اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تولیدکنندگان شیشه ماده اولیه را از کجا می‌آورند؟



اخبار,اخباراجتماعی,تولیدکنندگان شیشه


 اخباراجتماعی -  همیشه پای «ناصر خسرو» در میان است
تولیدکنندگان شیشه ماده اولیه را از کجا می‌آورند؟

یکی از رایجترین مخدرهای کریستالی شکل مورد استفاده در کشور روسیه و لیتوانی و افریفا و ایران افدرون است، افدرون به راحتی با قرص های OTC ساخته می‌شود. OTC مخفف over-the-counter است. این اصطلاح برای داروهایی به کار برده می‌شود که خرید آنها بدون تجویز و نسخه پزشک مانعی ندارد.

در ایران امروز، شایعترین ماده مخدر صنعتی، متامفتامین یا شیشه است. شیشه در همه جای دنیا به عنوان مخدری با درجه تخریب بالا شناخته می‌شود اما در ایران به جز عوارض جسمی و روانی برای مصرف کننده، رد پای این ماده در ماجراهایی چون جنون، از کار افتادن سیستم عصبی معتاد و گاهی پرونده های قتل دیده می‌شود. آمار مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر طی 5 ماهه اول سال جاری یک هزار و 188 نفر گزارش شده است. درصد بالایی از این مرگ و میرها به خاطر مصرف مواد مخدر صنعتی هستند.

به نوشته ابتکار، تولیدکنندگان شیشه که معروف به آشپزخانه دار هستند، شیشه را از چند راه و با فرمول های مختلف تولید می‌کنند. شیشه ای که در ایران به فروش می‌رود متامفتامین نیست و از نظر شیمیایی ماده ای که تحت نام شیشه خرید و فروش می‌شود با شیشه متفاوت است. متامفتامین از احیاء پسودوافدرین با فسفر قرمز ساخته می‌شود.

 

پسودوافدرین در بازار جهانی گرانتر از آن است که تولید کننده وسوسه شود به صورت قاچاق آن را وارد کند. آشپزخانه دارها دنبال راه هایی جایگزین رفتند اکثر آنها با علم شیمی آشنا هستند و متکاتینون (افدرون) ماده ای است که آنها به جای متامفتامین استفاده می‌کنند.

یکی از رایجترین مخدرهای کریستالی شکل مورد استفاده در کشور روسیه و لیتوانی و افریفا و ایران افدرون است، افدرون به راحتی با قرص های OTC ساخته می‌شود. OTC مخفف over-the-counter است. این اصطلاح برای داروهایی به کار برده می‌شود که خرید آنها بدون تجویز و نسخه پزشک مانعی ندارد. این داروها عموما برای تسکین درد و یا برطرف کردن علائم سرماخوردگی - آنفلوآنزا و حساسیت به کار می‌رود. با مراجعه به داروخانه ها بدون در دست داشتن نسخه می‌توان قرص هایی مانند آنتی هیستامین، ایبوبروفن، ناپروکسن، پزو افدرین یا استامینوفن را خریداری کرد.

 

مهمترین این قرص ها قرص پزودوافدرین است. یکی از متصدیان داروخانه ای در تهران می‌گوید: « بعد از خرید های عمده ی این قرص توسط مشتری ها مدتی است که ما بدون نسخه پزودوافدرین نمی‌فروشیم». با اکسید کردن پزودوافدرین ماده مخدر کریستالی شکلی ساخته می‌شود که به آن افدرون می‌گویند. دکتر یزدانی پزشکی که این شیشه را در آزمایشگاه بررسی کرده می‌گوید: « پرمنگنات پتاسیم شامل دو ماده پتاسیم Kو منگنز MNO است و به عنوان یکی از مواد شیمیایی برای ساخت مخدر ها به خصوص مخدر متکاتینون (افدرون ) استفاده می‌شود.

اثرات مضر مغزی مصرف شیشه ایرانی (افدرون ) بیشتر از کریستال متامفتامین است. این شیشه به خاطر استفاده از سفیدکننده های شیمیایی در ساخت آن به شیشه وایتکسی هم معروف هست. باقی ماندن املاح منگنز در مخدر شیشه ایرانی (افدرون) باعث بروز ضایعات عصبی و مغزی و از بین رفتن هوش و بیماری Manganism می‌شود: فرد مبتلا به این بیماری در ابتدا دچار تحریک پذیری و عصبانت و اختلال در خلق و خو می‌شود در ادامه مصرف طولانی مخدر شیشه ایرانی معتاد دچار لرزش در زمان استراحت و علائمی مشابه با بیماری پارکینسون می‌شود. مهمترین تاثیر منگنز بر دستگاه تنفس و مغز است.علائم مسمومیت با منگنز شامل توهم، فراموشی و آسیبهای عصبی است.

همچنین منگنز باعث بیماری پارکینسون، و آب آوردن ریه ها و برونشیت میشود. اگر مردان برای مدت زمان زیاد تحت تاثیر منگنز قرار گیرند، ممکن است توانایی جنسی خود را از دست دهند. سندرمی که بر اثر عملکرد منگنز در بدن انسان اتفاق می‌افتد دارای علائمی مانند شیزوفرنی، کسالت، ضعف عضلات، سردرد و کم خوابی است.

متکاتینون (افدرون) را می‌توان از چند راه سنتز نمود یکی از آنها فنیل پروپانولامین و یا فنیل استون است. این مواد به صورت قانونی در فروشگاه های محصولات شیمیایی و داروخانه ها موجود هستند. بعضی از سازندگان شیشه از ماده فنیل استون یا پروپانولامین برای تهیه ماده متکاتینون استفاده کرده و آنرا به جای شیشه می‌فروشند و مصرف کننده هم که فقط به دنبال نشئگی مواد است متکاتینون(افدرون) را به جای متامفتامین می‌خرد و طبیعتاً هیچ گونه تفاوتی را هم احساس نمی‌کند.

 

ماده فنیل پروپانولامین که در داخل قرص های انتی هیستامین است می‌تواند بجای متامفتامین استفاده شود.آنچه در دنیا ابتدا به نام آیس ice مشهور شده ماده مخدر 4 متیل امینو رکس است، این ماده بسیار ارزان بوده و در قرص ها و شربت ها ی ضد حساسیت به مقدار زیاد وجود دارد و بعضی آشپزخانه دارها برای ساخت شیشه این مخدر را از داروها استخراج می‌کنند.

البته آنهایی که دست به این کار می‌زنند بعد از مدتی به جای استخراج این ماده از قرص های انتی هیستامین، شروع به وارد کردن آن به صورت قاچاق می‌کنند. زیرا قیمتش ارزانتر از پسودوافدین است و منع قانونی خرید و فروش هم ندارد. ماده مخدر ایس -4 متیل آمینورکس قویتر از متامفتامین – شیشه. ساخت آن و مشابه با ماده مخدر امفتامین است و می‌توان با قرص های انتی هیستامین و کمی سیانید و بروم آنرا تهیه کرد. اثرات آن قویتر از شیشه (متامفتامین ) است.این ماده قبلا به جای داروی ریتالین و آمفتامین مورد استفاده بود و باعث کاهش اشتها می‌شود.


  اخباراجتماعی - ابتکار


ویدیو مرتبط :
هشدار در مورد ماده مخدر شیشه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عوارض خطرناک مصرف ماده مخدر شیشه



شیشه, مواد مخدر, عوارض مصرف شیشه مصرف شیشه سبب ایجاد توهم و هذیان در فرد می شود

 

 عوارض خطرناک مصرف ماده مخدر شیشه
با مصرف ماده مخدر شیشه چه بلایی بر سر معتادین به آن می آید و عوارض خطرناک این ماده مخدر خطرناک چگونه اند!
مصرف شیشه و مواد توهم‌زا با از بین بردن سرکوبگرهای مغز کاری می‌کند که فرد بر اثر توهم به جای بریدن میوه، سر فرزند خود را ببرد.

دکتر نبی متخصص مغز و اعصاب درباره اثرات مصرف شیشه، اظهار داشت: مواد روانگردان و داروهای توهم‌زا دسته‌ای از داروهای اعتیادآور هستند. موادی مانند شیشه اثرات روحی و روانی دارند و با اینکه فرد ابتدا برای کاهش تنش و اضطراب از آنها استفاده می‌کند، اما موجب تخریب بخش‌هایی از مغز می‌شود.


یکی از ویژگی‌های منفی این مواد، توهم‌زا بودن آنها است. متأسفانه برخی اطرافیان فرد را برای مصرف این مواد با بیان اینکه آرام می‌شوی و در خلسه فرو می‌روی، تشویق می‌کنند و از آن بدتر، تجربه کم و دید ناکافی فرد می‌تواند او را برای مصرف این مواد مخدر دچار چالش کند.


این نورولوژیست در تبیین اثر توهم‌زای این داروها گفت: این داروها با تغییر نوروترانسمیترها یا میانجی‌های شیمیایی که در مغز واسطه‌های شیمیایی هستند اثر می‌گذارد و موجب توهم و هذیان می‌شود. فرد با این توهمات، دست به اعمال غیرعادی می‌زند و ممکن است احساس کند بال دارد، پرنده است و از پنجره خود را پایین بیندازد. برخی موردها نشان می‌دهد افراد پس از مصرف این مواد مخدر با تصور اینکه در اتوبانی خالی از اتومبیل هستند، با سرعت از یک سمت اتوبان به سمت دیگر دویده‌اند و با خودروها تصادف کرده‌اند.

 

توهمات شنوایی در بسیاری از بیماری‌های روانپزشکی شدید مانند اسکیزوفرنی شایع است و بر اساس آن فرد صداهایی را می‌شنود که او را به انجام برخی کارها وامی‌دارد. اما توهمات بینایی در بیماری‌های مغز و اعصاب بسیار اهمیت دارد، این توهمات ریشه ارگانیک داشته یعنی به دلیل تخریب ساختاری مغز یا برهم زدن تعادل میانجی‌های شیمیایی اتفاق می‌افتد، بنابراین توهمات بینایی در اختلالات مغز و اعصاب مهمتر هستند.

 

بسیاری از بیماری‌هایی که اثرات مغزی دارند با توهمات بینایی همراه‌ هستند، همچنین مصرف بسیاری از داروها موجب توهمات بینایی می‌شوند که برای کاهش این توهمات باید مصرف دارو را قطع کرد. کاهش دوپامین و استیل‌کولین و افزایش نوراپی‌نفرین موجب توهمات بینایی می‌شود.

 

شیشه,عوارض مصرف شیشه, مواد مخدر شیشه  موجب تخریب بخش‌هایی از مغز می‌شود


این نورولوژیست ادامه داد: سیستم بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی در جایی از مغز جمع می‌شوند و در آن قسمت از مغز به ما آگاهی می‌دهند. تخریب سلول‌های این نواحی و بر هم خوردن تعادل میانجی‌های شیمیایی مغز موجب توهم یا هذیان می‌شود. در توهم،‌ فرد چیزی را که وجود ندارد می‌بیند و در هذیان، آنچه که وجود دارد را به گونه‌ای دگرگون مشاهده می‌کند. همچنین برخی داروها مانند زالمپیدم که برای خواب تجویز می‌شود ممکن است ساختار برخی نواحی مغز را سرکوب کند و موجب توهم شود، بنابراین توصیه می‌شود افراد بعد از مصرف آن بخوابند، زیرا در صورت بیدار ماندن و تماشای تلویزیون ممکن است دچار توهم شوند.


این متخصص مغز و اعصاب با تأکید دوباره نسبت به مصرف شیشه و از بین رفتن تعادل میانجی‌های شیمیایی، اظهار داشت: ماده مخدر شیشه علاوه بر اینکه تعادل میانجی‌های شیمیایی را به هم می‌ریزد موجب تخریب برخی نواحی مغز می‌شود که نباید تحریک شوند، از طرفی این مواد با از بین بردن سرکوبگرهای مغز که به صورت ساختاری، ژنتیکی یا از طریق یادگیری و آموزش در مغز تربیت شده‌اند، موجب ایجاد توهم و هذیان می‌شود.


سرکوبگرها در همه جای بدن وجود دارند، در حالت عادی دردهای زیادی در حال تکمیل و شکل‌گیری هستند. اگر این فیلترها و سرکوبگرها نباشند، افراد به طور دائم احساس درد می‌کنند و چیزهای غیرعادی را شاهد هستند.
وی خاطرنشان کرد: انسان حواس پنج‌گانه و اختصاصی دارد، و اگر این سرکوبگرها نباشند ممکن است پرنده را به گونه‌ای دیگر ببیند یا صداها را به شکلی دیگر بشنود، مصرف شیشه و مواد توهم‌زا این فیلترها و سرکوبگرها را به هم می‌ریزد و ممکن است فرد بر اثر توهم به جای بریدن میوه، سر فرزند خود را ببرد.
منبع : farsnews.com