اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توضیحات وزیر بهداشت درباره طــرح تحــول نظــام ســلامت



اخبار ,اخبار اجتماعی ,طــرح تحــول نظــام ســلامت

اخبار اجتماعی - وزیر بهداشت: مشکلات فقط با پول حل نمی‌شود

دو مــاه از آغــاز طــرح تحــول نظــام ســلامت می گـذرد. هـر چنــد از منظر بیرونی آن چه روی داده، تحولی اساسـی تلقی می شـود اما این طرح، خود شروع یک راه است. راه سخت و دشواری که پیمودنش علاوه بر عزم و تلاش و خستگی ناپذیری، همکاری جمعی را طلب می کند.

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گفت :بسیاری از مشکلات ، فقط با پول حل نمی شود. برای رسیدن به هدف «تحول بنیادین و ماندگار در نظام سلامت» باید تفکر، فرهنگ و ساختار را تغییر دهیم.

به گزارش ایرنا ،دکتر سید حسن هاشمی با درج یادداشتی در وب سایت شخصی خود نوشت: حتی داخل سازمان وزارت بهداشت هم برای ایجاد فرهنگ رسیدن به تحول بنیادین نظام سلامت، مشکل داریم؛ چون همه فکر می کنند، بهداشت و درمان حوزه ای حاکمیتی است و این فکر دولتی را به سادگی نمی توان تغییر داد. به خصوص در حوزه بهداشت که این تغییر نگرش بسیار سخت تر است.

هاشمی با بیان اینکه برای ایجاد فرهنگ نوین در حوزه بهداشت و درمان هم ، فکر کرده و برنامه داریم افزود: امسال کار واگذاری درصدی از مراکز درمانی به بخش خصوصی را البته با رعایت تعرفه ها و نظارت کامل، آغاز خواهیم کرد.

هاشمی که یاداشت اخیر خود را به مناسبت دومین ماه آغاز طرح تحول نظام سلامت نوشته، این طور عنوان می کند که دو مــاه از آغــاز طــرح تحــول نظــام ســلامت می گـذرد. هـر چنــد از منظر بیرونی آن چه روی داده، تحولی اساسـی تلقی می شـود اما این طرح، خود شروع یک راه است. راه سخت و دشواری که پیمودنش علاوه بر عزم و تلاش و خستگی ناپذیری، همکاری جمعی را طلب می کند.

وی طرح تحول نظام سـلامت را مقدمه ای برای افزایش مشارکت مردم در مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانست و افزود: ایمان دارم تا این مشارکت شکل نگیرد، نمی توانیم شاهد تحولی بنیادین و ماندگار در نظام سلامت باشیم.

وزیر بهداشت در ادامه می نویسد: نکته مهم آنکه ما این راه را با تمام نقاط ضعف و قوت ، تمام حمایت ها و نارضایتی ها، دلگیر شدن ها و خشنودی ها آغاز کرده ایم و از این راه برنخواهیم گشت؛ پس همه باید با صبر و درایت هر آن چه می توانیم انجام دهیم تا ادامه راه آسان تر طی شود.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در ادامه این یادداشت با بیان اینکه به یقین اجرای طرحی چنین بزرگ که در پهنه کشور گسترده شده است ، خالی از اشکال نیست؛ اظهارداشت: قطعاً نقاط ضعفی داریم که تلاش می کنیم آنها را شناسایی و برطرف کنیم.

هاشمی تاکید کرد :نباید از یاد برود که طرح هایی چنین عظیم به عزمی ملی ؛به نگاهی فرا جناحی، به توانی مضاعف و به عشقی خالصانه به مردم و میهن نیاز دارد .

اخبار اجتماعی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
توضیحات معاون وزیر بهداشت در مورد شیوع سه نوع آنفولانزا فصلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات معاون بهداشتی وزیر بهداشت درباره سقط جنین



اخبار ,اخبار اجتماعی ,سقط جنین غیرقانونی

 

اخبار اجتماعی -  ۱۲۰هزار سقط جنین غیرقانونی در هر سال

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: سالانه ۲۲۰ هزار سقط جنین در کشور انجام می‌شود که ۱۲۰ هزار مورد از آن غیرقانونی است که مسائل اقتصادی و تداخل فرزندآوری با تحصیل از دلایل آن عنوان شده است.

علی‌اکبر سیاری در همایش روز جهانی جمعیت گفت: روز جهانی جمعیت فرصتی است که به چالش‌ها و مشکلات جمعیتی بپردازیم و سیاست‌های ابلاغی رهبری راهگشای این معضلات است. او ادامه داد: اصول کار در وزارت بهداشت عقلانیت، بهره‌گیری از کار کار‌شناسی و جنبه اعتقادی به کار است و این در حالی است که سالی یک میلیون نفر طی صد سال گذشته به جمعیت افزوده شده و روند مرگ رو به کاهش بوده است.

 

او با اشاره به جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال به عنوان جمعیت فعال گفت: ۷۰ درصد جمعیت کشور را جمعیت فعال تشکیل می‌دهد و در واقع ما دوران طلایی جمعیت را داریم و هنر ما این است این جمعیت را در جهت توسعه کشور به کار بگیریم. سیاری ادامه داد: ۳۲ درصد جمعیت کشور در سن ۲۰ تا ۳۴ سالگی و در زمان کار و ازدواج هستند و یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد کاهش نرخ باروری است چرا که در دهه ۶۰ هر خانواده 6/8 فرزند داشت که اکنون به ۱/۸ رسیده است.

 

معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: بیش از ۱۱ میلیون نفر در کشور در سن ازدواجند و ازدواج نکرده‌اند و از طرفی سن ازدواج نیز بالا رفته است به طوری که در مردان 7/26 و در زنان 4/23 است. او با اشاره به کاهش آمار ازدواج در بین سال‌های ۸۵ تا ۹۲ ادامه داد: این درحالی است که سیاست‌های ابلاغی بر تسهیل ازدواج و فرزندآوری تأکید دارد و یکی از عوامل عدم ازدواج، بیکاری است به طوری که ۲۰ تا ۲۵ درصد از جمعیت جوان بیکار هستند.

 

سیاری ادامه داد: اگر در ساختار فعلی ۱۰ درصد طلاق کاهش پیدا کند نرخ باروری 85/1 می‌شود و اگر ۱۰ درصد از جوانان ازدواج کنند نرخ باروری 6/2 می‌شود. معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: توانمندسازی جوانان برای هنجارهای مفید فرزندآوری جزو ارزش‌های ماست و این اقناعی است البته جزو تصمیمات شخصی است که افراد می‌گیرند و باید مهارت‌های لازم را به آنها یاد داد به‌طوری که ۱۲ میلیون دانش‌آموز و ۴ میلیون دانشجو در سطح کشور وجود دارد. او از افزایش روند طلاق بین سال‌های ۸۵ تا ۹۲ خبر داد و گفت: از ۸۰۰ هزار واقعه ازدواج که سالانه ثبت می‌شود ۲۰ درصد به طلاق منجر می‌شود که ۵۰ درصد آنها در ۵ سال اول زندگی رخ می‌دهد.

 

سیاری فقر و اختلافات مالی، اعتیاد، ازدواج تحمیلی و عدم تفاهم را از دلایل افزایش طلاق در کشور دانست و گفت: ۳ عامل سازگاری، معیشت و سلامتی باعث تحکیم ازدواج می‌شوند. او بر انجام مشاوره قبل از ازدواج برای توانمندشدن زوجین و تصمیم به فرزندآوری تأکید کرد و گفت: ۲۸ درصد زوجین تک فرزند هستند و بین ازدواج تا فرزند اول 5/3 سال، بین فرزند اول و دوم ۵/۵ سال فاصله می‌گذارند که باید اصلاح شود.

 

او با اشاره به وجود ۳ میلیون زوج نابارور در کشور گفت: این را هم باید دانست که اگر زنان زیر ۱۸ سال باردار شوند خطر مرگ در آنها افزایش می‌یابد، بارداری بالای ۳۵ سال ۲۷ درصد، بارداری ناخواسته ۲۱ درصد، بیش از ۴ فرزند ۱۸ درصد و فاصله بارداری کمتر از دو سال خطر مرگ را ۳۴ درصد افزایش می‌دهد. سیاری گفت: مراقبت‌های قبل و حین بارداری و تسهیلات ماما در پایان بارداری ازجمله اقداماتی است  که به صورت رایگان در نظر گرفته شده و بهتر است مکمل‌های دارویی مثل قرص آهن نیز به صورت رایگان داده شود. سیاری از مشارکت وزارت رفاه برای انجام خدمات مشاوره ژنتیک در کشور خبر داد و گفت: ۳ درصد از افراد جامعه ممکن است مشکلات ژنتیک داشته باشند.

 

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در مورد آمار سقط در کشور گفت: ۲۲۰ هزار سقط جنین در سال انجام می‌شود که ۱۲۰ هزار سقط غیرقانونی است. مسائل اقتصادی و تداخل فرزندآوری با تحصیل از دلایل سقط عنوان شده که باید راهی برای آن پیدا کرد. سیاری تصریح کرد: روزانه ۸ نفر بر اثر اعتیاد در کشور فوت می‌کنند، ۵۵ درصد از والدین از اعتیاد فرزند خود بی‌خبرند، ۵۸ درصد از معتادان در سن کمتر از ۳۵ سالگی و ۱۴ درصد در بین سن ۱۵ تا ۱۹ سالگی به سر می‌برند و اعتیاد یکی از دلایل عدم فرزندآوری عنوان شده است. ایلنا نوشت؛ او گفت: امیدواریم بتوانیم نرخ باروری را به بالای 1/5 برسانیم.

اخبار اجتماعی - آرمان