اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تولیدتندر۹۰دریك شركت خودروساز



 

تولیدتندر۹۰دریك شركت خودروساز

 

تولید تندر ۹۰ در یك شركت خودروساز متمركز می‌شود

مدیر عامل شركت مگاموتور با اشاره به تولید تندر ۹۰ در دو شركت ایران خودرو و پارس خودرو در حال حاضر خبر داد: تولید تندر ۹۰ در یكی از شركتهای خودروساز داخلی متمركز شده و دستور‌العمل مربوط به آن طی روزهای آینده ابلاغ می شود.

محمدرضا روشنی‌مقدم در یك نشست خبری با اشاره به تهیه طرحی برای تجدیدنظر در وضعیت تولید تندر۹۰ اظهار داشت: در طرح جدید ضعفهای قبلی برطرف و مسئولیت تأمین قطعه به شركت‌های داخلی واگذار خواهد شد.

وی با بیان اینكه اجرای پروژه تندر ۹۰ با عملكرد نامناسب شركت رنوپارس روبرو بود، تصریح كرد: داخلی‌سازی تندر ۹۰ باعث افزایش قیمت این خودرو و كند شدن روند تأمین قطعات آن شد.

وی در پاسخ به این سؤال كه آیا رتبه‌بندی شركتهای قطعه‌ساز و توقف تولید محصولات با كیفیت پایین مشكل تأمین قطعه برخی خودروها از جمله تندر ۹۰ را تشدید نمی‌كند، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد زیادی شركت قطعه ساز در كشور فعال است كه اگر تعدادی از آنها نیز پس از رتبه‌بندی حذف شوند، باز هم می‌توان نیاز خودروسازان را از طریق شركت‌های باقیمانده قطعه ساز تأمین كرد.

به گفته وی، بر اساس استانداردهای جهانی تعداد شركت‌های قطعه‌سازی كه به شكل مستقیم به یك شركت خودروساز ارتباط دارند یك دهم تعدادی است كه در كشور با خودروسازان ایرانی ارتباط دارند.

وی ادامه داد: بر اساس استاندارد باید بین ۵۰ تا ۶۰ مجموعه‌ساز (قطعه‌ساز) با هر یك از شركت‌های خودروساز طرف باشند در حالی كه هم اكنون این رقم حدود ۷۰۰ شركت است.

وی تصریح كرد: بخشی از قطعه سازان توان لازم برای تولید محصول با كیفیت را ندارند و به همین دلیل باید جای خود را به مجموعه‌سازان بزرگتر بدهند.

روشنی‌مقدم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینكه آیا تمركز تولید تندر، رقابت كیفی بین دو شركت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو را از بین نمی‌برد؟ گفت: این طور نیست، در حال حاضر كیفیت مونتاژ و رنگ خودرو باعث رقابت دو شركت خودروساز در تولید تندر۹۰ است، ولی در واقع هر یك از شركت‌ها دارای تجهیزاتی هستند كه می‌تواند تندر را با كیفیت‌های تعریف شده تولید كنند.

وی ادامه داد: در صورتی كه دو شركت خودروساز ایرانی با یك شركت خارجی خودروساز طرف باشند، شركت خارجی می‌تواند رفتارهای متفاوتی با هر كدام از خودروسازان داشته باشد، این مسئله قابل قبول نیست و از نظر مصلحت ملی طبیعی است كه با دو شركت خودروساز ایرانی بازی می‌شود.

مدیر عامل شركت مگاموتور در ادامه با تشریح جزئیات آئین‌نامه اجرایی طرح ارتقاء كیفیت خودروها اظهار داشت: بر اساس این طرح از سال ۹۵ خودروهایی كه با برند خارجی در كشور تولید می‌شوند و از زمان عرضه آنها بیش از ۷ سال گذشته باشد، تولیدشان متوقف خواهد شد و باید محصول به روز شده جایگزین این نوع خودروها شود.

وی ادامه داد: بر اساس طرح ارتقاء كیفیت خودروها، تولید خودروهای داخلی كه بیش از ۱۰ سال از تولید آنها گذشته باشد نیز متوقف و این محصولات باید به روز رسانی شود به طوری كه حداقل از نظر ظاهری متفاوت باشند.

به گفته وی، با این تعریف تولید صد در صد خودروهای تولید داخل متوقف و خودروی جدید جایگزین آنها می‌شود.

روشنی مقدم تأكید كرد: با اجرای طرح ارتقاء كیفیت خودروها تمام خودروهایی كه تا كنون در داخل تولید شده‌اند باید مورد بازنگری و ایجاد تغییراتی در تولید قرار گیرند.

وی در مورد مونتاژ خودروهای با برند خارجی در كشور نیز گفت: تولید خودروهایی با برند خارجی در كشور امكان‌پذیر خواهد بود كه از زمان تولید آنها در دنیا بیشتر از ۲ سال نگذشته باشد، زیرا برای ایجاد خط مونتاژ و شروع تولید این نوع محصولات در داخل یك سال زمان نیاز است و به همین دلیل خودروسازان باید از زمان شروع تولید محصول در خارج مذاكرات را با كشورهای خارجی آغاز كنند.

مدیر عامل شركت مگاموتور با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای تولید خودرو در كشور اظهار داشت: بر اساس طرح ارتقاء كیفیت خودروها نیاز به كشور به خودرو تا افق ۱۴۰۴ دو میلیون و۳۰۰ هزار دستگاه است كه از این رقم ۲ میلیون دستگاه در داخل تولید و ۳۰۰ هزار دستگاه نیز وارد خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه تولید خودرو در كشور در افق ۱۴۰۴ سه میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه است كه یك میلیون دستگاه از این خودروها صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس طرح ارتقاء در سال ۸۹ به ازای تولید هر ۱۲ دستگاه خودرو در كشور یك دستگاه صادر خواهد شد و در سال ۹۰ به ازای تولید هر ۱۱ دستگاه خودرو در داخل یك دستگاه خودرو صادر خواهد شد.

وی افزود: در سال ۹۱ نیز به ازای تولید هر ۹ دستگاه خودرو در كشور یك دستگاه صادر و در سال ۹۲ به ازای تولید هر ۷ دستگاه خودرو یك دستگاه صادر خواهد شد.

روشنی‌مقدم با بیان اینكه بر اساس طرح ارتقاء كیفیت خودروها ظرفیت قطعه‌سازی كشور در افق ۱۴۰۴ دو تا ۲.۵ برابر میزان فعلی خواهد بود، تصریح كرد: برای ارتقاء كیفیت قطعات داخل باید تولید قطعه در كشور افزایش یابد تا خودروسازان امكان انتخاب قطعات با كیفیت مناسب را دارا باشند.

به گفته وی، برای ارتقاء سطح كیفی قطعات تولید داخل ظرفیت شركت‌های قطعه‌ساز باید ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی تأكید كرد: از اول سال ۹۱ قطعات تولید داخل از نظر كیفیت باید رتبه A یا B را دارا باشد...../تحلیل:فارس


ویدیو مرتبط :
ایران 17 شرکت خودروساز دارد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جریمه 200 میلیارد تومانی یک شركت خودروساز


رئیس تعزیرات حكومتی استان تهران از جریمه یك شركت خودروسازی به مبلغ 200 میلیارد تومان خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس تعزیرات حكومتی استان تهران از جریمه یك شركت خودروسازی به مبلغ 200 میلیارد تومان خبر داد.

یدالله ملكی علام كرد: یک شرکت خودروساز داخلی به پرداخت دو هزار میلیارد ریال به دلیل گران فروشی جریمه شده است.

وی افزود: پرونده این شركت پس از صدور حکم در شعبه بدوی با اعتراض شرکت خودروساز داخلی متخلف به شعبه تجدید نظر ارسال شده است. این پرونده قبل از آغاز تعطیلات نوروز سال 92 تشکیل شده که در ایام تعطیلات برای آن حکم صادر شده است.

ملکی گفت: تخلف این شركت این است كه خودروی وارداتی را گران از عرف بازار و قیمت مصوب سازمان حمایت در بازار عرضه كرده است.