اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توفان دوازدهم خرداد را خارجی‌ها پیش بینی کرده بودند +سند



اخبار ,اخبار اجتماعی ,توفان دوازدهم خرداد

 

اخبار اجتماعی - ریشه مشکلات در سازمان هواشناسی، سیاسی نیست؟

توفان دوازدهم خرداد را خارجی‌ها پیش بینی کرده بودند +سند

جز توفان روز دوشنبه، دوازدهم خرداد ماه (دوم ژوئن)، در این سایت شناخته شده می‌توان رد پای توفان رقیق تر چند روز بعد را هم را در پیش بینی دید؛ البته همه پیش بینی های این سایت رخ نداده است ولی خطر وقوع توفانی با سرعت 111 کیلومتر بر ساعت چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت.

در روزگاری که مسئولان سازمان هواشناسی برای توضیح دادن درباره چرایی پیش بینی نکردن توفان تهران، سرکشی به استانداری، مجلس شورای اسلامی و چند نهاد دیگر را تجربه کرده و شنیدن خبر استعفای سه تن از ایشان -که با تکذیبی سست مواجه شد-،  تا حدودی قصور ایشان را مسجل کرد، خبر می‌رسد که در آن سوی کره خاکی بودند کسانی دو روز زودتر از وقوع این توفان خبر داشته و آن را اعلام کرده بودند!

 

به گزارش «تابناک»، به فاصله دو سه روز از حضور رئیس سازمان هواشناسی کشوری در مجلس شورای اسلامی و تاکید موکد ایشان بر کمبود امکانات برای پیش بینی نکردن توفان دوازدهم خرداد ماه تهران که ده ها میلیارد خسارت بر جای گذاشت و جان چندین تن را گرفت، روز به روز بر شمار افرادی که معتقدند قصور انسانی این خسارات را رقم زده در حال افزایش است.

 

سازمان هواشناسی سه گونه اطلاعیه صادر می‌کند؛ 1- بولتن های هر روزه که برای 24 ساعت، 48 ساعت و 72 ساعت آینده تهیه می‌شود، 2- اطلاعیه که در مواردی چون سیل و توفان و حتی مواردی که خسارت به کشت و زرع هم پیش بینی شود، صادر می‌شود، 3- هشدار که در صورت احتمال بروز خطر جانی، ولو خطر اندک صادر می‌شود.

 

یک مقام آگاه که تمایلی به برده شدن نامش ندارد، از پیش بینی شدن این توفان توسط برخی سایت های مطرح هواشناسی در جهان خبر می‌دهد و می‌گوید: زمانی که از طریق اینترنت متوجه پیش بینی هولناک صورت گرفته شدم، توقع داشتم که به زودی با صدور «هشدار»ی تدابیر لازم اندیشیده شود که این گونه نشد.

 

نیم نگاهی به آرشیو سایت WeatherUnderground (به آدرس: wunderground.com) حکایت از آن دارد که دو روز پیش از وقوع توفان دوم ژوئن تهران، پدیده باران و توفان با سرعت باد 89 تا 111 کیلومتر بر ساعت پیش بینی شده بود تا از یکسو ثابت شود که توفان رقم خورده در تهران چندان پدیده‌ای محلی و غیر قابل پیش بینی نبوده و از سوی دیگر آشکار شود که پیش بینی آن به ابزارهای خاص و پیچیده چون ابر کامپیوترها ها نیاز نداشته است.

 

جز توفان روز دوشنبه، دوازدهم خرداد، در این سایت می‌توان رد پای توفان رقیق تر چند روز بعد را هم را در پیش بینی دید؛ البته همه پیش بینی های این سایت رخ نداده است ولی خطر وقوع توفانی با سرعت 111 کیلومتر بر ساعت چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت.

 

جز توفان روز دوشنبه، دوازدهم خرداد، در این سایت می‌توان رد پای توفان رقیق تر چند روز بعد را هم را در پیش بینی دید؛ البته همه پیش بینی های این سایت رخ نداده است ولی خطر وقوع توفانی با سرعت 111 کیلومتر بر ساعت چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت.

 

از این موضوع جالب تر، زمانی است که می‌شنویم نام مدیر کل استان تهران در حالی میان استعفا دهندگان به چشم می‌خورد که اصولا مرکز استان هیچ مرکز پیش بینی ای در اختیار ندارد و این وظیفه را برای تهران، سازمان هواشناسی کشوری عهده دار است!

 

این فرد آگاه در پاسخ به این سوال که دلیل این اتفاق را چه می‌داند؟، می‌گوید: استعفای چند مدیرکل، به ویژه زمانی که می‌شنویم فرد نامرتبط با امر پیش بینی چون مدیر کل استان هم در میانشان حضور دارد، نشان از تلاش مسئولان برای قربانی کردن برخی و رهایی از انتقادات شدید وارد شده را دارد که همه و همه ریشه در مدیران بالا دست سازمان دارد.

 

وی می‌افزاید: ماجرا از آنجا آغاز شد که یکی از مدیران سازمان را در دولت قبل به دلایل سیاسی کنار گذاشتند و حالا بعد از چند سال، ورق برگشته و آن مدیر به عنوان معاون وزیر منصوب شده است. همان گونه که آن زمان برکناری وی درست نبود، اکنون نیز در شش هفت ماه اخیر موجی از تغییرات رقم خورده که مشکلاتی به همراه آورده است، چراکه کار در هواشناسی کاری علمی و نیازمند فاکتورهایی چون تجربه است و نمی‌توان فردی سیاسی و یا فاقد تجربه را جایگزین ایشان کرد.

 

این در حالی است که در حال حاضر تا آنجا تغییر صورت گرفته که ایراد دیگری هم مجال بروز یافته است؛ اینکه به گفته فردی که از نزدیک با این مجموعه همکاری داشته، از گذشته های دور، مدیران سازمان در آموزش معاونان و افراد زیردست کوشا نیستند تا با کنار رفتنشان، اختلاف سطح علمی و تجربی بروز و ظهور یافته و مشکل آفرینی کند؛ ایرادی که البته بسیار قدیمی است و ربطی به امروز و دیروز ندارد.

 

اینجاست که این کارشناس معتقد است توفان رقم خورده در تهران قصور بزرگتری را نشان می‌دهد تا اشتباه مدیران این مجموعه؛ آنجایی که عدم وفاق در مجموعه را نشان داده و به نوعی جهت گیری سیاسی را در کار مجموعه دخالت می‌دهد؛ چند سال قبل به نوعی و امروز به نوعی دیگر.

 

با این تفاسیر باید به سراغ مدیران ارشد، چه بسا بالاتر از رئیس سازمان هواشناسی رفت و ایشان را مخاطب این سوال قرار داد که تا چه اندازه سهم بی امکاناتی را در پیش بینی نشدن توفان قبول دارند؟ تا چه اندازه تغییرات را موثر می‌دانند؟ آفت های حاکم بر سازمان چه، تا چه اندازه از وجودشان آگاهند و برای رفع شان تدبیر کرده‌اند؟ آیا اصلا هیچ کدام از این انتقادات را قبول دارند یا همه را رد می‌کنند؟

 

شاید این اتفاق بی سابقه در تهران که پیشتر هیچ مشابهی نداشته، از بد شانسی مدیران میانی و بالادستی سازمان و دولت مردان باشد که در دوران حضور ایشان رقم خورده اما وقتی بدانیم سایت های هواشناسی آن را پیش بینی کرده بودند اما به قدر صدور یک هشدار در سازمان هواشناسی کشورمان مورد توجه قرار نگرفته، درخواهیم یافت با مشکلی بزرگ مواجهیم که باید برای رفع آن چاره جویی کرد.

 

پیش از این حسین طلا، سخنگوی مجمع نمایندگان تهران از قانع نشدن نمایندگان از توضیحات مسئولان سازمان هواشناسی درباره توفان خبر داده بود.

اخبار اجتماعی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
توفان تهران - 12 خرداد 93 -Storm in Tehran

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همه نهادهای مسئول از وقوع توفان روز گذشته آگاه بودند!+سند



 
 اخبار اجتماعی - مدیر کل هواشناسی استان تهران ؛
همه نهادهای مسئول از وقوع توفان روز گذشته آگاه بودند!

در پیش بینی های هواشناسی سرعت باد تخمین زده نمی‌شود ولی وقتی در تعامل با همکاران در شهرهای جنوب استان تهران متوجه وقوع تندباد شدیم، بلافاصله موضوع را اطلاع رسانی کردیم. وقتی باد شدید در رباط کریم گزارش شد، با هواشناسی فرودگاه بین المللی امام موضوع را چک کردیم و خودم شخصا با مدیریت بحران تهران تماس گرفتم و ماجرا را با ایشان در میان گذاشتم.

بعد از اتفاقات شوک آور دیروز تهران که متاسفانه به جان باختن چند تن هم منجر شد، امروز خبر رسید که بار دیگر توفان مشابهی در راه است، ریسک صحیح نبودن پیش بینی موجب شد که توفان دیروز به رغم مشاهده شدن در نقشه های هواشناسی اعلام نشود و ده ها خبر ضد و نقیض دیگر.

به گزارش «تابناک»، وقتی اخبار هواشناسی روز گذشته را مرور کنیم، درخواهیم یافت که نشانی از پیش‌بینی وقوع توفان در آن دیده نمی‌شود؛ بر این اساس عجیب نیست که خیلی ها غیرموثق بودن گزارش‌های هواشناسی را نتیجه گرفته‌ و از مسئولان این سازمان بابت کوتاهی در هشدار گلایه کنند اما این گلایه‌ها زمانی جنبه رسمی می‌یابد که می‌شنویم برخی مدیران، حوادث رقم خورده روز گذشته در پایتخت را ناشی از بی اطلاعی از موضوع عنوان می‌کنند و معتقدند که اگر از اوضاع جوی آگاهی می‌یافتند، به نیروهای امدادی آماده باش اعلام کرده و مانع از وسعت یافتن مشکل تا اندازه رقم خورده می‌شدند.

این در حالی است که مدیر کل هواشناسی استان تهران بی اطلاعی مسئولان تصمیم ساز در این رابطه را تکذیب کرد و به «تابناک» گفت: در بولتن‌های روزانه‌ای که یک روز جلوتر تهیه کرده و در اختیار مسئولان مختلف می‌گذاریم، وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق در بعد از ظهر دوشنبه پیش بینی شده و اطلاع رسانی شده بود و این گونه نیست که بتوان منکر آن شد.

اخبارَ؛اخبار اجتماعی ؛سازمان هواشناسی


بولتن های روز یکشنبه و دوشنبه

برای دیدن اندازه واقعی تصویر کلیک کنید.


محمدعلی عزیزاوقلی افزود: علاوه بر این بولتن ها که یک روز زودتر تهیه و در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد، در اطلاعیه‌ای که روز گذشته صادر شده و به اطلاع مسئولان مختلف، من جمله مدیرت بحران رسیده (به رونوشت‌های ذیل اطلاعیه دقت نمایید) بار دیگر پیش بینی «رگبار باران همراه با وزش باد شدید و گرد و خاک» به ویژه در ساعات بعد از ظهر تا اوایل شب مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در تشریح چرایی رویداد روز گذشته در تهران گفت: سیستم هایی که وضعیت جوی در فصل بهار شکل می‌دهد، به این صورت است که ابرهای همرفتی شکل گرفته و رشد و نمو می‌یابند و به سمت بالا حرکت کرده و در زیر این ابرها، وزش باد و وقوع رگبار و رعد و برق رخ می‌دهد اما این اتفاق روز گذشته به دلیل تلفیق سامانه جوی وارد شده به کشور با جریان محلی، دگرگون شد و به جای بارش رگبار، تندبادی رقم زد که در زمین های کویری جنوب تهران، غبار آلود شد و توفان را رقم زد.

عزیز اوقلی در ادامه به تعریف توفان در علم هواشناسی اشاره کرده و گفت: در تعاریف وقتی سرعت وزش باد از 30 نات [هر نات برابر 1.852 کیلومتر بر ساعت است] عبور کرده و دید افقی کمتر از 1000 متر شود، توفان نامیده می‌شود که ممکن است ملایم، متوسط، شدید یا خیلی شدید باشد. بر این اساس هر کدام از شروط وجود نداشته باشد (سرعت بالا یا کاهش میدان دید)، توفان شکل نخواهد گرفت. پیش بینی های ما هم بر این اساس باد شدید را نشان می‌داد که درباره آن اطلاع رسانی کرده بودیم.

اخبارَ؛اخبار اجتماعی ؛سازمان هواشناسی

 

 برای دیدن اندازه واقعی تصویر کلیک کنید.

 

وی افزود: البته در پیش بینی های هواشناسی سرعت باد تخمین زده نمی‌شود ولی وقتی در تعامل با همکاران در شهرهای جنوب استان تهران متوجه وقوع تندباد شدیم، بلافاصله موضوع را اطلاع رسانی کردیم. وقتی باد شدید در رباط کریم گزارش شد، با هواشناسی فرودگاه بین المللی امام موضوع را چک کردیم و خودم شخصا با مدیریت بحران تهران تماس گرفتم و ماجرا را با ایشان در میان گذاشتم؛ البته آن زمان سرعت باد و گرد و غبار آن کمتر بود و زمان اندکی که باقیمانده بود، پیشگیری از وقایع را دشوار می‌کرد.

مدیر کل هواشناسی استان با تاکید بر اینکه نقش سازمان هواشناسی اطلاع رسانی است نه اقدام و هشدار، گفت: هر چه این باد تند به تهران نزدیک تر شد، بر سرعت و گرد و غبار آن افزوده شده و در نهایت مشکلات زیادی در سطح شهر پدید آورد و پس از آنکه به نواحی شمال و شمال غربی تهران رسید، از سرعت آن کاسته شد تا جایی که در دیگر شهرهایی که به آنها رسید، کاهش دید پدید نیاورد و تنها تندباد پدید آورد.

عزیز اوقلی در پاسخ به این سوال که چه کسی در حوادث رقم خورده روز گذشته مقصر است، گفت: وضعیت روز گذشته غیر منتظره بود و به نظر من نمی‌توان برای اتفاقات آن مقصری معرفی کرد مگر آنکه زیرساخت ها را مدنظر قرار دهیم؛ وقتی داربستی ضعیف اجرا می‌شود و کسی کنترل نمی‌کند، هنگامی که درختی سست است و کنترل نمی‌شود و به طور کلی زمانی که ایمنی آن طور که بادی، جدی گرفته نمی‌شود، باید انتظار وقوع حوادث تاسف آوری از این دست را داشته باشیم. هرچند سرعت ثبت شده از توفان دیروز، یک رکورد برای تهران محسوب می‌شود.
 اخبار اجتماعی - تابناک