اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تولید ۵ روز بی‌رمق خودروسازان به فروش رفت/ خلوت شدن نمایندگی‌ها در روز دوم/ دست خالی کارگران با سفته‌هایی که به کار نمی‌آید



اخبار,اخبار اقتصادی,بازار فروش خودرو

 دومین روز فروش قسطی خودرو در قالب بسته خروج از رکود دولت در حالی سپری می‌شود که مراجعه مردم به نمایندگی‌ها کمتر شده و خودروسازان برای فروش خودرو سفته را به جای چک بانکی قبول نمی‌کنند.

 در روز دوم اجرای بسته خروج از رکود توسط دولت، از مراجعات مردمی به نمایندگی‌ها به اندازه روز گذشته خبری نیست و در چنین شرایطی الزام به ارائه چک بانکی و عدم پذیرش سفته برخی متقاضیان را از خرید خودرو منصرف کرده است.

طبق اعلام قائم مقام وزیر صنعت در نخستین روز اجرای این طرح حدود 12 هزار دستگاه خودرو به فروش رسیده است.

به گفته معاون بازاریابی ایران خودرو، روز گذشته حدود 8 هزار دستگاه از محصولات این شرکت خودروساز به صورت اقساطی به فروش رسیده است که با در نظر گرفتن مجموع خودروهای فروخته شده طبق اعلام قائم مقام وزیر صنعت، سهم سایپا حدود 4 هزار دستگاه است.

 خودروسازان تولید 5 روز بی رونق خود را فروختند/خودروهای مورد تقاضا در روز اول
بر این اساس، در روز نخست اجرای طرح فروش اقساطی خودرو، سه هزار نفر برای خرید پژو 405، 2700 نفر برای پژو 206 ، هزار نفر برای پژو پارس و هزار نفر هم برای دنا و رانا ثبت نام کرده‌اند. در فروش محصولات سایپا نیز بیشترین تقاضا و 70 درصد فروش این شرکت به تیبا و پراید اختصاص داشته است.

این میزان فروش در شرایطی صورت گرفته که طبق آمار وزارت صنعت، تولید روزانه ایران خودرو حدود هزار دستگاه و تولید روزانه سایپا حدود 800 دستگاه خودرو است و میزان تولید خودروسازان به کمترین رقم رسیده است.

به این ترتیب در روز نخست اجرای طرح فروش خودرو، ایران خودرو به اندازه تولید 8 روز خود و سایپا به اندازه تولید 5 روز خود فروش داشته‌اند.

این در حالی است که خبرهای قبلی از انباشت بیش از 100 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان حکایت دارد و به این ترتیب حدود 10 درصد از موجودی پارکینگ خودروسازان به فروش رسیده است.

در عین حال ظرفیت عرضه خودرو در طرح دولت نیز حدود 100 هزار دستگاه پیش‌بینی شده است.

* تحویل سفته به جای چک اجرایی نشد/دست خالی کارگران
طرح فروش اقساطی خودرو در شرایطی اجرایی شده که یکی از مدارک اصلی مورد نیاز برای ثبت نام خرید خودرو، چک بانکی است. خریداران برای پرداخت اقساط تسهیلات بانکی خرید محصولات ایران خودرو در مدت یک سال باید 4 فقره چک بانکی، در مدت 2 سال 8 فقره چک بانکی، در مدت 3 سال 12 فقره چک بانکی و در مدت 4 سال 16 فقره چک بانکی به فاصله سه ماهه به نمایندگی شرکت‌های خودروساز ارائه دهند.

برای خرید محصولات سایپا هم در اقساط یک ساله، دو ساله و سه ساله باید 6 فقره چک بانکی و برای اقساط 4 ساله 8 فقره چک بانکی ارائه شود.

تهیه این تعداد چک بانکی به راحتی امکان پذیر نیست چرا که اگر فردی خودش صاحب دسته چک باشد باید  تا  8 فقره از چک‌های خود را بابت تسویه در مدت یک تا 4 سال به نمایندگی ارائه کند و چنانچه دسته چک نداشته باشد، به سختی می‌تواند فرد دیگری را راضی کند که این تعداد چک را در اختیار او قرار دهد.

این در حالی است که میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفته بود: «اگر متقاضیان دریافت وام کالا یا خودرو دسته چک نداشته باشند، می توانند از سفته هم استفاده کنند.» ولی خودروسازان این موضوع را اجرا نکردند.

محسن رامهرمزی که یک کارگر است و برای اطلاع از شرایط فروش خودرو به یکی از نمایندگی‌های خودروساز مراجعه کرده، به خبرنگار فارس می‌گوید: تهیه تعداد زیادی چک بانکی برای خرید قسطی خودرو کار مشکلی است و من که یک کارگر هستم نمی‌توانم این تعداد چک را تهیه کنم.

وی ادامه می‌دهد: شعار دولت این بود که با اجرای این طرح، امکان خرید خودرو برای اقشار کم درآمد فراهم شود ولی با ای شرط عملا محقق نشد.

به این ترتیب اقشار کم درآمد و کارگر که توان خرید پایینی دارند و بیش از بقیه نیازمند دریافت تسهیلات بانکی هستند، از مزایای این وام محروم خواهند شد، هر چند محاسبه سود مرکب برای این تسهیلات نیز انگیزه زیادی برای خرید خودرو توسط اقشار کم درآمد جامعه باقی نمی‌گذارد.

اجرای بسته خروج از رکود در قالب فروش اقساطی خودرو در حالی صورت می‌گیرد که کیفیت خودروها همچنان پایین است و علاوه بر این، محاسبه سود مرکب باعث بالا رفتن قیمت خودروهایی می شود که در فروش نقدی هم با قیمت گران به دست مردم می‌رسند.


اخبار اقتصادی  -  فارس 


ویدیو مرتبط :
فیلتر هوا| خط تولید| دستگاه تولید فیلتر| نمایندگی تولید و فروش فیلتر| کسب و کار| آموزش کسب درآمد| شغل ایده آل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۶ روز تا پایان رمضان؛سبد کالایی به دست کارمندان و کارگران نرسید



 

 

۶ روز تا پایان رمضان؛سبد کالایی به دست کارمندان و کارگران نرسید

 

 

ماه مبارک رمضان تا چند روز دیگر به اتمام می رسد و علیرغم وعده های مسئولان، سبد کالایی کارمندان، کارگران و کالابرگ همچنان بلاتکلیف هستند در حالی که قرار بود کالاهای حمایتی این دو قشر، ماه رمضان بر سر سفره مردم قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، ۲۴ روز از ماه مبارک رمضان گذشت، ماهی که در ابتدای آغاز آن، وعده های زیادی برای تامین مایحتاج مورد نیاز مردم داده شد که بخشی از آنها عملیاتی و بخشی دیگر، همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند. ماهی که قرار بود در آن، بخشی از مایحتاج مورد نیاز مردم به صورت یارانه ای و در قالب سبدهای کالای کارمندی و کارگری و نیز ارایه کالا در قالب کالابرگ تامین شود، وعده ای که هنوز هم اتفاق نیفتاده و حتی اگر قرار باشد امروز، دولت منابع مالی لازم برای آن را تامین کند، این سبد به ماه رمضان امسال مردم نمی رسد، چه رسد به اینکه قرار باشد نقش تعادلی هم در تنظیم بازار داشته باشد.

این در شرایطی است که حتی تامین منابع مالی لازم برای ارایه این سبدهای کالایی به مردم در قالب مصوبه ای مورد موافقت دولت قرار گرفته است، اما از آنجا که همه چیز باید در اختصاص بودجه ها دچار مشکل شود، این سبد تا امروز که ۲۴ روز از ماه مبارک رمضان می گذرد، هنوز هم روانه منازل کارمندان، کارگران و بازنشستگان نشده است.

در واقع، اواخر تیرماه بود که وزارت بازرگانی از ارایه درخواست ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توزیع کالاهای کالابرگی در سال ۹۰ خبرداد و اعلام کرد که این درخواست مورد موافقت واقع شده و در شرف تخصیص است اما در شرف تخصیص بودن همانا و نرسیدن این سبد کالایی به دست مردم در ماه رمضان ۹۰ همانا.

همچنین قرار بر این بود که از محل کالاهای ذخیره سازی شده بتوان مشابه سال قبل، یک نوبت روغن نباتی کالابرگی و یک نوبت شکر را در قالب کالابرگ توزیع کرد که هنوز هم خبری از این کالاها نیست.

این اعتبار در شرایطی هنوز هم تخصیص نیافته است که بر اساس گفته مسئولان، اختصاص این رقم به سبدهای کالایی با دستور ویژه معاون اول رئیس جمهور بوده و مورد توافق وزارت بازرگانی، سازمان هدفمندی یارانه ها و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری واقع شده است.

به هرحال، مهم این نیست که چرا این اعتبارات تخصیص نیافته، بلکه مهم آن است که این سبدهای کالایی هنوز پایشان بر خانه های کارمندان و کارگران باز نشده و هنوز که ۲۴ روز از ماه رمضان می گذرد، این وعده محقق نشد..... /  خبرگزارى مهر