اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تولید نفت ایران از میدان مشترک هنگام آغاز شد



 

تولید نفت ایران از میدان مشترک هنگام آغاز شد

 

 

تولید نفت ایران از میدان مشترک هنگام آغاز شد

 

 

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره از آغاز تولید نفت از میدان مشترک هنگام در آبهای خلیج فارس خبر داد.

 


محمود زیرکچیان زاده در حاشیه برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی، نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در تهران در گفتگو با مهر با اشاره به آغاز تولید نفت از میدان مشترک هنگام در خلیج فارس گفت: از امروز تولید روزانه ۴ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت خام از میدان هنگام که با کشور عمان مشترک بوده، آغاز شده است.

 


وی افزود: برهمین اساس، امسال برای اولین بار در ایران نفت با درجه کیفیت و مرغوبیت ۴۲API صادر خواهد شد.

 


این مقام مسئول همچنین از برنامه ریزی شرکت ملی نفت برای توسعه فازهای دوم و سوم طرح توسعه میدان مشترک هنگام تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: پیش بینی می کنیم با توسعه فاز دوم این میدان مشترک نفتی با عمان تولید روزانه از این میدان به حدود ۲۵ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

 


براساس گزارشهای موجود، برداشت عمان از میدان نفتی هنگام تاکنون از مرز ۳ میلیون بشکه گذشته است. عمان با مشارکت یک شرکت انگلیسی ، تولید نفت خام از این میدان مشترک را از اسفند ماه سال ۸۷ و با ساخت یک خط لوله به طول ۲۵ کیلومتر از بخش مشترک میدان هنگام - البخاء و استفاده از تاسیسات موجود در راس الخیمه امارات را با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه نفت در روز آغاز کرده است.

 


میدان مشترک هنگام در سال ۱۹۷۵ با حفر یک حلقه چاه در خلیج فارس کشف و به دنبال آن در سال ۲۰۰۶ میلادی، با حفر دومین چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد، میزان نفت درجای این میدان بیش از ۷۰۰ میلیون بشکه و گاز درجای آن، حدود ۲ تریلیون فوت مکعب است.

 


میدان نفتی "هنگام" در فاصله تقریبی ۴۵ کیلومتری جزیره قشم قرار دارد. این میدان از نفتی با کیفیت API ۴۲ برخوردار است.... /  خبرگزارى مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
آغاز به کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغییر تولید گاز ایران در میدان مشترک با قطر


یک مقام مسئول با اشاره به تولید بیش از ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در طول یکصد روز نخست سال جاری از راه اندازی پالایشگاه‌های فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی خبر داد و گفت: تولید گاز امسال در پالایشگاه های پارس جنوبی ۴۶۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر: یک مقام مسئول با اشاره به تولید بیش از ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در طول یکصد روز نخست سال جاری از راه اندازی پالایشگاه‌های فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی خبر داد و گفت: تولید گاز امسال در پالایشگاه های پارس جنوبی ۴۶۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی پالایشگاه های جدید ۵ فاز جدید پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران در ۱۰۰ روز نخست سال جاری افزایش یافت.

مهدی جمشیدی دانا درباره آخرین وضعیت افزایش ظرفیت تولید گاز در پالایشگاه‌ها، گفت: در ۱۰۰ روز نخست سال جاری بیش از ۵۲ میلیارد متر مکعب گاز در پالایشگاه های کشور فرآورش شد که این میزان دو درصد نسبت به برنامه مصوب افزایش داشته است.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه در حال حاضر پالایشگاه‌های فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در مدار بهره برداری قرار گرفتند، تصریح کرد: پیش بینی می شود به زودی پالایشگاه‌های جدید فاز ۱۲ پارس جنوبی هم راه اندازی شوند.

این مقام مسئول یکی از دلایل افزایش تولید در پالایشگاه‌های گاز را کاهش زمان تعمیرات و توقفتولید در واحدهای پالایشگاهی عنوان کرد و افزود: با کاهش ٢٠ روزه زمان تعمیرات اساسی در پالایشگاه های پارس جنوبی در سال جاری، ٤٦٠ میلیون متر مکعب گاز بیشتر از برنامه مصوب تولید شده است.

وی با یادآوری اینکه امسال با استفاده از سیستم‌های نوین برنامه ریزی و کاهش زمان تعمیرات اساسی در پالایشگاه های فجر جم، سرخون و قشم و ایلام، در مجموع ٩٥ میلیون مترمکعب گاز بیشتر از برنامه مصوب تولید شد، بیان کرد: علاوه بر این از ابتدای امسال تا اواخر تیر ماه بالغ بر ٢ میلیارد مترمکعب گاز از طریق خط پنجم سراسری به شرکت‌های پالایش گاز فجر جم و بیدبلند منتقل شده است.

جمشیدی دانا با اشاره به اینکه در سالجاری، ۱۲ میلیون متر مکعب گاز بیشتر از مدت مشابه سال گذشته از طریق خط پنجم سراسری در این دو پالایشگاه دریافت و فرآورش شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع امسال، حدود ٦ میلیون متر مکعب گاز بیشتر از برنامه مصوب سال ٩٣ به پالایشگاه‌های فجر جم و بیدبلند تحویل شده است.