اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توضیح درباره فرود هواپیمای آمریکایی در ایران


مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها ضمن تشریح ماجرای نشاندن هواپیمای اماراتی در فرودگاه بندرعباس، علت این واقعه را ارائه اطلاعات غلط پروازی از سوی شرکت هواپیمایی و درخواست مسئولان ایرانی برای راستی‌آزمایی عنوان کرد.

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها ضمن تشریح ماجرای نشاندن هواپیمای اماراتی در فرودگاه بندرعباس، علت این واقعه را ارائه اطلاعات غلط پروازی از سوی شرکت هواپیمایی و درخواست مسئولان ایرانی برای راستی‌آزمایی عنوان کرد.

محمدعلی ایلخانی گفت: هواپیمایی که واشنگتن‌ پست مدعی شده است شب گذشته در فرودگاه بندرعباس به زمین نشست، آمریکایی نبوده است.

او با بیان اینکه این هواپیما اماراتی و متعلق به شرکت هواپیمایی (fly dubai) بود، ادامه داد: هواپیمای مذکور در مسیر‌ قندهار به‌ شارجه در حال عبور از فضای ایران بود که متوجه شدیم در اظهارات و fly plan این هواپیما، دچار اشتباهاتی شده بودند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: در راستای اطمینان از اینکه هواپیمای مذکور مشکل خاصی نداشته باشد، از این هواپیما خواهش کردیم در فرودگاه بندرعباس فرود آید.

ایلخانی گفت: مشخصات این هواپیما به اشتباه اعلام شده بود و آنچه وارد فضای کشور ما شده بود نوع دیگری از هواپیما بود به همین دلیل تناقض در ارائه اطلاعات موجب شد از خلبان بخواهیم در فرودگاه بندرعباس در مسیر خودش فرود آید.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: پس از فرود این هواپیما در فرودگاه بندرعباس از خلبان سؤالاتی شد و اسناد هواپیما مورد بررسی قرار گرفت.

او با بیان اینکه‌ خلبان هواپیما خود قبول کرد که اشتباهاتی در ارائه اطلاعات داشته‌اند، گفت: خلبان خود بر اشتباهات ارائه شده اذعان داشته و فرم‌های لازم را نیز امضاء کرد.

او با بیان اینکه‌ بعد از رفع مشکل و بررسی‌های لازم به این هواپیما اجازه پرواز داده شد و این هواپیما به مسیر خود ادامه داد، گفت: از مسافران این پرواز در فرودگاه بندرعباس پذیرایی لازم به عمل آمد و امکانات رفاهی در اختیار آنها قرارداده شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور بیان کرد: این اتفاق شب گذشته حدود ساعت 19:30 رخ داد و بعد از انجام سؤالات و رفع ابهام هواپیما پرواز کرد.

ایلخانی درباره مسافران این هواپیما توضیح داد: ‌در این هواپیما افرادی از ملیت‌های مختلف حضور داشتند و چون هواپیما فقط از آسمان کشور ما عبور می‌کند و مسافران به کشور وارد نمی‌شوند ملیت‌های مسافران را نمی‌‌دانیم اما ظاهراً در این هواپیما مسافرانی از همه نوع ملیت‌ها بوده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه این شرکت هواپیمایی (fly dubai) اغلب به فرودگاه امام خمینی (ره) پرواز دارد، گفت: این ایرلاین مرتب‌ از فضای کشور ما استفاده می‌کند و شرکت هواپیمایی دوم امارات است، ایرلاین مذکور‌ مشتری دائم ما است اما به هر حال تناقضی در اطلاعات ارائه شده وجود داشت که در راستای راستی آزمایی از آنها خواسته شد در فرودگاه بندرعباس فرود آید.

پیش از این واشنگتن پست مدعی شده بود که یک فروند هواپیمای تحت اجاره نیروهای ائتلاف در افغانستان که از پایگاه بگرام به سوی دبی حرکت می‌کرد بنا به درخواست ایران وادار به فرود در بندر عباس شد، این روزنامه آمریکایی برج مراقبت در ایران از خلبان خواسته به افغانستان بازگردد ولی پس از آنکه خلبان اعلام کرد که سوخت کافی برای بازگشت به پایگاه بگرام را ندارد از وی خواسته شد تا فرود بیاید.

روزنامه واشنگتن پست مدعی شده بود که جت‌های ایرانی، این هواپیما که حدود 100 مسافر آمریکایی و کانادایی داشته را وادار به فرود کرده‌اند.

البته این نشریه دقایقی بعد با اصلاح خبر خود، اعلام کرد که جت‌های ایرانی هواپیمای حامل مسافران آمریکایی و کانادایی را «اسکورت» کرده‌اند.

این در شرایطی است که دقایقی پس از انتشار این خبر، وزارت خارجه آمریکا با رد وادار شدن هواپیمای آمریکایی به فرود اضطراری در بندر عباس توسط جت‌های جنگی ایرانی اعلام کرد که این هواپیما پس از تغییر مسیر خودش در ایران فرود آمده است.

وزارت خارجه آمریکا برخی مسائل بروکراتیک (اداری) را دلیل فرود اعلام کرد.


ویدیو مرتبط :
ماجرای فرود هواپیمای آمریکایی در فرودگاه مهرآباد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماجرای فرود هواپیمای آمریکایی در ایران چه بود؟



اخبار,اخبارسیاست خارجی,هواپیمای آمریکایی در ایران

 

 اخبار سیاست خارجی - ماجرای فرود هواپیمای آمریکایی در ایران چه بود؟

فرود اضطراری یک هواپیمایی حامل مسافران آمریکایی در ایران و بررسی دلایل این فرود، ادعای کافی نبودن همکاری ایران با آژانس در زمینه بازرسی های هسته ای، ضرورت عدم طرح درخواست های غیرمنطقی از سوی غرب در مذاکرات و پایان مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به فرود اضطراری یک هواپیمای حامل اتباع آمریکایی در ایران، مهمترین موضوع امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی درباره ایران است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد هواپیمای مسافربری حامل 100 تبعه آمریکایی که از پایگاه بگرام در افغانستان به پرواز درآمده و در ایران ناچار به فرود شده بود، ایران را به مقصد دبی ترک کرده است. مقامات آمریکایی در توضیح این واقعه گفته اند هواپیمای مذکور چند ساعت دیرتر از زمان برنامه ریزی شده افغانستان را ترک کرده، اما این موضوع در برنامه پروازی این هواپیما قید نشده است. همین امر سبب شده این هواپیما در ایران قابل شناسایی نبوده و دستور فرود موقت آن صادر شود.

«لس آنجلس تایمز» نیز گزارش مختصری را در این زمینه منتشر کرده و می نویسد بر خلاف گزارش های اولیه منتشره در برخی مطبوعات آمریکایی مبنی بر اینکه هواپیمای مذکور از سوی ایران به زور «وادار» به فرود شده، فرود اضطراری این هواپیما تنها به مسائل فنی و اداری مرتبط بوده و دلیل دیگری نداشته است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا در توضیح این موضوع گفته دلیل اصلی، ابهام در این زمینه بوده که آیا پس از چند ساعت تأخیر، این هواپیما هنوز اجازه پرواز دارد یا خیر. بنابراین، این یک موضوع مربوط به مسائل فنی هوانوردی بوده و ربطی به مسائل نظامی و امنیتی نداشته است.

اما با انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران، بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی نیز به این موضوع اختصاص یافته است. در این میان، تلاش رسانه های غربی این بوده که محتوای گزارش را به معنای عدم توفیق آژانس در همکاری با ایران جلوه دهند. سایت شبکه خبری «بلومبرگ» در این زمینه می نویسد بر اساس گزارش جدید آژانس، دسترسی های بازرسان در ایران کافی نبوده و این نهاد خواستار دسترسی های بیشتر و همکاری بیشتر از سوی ایران است. بلومبرگ در تأیید ادعای خود به بندی از گزارش استناد می کند که در آن آمده: «آژانس در موقعیتی نیست که تضمینی معتبر درباره فقدان مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده ارائه کند».

این در حالی است که دیپلمات های ایرانی، همچنان نسبت به طرح درخواست های غیرمنطقی در مذاکرات هشدار می دهند. در این زمینه، روزنامه «پاکستان تودی» ترجمه مصاحبه ای از سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران با یکی از روزنامه های ایرانی را منتشر کرده که در آن، عراقچی دستیابی به توافق نهایی هسته ای را تنها در صورت کنار گذاشتن درخواست های اضافی از سوی غرب ممکن دانسته است. عراقچی همچنین ضمن بیان مهمترین مسائل و اختلاف های موجود در مذاکرات، موضوع تحریم ها را یکی از مهمترین آن ها دانسته و گفته در صورت عدم دستیابی به توافقی بر سر این موضوع، توافق قابل حصول نخواهد بود.

در نهایت، در مطلبی دیگر در موضوع هسته ای، خبرگزاری «ترند» موضوع پایان مذاکرات دوجانبه هسته ای میان ایران و آمریکا در ژنو را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا، پس از 20 ساعت گفت و گو در ژنو سوئیس به پایان رسید. در جریان این مذاکرات، نمایندگان دو طرف به مدت 12 ساعت گفت و گوهای سیاسی و 8 ساعت گفت و گوهای فنی و کارشناسی داشته اند. این خبرگزاری در ادامه به ترکیب تیم های مذاکره کننده دو طرف اشاره کرده و می نویسد به جز عراقچی- تخت روانچی و برنز- شرمن که سرپرستی تیم های سیاسی دو طرف را بر عهده داشته اند، سرپرستی تیم کارشناسی ایران با حمید بعیدی نژاد و تیم کارشناسی آمریکا با جیم تیمبی بوده است.


 اخبار سیاست خارجی - تابناک