج‌هایی که نمی دانم چه می شود که پیش از اتفاقهایی که امروزه، بارها و بارها شاهدشان بودیم، هستیم، – خواهیم بود؟- تونل توحید هم از همان اتفاقاتی است که هر ساله باید جای خود را در میان خبرها، گزارش ها و مصاحبه های مختلف باز کند.

 

هم به لحاظ ریزش و بارش و هم از لحاظ سوانح و تصادفاتی که در آن گریبانگیر بسیاری می شود. باید بگذارند که اتفاق بدی صورت بگیرد و بعد به فکر مرمت و ترمیم آن باشند. این بار می پردازیم به سوراخ سقف این تونل.

لرزه به تن رانندگان
خبر از آنجایی شروع شد که با قید کلمه «فوری» در میان اخبار دیگر جای گرفت. سقف تونل توحید سوراخ شد. به راحتی نوشته شد اما قرار گرفتن در شکاف های این تونل عریض و طویل به این راحتی نبود. شکافی که به عمق جان تمامی رانندگانی که مسیر خود را هر روزه از این تونل از این سر به آن سر انتخاب می کنند، تمام می شود.

 

سال گذشته پوسته های این تونل خودنمایی خود را آغاز کرد. اما همه چیز به یک پوسته ختم نشد. بلکه پا را فراتر گذاشت و با شکاف ها، لرزه را به جان رانندگان انداخت. اردیبهشت امسال بود که خبر دیگری جهت بازدارندگی تردد خودروها منتشر شد.

 

خبری که حکایت از شکاف بر پیکره این تونل داشت. سوژه ای که راه را برای بازدیدهای متوالی مسئولان باز کرد. تنها یک تابلوی عبور ممنوع، راه را بر رانندگانی که می‌خواستند ساعت 12 شب از این مسیر عبور کنند، می‌بست. اما این مسدود شدن ها می توانست وصله پینه درست درمانی بر تن خسته این تونل باشد؟

تزریق مواد
با رجوع به اتفاقات اردیبهشت، پورهاشمی، مدیر پروژه های تونل شهر تهران، عنوان کرده بود که این ترک ها مربوط به سازه نیست و با فلز توسط خود مسئولان برای آب بندی ستون ها به وجود آمده است. طول و عرض آن هم از این ستون به آن ستون متفاوت است.

 

شکاف هایی که هر یک با دیگری فرق دارد و روش های کاری که برای بازبینی هر چه بهتر این شکاف ها اتخاذ شد. شکاف ها یکی پس از دیگری مورد بازبینی قرار گرفت. در اینجا تنها راهی که می توانست راه حل مناسبی باشد، تزریق موادی برای آب بندی ستون ها بود.

 

حال در این میان بود که نقش آهک‌های به وجود آمده در این شکاف ها، داستان دیگری را نقل می کرد. چون در طولانی مدت، اگر همراه آب املاح و مواد افزودنی مثل فاضلاب، افزوده می شد، مشکلاتی ایجاد می شد که کار را به تزریق اکسیری مقاوم در ستون ها می کشانید.

کار از شکاف گذشت
اما کار با بازبینی یک شکاف و دو شکاف و شکاف های دیگر حل نشد. کار به جایی کشیده شد که خبر سوراخ شدن سقف تونل توحید را در بوق و کرنا کرد. خبری که بلافاصله تکذیب شد. اصلا کاری به تایید و تکذیب این خبر نداریم. به شدت و حدت آن هم.

 

تنها نکته ای که در این میان وجود دارد، این است که آیا پیمانکار این تونل که همزمان طراح و سازنده آن نیز بوده است، تونل را آب بندی نشده تحویل داده بود یا خیر؟ گارانتی 5 ساله این تونل برعهده پیمانکار قبلی بوده است. حال با گذشت این زمان، آیا سقف تونل توحید باید سوراخ شده باقی بماند؟ اصلی ترین سئوال این است که چرا باید سقف این تونل مهم سوراخ شود؟ فرضیه های زیادی در این میان مطرح بود.

 

قنات همان حوالی و لوله کشی نادرست، آنطرف تر و زهکشی و ... . وقتی مطرح می شود که عمر مفید این طرح بزرگ عمرانی بالای صد سال است و جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت، پس چرا در و دیوار این تونل دچار مشکلات عدیده ای می شود؟ قرار بود که جلوی هر گونه نفوذپذیری آب در این تونل گرفته شود. تنها حدود 4 ماه از این زمان نگذشته است که ...

قناعتی: باید عایق بندی می شد
ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر تهران در این رابطه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی روزنامه ابتکار می گوید: درابتدا باید بگویم که در کارهایی به این حساسی، باید دقت هایی از روز اول صورت بگیرد. یک بخشی از این اشتباهات به گردن مسئولان این پروژه است.

 

بخشی دیگر را که البته من هم شنیده ام آن است که دکتر قالیباف بحث مشکلات اعتباری را مطرح کرده بود. البته من بعید می دانم که این موضوع را مطرح کرده باشند اما اگر هم گفته شده، بسیار اشتباه است. یک قسمت مشکلات به بحث واترپروف تونل برمی گردد.

 

اینطور که به گوش من رسیده است، گفته اند که چون پول نداشتیم نتوانستیم این تونل را در مقابل نشت آب عایق بندی کنیم. البته از نظر من این بحث منطقی نیست. وی در ادامه می افزاید: چون این مساله هم در میان سرمایه کلانی که برای این پروژه عظیم درنظر گرفته شده بود باید گنجانده می شد.

زهکشی نامناسب
تمام این مباحث در زمینه هزینه ها مطرح شد. اما ابوالفضل قناعتی در زمینه شکل هندسی تونل می گوید: در بررسی هایی که توسط ما در سیستم هندسی پل صورت گرفت، ستون های میانی پل از دو طرف تونل در ستون های میانی حالت شیب دار دارند.

 

در کنار بحث واترپروف کردن این تونل، بحث زهکشی هم به میان می آید که روی تونل باید انجام می شد. در یک خانه مسکونی هم که در نظر بگیریم، در پشت بام آن باید شیب را طوری تعبیه کنند که آب به سمت ناودان ها سرازیر شود.

 

در این ستون هم باید بحث زهکشی را در نظر می گرفتند که آب های سطحی و بارندگی به بیرون هدایت شود. سیستم اشتباه باعث می شود که آب از هر طرف وارد شود.

 

حالا به غیر از پوسته، شکاف هم بوده است. این عضو شورای شهر تهران ادامه می دهد: روز جمعه زمانی که در حال عبور از این تونل بودم، آب زیادی را در تونل دیدم. در این خصوص باید با افرادی که مسئول این پروژه بودند، برخورد شود. چرا این تونل بعد از مدت کوتاه بخواهد شرایطش اینطور شود؟ آن هم در داخل شهر که باید از مشخصات فنی بالایی برخوردار باشد.

ضمانت ها کافی نبود
اما مشکلات پای را فراتر می گذارد. محسن سرخو در این رابطه به خبرنگار اجتماعی روزنامه ابتکار می گوید: کاملا مشخص است که شهرداری این قراردادها را بسته است و حوزه معاونت عمرانی شهرداری باید ضمانت کافی را از پیمانکاران می گرفته که این کار را نکرده است. باید گزارش ها را بین تحویل موقت و قطعی می گرفت.

 

وقتی در قراردادی ساز و کار پیش بینی می شود که ضمانت نامه بانکی از پیمانکاران احذ شود و آنها باید در این زمینه در برابر تعهدات خود را پاسخگو باشند. ممکن است این مشکل فردا در پل صدر اتفاق بیفتدد.

 

این که اتفاقی می افتد و ریزشی صورت می گیرد به خاطر عدم عایق کاری نامناسب است. حالا اینکه مقصر کیست و چطور و با چه سازو کارهایی باید ضمانت‌ها گرفته شود بحث اصلی است.

 

بخشی از تضامین پیمانکار باقی می ماند و بهره برداری صورت می گیرد و مشخص می شود که مقصر اصلی کیست. این مبحث حتما در جلسه شورای شهر عنوان می شود.

عدم آمادگی برای یک بارش
پوسته تونل توحید سال پیش، شکاف های دیواره ها اردیبهشت امسال و حالا سوراخ شدن سقف، که می گویند آبی را سرازیر نکرده است اما ممکن است در آینده ای نه چندان دور به ریزش و بارشی عمیق بربخوریم. زمستان نزدیک است.

 

قنات ها و لوله کشی های نامناسب اطراف همه یک طرف، حالا که منتظر بارش برف و باران هستیم، دلهره عبور از این تونل را نیز باید با خود همراه داشته باشیم؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟

اخبار اجتماعی - ابتکار


ویدیو مرتبط :
عبور از تونل توحید ممنوع! ستون های تونل ترک خورده اند!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دعوت قالیباف به بهارستان / از فروش زمین فرمانیه تا تونل توحید و صدر



اخبار,اخبارسیاسی,قالیباف 

ابتدا شورای شهر دنبال پیگیری تخلف‌‌‏های مالی در شهرداری بود و حالا بهارستان‌نشینان. مباحث مالی و اداری، شرح وظایف، پروژه‌های عمرانی، گزینش و پیمانکاری و بسیاری محورهای دیگر در دستور کار نمایندگان پیگیر تفحص است. ١٠ماهی می‌شود که درخواست تفحص از شهرداری تهران روی میز هیات‌رییسه در نوبت قرار دارد و هنوز اعلام وصول نشده است.

حالا برخی نمایندگان از دعوت قالیباف به مجلس خبر می‌دهند و عده‌ای از لابی برای سکوت در آستانه یک ائتلاف، اما هر چه باشد آن‌طور که «ابراهیم نکو»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به «شرق» خبر داده، دعوت از شهردار تهران برای پاسخگویی به برخی موارد و گزارش‌های مردمی رسیده به دست نمایندگان، حتمی است و او به زودی در مجلس حضور خواهد یافت. هر چند «رحیم زارع» که از طراحان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران بوده، حالا به ائتلاف اصولگرایان اشاره دارد و پاره‌ای مصلحت‌اندیشی‌ها.


نکو می‌گوید «خلأ قانونی می‌تواند در شهرداری یکی از دلایل بروز تخلف باشد. قانون شوراها خلأهای زیادی دارد و هنوز تفویض اختیار نشده، شوراها به جای آنکه به‌مثابه نمایندگان محلی عمل کنند، به واسطه‌گرها تبدیل شده‌اند البته همه شوراها را محکوم نمی‌کنم اما این می‌تواند به بروز تخلف‌ها در شهرداری‌ها منتهی شود. این روزها اگر شما به شهرداری‌ها مراجعه کنید، معمولا در مرحله اول می‌توانید ردپا و سرنخ‌هایی از تخلف ببینید. از فروش تراکم گرفته تا پدیده زیرمیزی و فروش شهر.»


او همچنین به ساخت‌وسازهای تهران و به‌ویژه برج‌سازی‌ها اشاره دارد و اینکه در اغلب این موارد تخلف‌های گسترده‌ای در موضوع فروش غیرقانونی تراکم و موارد دیگر به چشم می‌خورد که همگی فی‌نفسه تخلف است.  نکو به دعوت مجلس از شخص محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برای حضور در مجلس و گزارش‌دهی در این زمینه خبر می‌دهد. گویا گزارش‌های مردمی زیادی از مناطق شهرداری تهران به دست نمایندگان رسیده و همین گزارش‌ها در کنار رصدهای انجام شده، محمدباقر قالیباف را به چند قدمی حضور در مجلس و پاسخگویی در این زمینه نزدیک کرده است.


شهرداری‏‌ها از فساد مالی رنج می‌برند
نکو همچنین تاکید دارد که «قراردادهای پیمانکاری و تخلف‌های زیادی از این دست در شهرداری تهران قابل مشاهده است.»


معاون حقوقی شهرداری تهران چندی پیش از ١٢هزار پرونده مفتوح علیه شهرداری در نهادهای مختلف خبر داده بود. در همین حال سازمان بازرسی کل کشور نیز مدتی است در زمینه‌های مختلف تخلف در شهرداری تهران فعال شده و به طور مرتب گزارش می‌دهد. ولی‌الله شجاع‌پوریان، عضو شورای شهر تهران هم در همین زمینه پیش‌تر به «شرق» گفته بود: «شهرداری‏‌ها از فساد مالی رنج می‌برند و ما پیشنهاد تشکیل کمیته مبارزه با فساد در کلانشهر تهران را داریم.»


اصولگرایان در حال ائتلاف‌اند
رحیم زارع از دیگر نمایندگانی که نخستین‌بار موضوع تفحص از شهرداری را مطرح کرده بود، در پاسخ به اینکه چرا این‌همه در پیگیری تفحص تعلل می‌کنید، به طعنه و شوخی به «شرق» می‌گوید: «اصولگرایان در حال ائتلاف‌اند و نمی‌شود به آقای قالیباف‌ گیر بدهیم.»


زارع البته پیش از این نیز بارها در خلال گفت‌وگو با «شرق» تاکید داشت که «این تفحص، اصلا، ابعاد سیاسی ندارد.» او، قالیباف را «اصولگرا» و خودش را نیز «اصولگرا» می‌نامد. به گفته او در این تفحص «هیچ زدوبند سیاسی‌ای در کار نیست. اما حرف‌وحدیث در مسایل مالی شهرداری‌تهران زیاد است و ما به‌عنوان نماینده مردم باید ببینیم اگر جایی کمترین و کوچک‌ترین خطای مالی‌ای صورت گرفته بر آن نظارت کنیم.»


از فروش زمین فرمانیه تا تونل توحید و صدر
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران چندی پیش برای توضیح درباره ساخت‌وساز در «بوستان مادر» به صحن علنی شورای‌شهر رفت و پاسخگوی سوال برخی اعضای شورا بود. علاوه بر اتهام تخلف در «بوستان مادر»، اعضای شورا ماجرای فروش زمین« فرمانیه» به نصف‌ قیمت واقعی را دنبال می‌کنند.

 

محمد حقانی، عضو شورای‌شهر از تخلف در فروش زمین «فرمانیه» خبر داده و تاکید دارد شهرداری‌ تهران، این زمین را متری ١٥میلیون‌تومان خریده و آن‌وقت، به دلایلی، آن را هشت‌ونیم‌میلیون‌تومان به یک‌سازمان فروخته است. پیش‌از این نیز در شورای‌سوم، «خسرو دانشجو»، از اعضای آن موقع شورای‌شهر به هزینه‌های ساخت «تونل توحید» و «بزرگراه صدر» انتقاداتی مطرح کرده بود: «برآوردهای اولیه ساخت تونل توحید ۱۷۰میلیاردتومان بوده اما حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰میلیاردتومان برای آن هزینه شد.» درخواست تفحص از شهرداری تهران یک‌سالی می‌شود که در هیات‌رییسه معطل باقی مانده است.


 اخبار سیاسی  - شرق