اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توقف طرح جمع‌آوری بخارات بنزین/ انتشار۸۶۰۰ تن بخار بنزین در تهران



اخبار,اخبار اقتصادی, سازمان محیط‌زیست

یک مقام مسئول در سازمان محیط‌زیست با اشاره به انتشار ۸۶۵۳ تن آلاینده تبخیری بنزین در تهران، از توقف طرح جمع‌آوری بخارات بنزین در جایگاه‌ها خبر داد.

به گزارش مهر، علی‌ رجبی در همایش ملی جایگاه‌داران سوخت و فرآورده‌های نفتی کشور درباره آخرین وضعیت تعریف استاندارد جدید برای عرضه بنزین در جایگاه‌ها، گفت: در شرایط فعلی مصرف بالای سوخت به ویژه انواع سوخت‌های غیراستاندارد در کشورهای مختلف جهان منجر به بروز پدیده‌هایی همچون شیوع گسترده سرطان، بارش باران‌های اسیدی، مشکلات و چالش‌های متعدد بهداشت و سلامت برای شهروندان، گرم شدن کره زمین و بروز پدیده گرد و غبار شده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه یکی از مهمترین دلایل افزایش پدیده گرد و غبار در اکثر نقاط کشور، عرضه و توزیع سوخت غیراستاندارد و وجود مواد شیمیایی خطرناک است، تصریح کرد: در طول چند سال گذشته حدود شش میلیارد دلار به منظور تولید بنزین با استاندارد یورو۴ در پالایشگاه‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا نقش غیرقابل انکاری در کاهش آلودگی در تهران و اکثر کلانشهرهای کشور داشته است، بیان کرد: هم‌اکنون در تهران و شش کلانشهر دیگر کشور بنزین یورو۴ عرضه و توزیع می‌شود و قرار است در سایر کلانشهرها هم با انجام واردات، بنزین یورو۴ هم در این مناطق عرضه شود.

وی با اشاره به دستاوردهای زیست محیطی افزایش تولید گاز در پارس جنوبی، تبیین کرد: سال گذشته با بهره‌برداری از تعدادی از فازهای پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز ایران روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت که با افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها، به میزان قابل توجهی از مصرف سوخت نفت کوره جلوگیری شد.

رجبی با اشاره به تعریف استاندارد جدید بنزین از طرف دولت، گفت: سال گذشته دولت مصوبه‌ای را به منظور توقف عرضه بنزین پتروشیمی و جمع‌آوری بخارات بنزین از سطح جایگاه‌ها، تعریف کرد که بخش دوم این مصوبه تاکنون به طور کامل اجرایی نشده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه بر اساس استاندارد تعریف شده در دولت، باید در یک لیتر بنزین، حجم بَنزَن کمتر از یک درصد، اولفین‌‌ها سهم ۱۸ درصدی و سهم حجمی آروماتیک‌ها ۳۵ درصد باشد، تاکید کرد: در صورت رعایت این استاندارد و به ویژه کاهش سهم بنزن از ترکیب بنزین، استانداردهای عرضه و توزیع فرآورده‌ نفتی نزدیک به استانداردهای اتحادیه اروپا رعایت می‌شود که در کاهش آثار زیست محیطی تاثیرگذار است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به انجام یک نمونه‌گیری جدید از وضعیت عرضه بنزین در سطح جایگاه‌های سوخت کشور، گفت: بر اساس آخرین نمونه‌گیری انجام شده، در ۴۹ درصد جایگاه‌ها سهم بنزن کمتر از یک درصد، در ۳۳ درصد جایگاه‌ها سهم بنزن بین ۱ تا ۱.۵ درصد و در ۱۸ درصد باقی‌مانده سهم بنزن حدود دو درصد بوده است.

وی با اعلام اینکه بر اساس این آزمایش، در ۵۶ درصد جایگاه‌های سوخت کشور، حجم آروماتیک‌ها در ترکیب بنزین کمتر از ۳۵ درصد حجمی بوده است، گفت: در ۴۴ درصد باقیمانده جایگاه‌ها هم سهم آروماتیک‌ها در مرز استاندارد قرار داشته است.

رجبی با یادآوری اینکه افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع و ارتقای کیفیت بنزین دو عامل تاثیرگذار در کاهش شدید آلودگی هوا در تهران و اکثر کلانشهرهای کشور است، تصریح کرد: با وجود ارتقای کیفیت بنزین و افزایش گازرسانی‌ها، اما تاکنون طرح «کهاب» به منظور جمع‌آوری بخارات بنزین، به طور کامل اجرایی نشده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه طرح کهاب شامل یک پروژه سه مرحله‌ای بوده است، اظهار داشت: قرار بود با اجرای کامل این طرح در بیش از ۳۶۰۰ دستگاه نفتکش جاده‌پیما، مخازن زیرزمینی جایگاه‌های سوخت و باک خودروها، این پروژه اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ بیش از چهار میلیارد و ۴۸۷ میلیون لیتر بنزین در استان تهران عرضه شده است، تاکید کرد: از این میزان، سهم آلاینده‌های تبخیری بنزینی ۸۶۵۳ تن بوده و به طور متوسط روزانه بیش از ۲۴ تن آلاینده تبخیری بنزین در سطح شهر تهران منتشر می‌شود که بیش از نیمی از دلایل انتشار این آلاینده‌ها مربوط به مخازن زیرزمینی جایگاه‌های سوخت است.

رجبی با اشاره به طرح جهانی CDM گفت: بر اساس این طرح، آن دسته از پروژه‌هایی که منجر به توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شوند، مشمول جوایز ارزی خواهند شد.

وی با اعلام اینکه با اجرای طرح عرضه کارتی بنزین، مصرف این فرآورده به جای ۱۳۰ میلیون لیتر به ۷۰ میلیون لیتر در کشور کاهش یافته است، بیان کرد: به عبارتی دیگر با عرضه کارتی بنزین، مصرف روزانه بنزین کشور ۵۰ میلیون لیتر کاهش یافته اما تاکنون از مزیت‌های کنوانسیون بین‌المللی CDM به طور کامل استفاده نشده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان با بیان اینکه اگر طرح کهاب به طور کامل در جایگاه‌های سوخت اجرایی شود، حجم انتشار آلاینده‌های تبخیری بنزین از ۴۸۱۰ تن در سال، به ۷۱۳ تن کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: بخشی از آلاینده‌ها باید با اجرای یک پروژه دیگر در محل باک خودروها کاهش یابد.

 

 اخباراقتصادی  -  مهر 


ویدیو مرتبط :
داس اعتدال به بنزین هم رحم نکرد! **بنزین آزاد شد**

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جمع آوری کارت‌های بنزین آزاد در برخی جایگاه‌ها



اخبار,اخبار اقتصادی,کارت‌ سوخت


اخبار اقتصادی - جمع آوری کارت‌های بنزین آزاد در برخی جایگاه‌ها

ظاهرا این کار به این دلیل انجام گرفته است خودروهایی که از بنزین یارانه ای استفاده نمی کنند تا پس از افزایش قیمت در سال آینده از این ذخیره استفاده کنند، ناگزیر شوند هم اکنون سهمیه بنزین یارانه ای خود را مصرف کنند.

علت اصلی ازدحام و شلوغی روزهای اخیر در جایگاه‌های پمپ بنزین، جمع‌آوری تعداد زیادی از کارت‌های سوخت آزاد از متصدیان جایگاه‌ها بوده است.

گزارش های تسنیم از جایگاه‌های سوخت سطح شهر تهران حاکی است، طی روزهای اخیر شاهد ازدحام زیادی در جایگاه‌های سوخت در سطح شهر تهران هستیم به‌گونه‌ای که در بعضی ساعت‌های روز خودروها بیش از یک ساعت در صف سوختگیری منتظر مانده‌اند.

بنا بر این گزارش پیگیری‌های انجام شده درباره علت این ازدحام حاکی از آن است که تعداد قابل توجهی از کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌های سوخت جمع‌آوری شده است.

بنا بر این گزارش، ظاهرا این کار به این دلیل انجام گرفته است خودروهایی که از بنزین یارانه ای استفاده نمی کنند تا پس از افزایش قیمت در سال آینده از این ذخیره استفاده کنند، ناگزیر شوند هم اکنون سهمیه بنزین یارانه ای خود را مصرف کنند.
 اخبار اقتصادی - تسنیم