اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توقف مسکن مهر تاثیری بر قیمت خانه ندارد/ شهرک‌سازی جایگزین مسکن مهر شود



تاثیرتوقف مسکن مهربر قیمت خانه,مسکن مهر


یک کارشناس:
توقف مسکن مهر تاثیری بر قیمت خانه ندارد/ شهرک‌سازی جایگزین مسکن مهر شود

یک کارشناس مسکن معتقد است: توقف طرح مسکن مهر تاثیری بر افزایش یا کاهش قیمت خانه در شهرهای مختلف ندارد و بهترین راه برای انبوه‌سازی مسکن شهرک‌سازی در شهرهای بزرگ است.

کیوان شادمان در گفت‌وگو با ایسنا  اظهار کرد: طرح مسکن مهر طرحی مناسب جامعه و مثبت بود اما به خوبی اجرا نشد که دلیل آن ساخت‌وساز تعداد زیادی واحد مسکونی در خارج از شهرها بود.

وی افزود: واحد‌های مسکن مهر که اطراف شهرها ساخته می‌شوند نیازمند تامین خدمات رفاهی و امکانات حمل و نقل و ... هستند که تامین این امکانات هزینه‌های زیادی را بر دوش مسکن مهر گذاشت.

شادمان افزود: طرح مسکن مهر برای تامین نیاز مسکن مردم مناسب بود اما در مکان مناسب و به خوبی اجرا نشد که این امر سبب تحمیل هزینه‌های سنگین و نارضایتی شد.

به گفته‌ وی با اجرای طرح مسکن مهر شهرها گستره و محدوده شهرها بیشتر شد لذا باید در کنار توسعه شهرها خدمات روبنایی، زیر بنایی، امکانات رفاهی، حمل و نقل، آموزشی و بهداشتی و ... نیز فراهم شود و توسعه یابد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به این‌که ساخت مسکن مهر بیرون از شهرها هزینه‌های زیادی را به دولت تحمیل کرده است، اظهار کرد: توقف این طرح تاثیری در افزایش و کاهش قیمت‌ مسکن در شهرها ندارد.

شادمان درباره‌ این‌که پس از توقف طرح مسکن مهر بهترین راه عرضه‌ انبوه مسکن چیست؟ گفت: انبوه‌سازی و افزایش ساخت‌وساز در کشور نیازمند مطالعات جامعه‌شناسی و اقتصادی است.

وی تاکید کرد: باید ساخت‌وساز مسکن به صورت انبوه هم‌چون شهرک‌های فعلی قابل سکونت باشد چراکه اکنون سال‌ها از به وجود آمدن برخی از شهرک‌ها می‌گذرد و ساکنان به راحتی به خدمات روبنایی و زیربنایی شهر دسترسی دارند.

این کارشناس با اشاره به ساخت شهرک‌های موفق در کشور و تهران گفت: این شهرک‌ها هم ساخت‌وساز مناسبی داشته‌اند هم در تامین نیاز متقاضیان مسکن موفق بوده‌اند./ایسنا



ویدیو مرتبط :
نظر مردم زلزله زده سرپل ذهاب درباره مسکن مهر : مسکن مهر دو نفر کشته داده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واگذاری اراضی مسکن مهر قیمت خانه را افزایش می‌دهد؟



مسکن مهر,افزایش قیمت خانه,افزایش خرید و فروش‌ها

واگذاری اراضی مسکن مهر قیمت خانه را افزایش می‌دهد؟

لایحه واگذاری اراضی مسکن مهر به مردم امروز از سوی رییس‌جمهور به مجلس ارائه شد که باید دید در صورت تصویب، باعث افزایش خرید و فروش‌ها و افزایش قیمت خانه می‌شود یا خیر؟

به گزارش ایسنا پروژه مسکن مهر از سال 84 به منظور خانه‌دار شدن اقشار ضعیف در کشور بدین صورت آغاز شد که دولت زمین آن را تامین کند و مراکز بهداشتی، تجاری، فرهنگی، راه و کلانتری را نیز در اختیار مردم قرار دهد و متقاضیان هم پس از پذیرش پنج شرط ، فقط بهای ساخت این واحدها را بپردازند.

 

از ابتدای طرح قرار بود متقاضیان فقط بهای ساخت این واحدها را بپردازند و زمین‌های خانه‌های مهر به صورت اجاره 99 ساله باشند اما مدتی پیش اخباری مبنی بر انتقال قطعی اراضی مسکن مهر به متقاضیان از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و برخی کاندیداهای ریاست جمهوری نیز واگذاری زمین‌های مسکن مهر به متقاضیان را در برنامه‌های تبلیغاتی‌شان مطرح کردند.

 

وزیر راه و شهرسازی هم ماه پیش اعلام کرد: اگر بزرگان نظام اجازه دهند زمین‌های مسکن مهر به متقاضیان واگذار شود، ما مخالفتی نمی‌کنیم اما اجاره 99 ساله زمین‌های مسکن مهر به این دلیل است که این خانه‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم و همان اجاره 99 ساله بماند لذا اگر اراضی مسکن مهر واگذار شود، خرید و فروش‌ها نیز زیاد می‌شود و در قیمت مسکن موثر است.

 

اما این طرح بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به تصویب هیات وزیران رسید و برای طی تشریفات قانونی امروز - یکشنبه - از سوی رییس‌جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

طبق تبصره 2 ماده 9 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، انتقال قطعی مالکیت دولت در واگذاری اراضی ملی، دولتی و موات به متقاضیانی که از تاریخ ابلاغ این قانون به بعد شروع به تشکیل پرونده درخواست اراضی می‌کنند، ممنوع است که با الحاق تبصره 3 به ماده 9 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، انتقال قطعی مالکیت دولت در اراضی مجموعه‌های مسکن مهر در چارچوب قوانین مربوط مجاز و از شمول تبصره 2 خارج است.

 

عده‌ای از کارشناسان معتقدند که واگذاری مالکیت زمین مسکن مهر با آنچه در ابتدا در پروژه مسکن مهر 99 ساله مطرح شده، مغایرت دارد و در صورت انتقال مالکیت اراضی مسکن مهر به مالکان، عرصه و اعیانی یکجا به فروش می‌رود که این امر به واگذاری امتیاز این واحدها دامن می‌زند.

 

در این زمینه علی نوذر‌پور، رییس هیات مدیره مهندسان مشاور ایران به ایسنا گفت: در صورت انتقال مالکیت به مالکان مسکن مهر، قیمت این واحدها افزایش می‌یابد و خرید و فروش آنها رونق می‌گیرد.

 به اعتقاد وی پروژه مسکن مهر و تصمیمات گرفته شده در آن کارشناسی نبوده است؛ در ابتدا ساخت این واحد‌ها به خارج از شهر، احیای بافت فرسوده ، تجدید‌نظر در شرایط پذیرش متقاضیان این واحدها و اکنون هم انتقال مالکیت اراضی این ساختمان‌ها تصمیماتی غیر کارشناسی است.

 

با توجه به اینکه واگذاری اراضی مسکن مهر به واگذاری امتیاز این واحدها ( که امری غیر قانونی است) دامن می‌زند و در صورت آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر، باعث رونق بازار این واحدها و افزایش قیمت آنها می‌شود و طبیعتا بر قیمت‌های بازار نیز تاثیرگذار خواهد بود، انتظار می‌رود این لایحه به صورت کارشناسی بررسی شود تا این از این هدف که قرار است مسکن را از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کنیم، دور نشویم./ایسنا