اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توضیح درباره خبر لغو تحریم های ایران


سخنگوی وزارت خارجه گفت: اظهارات وزیر امور خارجه درباره توقف تدریجی تحریم ها مربوط به رویکرد 1+5 و چشم انداز نشست ها بوده و نشان دهنده این است که اگر در چنین فضایی مذاکرات ادامه پیدا کند تحریم ها از بین می رود.

 خبرگزاری مهر: سخنگوی وزارت خارجه گفت: اظهارات وزیر امور خارجه درباره توقف تدریجی تحریم ها مربوط به رویکرد 1+5 و چشم انداز نشست ها بوده و نشان دهنده این است که اگر در چنین فضایی مذاکرات ادامه پیدا کند تحریم ها از بین می رود.

 رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه محمد مرسی در سفر رئیس جمهور کشورمان به مصر پیشنهادی درباره بحران سوریه ارائه کرد و قرار بود ایران پاسخ این پیشنهاد را مطرح کند و همچنین اینکه وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با وزیر امور خارجه سوریه نیز تاکید کرد که درباره این موضوع گفتگو کرده اند و اینکه آیا ایران پاسخ پیشنهاد مرسی را داده است و جزئیات این پیشنهاد چه بوده، گفت: بله ما پیشنهاد را بررسی و پاسخ آن را داده ایم.

پاسخ مرسی را دادیم


وی گفت: قرار بوده است پاسخ را به مصر بدهیم که داده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 در قزاقستان و گام های مثبت غربی ها گفت: بحث مذاکراتی که بین نمایندگان کشورمان و 1+5 در آلماتی برگزار شد با فضای مثبت جدیدی روبرو بود.

مسئله می تواند به سرعت حل شود


وی افزود: همان طور که قبلا بارها تاکید کرده بودیم راه حل موفق بودن مذاکرات باید رویکرد منطقی توسط 1+5 باشد تا در چارچوبی که حقوق ملت ما محترم شمرده شود و نسبت به رفع نگرانی های طرف مقابل نیز به صورت متقابل اقداماتی صورت گیرد، دیده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در نشست آلماتی فضایی ایجاد شده که در صورت تداوم و تکمیل نوع ورود به بحث مذاکرات می تواند آینده ای قابل قبول را برای تفاهم بین طرفین ترسیم کند.

وی گفت: ورود کشورهای 1+5 به مذاکرات با تغییراتی که در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان به همراه داشت درست است که کاملا در جهت خواسته های جمهوری اسلامی ایران قرار ندارد اما می تواند در آن جهت حرکت کند.

به گفته مهمانپرست در ادامه تصمیمات رسیدن به تفاهم کامل تر شده و چشم انداز روشنی را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این مسئله بستگی به نوع ادامه کار و رویکرد منطقی که باید بر فضای مذاکرات حاکم باشد و همچنین گام هایی که طرفین باید به صورت همزمان و هم وزن بردارند، دارد.

وی گفت: از ابتدا اعلام کرده بودیم این مسئله می تواند به سرعت حل شود . تنها موضوعی که باید در دستور کار قرار گیرد شناختن حق فعالیت های صلح آمیز کشور ما و احترام به این حقوق در چارچوب بین المللی است و ما در مقابل آماده مذاکرات جدی و رفع نگرانی ها بر اساس توافق طرفین هستیم.

واکنش به اظهارات آمانو و کری


سخنگوی وزارت امور خارجه درپاسخ به سئوال خبرنگار فرانسه درباره اظهارات اخیر آمانو مبنی بر لزوم دسترسی به پارچین گفت: بحث همکاری جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب همکاری هایی که تاکنون صورت گرفته ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: اینکه دریک چارچوب کلی به موافقتنامه جامعی دسترسی پیدا کنیم  و در آن چارچوب نسبت به فعالیت های هسته ای صلح آمیز کشورمان اشارات روشن شده و باید چارچوب های حقوقی آن ترسیم شود. در کنار این مسئله حتما مسائلی که به عنوان ادعای نگرانی در فعالیت های هسته ای کشورمان وجود دارد در چارچوب موافقتنامه قرار می گیرد و تصمیمات مقتضی در این باره اتخاذ می شود.

مهمانپرست خاطر نشان کرد: مجموعه مذاکرات ما با آژانس و گروه 1+5 به سمت مثبت در حرکت است و نتایج آن تاکنون بهتر از گذشته دنبال شده است و این دو مسئله می تواند در چارچوب کاملی به هم مرتبط باشد و به نتیجه برسد ولی اقدامات باید دوطرفه باشد که یک طرف قطعا به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ماست.

خبرنگار فرانسه همچنین درباره اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه با مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی سئوال کرد و مهمانپرست پاسخ داد: اینکه در رابطه با مذاکرات آلماتی رسانه ها و مقامات کشورهای مختلف اظهاراتی داشتند مجموعا احساس می شود دید مثبتی نسبت به نتایج مذاکرات وجود داشته و خوش بینی برای تداوم مذاکرات ادامه دارد.

وی ادامه داد: جای تعجب دارد که برخی از کشورهای غربی و منطقه و برخی رسانه ها برخلاف فضای موجود در خارج از کشور ساز مخالف می زنند و تلاش می کنند نتایج مثبت را با دیدگاه سیاسی خود منفی نشان دهند.

توصیه به فرانسوی ها

مهمانپرست گفت: مقامات کشور فرانسه و رسانه های فرانسوی باید مطابق با واقعیت اظهارنظر کنند و دیدگاههای سیاسی خود را به بحث مذاکرات سرایت ندهند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا در نشست آلماتی بحث جدی در مورد تحریم ها صورت گرفته که وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص لغو تدریجی تحریم ها سخن گفته است، بیان کرد: فضای مذاکرات متفاوت از گذشته دنبال شد .

وی با اشاره به اینکه پیشنهادات کشورهای 1+5 منطقی تر از گذشته طرح شد، تصریح کرد: این پیشنهادات در پاسخ به پیشنهاداتی که کشور ما در اجلاس قبلی به صورت جامع مطرح کرده بود، مطرح شد که البته تنها بخشی از پاسخ به پیشنهادات ما در آلماتی عنوان شد.

مهمانپرست خاطر نشان کرد: ممکن است تا رسیدن به یک تفاهم نهایی هنوز اقدامات دیگری لازم باشد و در ادامه مذاکرات مورد بحث قرار گیرد اما رویکرد کشورهای 1+5 فضا را به سمتی هدایت کرد که پیشنهادات را قابل بررسی و ارزیابی نشان داد.

وی ادامه داد: این گام اول است . در اجلاس کارشناسان در استانبول و اجلاس آتی که اواخر فروردین ماه در آلماتی برگزار می شود نقطه نظرات طرفین مطرح و بحث ها دنبال خواهد شد تا به نتیجه مورد قبول طرفین برسد.

مهمانپرست تاکید کرد: چشم انداز مذاکرات در صورتی که رویه منطقی همچنان حاکم باشد و پیشنهادات 1+5 به سمت رویکرد کشور ما باشد روشن است و می تواند تفاهم نهایی داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: بخشی از چشم انداز آینده مربوط به کاهش تحریم ها و کنار گذاشتن رفتارهایی است که به شکل نادرست بر علیه ملت ایران اعمال شده است.

اقدامات تروریستی اخیر نشانه فتنه است

خبرنگاری در این باره که آیا وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات عراقی در خصوص کشتار بین الحرمین و به شهادت رسیدن برخی از ایرانیان مذاکره خواهد کرد، گفت: بحث اقدامات تروریستی که اخیرا در کشورهای منطقه شدت گرفته و شاهد صحنه هایی در عراق، پاکستان و برخی از مناطق دیگر هستیم نشان از فتنه صهیونیستی یا فتنه ای که به دلیل تهدید شدن منافع رژیم صهیونیستی دنبال می شود، می دهد.

وی ادامه داد: هدف آنها ایجاد بی ثباتی در منطقه و دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی به ویژه اختلافات شیعه و سنی است. ملت های منطقه مراقب این فتنه ها هستند و وظیفه همه دولت هاست تا با پدیده تروریست مقابله و این پدیده زشت را از بین ببرند.

مهمانپرست گفت: انفجار در بین الحرمین نیز یکی از سلسله اقدامات در این چارچوب است. سفر آقای صالحی برای رونمایی از ضریح جدید امام حسین در کربلا صورت گرفته و در حاشیه سفر ملاقات هایی با مقامات دینی و مذهبی انجام می شود و در ملاقات با مسئولین رایزنی در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای صورت می گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: فتنه هایی که برای بر هم زدن ثبات و امنیت در عراق است با توجه به بلوغ سیاسی گروه های داخلی عراق و تدابیر آنها امید برای شناسایی فتنه ها وجود دارد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اقدامات ضد دینی اسرائیل و ضرورت انجام مذاکرات سازش با کشورهای غربی از سوی ایران با توجه به این اقدامات اسرائیل گفت: پایبند نبودن به هیچ تعهدی از سوی رژیم صهیونیستی و اینکه به عنوان عامل اصلی بی ثباتی در منطقه شناخته می شود کاملا واضح است و موضع کشور ما نیز در این مورد مشخص است.

مهمانپرست افزود: موقعی منطقه روی آرامش می بیند که بحث فلسطین به صورت ریشه ای حل شود و فلسطین به مردم منطقه تعلق بگیرد و مردم این سرزمین با انتخابات آزاد در مورد کسانی که باید این کشور را اداره کنند تصمیم بگیرد. تکلیف رژیم صهیونیستی نیز در این چارچوب متوقف می شود.

تفسیر اظهارات صالحی درباره لغو تدریجی تحریم ها


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص رفع تدریجی تحریم ها که از سوی وزیر امور خارجه کشورمان مطرح شده و اینکه سخنگوی اشتون اعلام کرده تحریم ها لغو نخواهد شد، گفت: رویکردی که در اجلاس اخیر آلماتی با آن مواجه بودیم متفاوت از رویکرد گذشته 1+5 و منطقی تر به نظر می رسد و باید در ادامه کار به شکل کامل خود نزدیک شود.

وی افزود: ولی رویکرد منطقی فضای مناسب برای ادامه مذاکرات و همکاری در جهت رسیدن به توافق کلی ایجاد می کند.

مهمانپرست گفت: منظور از مذاکرات هدفمند در یک چارچوب کلی این است که حقوق هسته ای ما به شکل کامل برای فعالیت های صلح آمیز به رسمیت شناخته شود و در مقابل نگرانی های طرف مقابل برطرف شود در این صورت دیگر هر اقدامی بر علیه ملت ما به بهانه فعالیت های هسته ای جایگاهی ندارد.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به این جایگاه باید گام های متقابل به شکل همزمان و هم وزن برداریم و در این صورت بخشی از اقدامات کشور ما برای رفع ابهامات و اقدام طرف مقابل برای رفع فشارها صورت گرفته است.

مهمانپرست گفت: مذاکرات ادامه دارد و در ادامه متقابلا در برابر رویکرد طرف مقابل اقدامات مناسبی از طرف نمایندگان ما صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: اظهارات علی اکبر صالحی مربوط به رویکرد 1+5 و چشم انداز نشست ها بوده است و نشان دهنده این است که اگر در چنین فضایی مذاکرات ادامه پیدا کند تحریم ها از بین می رود.


ویدیو مرتبط :
لحظه شماری تحریم کنندگان ایران برای لغو تحریم ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اتحادیه اروپا از طرح پیشنهادی لغو تحریم های ایران خبر داد



 طرح پیشنهادی لغو تحریم های ایران

اخبار سیاست خارجی - اتحادیه اروپا از طرح پیشنهادی لغو تحریم های ایران خبر داد

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه طرح پیشنهادی لغو تحریم های ایران را در دست دارد.

 سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که این اتحادیه می تواند همزمان با اجرای توافق ژنو برخی تحریم های ایران را درماه دسامبر یا ژانویه(آذریا دی) لغو کند

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آلمانی ˈد پ آˈ که روز سه شنبه منتشر شد، مایکل مان اظهار کرد: در زمان حاضر پیشنهادی برای کاهش تعدادی از تحریم ها وجود دارد.

وی گفت: در این مرحله نمی توانم بگویم که چه زمانی تصمیم های اولیه در مورد این مساله گرفته خواهد شود ولی این امر می تواند در ماه دسامبر یا ژانویه باشد.

مایکل مان بیان کرد: کارشناسان اتحادیه اروپا باید پیش نویس اصلاحیه های مربوط به قانون تحریم ها را که بعدا به تایید وزیران خارجه کشورهای عضو این اتحادیه خواهد رسید، تهیه کنند.

مایکل مان با اشاره به این مطلب که باید هماهنگی هایی نیز با ایران صورت بگیرد، خاطر نشان کرد: ˈمهم است که هر دو طرف توافقنامه ژنو را اجرا کنندˈ.

اخبار سیاست خارجی - ایرنا