اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توضیح وزارت بهداشت درباره کمبود شربت تریاک


مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت ضمن پاسخ به برخی اخبار درباره کمبود شربت تریاک، به مراکز درمان اعتیاد توصیه کرد تا زمان تولید مجدد شربت "اپیوم تینکچر" و در دسترس قرار گرفتن آن، بیماران تحت درمان با این شربت را با دوز مناسب متادون جایگزین کنند.

 خبرگزاری ایسنا: مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت ضمن پاسخ به برخی اخبار درباره کمبود شربت تریاک، به مراکز درمان اعتیاد توصیه کرد تا زمان تولید مجدد شربت "اپیوم تینکچر" و در دسترس قرار گرفتن آن، بیماران تحت درمان با این شربت را با دوز مناسب متادون جایگزین کنند.

دکتر عباسعلی ناصحی در پاسخ به مباحث مطرح شده درباره کمبود شربت تریاک و مشکلات احتمالی برای بیماران تحت درمان با این شربت، گفت: شربت "اپیوم تینکچر" یکی از درمان‌های اعتیاد به مواد مخدر است و در درمان اعتیاد به مواد محرک کاربردی ندارد.

وی افزود: این درمان از حدود پنج سال گذشته در وزارت بهداشت به صورت پایلوت آغاز شد و با توجه به نتایج آن، از حدود دو سال گذشته به صورت کشوری به اجرا گذاشته شد. بر این اساس تعدادی از بیماران که از شرایط مربوطه برخوردار بودند، می‌توانستند تحت درمان با شربت "اپیوم تینکچر" قرار گیرند.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت ادامه داد: شربت "اپیوم تینکچر" به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی فرستاده شد و به این ترتیب بیماران دارای شرایط مربوطه می‌توانستند با مراجعه به مراکز درمانی، این دارو را تحویل گیرند.

ناصحی افزود: مشکلی که اخیرا پیش آمده آن است که دارویی که از چند سال گذشته توزیع شده، تقریبا در حال تمام شدن است و شرکت دارویی تولید کننده، این دارو را مجددا تولید نکرده است. دقیقا نمی‌دانیم علت آن که این دارو مجددا تولید نشده، چیست اما نتیجه آن است که این دارو در سطح کشور با کمبود روبرو شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است. ما نیز به نوبه خود درخواست‌مان آن است که مشکلات موجود بر سر راه تولید این دارو برطرف و این دارو تولید شود و در اختیار بیماران قرار گیرد.

وی در پاسخ به برخی اظهارات که عنوان شده "شربت تریاک نقش حیاتی در درمان معتادان به مواد مخدر دارد"، گفت: به هیچ وجه اینطور نیست. این دارو نیز مانند دیگر داروهای درمان معتادان می‌تواند در درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده شود. تمام معتادان تحت درمان با این دارو نیستند و در حال حاضر تنها حدود دو درصد از معتادان یعنی حدود 7500 نفر در سطح کشور تحت درمان با این دارو هستند.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت افزود: در صورتی که شربت "اپیوم تینکچر" موجود نباشد، بیماران تحت درمان با این دارو، می‌توانند تا زمان تولید مجدد آن با "متادون" درمان شوند. البته عمده درمانی که اکنون نیز برای معتادان انجام می‌شود، درمان با "متادون" است.

ناصحی ادامه داد: هر چند بیماری که تحت درمان با "اپیوم تینکچر" بوده، هم خود و هم پزشکش ترجیح می‌دهند که درمانش با این دارو ادامه یابد و البته این انتظار به حقی است، اما در نبود شربت "اپیوم تینکچر" وقفه‌ یا مشکل حیاتی‌ در درمان بیماران ایجاد نخواهد شد.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت به مراکز درمانی توصیه کرد تا زمان تولید شربت اپیوم تینکچر و در دسترس قرار گرفتن آن، بیماران تحت درمان با شربت "اپیوم تینکچر" را با دوز مناسب متادون جایگزین کنند.


ویدیو مرتبط :
خبر20:30 - معاون پرستاری وزارت بهداشت - کمبود پرستار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیح وزارت بهداشت در مورد دیکلوفناک



اخبار,اخبار اجتماعی,دیکلوفناک


 اخباراجتماعی  - توضیح وزارت بهداشت در مورد دیکلوفناک

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو درباره بازتاب داروی دیکلوفناک در فضای مجازی توضیح داد.

به گزارش مهر، دکتر مهدی پیر صالحی با اظهار تعجب از بازتاب ممنوعیت داروی دیکلوفناک که در فضای مجازی مطرح شده است، گفت: این مسئله موضوعی داخلی، کارشناسی، فنی و تخصصی بوده است و هر ارگان نظارتی در هر جای دنیا درباره داروهایی که مشکلات فنی کوچکی دارند و لزوما خطر آفرین یا کشنده نیستند می تواند دستور بازگشت یا به اصطلاح ریکال دهد.

وی اظهار داشت: در مورد این دارو نیز آزمایشگاه ما مواردی را بررسی نموده که ما را به نتیجه فوق رسانده است اگر در بررسی های مجدد مشکل قابل برطرف نمودن بود که اصلاحات انجام خواهد شد و در غیر این صورت همه آنها معدوم خواهند گردید و این اتفاق در باره همه داروها صادق است. پیر صالحی افزود: ضمنا نکته مهم قابل ذکر استفاده از داروی دیکلوفناک صرفا در بیمارستان است و حدود چهار پنج سال است که این دارو صرفا در بیمارستانها مصرف می شود و فروش آن در داروخانه ها تخلف محسوب می گردد.

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو افزود: بازگرداندن یا ریکال یک دارو نشان دهنده قدرت نظارتی ما است.


 اخبار اجتماعی - مهر