اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توقف فعالیت میدان نفتی یاران شمالی


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت : بعلت عدم رعایت الزامات زیست محیطی از سوی میدان نفتی یاران شمالی با شکایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان و حکم قضایی فعالیت این میدان نفتی از روز گذشته متوقف شد.

پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست: احمد رضا لاهیجان زاده با اشاره به اینکه میدان یاران شمالی یکی از میدان های غرب کارون است که در تالاب هورالعظیم واقع شده است، افزود: این میدان مشابه میدان های دیگر متعهد به رعایت الزامات زیست محیطی در حین انجام عملیات بوده که علیرغم جلسات متعدد و مکاتبات عدیده، اخطاریه صادره شکایت های قضایی به این تعهدات و الزامات عمدتاً بی توجه بوده است .

وی ادامه داد :از جمله فعالیت های این شرکت در تالاب هور العظیم می توان به ساخت کمپ و کارگاه در محدوده یک تالاب و تخریب چندین هکتار از عرصه تالابی احداث جاده های غیر مجاز، برداشت خاک از بستر تالاب و دیگر موارد اشاره نمود که به دلیل عدم رعایت مسایل زیست محیطی با شکایت اداره کل محیط زیست و حکم قضایی فعالیت میدان نفتی یاران شمالی از روز گذشته متوقف شد.

توقف فعالیت این میدان نفتی چنانچه به اصلاح روند قبلی با رعایت ملاحظات محیط زیستی منجر شود، می تواند به احیای تالاب و مقابله با ریزگردها کمک کند.


ویدیو مرتبط :
کشف میدان بزرگ نفتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

میدان نفتی یاران شمالی پلمب شد!



اخبار,اخباراقتصادی, پلمب شدن میدان یاران شمال

مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی از پلمب شدن این میدان خبر داد.

آرش باقرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، پلمب شدن میدان یاران شمالی را اتفاقی غیرمنتظره اعلام کرد.

به گفته وی، از صبح امروز در پی شکایت استاندار خوزستان این میدان توسط نیروی انتظامی پلمب شده است. این درحالی است که برداشت از این میدان طی پنج ماه گذشته به دلیل مشکلات زیست محیطی متوقف بوده است.

وی با بیان این‌که هنوز دلیل این موضوع را نمی دانیم گفت: مطالعات محیط زیستی میدان یاران شمالی را فروردین‌ماه – اردیبهشت ماه سال گذشته به سازمان محیط زیست ارائه دادیم اما به ما جوابی نداده و مجوز ندادند.

مجری طرح توسعه میدان یاران شمالی گفت: عملیات برداشت از چاه‌های میدان یاران شمالی پنج ماه است که به دلیل این مشکلات متوقف شده است و پیش از آن در قالب تولید زودهنگام روزانه پنج هزار بشکه از این میدان برداشت می‌شد.

باقر‌زاده تاکید کرد: چهارشنبه هفته جاری جلسه‌ای با حضور استاندار خوزستان و مسوولان سازمان محیط زیست برگزار می‌شود تا انشا‌الله این مشکل برطرف شود.

به گزارش ایسنا، پیش‌تر بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان و عبدالرضا حاج‌حسین‌نژاد مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت که توسعه میادین غرب کارون را به عهده دارد اعلام کرده بودند که عملیات توسعه‌ای در میادین غرب کارون باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی در این منطقه نشده و به شدت با فعالیت‌هایی که موجب بروز مشکلات زیست محیطی شود برخورد خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، مشکل ریزگردها در هوای استان های جنوبی و غربی و به ویژه خوزستان موضوع جدیدی نیست و طی 10 سال گذشته با گرم شدن هوا، گرد و غبار در فضای این استان افزایش می یابد و مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند.

از اواخر سال گذشته گرد و غبار در هوای خوزستان افزایش یافت و طبق روال همیشه دلایل بسیاری به عنوان عوامل ایجاد کننده این پدیده اعلام شده است که از جمله آنها می‌توان به سوء مدیریت،کاهش بارندگی در سال آبی جاری در منطقه و کشور اشاره کرد. اما یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در وضعیت هوای خوزستان عملیات توسعه میادین نفتی آزادگان شمالی و جنوبی و یادآوران و یاران اعلام و عنوان شده که برای حفر چاه‌های نفت و گاز و دستیابی به منابع عظیم نفتی، تالاب هورالعظیم یا تالاب بزرگ هویزه توسط شرکت های نفتی خشک شده است که البته این فرضیه بارها از سوی مدیران نفتی رد شده است.

روز گذشته عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان با بیان اینکه شرکت نفتی که در هورالعظیم فعالیت داشته تا چهارشنبه هفته جاری مهلت رسیدگی و پاسخ در این زمینه داردگفته که این شرکت نفتی به طور رسمی برای حضور در جلسه مقابله با ریزگردها دعوت شده بود اما حضور نیافت.

به گفته او لایحه‌ای علیه این شرکت برای ارائه به دادگستری آماده شده و قرار بوده تا امروز"21 اردیبهشت ما" تقدیم شود اما شرکت مربوطه درخواست کرده که برای پاسخگویی تا چهارشنبه هفته جاری به آنها مهلت داده شود.

وی همچنین افزود:چنانچه تا پایان این مهلت نتیجه لازم حاصل نشود، لایحه را به دادگستری تقدیم خواهیم کرد.

در این رابطه الهام اردلانی، رییس بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شرکت مهندسی و توسعه نفت که به عنوان کارفرما توسعه میادین نفتی این منطقه را به عهده دارد، پیش تر اعلام کرده بود که تاسیسات سطح الارضی در میدانهای آزادگان شمالی و جنوبی،‌ یادآوران و یاران شمالی و جنوبی هنوز به بهره برداری نرسیده و به این ترتیب منبع انتشار آلودگی هوا در این منطقه تاسیسات نفتی نیستند.

وی با بیان این که تالاب هورالعظیم به پنج حوضچه تقسیم شده که حوضچه ١ و٢ در ضلع شمالی تالاب و ٣، ٤و ٥ در ضلع جنوبی آن قرار گرفته اند، گفته بود که میدان آزادگان شمالی در حوضچه ١ و ٢ و میادین آزادگان جنوبی، یادآوران و یاران در حوضچه های ٣، ٤و ٥ قرار دارند.

اردلانی با اشاره به این که براساس طرح جامع توسعه میدانها طرح آزادگان شمالی در همان محدوده شمالی تالاب که قسمت زنده و دارای آب است قرار دارد؛ تاکید کرده بود که در این محدوده هرگز هیچ دریچه‌ای مسدود نشده و تالاب خشک نشده است.

به گفته او با توجه به استقرار چاهها در آب، در حوضچه شماره ١ و ٢ صرفا تعدادی جاده آنتنی ایجاد شده که مسیرهای دسترسی به چاههای آزادگان شمالی هستند و به منظور حفظ تبادلات آبی در اکوسیستم تالاب، همزمان با احداث این مسیرهای تردد، نسبت به ایجاد ٢٤٤ کالورت (آبراهه) اقدام شده است.

اردلانی با بیان این که پس از مدتی برخی از این دریچه ها به سبب رویش نیزارهای مجاور تالاب مسدود شد اعلام کرد که طرح آزادگان شمالی ضمن تعریف پروژه بهسازی و مرمت کالورت ها ( آبراهه‌های) موجود، نسبت به احداث ٤٨ آبراهه جدید و ٢ پل در مکانهای مورد نظر اداره کل محیط زیست خوزستان اقدام شده است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر نیز ساخت و بازسازی ٢٤ کالورت و ٢ پل به اتمام رسید است و طبق بازرسی اخیر از منطقه هورالعظیم، هیچگونه محدودیت در تبادل آبی وجود ندارد، گفته بود به دلیل قرارگرفتن ایران روی کمربند خشک، تبخیر بالا و میزان بارش کم و نیز کم شدن ورودی آب به تالاب هورالعظیم از سمت عراق و احداث ٣٠ سد بزرگ و کانال آب در ترکیه و عراق و تغییرات اقلیمی منطقه حوزه تالابی منطقه دچار بحران کم آبی است به نحوی که حتی با وجود بازشدن دریچه ها حجم آب در تالاب به حدی نبود که حوضچه ٣ را پر کند و این مسئله در مورد حوضچه های ٤ و ٥ نیز صادق است. در حال حاضر حوضچه ٤ و ٥ نیز به طور کامل خشک نیست و بخش عظیمی از آن با زه آبهای مرتبط با کشت و صنعت خوزستان پر شده و زیستگاه پرندگان زیادی در این منطقه است.

به گفته او اگرچه رطوبت در منطقه می تواند به عنوان یک سد و لایه محافظ در مقابل گرد و غبار باشد اما واقعیت این است که شدت و جهت جریان باد غالب، سبب ورود ریزگردها از سمت عراق و سوریه به سمت ایران خواهد بود و حرکت دود فلرهای مرتبط با میادین نفت کشور عراق، هم به سمت ایران است.

رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، با تاکید بر این که ماهیت عملکرد نفت در حوزه غرب کارون مسئله دیگری بوده که با وظایف و اقدامهای سایر سازمانها از جمله سازمان محیط زیست متفاوت است، تاکی کرده بود که اقدامهای ما حساسیت خاص خود را دارد. در دولت قبل و دولت جدید به منظور حفظ منابع ملی، استراتژی شرکت ملی نفت ایران، بهره برداری از میادین مشترک بوده که با وجود تلاش زیاد با توجه به کمبودهای مختلف، تاخیر در پروژه ها سبب تداوم حضور نفت در منطقه شده است.


  اخبار  اقتصادی  -  ایسنا