اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توقف نمایش فیلم‌ ایرانی به اتهام ترویج تشیع


وزارت فرهنگ تونس در اقدامی عجیب‌، اکران چند فیلم ایرانی را در سالن‌های سینمایی این کشور متوقف و مردم را از سالن بیرون کرد.

خبرگزاری ایسنا: وزارت فرهنگ تونس در بیانیه‌ای اکران چند فیلم ایرانی از جمله «بدرود بغداد» به کارگردانی «مهدی نادری» را به بهانه نداشتن مجوز قانونی از این وزارتخانه متوقف کرد.

به گزارش سایت «الحوار المتمدن» تونس‌، وزارت فرهنگ تونس با تاکید بر اینکه هنر سینمای ایران فرهنگ و امنیت تونس را تهدید می‌کند، اکران تعدادی از فیلم‌های ایرانی را به اتهام ترویج مذهب تشیع، داشتن پیام‌ها و اندیشه‌های دینی افراطی و به بهانه نداشتن مجوز قانونی متوقف کرد.

این وزارت با هشدار نسبت به خطر نفوذ سینمای ایران در سالن‌های سینمایی تونس‌، این هنر را تهدیدی جدی برای هنر تونس و نوعی قانون شکنی دانست.

این وزارت، سینمای ایران را بر فرهنگ و افکار عمومی بسیار تاثیرگذار دانست و آن را طرحی در راستای اهداف سیاسی ایران در منطقه دانست.

این وزارت انتقاد از یکه تازی ایران در ساخت داستان‌های قرآنی و روایات تاریخ اسلام از جمله سریال‌های امام علی(ع)، امام حسن(ع)،‌ امام حسین(ع) ‌، مریم(س)،‌ایوب(ع) و یوسف(ع)‌ خواستار توقف ساخت و تولید فیلم محمد(ص) به کارگردانی مجید مجیدی شد.

چندی پیش هم تعدادی از چهره‌های فرهنگی افراط گرای از علمای تونسی به نام «شیخ عثمان بطیخ» خواسته بودند حکم توقف سریال‌های مذهبی ایرانی را در شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی تونس صادر کند.

بنا بر این گزارش،این اقدامات به حدی عجیب بود که یکی از چهره‌های سینمایی شناخته شده تونس به نام «ناصر السردی» با ابراز شگفتی خود از اقدامات اخیر وزارت فرهنگ تونس گفت: آزادی باید به عنوان یک اصل شناخته شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تمامی فیلم‌های ایرانی که در برنامه اکران قرار گرفته‌اند دارای مجوز اکران هستند گفت: کمیته نظارت خواستار مجوز اکران در سالن برناس است، در حالی که وزارت فرهنگ با اکران عمومی فیلم موافقت کرده است و تا آنجایی که من در جریان قرار گرفتم این کمیته عدم ذکر نام این سالن را در برگه جواز تنها یک خطای چاپی است.

وی در ادامه گفت: چگونه یکی از مسوولان وزارت فرهنگ تونس به خود اجازه می‌دهد در مورد فیلم‌های تصویب شده جدول اکران‌، حکم اخلاقی بدهد، در حالی که در همان زمان که این احکام اخلاقی صادر می‌شد، حجت الله ایوبی، وزیر فرهنگ ایران با وزیر فرهنگ و مدیر جشنواره سینمایی «کارتاژ» در حال بررسی راه‌های همکاری فرهنگی در کشور بود.

السردی حضور فیلم‌های ایرانی را فرصت خوبی برای آشنایی با سه نسل از سینماگران ایرانی دانست و در ادامه با مجرم دانستن مسئولان پیشین وزارت فرهنگ در رابطه با پرونده‌های بزرگ فساد مالی و اداری گفت: توقف اکران فیلم‌های ایرانی پس از حمایت 9 میلیونی غیر عاقلانه است.

این هنرمند شناخته شده تونسی در پایان نیز با اظهار تاسف از بازگشت تونس به دوران حاکمیت مطلق این اقدامات را شرم آور دانست و مشکل اصلی را در سه پرسش اساسی در حوزه فرهنگ خلاصه کرد:

1-چه کسی برای تونس‌ها تعیین می‌کند چه چیزی را بشنوند یا ببینند و یا بخوانند؟

2-آیا اساس این معیارها آزادی اندیشه بیان و باور و نوآوری است و یا اینکه همچون دوره حکومت بن علی برخلاف اینهاست؟

3-آیا وزیر فرهنگ می‌تواند سیاست‌های فرهنگی جدید را با همکاری چهره‌های پیشین حکومت بن علی (حاکم برکنار شده تونس) در پیش گیرد؟

این در حالی است که حجت‌الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی) به تازگی به تونس سفر کرد و با "دره بوشوشه"، مدیر جشنواره بین‌المللی سینمای کارتاژ (که آبان ماه هر سال برگزار می‌شود) دیدار کرد و انجمن دوستی سینمای تونس و ایران را افتتاح کرد.


ویدیو مرتبط :
ترویج حدیث پیامبر در کفر - ترویج فیلم کره ای در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنجال لغو نمایش فیلم ضد ایرانی در كتابخانه ملی كانادا



 

 

 

جنجال لغو نمایش فیلم ضد ایرانی در كتابخانه ملی كانادا

 

با وجودی كه نمایش عمومی فیلم ضد ایرانی " ایرانیوم " در مركز ملی كتابخانه و آرشیو كانادا در اتاوا در سه شنبه شب لغو شده بود اما دولت كانادا روز چهارشنبه با ارسال نامه ای دیپلماتیك  به سفارت ایران در كانادا بر نمایش عمومی این فیلم در كانادا تاكید كرد.

به نقل از روزنامه " نشنال پست " كانادا، فیلم ضد ایرانی " ایرانیوم" قرار بود سه شنبه شب با حمایت " انجمن فیلم فکر آزاد " در مرکز ملی کتابخانه و آرشیو  کانادا در اتاوا به نمایش درآید اما این كتابخانه در ساعت 4 بعد از ظهر سه شنبه با ادعای اینكه پیغام های تهدید آمیز مشكوك دریافت كرده، ساختمان مركز كتابخانه و آرشیو را تخلیه و اعلام كرد كه نمایش این فیلم را لغو كرده است.

مركز ملی كتابخانه و آرشیو كانادا در توجیه لغو این فیلم، شكایت رسمی سفارت ایران در اتاوا و دریافت نامه های مشكوك و پیغام های تهدید آمیز را دلیل لغو نمایش این فیلم خوانده بود  اما "جیمز مور " وزیر میراث فرهنگی كانادا صبح چهارشنبه به مركز ملی كتابخانه و آرشیو كانادا دستور داده است كه از نمایش این فیلم عقب نشینی نكنند و این فیلم را نمایش دهند.

فیلم 60 دقیقه ای ایرانیوم ساخته " رافائل شور " به بررسی سیاست های ایران در جهان از جمله حمایت از گروه هایی چون حماس و حزب الله و ادعای تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای و القای خطرناك بودن ایران برای جهان می پردازد.

" فرد لیتوین " رئیس "انجمن فیلم فکر آزاد " پس از لغو نمایش این فیلم در شب سه شنبه  با انتقاد از تصمیم مسئولان مركز ملی كتابخانه و آرشیو كانادا ، اقدام آنها در لغو نمایش این فیلم را بزدلانه خواند.  

وی در مصاحبه با روزنامه اوتاوا سیتی زن با انتقاد از این تصمیم گفت:‌"اینكه ما در پایتخت کانادا نمی توانیم فیلمی را نمایش دهیم که به مقامات ایران " برمی خورد " ، بسیار شگفت آور است . چطور تهران می تواند به اتاوا تحمیل كند كه چه نوع فیلم هایی را می توان در پایتخت کانادا نمایش داد!؟"

از سوی دیگر سخنگوی مرکز ملی "کتابخانه و آرشیو " كانادا در اتاوا در برابر انتقاد مخالفان لغو نمایش فیلم ضد ایرانی گفت كه این مركز برای نمایش این فیلم با انواع و اقسام تهدیدها از جمله ارسال دو نامه  مشكوك مواجه شده و در نهایت تصمیم گرفت برای بازبینی این فیلم ، نمایش آن را لغو كند . وی همچنین ادعا كرد كه سفارت ایران در اتاوا برای نمایش این فیلم با ارسال نامه ای به این كتابخانه شكایت رسمی خود را از این اقدام اعلام كرده است.

گفتنی است كه "انجمن فیلم فکر آزاد " كانادا  در ماه نوامبر سال 2010 نیز  سه فیلم "سنگسار ثریا ام " ، "برای ندا"، و " جهاد اتمی "را در مرکز ملی "کتابخانه و آرشیو " كانادا در اتاوا به نمایش گذاشته بود.

دولت كانادا در نامه ای دیپلماتیك به سفارت ایران در اتاوا با تاكید بر نمایش این فیلم گفته است :‌"‌ كانادا كشور آزادی است و آزادی بیان یك ارزش اساسی است كه به هیچ وجه نمی توان بر سر آن معامله كرد".

از سوی دیگر جیمز مور وزیر میراث فرهنگی كانادا روز چهارشنبه در مصاحبه با شبكه تلویزیونی "سی بی سی" كانادا درباره نمایش این فیلم گفت:‌"‌ این فیلم به نمایش درخواهد آمد. توافق بر نمایش عمومی این فیلم در مركز ملی كتابخانه و آرشیو كانادا پا بر جاست و این فیلم به نمایش درخواهد آمد و ما تسلیم هیچ فشاری در این زمینه نخواهیم شد".

وی همچنین از مقامات امنیتی كانادا خواست تا به ادعای مركز ملی كتابخانه و آرشیو كانادا درباره تهدید این مركز از سوی پیغام ها و نامه های مشكوك رسیدگی كنند. وی در این باره افزود كه تدابیر امنیتی باید در این مركز افزایش یابد تا نمایش این فیلم در ماه فوریه با مشكل مواجه نشود...../تحلیل:عصرایران