اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توكلی: بنده و نادران چند بار به شكایت دولت به بازپرسی احضار شده‌ایم



فارس: نماینده تهران در مجلس گفت: آقای نادران چند بار به شكایت دولت به بازپرسی دادگاه رفته و خود بنده نیز به شكایت دولت یعنی معاونت حقوقی و معاون اول رئیس‌جمهور به اتهام نشر اكاذیب و افترا به محكمه احضار شدم.

 

احمد توكلی نماینده مردم تهران و رئیس مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در خصوص اتهامات وارده از سوی نادران نماینده تهران به رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور، اظهار داشت: اصل حرف آقای نادران 3 محور داشت، محور اول این بود كه معاون اول رئیس‌جمهور در پرونده‌ای مالی متهم است و باید به دادگاه احضار شود، محور دوم این بود كه كسی كه خودش در یك پرونده اقتصادی متهم است نمی‌تواند رئیس كمیته ضد فساد اقتصادی شود و محور سوم هم این بود كه مبارزه با فساد باید از متهمانی كه در قدرت هستند آغاز شود، برای اینكه این موضوع باعث می‌شود كه بسیاری از متهمان دیگر خوف كنند و فساد كمتر شود.

وی در ادامه به طرح سؤالی از رئیس‌جمهور پرداخت و عنوان كرد: سؤال بنده این است كه آقای رئیس‌جمهور با كدام یك از این 3 محور مخالف هستند؟ یعنی وقتی دستگاه قضایی می‌گوید آقای رحیمی متهم است، آقای رئیس‌جمهور می‌گوید او متهم نیست؟ دستگاه قضایی می‌گوید رحیمی باید به دادگاه برود، رئیس‌جمهور می‌گوید نباید به دادگاه برود؟ آقای رئیس‌جمهور با این كه كسی كه خودش متهم است نباید رئیس كمیته مبارزه با فساد اقتصادی باشد، مخالف است؟ با اینكه مبارزه با مفاسد باید از كسانی كه در قدرت هستند شروع شود، مخالف است؟

رئیس مركز پژوهش‌های مجلس با بیان اینكه آقای رئیس‌جمهور باید این موضوع را روشن شد، یادآور شد: ادعای آقای رئیس‌جمهور این بوده كه در غیاب آقای رحیمی، آقای نادران نباید به او اشاره می‌كرد؛ اگر این حرف درست باشد باب نقد و انتقاد بسته می‌شود و مسئولان از نگاه تیز نقد نمایندگان مجلس مصون می‌مانند در حالی كه طبق قانون اساسی نمایندگان مجلس حق اظهارنظر، حق سؤال و حق استیضاح دارند و همچنین گزارش كمیسیون‌های تخصصی و كمیسیون اصل 90 در نقد مسئولان بدون حضور آنان خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: حتی در مجلس و در زمان مرحوم امام‌خمینی (ره)، دستور دادند كه اگر در نطق یا مذاكراتی راجع به كسی حرفی زده شد، آن فرد می‌تواند كتباً جواب دهد، نگفتند راجع به افرادی كه در جلسه نیستند و حضور ندارند، حرفی نزنید، بلكه گفته‌اند اگر حرفی زدید باید جوابش را هم بدهید.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه این گفت‌وگو تصریح كرد: در روزنامه‌ها و در خبرگزاری فارس هم این‌گونه است؛ وقتی كسی حرفی درباره من می‌زند، این حق برای من ایجاد می‌شود كه من پاسخ دهم، اگر آن موضوعی كه در مورد من گفته شده افترا باشد و واقعیت نداشته باشد حق شكایت هم دارم؛ در نتیجه آقای رئیس‌جمهور باید روشن كند كه با كدام یك از این موارد مخالفند و آیا با بیان انتقاد و بیان حقایق در مورد مسئولین مخالف هستند؟

*رئیس‌جمهور و مشایی به نادران عنوان "متخلف " را نسبت داده‌اند

وی به بیان مطلب دیگری در این خصوص پرداخت و گفت: آقای رئیس‌جمهور و رئیس‌دفترشان در همان مصاحبه‌ای كه در این باره انجام دادند، به آقای نادران اعتراض كردند كه چرا پیش از اینكه دادگاه رأیی را علیه آقای رحیمی صادر كند، رحیمی را "متخلف " خوانده است، در حالی كه خودشان حكم "تخلف " به آقای نادران دادند،‌ رئیس‌جمهور می‌گوید این بی‌تقوایی و تخلف است، در حالی كه آقای رئیس‌جمهور خطاب به آقای نادران گفته است "فردی كه خودش متخلف است " و عین همین عنوان "متخلف " را رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور به آقای نادران نسبت داده است، این تناقض را چگونه حل كنیم؟

احمد توكلی به بیان استدلال دیگری در این باره پرداخت و یادآور شد: حرف آقای نادران این است كه سمت مصونیت نمی‌آورد، مگر آنكه قانون گفته باشد، همانطور كه در مورد نمایندگان اصل 86 قانون اساسی تأكید دارد كه نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی كه در مجلس اظهار كرده‌اند یا آرایی كه در مقام ایفای نمایندگی خود داده‌اند، تعقیب یا توقیف كرد.

وی با بیان اینكه این اصل قانون اساسی فقط در مورد نمایندگان مجلس عنوان شده و در مورد هیچ مسئول دیگری مطرح نشده است، گفت: همه مسئولان دیگر كشور در غیر ایفای وظایف نمایندگی قابل تعقیب هستند.

*مشایی معترض به بیان اتهام رحیمی از سوی قوه قضاییه است

توكلی بر همین اساس تأكید كرد: دادستان كل كشور رسماً اعلام كرده كه آقای رحیمی متهم در پرونده فساد در بیمه ایران است، اما رئیس‌جمهور موضع می‌گیرد كه آقای رحیمی مؤمن است، مشایی هم اعتراض می‌كند كه چرا مقام قضایی این موضوع را گفته، واقعاً در برابر دستگاه قضایی مقاومت می‌كنند.

*نادران و بنده چند بار به شكایت دولت به بازپرسی احضار شده‌ایم

وی افزود: آقای نادران چند بار به شكایت دولت به بازپرسی دادگاه رفته و خود بنده نیز به شكایت دولت یعنی معاونت حقوقی و معاون اول رئیس‌جمهور به اتهام نشر اكاذیب و افترا به محكمه احضار شدم و تعداد زیادی از نمایندگان نیز تحت تعقیب قرار می‌گیرند با اینكه طبق اصل 86 قانون اساسی نمایندگان در ایفای وظایف نمایندگی مصونیت دارند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت در بخش دیگری از این گفت‌گو با طرح این سؤال كه چرا آقای رحیمی نباید به قانون تمكین كند؟ گفت: آقای رئیس‌جمهور این موضع‌گیری خود را بر اساس كدام اصل قانون اساسی انجام داده است؟ كاملاً روشن است كه این موضع‌گیری رئیس‌جمهور محترم مغایر اصول 57، 61، 156 و چندین اصل دیگر قانون اساسی است.

وی ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور باید به یاد داشته باشد كه بر اساس سوگند اصل 121 قانون اساسی قسم خورده كه پاسدار قانون اساسی باشد، بنابراین نباید اینگونه موضع‌گیری كند.

وی در خصوص اظهارات رئیس‌جمهور درباره مؤمن و پاك و انقلابی بودن آقای رحیمی هم گفت: اسناد دروغگویی و دروغ‌پردازی و سوءاستفاده از مدارك موهوم در سمت اداری را ما روی سایت "الف " منتشر كردیم كه متعاقب آن آقای رحیمی از بنده شكایت كرد كه بنده نشر اكاذیب كردم و افترا زدم.

توكلی ادامه داد: پرونده موضوع پس از طی مراحل بازپرسی، دادیاری و دادگاه تجدیدنظر به قرار منع تعقیب بنده و به ضرر رحیمی منجر شد، نه كذب بود و نه افترایی بلكه برای دادگاه اثبات شد كه همه اسناد درست بوده است؛ حالا آقای رئیس‌جمهور چرا اصرار بر پاكی و مؤمن بودن آقای رحیمی دارد؟

به گفته وی، از پیامبر اسلام (ص) پرسیدند "مؤمن زنا می‌كند؟ حضرت فرمود بله ممكن است زنا كند، بعد توبه كند، پرسیدند مؤمن دزدی می‌كند؟ حضرت فرمود بله، ممكن است دزدی كند و بعد توبه كند، پرسیدند مؤمن دروغ می‌گوید؟ حضرت فرمود نه، مؤمن دروغ نمی‌گوید ".

توكلی همچنین گفت: حالا آقای رئیس‌جمهور چگونه این موضوعات را توجیه می‌كند، وقتی كه این دروغگوها روشن شد، باز این دفاع را از آقای رحیمی انجام می‌دهد؟

*صدا و سیما بلندگوی یك قوه نیست

وی با بیان اینكه هم آقای رئیس‌جمهور و هم آقای رئیس‌دفترشان تلویحاً صدا و سیما را تهدید كردند كه تو حق چنین كارهایی را نداری!، گفت: این تهدید هم بی‌جاست، صدا و سیما طبق قانون و زیر نظر 3 قوه اداره می‌شود و بلندگوی یك قوه نیست و برای خود قانون دارد و زیر نظر رهبر معظم انقلاب است و سیاست‌ دارد؛ البته قوه مجریه هم در آنجا نماینده دارد و می‌تواند پیشنهادات خود را مطرح كند و صدا و سیما به وظیفه‌اش در این زمینه عمل می‌كند.

رئیس مركز پژوهش‌های مجلس تأكید كرد: صدا و سیما را باید تشویق كرد كه راه را باز می‌كند تا حقایق به گوش مردم برسد و تخلفات كاهش پیدا كند و اگر دولت یا مجلس یا قوه قضائیه عیبی دارند، عیبش پوشیده نماند چون با پوشیده ماندن عیب‌ها چیزی درست نمی‌شود، باید عیب را برطرف كرد.

*آیینه چون عیب تو بنمود راست / خود شكن، آیینه شكستن خطاست

وی در خاتمه با خواندن شعری مبنی بر اینكه آیینه چون عیب تو بنمود راست / خود شكن، آیینه شكستن خطاست، گفت: بنده به سهم خود از برادر ارجمندم جناب آقای دكتر نادران دانشیار دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده شجاع تهران، اسلامشهر، شمیرانات و ری تشكر می‌كنم.../فارس


ویدیو مرتبط :
ادعیه و اذکار مجرب احضار انسان و احضار محبت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نادران:دولت در توزیع پول در آستانه انتخابات سابقه دار است





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تخلف در افزایش یارانه از محل فروش ارز/دولت در توزیع پول در آستانه انتخابات سابقه دار است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اطلاعات غیر رسمی رسیده به نمایندگان مجلس اخبار مبنی بر تلاش دولت برای افزایش 3 برابری یارانه های نقدی از محل افزایش قیمت ارز را تایید می کند، گفت: دولت پیش از این هم سابقه توزیع پول در آستانه انتخابات را داشت.

الیاس نادران در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، در خصوص تلاش دولت برای افزایش سه برابری یارانه های نقدی از محل مابه تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد گفت: در قانون بودجه91 نسبت به مازاد درآمدهای ارزی ناشی از افزایش قیمت ارز تعیین تکلیف شده است براین اساس باید بخشی از این درآمد به حساب صندوق توسعه ملی برای مصارف پیش بینی شده واریز شود و بخشی از آن نیز به خزانه برای جبران درآمدهای محقق نشده واریز گردد.

واریز تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی و به حساب یارانه های نقدی خلاف قانون است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برداشت از مابه تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی و واریز آن به حساب نقدی خلاف قانون است، تاکید کرد: طبق قانون بودجه 91 دولت جز از محل درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها حق افزایش درآمد برای اجزای هزینه ای هدفمندی یارانه ها را ندارد و هر گونه برداشتی برای پرداخت یارانه های نقدی از غیر از محل درآمدهای هدفمندی خلاف قانون است.

افزایش یارانه های نقدی وحجم نقدینگی بازار بر خلاف رهنمود رهبر انقلاب است

نادران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر هیئت دولت با ایشان اظهار داشت: رهبر انقلاب در این دیدار تاکید کردند که دولت باید از افزایش نقدینگی و حجم پول در گردش کشور خودداری کند. بنابراین تلاش دولت برای افزایش سه برابری یارانه ی نقدی کاملا بر خلاف فرمایشات رهبر انقلاب است.

افزایش یارانه های نقدی قیمت ها را افزایش می دهد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: افزایش توزیع یارانه نقدی، حجم نقدینگی و در نتیجه قیمت کالاها را افزایش می دهد.

وی افزود: دولت با افزایش پرداخت یارانه های نقدی قیمت ها را افزایش می دهد و قصد دارد از محل پرداخت یارانه ها این افزایش قیمت را جبران کند، این اقدام از لحاظ اقتصادی منطق قابل دفاعی ندارد.

نادران با اشاره به اینکه در شش ماه پایانی سال قرار داریم، گفت: دولت فقط شش ماه فرصت دارد از این تفاوت نرخ ارز استفاده کند اما با توجه به پیش بینی درآمدهای ارزی بازار و فشارهای تورمی پایان سال این اقدام در این حد قابل تحقق نیست و انتظارات تورمی را تا حدی افزایش می دهد که دولت مجبور شود اقداماتی را برای کنترل بازار انجام دهد و  نارضایتی مضاعف مردم را به همراه دارد.

وی در خصوص مشکلاتی که این اقدام دولت برای تولیدکنندگان ایجاد می کنند، تصریح کرد: بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها ماه‌های متوالی است که شکاف شاخص های تولیدکننده و مصرف کننده بطور معنی داری به ضرر تولیدکنندگان در حال افزایش است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه این شکاف در بعضی از ماه های سال دو برابر بوده و در ماه های دیگر حداقل 50 درصد تفاوت داشته است، اضافه کرد: بیش از 18 ماه است که تولیدکنندگان فشارهای تورمی ناشی از سیاست های اقتصادی را تحمل می کنند و امکان انتقال این فشارها به مصرف کنندگان را ندارند.

وی ادامه داد: اگر دولت با این اقدام سیاسی شوک جدید پولی به اقتصاد ملی وارد کند شکاف قیمتی میان تولیدکننده و مصرف کننده به ضرر تولیدکننده تشدید خواهد شد و رکود بازار تولید نیز تشدید می شود، به ناچار دولت باید اجازه دهد تولیدکنندگان قیمت های خود را افزایش دهند که این امر ضرر مضاعفی را به مصرف کنندگان وارد می کند.

توزیع پول میان مردم در آستانه انتخابات پیش از این هم در دولت سابقه داشته است

نادران در خصوص انگیزه دولت از افزایش سه برابری یارانه های نقدی در ماه های پایانی دولت دهم گفت: قبلا هم سابقه داشته که دولت نزدیک انتخابات بعضی پول ها را میان مردم توزیع کند.

وی افزود: دولت از سال گذشته برای چنین کاری خیز برداشت و ابتدا پیشنهادی را در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه داد که براساس آن سقف بودجه هدفمندی یارانه ها 130 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود اما مجلس با این کار موافقت نکرد و این رقم را به کمتر از نصف کاهش داد.

نادران تصریح کرد: مجلس به دلیل نگرانی هایی که از رفتارهای دولت داشت احکام سختیگرانه ای را در قانون بودجه 91 نوشت که دولت نتواند تمایلات خود در حوزه سیاسی را بر مولفه های اقتصادی اعمال کند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: امروز این تمایلات سیاسی بارزتر شده، از قبل هم اطلاعات غیررسمی به نمایندگان داده می شد که این گونه اخبار را تاکید می کرد.

وی ادامه داد: اقدام تعمدانه دولت در عدم عرضه ارز به بازار آزاد و ایجاد نوسان آشفتگی در بازار بیشترین لطمه را به اعتماد مردم به دولت زده و مردم را نسبت به توانمندی های دولت بدبین کرده است این گونه اقدامات به نفع دولت نیست./مهر