اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توقف موقت افت طلا



اخبار ,اخبار اقتصادی ,افت طلا

 

اخبار اقتصادی - توقف موقت افت طلا

طلا در بیشتر مقاطع هفته کاری گذشته، رو به کاهش بود، اما تشدید کمتر از انتظار سیاست‌های تحریکی از سوی بانک مرکزی اروپا، باعث شد که فلز زرد در کل هفته با یک دلار افزایش، به ثباتی نسبی برسد.

با این حال کارشناسان همچنان افت طلا را پیش‌بینی می‌کنند. بازار دوشنبه گذشته را با قیمت 1251دلار برای هر اونس طلا شروع کرد و در پایان روز با 9 دلار کاهش به قیمت 1242 دلار رسید. این کاهش در ادامه کاهش چهار روز منتهی به دوشنبه بود.

 تقویت شاخص دلار از «عوامل بیرونی بازار» بود که در این روز بر افت طلا اثرگذار شد. با این حال دوشنبه روز اخبار مهم اقتصادی نبود و بازار بیشتر از عوامل موثر بر بازار هفته گذشته اثر می‌گرفت. در مقطعی از این روز، انتشار شاخص تولید ISM که ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها بود، اندکی قیمت طلا را بالا برد، اما اعلام اشتباه بودن این رقم و تصحیح آن، افزایش قیمت را جبران کرد. دوشنبه همچنین شاخص خرید مدیران بخش تولید اتحادیه اروپا منتشر شد که کمی ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها بود و به فشار روی یورو افزود. پیش از آغاز فعالیت بازار، شاخص خرید مدیران بخش تولید چین منتشر شد که خوب بود و می‌توانست بر افزایش قیمت طلا اثر بگذارد، اما در نهایت تحت تاثیر دیگر رویدادها قرار گرفت.

 ثبات میانه هفته
ولی سه‌شنبه طلا با ثباتی نسبی به 1243 دلار رسید، با این حال همچنان نزدیک به پایین‌ترین سطح قیمتی چهار ماه گذشته قرار داشت. سه‌شنبه تورم بهای مصرف‌کننده اروپا برای ماه مه اعلام شد که نشانه افزایش اندکی بود. تورم پایین از چالش‌های مهم منطقه یورو است. گزارش نرخ بیکاری اروپا هم سه‌شنبه رقم 7/11 درصدی را نشان می‌داد که کاهش اندکی نسبت به آمار ماه آوریل داشت. اینها همه انتظارها از نشست پنج‌شنبه شورای حکام بانک مرکزی اروپا را برای اتخاذ تصمیمات جدی بالا برد.

چهارشنبه نیز روز ثبات نسبی بود تا طلا روی قیمت 1243 دلار بسته شود. ثبات در روز چهارشنبه موضوع عجیبی نبود، چرا که روزهای پنج‌شنبه و جمعه اخبار اقتصادی مهمی داشتند که فعالان بازار را برای انجام معامله محتاط می‌کرد. انتظار برای نشست پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا و انتشار آمار اشتغالزایی روز جمعه، از عوامل ثبات بازار در روز چهارشنبه بود، اما چهارشنبه گزارش ملی اشتغالADP  نیز منتشر شد که با نشان دادن آماری کمتر از پیش‌بینی‌ها برای گزارش روز جمعه، در نهایت بخشی از قدرت سیگنال‌های گزارش روز جمعه را گرفت. چهارشنبه انتشار متن مذاکرات مقامات فدرال رزرو هم اثری بر بازار نداشت؛ ولی پنج‌شنبه و جمعه روزهای داغی بودند.

 آخر هفته داغ
پنج‌شنبه طلا در مقطعی به بهای 1257 دلار هم رسید، گرچه در نهایت به قیمت 1252 دلار رضایت داد. اقدامات تحریکی بانک‌های مرکزی عمده دنیا عموما به افزایش بهای طلا منجر می‌شود؛ اما در مورد نشست پنج‌شنبه، به دلیل احتمال اتخاذ سیاست‌هایی که ممکن بود به فشار بیشتر روی یورو و در نتیجه تقویت شاخص دلار منجر شود، انتظار کاهش قیمت طلا می‌رفت، اما تشدید کمتر از انتظار سیاست‌های تحریکی از سوی شورای حکام بانک مرکزی اروپا، در کل باعث فرستادن سیگنال‌های افزایشی به بازار شد. بانک مرکزی اروپا چنان‌که انتظار می‌رفت، اقدامات تحریکی جدیدی را در مورد سیاست پولی خود اعلام کرد که به خاطر نگرانی‌ها در مورد رشد پایین اقتصادی اتحادیه اروپا و فشار تورم معکوس، انجام شد، اما این اقدامات به شدتی که انتظار می‌رفت نبود. به این ترتیب طلا پنج‌شنبه روی قیمت 1253دلار ایستاد.

اما روز جمعه نیز خبر اقتصادی مهم دیگری منتشر شد که برخلاف پیش‌بینی‌ها نتوانست بازار را زیاد تکان دهد. فعالان و کارشناسان بازار به شدت در انتظار گزارش نرخ اشتغالزایی ایالات‌متحده در ماه مه بودند. گزارشی که روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد که بخش‌های گوناگون اقتصاد آمریکا در ماه مه 2014، بیش از 217 هزار شغل ایجاد کرده‌اند. این نشانه‌ای بسیار خوب از اقتصاد آمریکا است که به باور برخی حتی از احیا نیز گذشته و به مرحله رشد رسیده است؛ اما این آمار چنان‌که انتظار می‌رفت نتوانست باعث تکان‌دادن بازار شود.

نخستین دلیل چنان که اشاره شد گزارش روز چهارشنبه بود. دلیل دوم می‌تواند مطابقت گزارش با پیش‌بینی‌ها باشد و دلیل سوم نیز این است که برخی از معامله‌گران طلا، افت 41دلاری دو هفته پیش را بیش از اندازه می‌دانند و در سقوط دادن بیشتر قیمت‌ها تردید دارند. با تمام این اوصاف، روز جمعه قیمت طلا روی 1252 دلار برای هر اونس متوقف شد تا در هفته کاری تنها یک دلار رشد را تجربه کرده باشد. هفته‌ای که بر اساس پیش‌بینی‌ها باید شاهد تداوم افت طلا می‌بود، با اقدامات مقامات بانک مرکزی اروپا، هفته ثبات شد. با این وجود، بیشتر کارشناسان همچنان روی کاهش بیشتر طلا حساب می‌کنند. دلایل این نگرش را در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» از پیش‌بینی روند روزهای آتی بخوانید.

تداوم نوسان دلار در بازه 3270 تا 3290 تومانی
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد نرخ دلار در بازار آزاد، هفته را در همان بازه قیمتی قبلی آغاز کرد. روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد 3275 تومان معامله شد که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته (سه‌شنبه) 5 تومان کاهش یافت. قیمت دلار از 29 اردیبهشت‌ماه تاکنون، در محدوده تقریبی 3270 تا 3290 تومان قرار داشته است. البته در دو هفته گذشته محدوده این نوسان، به 3270 تا 3280 تومان کاهش یافته است. روز گذشته صرافان بازار هر دلار آمریکا را 3265 تومان می‌خریدند و فاصله کم بین نرخ خرید و فروش نشان می‌داد بازار انتظار دارد قیمت اسکناس سبز، هفته جاری هم در همان بازه 3270 تا 3280 تومانی دو هفته اخیر خود نوسان داشته باشد.

فعالان بازار می‌گویند: بازار در یک حالت انتظار به سر می‌برد و با توجه به کاهش شدید قدرت اثر‌گذاری فعالان غیر‌رسمی بر روند بازار، قیمت‌ها در همین بازه زمانی نوسان خواهد داشت، مگر اینکه اتفاق خاصی در سمت عرضه و تقاضا بیفتد. آنها می‌گویند ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی که قرار بود به بازار تزریق شود، وارد بازار نشده و ممکن است ورود این ارز در شرایط فعلی روند قیمت‌ها را کاهشی‌تر کند. در شرایط فعلی بازار در حالت سکون قرار دارد و عرضه و تقاضا هم متعادل است. البته در ساعات پایانی روز قیمت دلار به 3270 تومان هم رسید. بانک مرکزی هم نرخ رسمی دلار را نسبت به روز قبل 2 ریال کاهش داد، اما در مقابل نرخ رسمی یورو 98 ریال افزایش داشت.

 بازار سکه تمام بهار آزادی و طلا ، اول هفته آرامی را پشت‌سر گذاشت، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی تنها 500 تومان نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ارزان‌تر شد و هر گرم طلای 18 عیار هم 60تومان ارزان شد. به‌طور کلی بازار سکه و طلای تهران، چشم انتظار جهت قیمت در بازارهای جهانی است. نیم سکه و ربع سکه، اما روز گذشته به ترتیب، 2 و 3 هزار تومان گران‌تر شدند.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
اوباما دستور توقف موقت تحریمهای ایران را صادر کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالفت مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی/ افت شدید قیمت طلا و سکه



علت افت شدید طلا و سکه , قیمت طلا و سکه
سقوط قابل توجه قیمت طلا و سکه در بازارهای خارجی و داخلی، اعلام گزارش بیکاری کشور در سال 91، تعلل در قیمت گذاری خودرو، دفاع نماینده دولت از لایحه بودجه 92 و سخنان برخی نمایندگان مجلس پیرامون آن و وضعیت بازار مسکن؛ از اخبار مهم اقتصادی در هفته جاری بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی و متعاقب آن افت قیمت سکه که در یک هفته اخیر آغاز شده همچنان ادامه دارد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی در ابتدای هفته با کاهش یکباره 100 دلاری مواجه شد و امروز به 1377 دلار در هر اونس رسیده است. تغییرات قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت انواع سکه را در بازار ایران طی یک هفته اخیر کاهش داده است.

عضو هیئت مدیره كانون انجمن های صنفی استان تهران از تشکیل نشست فوق العاده کارگران برای بررسی موضوع شکایت به دیوان عدالت اداری و مجلس درباره حداقل دستمزد سال 92 خبر داد و گفت: تورم در سال جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل، بیش از 50 درصد رشد داشته است.

در این هفته، اقدامات بانک مرکزی در بخش‌های‌ مسکن،‌ اشتغال،‌ ازدواج و بازارهای بین‌ بانکی در سال ‌91 منتشر شد که طی آن این بانک نتیجه تسهیلات دهی بانک ها به 4 حوزه یادشده را تشریح کرد.

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود، نرخ بیکاری در سال 91 را با کاهش 0.1 درصدی نسبت به سال 90 معادل 12.2 درصد اعلام کرد. همچنین اعلام شد حدود 3 میلیون نفر در زمستان 91 در استانهای کشور بیکار بوده اند و نرخ بیکاری در 23 استان دورقمی بود. از سویی، نرخ بیکاری در 7 استان بالای 15 درصد و در مورد 16 استان نیز بیش از 12 درصد بوده است.

پس از ارائه پیشنهاد افزایش قیمت بنزین، دولت با ارائه پیشنهاد دیگری به مجلس خواستار افزایش 80 تومانی هر متر مکعب CNG شده است که پیش بینی می‌شود در صورت گران شدن CNG، تقاضا برای مصرف بنزین حتی با قیمت 1000 تومان هم افزایش یابد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه شورای رقابت در موضوع تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو تعلل کرده است، گفت: مجلس معطل نخواهد ماند و در جلسات مشترکی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان خواهیم داشت، از روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه، قیمت‌های جدید خودرو را اعلام خواهد کرد.

بازار مسکن با گذشت حدود دو هفته از تعطیلات عید با نوسانی روبرو نبوده است و قیمتها با همان نرخ سال گذشته از سوی مالکان تعیین می شود. البته از نگاه فعالان بازار، خرید و فروش واحدهای مسکونی هنوز به طور رسمی آغاز نشده است.

هر چند نام گاز طبیعی و محصولات گازی ایران همچون گاز مایع و میعانات گازی در لیست تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته است اما یکی از بزرگترین شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی کره جنوبی مشتری این روزهای گاز ایران شده است.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از برگزاری نشست ویژه شورای عالی کار برای افزایش حق مسکن و بن نقدی خواربار سال 92 کارگران و مشمولان قانون کار خبر داد و گفت: تصمیم به برگزاری نشست در اردیبهشت و یا خردادماه سال جاری، در جلسه پایان اسفندماه سال گذشته و در زمان تعیین حداقل مزد 487 هزار و 125 تومانی گرفته شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به برنامه ریزی برای جشن خودکفایی ساخت انواع کالا و تجهیزات پرمصرف در صنعت گاز اعلام کرد: بزودی ایران پس از صادرات گاز به صادرکننده خط لوله گاز هم تبدیل خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه مجلس موافق با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست، گفت: دولت ادعا می کند که در جهت عدالت حرکت می‌کند، این در حالی است که با اجرای مرحله دوم هدفمندی بیشترین آسیب به اقشار کم درآمد وارد می‌شود، در مرحله اول اجرای طرح هم به دلیل عدم مراقبت دولت بیشترین ضرر به این گروه‌ها وارد شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه همه اعداد در لایحه بودجه روشن است و هیچ ابهامی در لایحه 92 وجود ندارد، گفت: بودجه کل کشور در سال جاری نسبت به سال قبل، 1.2 درصد کاهش دارد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با لحاظ کردن تمام مزایای کارگران در سال جاری از حدقل دستمزد، حق اولاد دوفرزند، کمک هزینه مسکن و بن نقدی، هر کارگر ماهیانه 629 هزار و 550 تومان دریافت خواهد کرد.

وزیر نیرو با تاکید بر پایان طراحی خط انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران گفت: 20 میلیاردمترمکعب به حجم مخازن سدهای کشور افزوده شده است. از سویی در بخش نفت، همزمان با تحریم‌های بین‌المللی و درونی برای توسعه پارس‌جنوبی، قطر شگردهای جدیدی را برای تاخیر در توسعه این میدان مشترک گازی در سمت ایران را در دستور کار قرار داده است.

معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با بیان اینکه اگر بانک مرکزی از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخواست کند،‌ حتما برای کنترل بازار طلا وارد عمل خواهیم شد، گفت: با توجه به کاهش قیمتهای جهانی،‌ فروشندگان طلا در ایران نیز باید قیمت ها را پایین آورند.

وزیر نفت، نامگذاری سال حماسه اقتصادی و سیاسی را تدبیری هوشمندانه برای کشور دانست و گفت: به زودی به لطف تحریم‌ها جشن خودکفایی صنعت نفت و حذف وابستگی به خارج را برگزار خواهیم کرد.

در پی اظهارات زمستان سال گذشته رئیس جمهور مبنی بر اینکه "خودرو کیلویی چند"، شورای رقابت از خودروسازان خواست تناژ محصولات خود را به تفکیک به این شورا اعلام کنند..... /  mehrnews.com