اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توضیح اژه‌ا‌ی درباره پرونده بقایی و زنجانی


سخنگوی قوه قضاییه گفت که در پرونده حمید بقایی هنوز قرار مجرمیت صادر نشده، البته شنیده‌ام که مرحله تحقیقات این پرونده رو به پایان است.

خبرگزاری ایسنا: حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در نودمین نشست خبری خود با اهالی رسانه ضمن تبریک میلاد پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: آنچه این روزها توسط حکام جنایتکار آل‌سعود در منطقه می‌گذرد مایه تاسف شدید است. همه دنیا می‌بینند که حکام آل‌سعود ماه‌هاست بر سر مردم مظلوم یمن آتش ریخته و تمام زیرساخت‌های این کشور مظلوم را هدف قرار داده و تمامی کودکان، زنان و مردم یمن را به شهادت می‌رساند.

وی ادامه داد: حکام جنایتکار آل سعود با حمایت و پشتیبانی همه جانبه از داعش در اقداماتی که این گروه تکفیری ملحد انجام می‌دهند، شریک هستند.

سخنگوی دستگاه قضایی با اشاره به شهادت شیخ نمر گفت: رژیم آل سعود با به شهادت رساندن عالم بزرگوار شیخ نمر جنایت خود را به اوج رساند و این جنایت ها چیزی نیست که مسلمین عالم به راحتی از آن بگذرند، البته باید گفت آل سعود با به شهادت رساندن شیخ نمر زوال حتمی خود را رقم زد و با خشم مردم مسلمان روبرو خواهد شد و ان شاء الله امیدواریم در دنیا و آخرت به عذاب الهی گرفتار شوند.

محسنی اژه ای اظهار کرد: حکام آل سعود خارج از عقل اقدامی انجام می‌دهند که انتظاری از آن‌ها نیست، اما مایه تاسف سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشر و مخالف اعدام است که در هیچ یک از جنایت ها اقدام درخوری در این رابطه انجام ندادند و در مورد اعدام اخیر شیخ نمر برخی ها فقط اعلام نگرانی کردند. با اینکه همه مسلمین چه در ایران و چه غیر ایران از اعمال جنایتکاران آل سعود ناراحت هستند و این عمل را محکوم کردند، اما ما در داخل کشور حتما باید اقداماتی که می خواهیم انجام دهیم مطابق با قانون انجام دهیم.

وی با اشاره به اقدام شب گذشته برخی از افراد نسبت به سفارت عربستان در ایران و کنسولگری عربستان در مشهد گفت: اقدامی که نسبت به سفارت عربستان صورت گرفت اقدامی خلاف قانون بود که بر همین اساس تعدای تحت تعقیب قرار گرفته و تعداد دیگر دستگیر شده و در حال حاضر بازداشت شدند و تعداد دیگر نیز در حال شناسایی هستند تا با آن‌ها برخورد شود.

آمادگی مراجع امنیتی، انتظامی و قضایی برای برخورد با هر جرم و تخلفی

محسنی اژه‌ای در ادامه با بیان اینکه کمتر از دو ماه دیگر دو انتخابات مهم در کشور برگزار می‌شود، گفت:‌ ان شاء الله این انتخابات همانند سنوات گذشته با شور و نشاط مردم و مشارکت حداکثری مردم که همیشه مورد تاکید رهبری بوده، برگزار شود. ان شاء الله همه افراد بر اساس قوانین، انصاف و حق الناس بودن در مسیر انتخابات حرکت کنند تا در کمال امنیت و آرامش این انتخابات برگزار شود.

وی ادامه داد: دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی در رابطه با این موضوع با یکدیگر هماهنگ هستند و آمادگی لازم را دارند که با هر نوع جرم و تخلفی چه در فضای مجازی و چه در فضای غیرمجازی برخورد کنند و تذکر دهند.

محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد:‌ متاسفانه کسانی از اهل فتنه سال 88 مجدد فعالیت‌های غیرقانونی و تخریبی خود را شروع کرده بودند که برخی از این افراد احضار شدند و از آن‌ها تحقیق و بازجویی در رده‌های مختلف انجام شد و به آن‌ها یادآوری شد که اگر به کارهای خود ادامه دهند برخورد شدیدتری با آن‌ها انجام می‌شود، اما در حال حاضر این افراد با قرار نسبتا خفیفی آزاد شدند و بازداشت نیستند. این موضوع یادآوری برای آن‌ها بود که اگر بخواهند اقدامات غیرقانونی خودشان در حمایت از فتنه و فتنه گری را ادامه دهند حتما برخورد شدیدتری با آن‌ها خواهد شد. امیدواریم همه رسانه‌ها نیز این موارد را رعایت کنند.

سخنگوی دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: از نیروی انتظامی به دلیل برخوردهای جدی و برنامه ریزی خود نسبت به مجرمین خطرناک تشکر می‌شود که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر نیروی انتظامی اقدامات خوبی در این راستا داشته است.

وی افزود: با هماهنگی دادسراها در تهران و مراکز استان ها با کسانی که در فضای مجازی اقدامی علیه امنیت و آرامش انجام می‌دهند، برخورد می‌شود.

وی در رابطه با ساماندهی موسسات پولی و بانکی در جهت منافع مردم گفت: دولت، بانک مرکزی، دستگاه نظارتی و قوه قضاییه نسبت به این موضوع به صورت جدی ورود پیدا کردند که موسسات در جهت منافع کشور قدم بردارند؛ لذا از مردم خواهش می‌کنم که این اعتماد را نسبت به مسئولان داشته باشند و همچنین سعی کنند دقت لازم در زمان انجام سپرده گذاری ها داشته باشند.

تحقیقات در پرونده «حمید بقایی» رو به پایان است

سخنگوی قوه قضاییه گفت که در پرونده حمید بقایی هنوز قرار مجرمیت صادر نشده، البته شنیده‌ام که مرحله تحقیقات این پرونده رو به پایان است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شنیده شده در پرونده بقایی تحقیقات به پایان رسیده و قرار مجرمیت صادر شده، آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: خیر؛ هنوز قرار مجرمیت صادر نشده، البته تحقیقات این پرونده رو به پایان است و زمانی که تحقیقات به پایان می‌رسد به طور طبیعی بازداشت و ادامه بازداشت اگر ضرورت نداشت و قرار تبدیل می‌شود و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه می‌رود.

وی افزود:‌ البته اگر قرار بازداشت الزام داشته باشد پرونده با بازداشت موقت و صدور قرار مجرمیت به دادگاه می‌رود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری درباره‌ پیام رئیس جمهور در محکوم کردن حادثه سفارت عربستان و اینکه خواستند افراد تعرض‌کننده به قوه قضاییه سریعا معرفی شوند و اینکه چند نفر در این راستا دستگیر شده‌اند گفت: اقدامی که صورت گرفته بر خلاف قانون است و کسانی که بر خلاف قانون دستور دادند تحت تعقیب قرار گرفتند تا آنجا که من می‌دانم در این زمینه 38 نفر دستگیر شده‌اند و دستگیری ها هم ادامه دارد، طبعا نیروی انتظامی و وزارت کشور اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهند، حتما هم قوه قضاییه به کمک آنها می‌آید.

قرار بازداشت «بابک زنجانی» تبدیل نشده است

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه وکیل‌مدافع بابک زنجانی 9 دی ماه که دومین سال بازداشت موکلش تمام می‌شود با ارائه لایحه‌ای به دادگاه خواسته که قرار بازداشت موقت وی فک و قرار مناسب دیگری صادر شود، از تصمیم دادگاه اطلاع دارید؟ اظهار کرد: قانون تفاوتی بین افراد نگذاشته است و برخی از موارد ممکن است دو سال و برخی موارد ممکن است بازداشت کمتر باشد. ولی نسبت به نوع جرم قانون تفاوت قائل شده است. حتما دادگاه طبق قانون در این رابطه عمل می‌کند، البته این موضوع به این معنا نیست که طرف آزاد می‌شود اگر لازم باشد قرار بازداشت موقت تبدیل به قرار وثیقه می‌شود و قرار وثیقه هم متناسب با نوع جرم است.

وی افزود: اگر دو یا سه یا هشت هزار میلیارد اتهام مطرح باشد و اگر متهم جزای نقدی و رد مال هم داشته باشد، همه آنها محاسبه و اگر لازم شد قرار بازداشت تبدیل شود با وثیقه متناسب با همان جرم اتخاذ تصمیم می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: هنوز قرار بازداشت بابک زنجانی به قرار دیگری تبدیل نشده است.

معاون اول قوه قضاییه درباره‌ آخرین اقدامات قوه قضاییه در پرونده بیمارستان خمینی شهر گفت: حکم این پرونده صادر شده و اجمالا در حکم بدوی، انفصال و محرومیت‌هایی وجود دارد، اما چون حکم قطعی نشده از بیان جزییات معذورم.

اطلاعات دادستانی کل کشور درباره سوابق کیفری افراد کامل است

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با استعلام از دادستانی کل کشور درباره نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، چه تعداد دارای سوابق کیفری هستند؟ گفت: رد یا تایید صلاحیت‌ها بر عهده 4 مرجع (ثبت احوال، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و دادگستری) که استعلامات از آنها می‌شود، نیست؛ بلکه بر اساس قانون این امر در اختیار هیات‌های اجرایی و نظارت است و این هیات‌ها هستند که بر اساس اسناد و مدارک صلاحیت افراد را لحاظ می‌کنند. بر اساس قانون اگر صلاحیت را احراز کردند آن را اعلام و در غیر این صورت موضوع را به خود داوطلب می‌گویند.

وی افزود: احراز صلاحیت با احراز مجرمیت دو موضوع جداست. لازم نیست احراز شود که فرد مجرم است بلکه صلاحیت‌ها باید احراز شود؛ چرا که در قانون نیامده مجرمیت افراد باید احراز شود، بلکه صلاحیتش باید احراز شود.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در مورد فردی که محکومیتش قطعی نشده اما سبب می‌شود که صلاحیتش زیر سوال رود، امکان دارد صلاحیتش با احکام غیرقطعی احراز نشود.

وی تصریح کرد: از استعلامات انتخاباتی و اینکه چه تعداد از افراد سابقه اعم از احکام قطعی و بدوی را دارند اطلاعی ندارم، البته دادستان کل کشور و معاون سیاسی و امنیتی وی حتما دقیقا موضوع را می‌دانند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره‌ اقدامات قوه قضاییه نسبت به هجمه‌هایی که به شورای نگهبان می‌شود گفت: یک زمان اقدامات خلاف قانون بوده است و نسبت به شورای نگهبان در مورد تعیین صلاحیت کاندیداها و انتخابات است که مدعی‌العموم وارد و می‌تواند شکایت کند، کما اینکه در برخی از موارد مدعی‌العموم وارد شده است، البته اگر فقط نقد باشد باید نقد را تحمل کرد یا احیانا جواب آن را داد.

خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که در حادثه کوی دانشگاه، سعید زینالی بازداشت و 17 سال از بازداشت وی می‌گذرد. شما چه پاسخی به خانواده وی دارید البته اخیرا هم خانواده وی به دلیل پیگیری بازداشت وی، بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده‌اند که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: بازداشت وی کی و کجا بوده؟ خبرنگار پاسخ داد توسط حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شده است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: تلاش‌های فراوانی شده که آیا وی بازداشت شده یا خیر؟ که موضوع هنوز ثابت نشده است. ممکن است ایشان یا هر کس دیگر مفقود شود یا ممکن است که پیدا نشوند، ولی این ادعا که می‌شود وی بازداشت شده درست نیست؛ چرا که تا آنجا که می‌دانم مدرکی بدست نیامده که وی بازداشت شده است. شما اگر می‌دانید که سیستم امنیتی مطلب را گفته به ما بدهید تا من آن را پیگیری کنم.

محسنی اژه‌ای یادآور شد: یکی از سران فتنه که رای نیاورده بود نامه نوشته بود که افرادی بازداشت شدند و دختری که فرزند شهید و تک فرزند است مورد تعدی قرار گرفته و از بستگان وی 4 نفر نیز شهید شدند. حتی گفته بودند که بدن وی را با اسید سوزاندند؛ لذا هر کسی که چیزی را می‌گوید بلافاصله آن را نشر ندهید.

در همین حین خبرنگاری درباره بازداشت سوشا مکانی دروازه‌بان تیم پرسپولیس سئوال کرد که محسنی‌اژه‌ای گفت: از این موضوع اطلاع ندارم، من اکنون با شما نشست خبری دارم.

پرونده «فاضل لاریجانی» در حال رسیدگی است

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قاضی صلواتی در بیست و چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی به درخواست وکیل وی مهلت یک ماه‌ای را برای بازگرداندن اموال بیت المال داده بودند، حال 15 روز از بیست و چهارمین جلسه دادگاه می گذرد آیا تاکنون اقدامی در این زمینه صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: در واقع یکی از پیچیدگی‌ها این است که ما واقعا نمی دانیم ایشان در خارج از کشور پولی دارد یا خیر و یا اینکه فقط به دلیل تحریم نمی‌تواند پول ها را وارد کند، اما اگر ایشان بدهی خود را قبل از صدور حکم بدهد در پرونده وی قطعا تاثیر خواهد داشت و همچنین در مجازاتش بی تاثیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: او از ابتدا ادعایش این بود پول‌هایی در خارج از کشور دارد، اما هنوز نتوانسته این موضوع را ثابت کند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در این مدت وی تلاش هایی را انجام داده و اسنادی را ارائه کرده است. زمانی که من از افراد و مسئولین اطلاعاتی سئوال کردم گفتند برداشت ما این است که وی برای پرداخت بدهی هایش در حال تلاش است؛ لذا اگر پول‌ها را بدهد قطعا در پرونده اش تاثیر خواهد داشت، در غیر این صورت طبق نظر قاضی حکم مربوطه صادر می‌شود.

خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که آیا حکم خبرنگار واشنگتن پست به وکیل وی ابلاغ شده یا خیر؟ که سخنگوی دستگاه قضایی گفت: خیر. حکم وی به وکیل‌شان ابلاغ نشده اما حکم صادر شده ولی قطعی نیست. در این رابطه آمریکایی‌ها تماس می‌گیرند که مبادله صورت گیرد و اینگونه حرف‌ها در این باره مطرح شده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در قوه قضاییه پرونده ای مبنی بر تبلیغات زودهنگام برای انتخابات تشکیل شده است یا خیر ؟ خاطرنشان کرد: بله، اما موارد بسیار کمی بوده است که می توان گفت در تهران 5 الی 6 مورد پرونده و 1 الی 2 پرونده دیگر در دیگر استان ها تشکیل شده، البته باید بگوییم که نسبت به دوره‌های قبل تعداد پرونده های تخلفات زودهنگام انتخاباتی بسیار کمتر شده است.

خبرنگار دیگری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که سعید مرتضوی گفته امیدوار است پرونده اش در روند رسیدگی تحت تاثیر پرونده فاضل لاریجانی قرار نگیرد. پرونده فاضل لاریجانی به کجا رسیده است؟ خواستار پاسخ معاون اول دستگاه قضایی شد که وی گفت:‌ ان شاء الله که تحت تاثیر قرار نمی گیرد، البته مسائلی مشترک است که باید با هم رسیدگی شود، اما مواردی که از یکدیگر جدا است تحت تاثیر هم قرار نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: پرونده فاضل لاریجانی نیز در حال رسیدگی است، البته باید گفت هر پرونده‌ای که حکم قطعی‌اش صادر شد شما از آن مطلع اید و اگر در رابطه با پرونده ای حکم قطعی اش صادر نشد، بدین معنی است که در حال رسیدگی است.


ویدیو مرتبط :
آخرین صحبتهای اژه ای درباره بابک زنجانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیح اژه ای درباره پرونده زنجانی، خاوری و...


شصت و پنجمین نشست سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد.

خبرگزاری تسنیم: شصت و پنجمین نشست سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد.

محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود در خصوص پرونده بابک زنجانی اظهار داشت: در این هفته ما در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی جلسه‌ای برگزار کردیم که در این جلسه با کلیت مسئله قیمت گذاری اموال بابک زنجانی موافقت شد. در واقع تاکنون وزارت نفت موافق این نبود که املاک بابک زنجانی قیمت گذاری و بابت بدهی به آنها داده شود که اکنون با کلیات مسئله موافقت شده تا اموال قیمت گذاری و بابت بدهی به شرکت مربوطه داده شود.

وی در خصوص پرونده بابک زنجانی بیان کرد: اقدامات خوبی در زمینه این پرونده صورت گرفته است که ابتدا دستگاه قضا متوجه این موضوع شد و دادستان به عنوان مدعی العموم وارد شد و وی را ممنوع الخروج کرد که بعد از آن وی را احضار و تحقیقات صورت گرفت و سازمان بازرسی صحبت‌هایی با وی انجام داد تا اموال را برگرداند ولی مشخص شد که وجوهی برنمی‌گردد بنابراین وی ممنوع الخروج شد و به دلیل اینکه ممکن بود از کشور خارج شود قرار بازداشت برایش صادر شد، این امر توسط دادگاه تأیید شد همچنین بعد از دو ماه مجدد این قرار بازداشت تمدید و بار دیگر آن را تأیید کرد.

دادستان کل کشور ادامه داد: اقدامات گسترده و جدی با همکاری وزارتخانه و دولت برای اینکه پول ها کجا رفته است، صورت گرفت.

وی ادامه داد: بخشی از پول را بابک زنجانی نقد گرفته و بخش دیگر را به صورت نفت دریافت کرده است بنابراین ما باید بدانیم این پول‌ها کجا رفته است؛ اگر وجوه موجود است باید دید کجا رفته و چگونه مصرف شده است تا به وزارت نفت و شرکت مربوطه برگردد.

محسنی اژه ای بیان کرد: هنوز مشخص نشده که آیا وجوه نقد در خارج از کشور وجود دارد یا خیر.
وی ادامه داد: با توجه به ادعای بابک زنجانی در خصوص اینکه اموالی در مالزی و کشورهای همسایه دارد ما اقدام کرده و متوجه شدیم که ادعای وی صحت نداشته و موجودی وجود ندارد.

دادستان کل کشور بیان کرد: اقدام بعدی که در خصوص پرونده بابک زنجانی انجام دادیم این بود که تمامی اموال و شرکت‌های وی شناسایی و توقیف شد و همچنین برخی اموال وی قیمت گذاری شده و همچنین درحال قیمت گذاری آن هستیم.

وی ادامه داد: از همان روز اول به دولت و وزارت نفت پیشنهاد شد که اگر اموال بابک زنجانی شناسایی شود مایل هستند آن را قیمت گذاری و به ازای بدهی بردارند که موافقت نکردند همچنین متهم به صورت کتبی اعلام آمادگی این امر را انجام داد و گفت حاضرم کل اموال در داخل و خارج کشور را تقدیم و بابت بدهی به وزارت نفت بدهم و آنها از طلبشان کم کنند که صحبت‌های زیادی شد تا اینکه در این هفته در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کلیات مسئله مورد موافقت قرار گرفت چرا که آنها متوجه شدند این موضوع به طول می‌انجامد. برای اینکه باید به دادگاه رفته و حکم قطعی شود بنابراین اکنون کلیات مورد موافقت قرار گرفت و به جد بازپرس مشغول این امر است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: ما در جهت شناسایی اموال بابک زنجانی اقدام خواهیم کرد و امیدواریم هرچه زودتر این پرونده به اتمام برسد.

* وضعیت پرونده متهمان جریان فتنه

وی در خصوص متهمان جریان فتنه گفت: هفت نفری که حکم غیابی برایشان درنظر گرفته شده بود، حکمشان ابلاغ شد و این حکم از سه تا هفت سال پیش بینی شده است.

* سکوت مجامع بین المللی در برابر جنایات اسرائیل در غزه

دادستان کل کشور بیان کرد: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان هستیم متأسفانه در غزه شاهد جنایت بزرگ اسرائیل بوده که کشورهای غربی و جوامع بین المللی در مقابل این جنایت بزرگ اسرائیل سکوت کردند همچنین مردم مسلمان، زن و بچه و غیرنظامیان در آتش اسرائیل و حامیان آنها می‌سوزند بنابراین ما این موضوع را محکوم کرده و حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: این اقدامی که در غزه شاهد هستیم، لکه ننگ دیگری در پرونده سازمانهای به اصطلاح حقوق بشر بوده که جنایت را می‌بینند و اقدامی انجام نمی‌دهند در حقیقت این موضوع نقطه سیاسی در پرونده کشورهای عربی است که عکس العملی از خود نشان نمی‌دهند؛ امیدواریم به چشم خود پایان این ظلم را شاهد بوده و به زودی این ظلم پایان یابد.

* کلاهبرداری‌های اخیر و توضیحات دادستان

محسنی اژه‌ای در خصوص کلاهبرداری‌های اخیر بیان کرد: همکاران بنده اعلام کردند برخی از کسانی که سرشان کلاه رفته اکنون بیرون از دفتر وی پلاکارد در دست دارند و از دستگاه قضایی می‌خواهند که به پرونده شان رسیدگی شود که ما همین جا می‌گوییم که دستگاه قضایی نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد تا حقوق شکات را در هر پرونده‌ای استیفا کند.

وی ادامه داد: ما مکرر به آحاد جامعه گفته‌ایم که بیشتر توجه کنند و پول خود را در اختیار هرکسی نگذارند و بدانند پولشان در اختیار چه کسی قرار می‌گیرد و با چه ضمانت و اعتمادی پول را در اختیار فردی قرار می‌دهند.

داستان کل کشور بیان کرد: روز گذشته گزارشی به من ارائه شد که مبنی برآن بود که در شهرهای جنوبی کشور یک فرد معمولی پیدا شده که بدون هیچ اعتباری از تعداد کثیری از مردم، حدود 140 میلیارد تومان گرفته است. در واقع به مردم گفته است در مقابل سپرده سه ماهه خود، 100 درصد سود و در مقابل سپرده شش ماهه 127 درصد سود و در مقابل سپرده 9 ماهه 130 درصد، در مقابل سپرده 18 ماهه 187 درصد سود و برای سپرده دو ساله 248 درصد سود می‌پردازد.

وی ادامه داد: بنده می‌پرسم امروز چه کسی است که با فعالیت اقتصادی سالم بتواند ظرف سه ماه 100 درصد سود بپردازد مگر می‌خواهد خودش مجانی کاری انجام دهد؛ بدون هیچ تحقیق و تضمینی چرا پولتان را در اختیار فردی که نمی‌شناسید می‌گذارید که بخواهد در ظرف سه ماه در شرایط فعلی با اقتصاد سالم 100 درصد سود بدهد مگر ممکن است.این اقدامات را مردم انجام می‌دهند و بعد انتظار دارند حق آنها را بگیرند. مکرر گفته‌ایم که پولتان را در اختیار کسانی که نمی‌شناسید نگذارید؛ چرا که آن فرد یا پول را نمی‌دهد یا فرار می‌کند و بعد شما شکایت و گله می کنید که چرا قوه قضاییه پول را وصول نمی‌کند.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: در همان شهر یک فرد دیگری اقدام به کلاه برداری کرده و از تعداد کثیری بیش از 164 میلیارد تومان گرفته است که بخشی از آن برگشته و 55 میلیارد تومان آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: حساب آن فرد و بستگانش مسدود شده و اموال وی تا حدودی شناسایی شده است که مقداری از اموال شناسایی شده ولی به میزان 55 میلیارد تومان نمی‌رسد همچنین باید بگویم این فرد بازداشت بوده و باید بدانید که اگر اموال وی شناسایی نشود و نداشته باشد به زودی به پول نمی رسید.

* رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی 11 مرداد

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی طولانی شده است؟ گفت: رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی 11 مرداد صورت خواهد گرفت و 11 مرداد تعیین وقت شده است.

وی ادامه داد: ما به صرف درخواست یک نفر رسیدگی به دادگاه را به عقب نخواهیم انداخت.

محسنی اژه‌ای در خصوص محاکمه اخیر برخی از افراد مرتبط با فتنه گفت: 7 نفری که اخیراً به صورت غیابی محاکمه شدند حکمشان قطعی شد واین احکام به اجرائیات ابلاغ شد و احکام قطعی شده بین 3 تا 11 سال حبس را در بر می‌گیرد.  همچنین اسامی این افراد ممکن است در آینده نزدیک بر روی سایت اجرای احکام قرار گیرد و در غیر این صورت شخصاً این اسامی را در آینده اعلام می‌کند.

* وضعیت تمدید قرار بازداشت بابک زنجانی

داستان کل کشور در خصوص چگونگی تمدید قرار بازداشت بابک زنجانی و آخرین وضعیت خریداران اموال وی افزود: طبق قانون تمدید قرار بازداشت به نظر بازپرس و قاضی پرونده بستگی دارد که در صورت تایید دادگاه این قرار ابقا می‌شود ولی در خصوص آخرین خریداران اموال بابک زنجانی در حال حاضر خبری ندارم و باید 3 گروهی نیز که پیش از این برای خرید اموال این متهم اعلام آمادگی کرده بودند، شرایط خرید و نحوه پرداخت خود را اعلام کند.

محسنی اژه‌ای در ادامه  با رد ادعای برخی افراد در خصوص سقوط باشگاه راه‌آهن به دسته پایین‌تر به دنبال عدم همکاری قوه قضائیه گفت: این موضوع هیچ ارتباطی با قوه قضائیه ندارد و وکیل متهم می‌تواند تا زمانی که حکم صادر نشده اموال وی را با نظارت قوه قضائیه رتق و فتق کند.

* آخرین اقدامات قوه قضاییه درخصوص بدهکاران بانکی و وصول معوقات بانک‌ها

وی در ادامه این نشست در پاسخ به آخرین اقدامات قوه قضائیه نسبت به بدهکاران بانکی و وصول معوقات بانک‌ها اظهار داشت: ما از اعلام عزم جدی رئیس بانک مرکزی در برخورد با مفسدان اقتصادی خوشحال شدیم و امیدواریم که عزم جدی وی باعث شود تا دیگر شاهد تکرار موضوع نباشیم و معوقات بانکی افزایش نیابد چرا که حداقل کاری که در این خصوص می‌توان انجام داد آن است که اجازه داده نشود معوقات بانکی افزوده شود و دادستانی کل نیز در این خصوص از برخی بدهکاران بانکی که ادعا کرده‌اند در حال تسویه بدهی‌های خود هستند دعوت به عمل آورده و در مورد چگونگی تسویه بدهی‌ آنها جویا شده‌اند.لذا ما در مورد اختلافات موجود در لیست بدهکاران بانکی که از سوی بانک مرکزی منتشر شد، با لیست موجود در قوه قضائیه در حال مذاکره و مکاتبه هستیم و امیدواریم عزم جدی در این خصوص اتفاق بیفتد تا در پایان سال 93 بتوانیم بگوییم که از معوقات بانکی کاسته شده است.

داستان کل کشور در خصوص ممنوعیت  قانونی بودن حکم ممنوع‌البیان بودن گفت: امکان صدور چنین حکمی توسط دادگاه وجود دارد و قاضی با توجه به محرومیت‌های اجتماعی می‌تواند از این حکم به عنوان تکمیل‌کننده حکم نهایی خود استفاده کند ولی در مجموع صدور چنین حکمی بسیار، بسیار نادر است اما در قانون چنین حکمی پیش‌بینی شده است.

محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید از اشاعه مسائل کذب و بی‌اساس دوری کنند، دادستان‌ها را مجاز دانست تا در صورت لزوم به عنوان مدعی‌العموم در چنین مواردی وارد شوند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر قول یکی از مسئولان قضایی مبنی بر انتشار احکام صادر شده برای «م.ر» خاطرنشان کرد: تا جایی که من گفته‌های آقای اسماعیلی را دنبال کردم ایشان در خصوص انتشار احکام چیزی عنوان نکرده بودند و تنها  از صدور احکام آقای «م.ر» در آینده‌ نزدیک خبر داد.

* برخی از مدیران قبلی وزارت نفت تحت تعقیب قرار گرفتند

داستان کل کشور در خصوص ارز و وجوه نقدی که از سوی وزارت نفت در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته بود و واکنش دستگاه قضایی نسبت به این اتفاق در دولت گذشته گفت: برخی مدیران قبلی وزارت نفت تحت تعقیب قرار گرفتند و تحقیقات از آنها در حال انجام است ولی تاکنون هیچ یک از آنها بازداشت نشده‌اند و ما در حال بررسی چرایی و چگونگی وجوهی هستیم که در اختیار بابک زنجانی قرار گرفت.

محسنی اژه‌ای در خصوص اخلالگران ارزی نیز خاطرنشان کرد: در این خصوص هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است و رسیدگی به دو بخش از این پرونده انجام شده است ولی هنوز حکمی در این خصوص صادر نشده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت پرونده کهریزک گفت: بخش عمده‌ای از این پرونده رسیدگی شده و احکام صادره نیز قطعی شده و حتی برخی نیز اجرا شده است ولی در خصوص موضوع پرونده کهریزک دادگاه در چندین مرحله برگزار شد و پس از صدور حکم متهمان به احکام صادره اعتراض کردند و در حال حاضر این پرونده در حال رسیدگی در دیوان عالی کشور است ولی من معتقدم که هرچه زودتر باید رسیدگی به این پرونده اتمام یابد و شخصا پیگیری می‌کنم که در صورت امکان رسیدگی به آن تسریع شود.

داستان کل کشور در خصوص پرونده زمین‌خواری ورامین و جوادآباد و طولانی شدن رسیدگی به این پرونده اظهار داشت: دولت‌ها در مقاطعی به مناسبت‌های مختلف زمین‌هایی را در اختیار عده‌ای قرار داده‌اند که در برخی موارد تخلفاتی در خصوص در اختیار قرار دادن این زمین‌ها و نحوه استفاده از آنها رخ داده که در صورت تخلف دستگاه قضایی برخورد کرده و در ورامین و شهرهای اطراف تهران نیز مواردی وجود داشته که توسط قوه قضائیه برگردانده شده است.

محسنی اژه‌ای پرونده کارخانه کوه‌سنگ دماوند را در حال پیگیری اعلام کرد و در خصوص طولانی شدن پرونده «م.ه» (آقازاده‌های متهم در فتنه 88)  تاکید که دادگاه رسیدگی به اتهامات وی 11 مردادماه امسال برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به فعالیت گروه داعش در مرز‌های شرقی کشور از جمله سیستان و بلوچستان گفت: به حمدالله با تلاش مردم و مسئولین امر کشور ما علی‌رغم ناامنی‌های بسیار در کشورهای همسایه، از امنیت کاملی برخوردارند و در حال حاضر هیچ گروهکی تحت این عنوان در کشور ما فعالیت ندارند.

داستان کل کشور با انتقاد از همکاری برخی از کشورها در قالب توافقنامه‌های پلیس اینترپل گفت: متاسفانه کشورهایی که بیش از دیگران در این خصوص ادعا دارند در تحلیل متهمان کمتر همکاری می‌کنند.

* آخرین وضعیت پرونده مدیر عامل سابق بانک ملی

محسنی اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده مدیرعامل سابق بانک ملی و استرداد وی خاطرنشان کرد: ما از طریق قوه قضائیه و وزارت خارجه در تلاشیم تا با همکاری اینترپل و کشور کانادا این فرد را تحویل بگیریم ولی متاسفانه تا امروز هیچ اقدام جدی در این خصوص از سوی طرف مقابل انجام نگرفته است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه بابک زنجانی مطرح کرده است که رضا ضراب نماینده وی است آیا این موضوع صحت دارد، گفت: در جریان این موضوع نیستم.

* در بخش شبکه‌های اجتماعی که علیه امنیت کشور فعالیت می‌کنند، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه هشت نفر از فعالان فیس بوکی با این عنوان دستگیر و به 127 سال حبس محکوم شدند آیا این موضوع صحت دارد، اظهار داشت: تحت چنین عنوانی ما جرمی نداریم. ما در دادگاه انقلاب به جرایم مختلف رسیدگی می‌کنیم که عنوانی به نام اتهام فیس بوکی نداریم شاید از طریق فیس بوک و شبکه ‌های دیگر اقدامات مجرمانه صورت گیرد ولی اینکه اتهام فعالیت فیس بوکی باشد، چنین چیزی نداریم.

وی ادامه داد:  از شبکه های اینترنتی می‌توان درست و نادرست استفاده کرد بنابراین در بخش شبکه‌های اجتماعی که علیه امنیت کشور و افت اخلاقی صورت می‌گیرد ما اقدامات لازم را انجام داده و چون به ضرر کشور است کارگروه اقدام خواهد کرد.

محسنی اژه‌ای افزود: کارگروه مصادیق مجرمانه در سال 88 شکل گرفته است که شش وزارتخانه عضو آن هستند و 12 عضو دیگر نیز دارد که در این کارگروه همه عضو بوده و نماینده‌ای وجود ندارد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اخرین وضعیت آتش سوزی نفت سپاهان به کجا کشیده شد؟ گفت: در این راستا خبری ندارم.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه به رئیس جمهور توهین شده بود آیا در این زمین ورود می‌کنید؟ گفت: در برخی موارد به مقامات توهین می‌شود و دادستان نیز وارد شده و این موضوع را تحت تعقیب قرار می‌دهد و ما در قانون برحسب وظیفه شاکی خصوصی نداریم و دادستانی به عنوان مدعی العموم وارد می‌شود.

* دلیل طولانی شدن رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیت الله جنتی در نمازجمعه اعلام کرد که دلیل طولانی شدن پرونده مهدی هاشمی فشار بر دستگاه قضایی بوده است، گفت: برخی صاحبان قدرت و ثروت همیشه وقتی قرار است به پرونده ای رسیدگی شود به دستگاه قضا فشار می‌آورند ولی اینکه آیا قوه قضاییه تسلیم شود یا خیر خوشبختانه قوه قضاییه در برابر فشارها تسلیم نشده است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم تحت تأثیر قواسالاری و فشار صاحبان ثروت و قدرت قرار نگیریم که البته می‌گویم فشارها وجود دارد.

وی بیان کرد: هم از طریق جو سازی از سوی رسانه‌ها و هم از طریق گرفتن وکیل فشار می‌آورند که قوه قضاییه تسلیم نشده است. پرونده مهدی هاشمی با توجه به پیچیدگی این پرونده و کار کارشناسی و ترجمه‌هایی که باید صورت بگیرد طول کشیده است بنده فشار آوردن به این پرونده را رد نمی‌کنم و می‌گویم که قوه قضاییه تسلیم نشده است.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه رئیس سازمان بازرسی مطرح کردند که 10 نقد در خصوص بابک زنجانی وجود دارد شما این موضوع را تأیید می‌کنید اظهار داشت: نقدهای بسیاری گرفته شده است ولی مسئولش قاضی پرونده است و او باید نظر بدهد. در واقع برخی از نواقص وجود دارد که دادگاه در این زمینه قانع می‌شود درحقیقت بستگی به  نظر بازپرس دارد و قاضی باید تشخیص دهد.

* آیا قوه قضاییه به موضوع حجاب وارد می‌شود؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در زمینه حجاب که برخی دستگاه ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند قوه قضاییه وارد می‌شود؟ اظهار داشت: اصل حجاب یکی از مسائل مسلم اسلامی است و در قانون آمده و در کشور اسلامی ما باید همه حجاب را به میزان شرع رعایت کنند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد:در زمینه حجاب باید هم اقدامات ایجابی و هم سلبی صورت گیرد.

وی گفت: تنها با توصیه و سفارش این موضوع حل نمی‌شود بلکه نیاز به امر معروف و نهی از منکر دارد و اگر برخی افراد که به آنها تذکر داده شد مجدد جرمی را مرتکب شدند ان زمان دستگاه های مختلف باید برخورد کنند هچنین قوه قضاییه برخورد لازم را انجام می‌دهد.

دادستان کل کشور ادامه داد: قوه قضاییه از نیروی انتظامی که با جرایم مشهود برخورد می‌کند، حمایت می‌کند.

وی افزود: برخی به صورت باندی و سازمان یافته در زمینه بدحجابی اقدام می‌کنند که منافع مردم را تحت تأثیر قرار می دهند، این امر به ضرور عفت جامعه است بنابراین ما در زمینه برخورد با چنین باندهایی از نیروی انتظامی حمایت می‌کنیم و همچنین دستگاه قضا با جریان های سازمان یافته برخورد خواهد کرد.

* وضعیت پرونده سرپرست سابق تامین اجتماعی


محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه پرونده سرپرست سابق تأمین اجتماعی که در آذرماه سال گذشته از مجلس به قوه قضاییه رفت به کجا رسید، عنوان کرد: هنوز این پرونده به محکمه نرفته و باید بگویم هنوز به دادگاه نرفته و قرار مجرمیت برایش صادر نشده است.

وی در خصوص قانون آیین دادرسی کیفری بیان کرد: تعداد زیادی قاضی برای تعقیب این قانون نیاز است با مجلس صحبت کردیم که تغییرات صورت گیرد و اگر انجام نگرفت خودمان اقدامات را انجام خواهیم داد.

* داعش در ایران حضور ندارد

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه یکی از مسئولان انتظامی مطرح کردند که در داخل کشور داعش حضور داشته و در مناطق سنی نشین یارکشی می کنند آیا این امر صحت دارد، گفت: تحت این عنوان به حمدالله موردی نداشتیم.

وی در خصوص موتورسواران گشت انصار با لباس شخصی برای تذکر به بدحجابی گفت: افرادی هستند که با کارت مخصوص بوده و می‌توانند در زمینه بدحجابی متذکر شوند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: ما در این زمینه هم ضابط عام و ضابط خاص داریم و قانونگذار ضابط خاص مانند بسیج را در این زمینه مدنظر قرار داده در واقع بسیج هم می‌تواند وارد شود.

وی بیان کرد: افرادی که دارای مسئولیت قانونی بوده و کارت مخصوص دارند می‌توانند به افراد بدحجاب تذکر لازم را بدهند.