اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توضیحات نیلی درباره تورم



اخبار ,اخبار اقتصادی ,تورم

اخبار اقتصادی - نیلی: هنوز از پیچ تورم عبور نکرده‌ایم

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه هنوز از پیچ تورم عبور نکرده ایم و اقتصاد ایران جزء سه دارنده بالاترین تورم در دنیا است، گفت: نباید خروج از رکود منجر به برگشت تورم شود، ضمن اینکه تصمیمات دولت سبب شده است تا با قاطعیت تمام وابستگی‌ها به بانک مرکزی قطع شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود نیلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در خصوص بسته دولت برای خروج از رکود واحدهای تولیدی گفت: ستاد هماهنگی امور اقتصادی به ریاست رئیس جمهور است و 10نفر دیگر از اعضای دولت تشکیل شده که با برگزاری دو جلسه در هفته، مسایل اقتصادی کلان کشور را مورد بحث قرار می دهد و ایجاد وفاق و همگرایی در امور اقتصادی از اهداف تشکیل این ستاد است.

مشاور رئیس جمهور افزود: تحریم،کاهش درآمدهای نفتی، وابستگی اقتصاد به نفت و افت سرمایه گذاری موجب افزایش رکود وکاهش رشد اقتصادی شده است، در نتیجه زمستان سال90 تا پایان سال 92 یعنی 9 فصل متوالی اقتصاد کشور دچار رکود شد که آثار آن تا سال 95 باقی خواهد ماند اما دولت  تلاش می کند  اقتصاد را از رکود خارج کند.

وی تصریح کرد: دور کردن اقتصاد از تورم، ثبات بازار ارز ، تعدیل بودجه و هدفمندی یارانه ها از اقدامات دولت دریک سال گذشته بود. همچنین خروج از رکود نیز در دستور کار قرار گرفت؛ این در حالی است که رکود، افت تولید و در نتیجه افت درآمد بر روی اقتصاد مردم تاثیر گذاشته است.

نیلی با بیان اینکه اکنون در شرایط تحریم هستیم، گفت: باید با فرض تداوم وضع موجود سیاستگذاری اقتصادی را انجام دهیم و برای خروج از رکود برنامه ریزی کنیم و از آن خارج شویم که البته در این راستا، وجود تحریم، کمبود منابع مالی، افت جدی سرمایه گذاری و کاهش درآمد در سطح جامعه و درنتیجه افت تقاضا از علل ایجاد رکود اقتصادی در کشور است و برای خروج از این رکود باید روی تجهیز منابع مالی و برگرداندن مطالبات  معوق و اقتصاد مقاومتی کار کنیم.

مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی تاکید کرد: باید از ظرفیت پیمانکاری و صادرات کشور استفاده کنیم و بانک و بازار سرمایه  هم باید در زمینه اعطای  تسهیلات همکاری کنند؛ ضمن اینکه خروج از رکود باید به گونه ای باشد که موجب تورم نشود به همین علت باید تلاش کنیم خروج از رکود پایدار باشد و موقتی نباشد.

وی درباره بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود گفت: سیاست‌‌ های تفضیلی در این زمینه  به زودی منتشر می شود؛ اما باید به این نکته توجه داشت که یکی از آسیب های اقتصادی این است که تعداد بنگاههای کوچک و متوسط کم شده است و باید تلاش کنیم  این بنگاه ها را حمایت و تقویت کنیم تا اشتغالزایی انجام شود.

نیلی گفت: اگر شرایط کنونی ادامه یابد و اتفاق خاص در بیرون نیافتد اقتصاد ما  امسال از رکود خارج و رشد اقتصادی کشور مثبت می شود؛ بنابراین باید تلاش کنیم این رشد، پایدار و رو به افزایش باشد.

وی با اشاره به این که خروج غیرتورمی از رکود عنوان بسته پیشنهادی دولت است، خاطر نشان کرد: سیاست‌های تفصیلی خروج از رکود منتشر خواهد شد؛ البته نرخ تورم هم چنان بالا است و متاسفانه هنوز از تورم عبور نکرده‌ایم.

نیلی با اشاره به این که معمولا در دوره‌ای که با وفور منابع روبه رو هستیم امتحان خوبی را پس نمی‌دهیم اظهار داشت: در دو دوره شاهد وفور منابع بودیم که یکی فاصله سال‌های 52 تا 56 و دیگری 84 تا 90 بود. البته از تیر ماه سال 92 بازار به سمت آرامش حرکت کرده و البته از مهر بازار ارز آرام شده است.

وی با تاکید براینکه منحنی نرخ ارز از تیر 92 در سطح معقولی قرار گرفت خاطر نشان کرد: نرخ تورم در خرداد 92، معادل 3.4 درصد به صورت ماهانه بود، این در حالی است که متوسط نرخ تورم از تیر 92 تا پایان خرداد 93 به صورت ماهانه 1 درصد بوده است.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم تصور می‌کنند که چشم انداز آینده اقتصادی کشور مثبت است، افزود: در این صورت مردمی که می‌خواستند ارز خریداری و نگهداری کنند به امید این که قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد از این اقدام اجتناب کردند. البته دولت در موضع سیاست‌گذاری قرار گرفته است ولی ایران جزو سه تورم بزرگ دنیا به حساب می‌آید.

نیلی با اشاره به ضرورت برداشتن التهاب تورم در اقتصاد کشور افزود: تصمیم گرفتیم تا به اقتصاد اولویت مطلق بدهیم. اگرچه دولت انقباض پولی ایجاد نکرده بلکه انضباط پولی را برقرار کرده است و تصمیمات دولت سبب شده تا با قاطعیت تمام وابستگی‌ها به بانک مرکزی قطع شود.

وی افزود: مسکن مهر به صورت کامل به منابع بانکی وابسته بود به طوری که این دولت جهشی را در پیش گرفت تا این اتکا به منابع بانک مرکزی وجود نداشته باشد؛ ضمن اینکه دور کردن اقتصاد از التهاب تورمی را بخشی از اقتصاد دولت است و در این دولت شاهد ثبات بخشیدن به بازار ارز، تقلیل بودجه، هدفمندی یارانه‌ها هستیم.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این که 60 هزار میلیارد تومان در رقم بودجه کاهش را شاهد هستیم، ادامه داد: بلافاصله پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها موضوع خروج از رکود در دستور کار قرار گرفت، این در حالی است که آثار اقتصادی سال‌های 91 و 92 تا سال 95 در اقتصاد کشور قابل مشاهده خواهد بود، به گونه‌ای که وظیفه همه نهادهای موثر اقتصاد کشور به خصوص دولت بر این است که روند تحولات را به سمت خروج اقتصاد از تورم در پیش بگیرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون در شرایط تحریم هستیم، گفت: باید با فرض تداوم وضع موجود سیاست‌گذاری‌های اقتصادی را انجام دهیم و برای خروج از رکود برنامه‌ریزی کنیم و از آن خارج شویم؛ اما ناچاریم به مسئله به صورت واقع‌بینانه بنگریم و برای خروج از این رکود باید روی تجهیز منابع مالی و برگرداندن مطالبات معوق و اقتصاد مقاومتی کار کنیم.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به 4 محدودیت اصلی که در بسته پیشنهادی دولت وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از رکود خارج شویم، ابتدا باید موضع خود را نسبت به این 4 محدودیت مشخص کنیم.

وی محدودیت اول را در رابطه با تحریم دانست و گفت: متاسفانه در دسترسی به بازارهای جهانی با محدودیت مواجه هستیم، البته تنگناهای مالی در اقتصاد کشور ادامه دارد و باید ببینیم بازار سرمایه تا چه حد می‌تواند منابع خلق کند و در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار دهد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: دوتا از این چهار محدودیت را نمی‌توانیم برایش کاری کنیم که یکی محدودیت‌های بین‌المللی و دیگری سرمایه‌گذاری است، پس بنابراین باید بر روی دو عامل دیگر متمرکز شویم.
 
وی با اشاره به تجهیز بیشتر منابع مالی افزود: بانک‌ها در اعطای تسهیلات با محدودیت‌های جدی مواجه هستند. البته در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر پرداخت مطالبات معوق تاکید شده است.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به دو ویژگی بارز سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: در این اقتصاد به درون‌زایی و برونگرایی تاکید زیادی شده است، البته متاسفانه در برون‌گرایی با محدودیت مواجه هستیم و همه آنچه را که سبب درون‌زایی رشد اقتصادی کشور می‌شد را در نظر گرفته‌ایم.
 
نیلی با اشاره به نظام تجهیز منابع در داخل اقتصاد ادامه داد: باید تمام آن چیزی را که بر فعالیت‌های بانک موثر واقع می‌شود را لحاظ کنیم اما هم اکنون بانکها از دولت طلبکار هستند و این امر سبب محدود شدن منابع شده است.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به ضرورت وجود نیروی پیشخوان برای حرکت اولیه به سمت خروج از رکود، گفت: باید بنگاه‌های اقتصادی فعالیت‌هایی را پشت سر بگذارند تا این فعالیت‌ها به سمت صنایع گسیل پیدا کند.
 
وی گفت: ظرفیت‌های پیمانکاری خوبی در کشور ایجاد شده است، به طوری‌ که دولت باید برای پیمانکاران سیاست‌های خوبی را اتخاذ کند.
 
نیلی با اشاره به اینکه نیروی پیشخوان باید بتواند تحولات را به بخش‌های دیگر سرایت دهد، افزود: دو حوزه بانک و سرمایه بسیار حائز اهمیت هستند، بنابراین باید کاری کرد تا بانک‌ها بتوانند تسهیلات بیشتری بپردازند.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید عوامل زمینه‌ساز باشد تا از رکود به صورت پایدار خارج شویم، ادامه داد: نباید خروج از رکود منجر به برگشت تورم شود.
 
وی با بیان اینکه نباید دستاوردهای کاهش تورم را از دست بدهیم، گفت: باید بتوانیم این دستاوردها را حفظ کنیم .

اخبار اقتصادی  - مهر

 


ویدیو مرتبط :
تورم بدتر از تورم ایران هم بوده ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات دادستانی تهران در مورد پرونده فائزه هاشمی و میثم نیلی



 

 

توضیحات دادستانی تهران در مورد پرونده فائزه هاشمی و میثم نیلی

 

 

دادستانی تهران در اطلاعیه ای با اعلام اینکه رسیدگی به پرونده ها بر اساس قانون و مقررات انجام می شود در مورد وضعیت پرونده فائزه هاشمی و میثم نیلی توضیحاتی ارائه داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دادستانی تهران با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد دادستانی تهران در رسیدگی به پرونده های مطروحه بر اساس مقررات و قوانین اقدام می کند.

در این اطلاعیه آمده است: اخیرا یکی از انجمنهای دانشجویی با انتشار بیانیه ای نسبت به آن چه که آن را تاخیر در رسیدگی به پرونده اتهامی یکی از عوامل جریان فتنه سال ۱۳۸۸ نامیده، اعتراض کرده است که جهت تنویر افکار عمومی، مراتب ذیل اعلام می شود:

۱) پرونده اتهامی خانم فائزه هاشمی در یکی از شعب بازپرسی دادسرای تهران مورد رسیدگی قرار گرفته و به دادگاه ارسال شده است. دادگاه نیز حسب مقررات و قوانین موجود نسبت به موضوع رسیدگی خواهد کرد. ذکر این نکته نیز ضروری است که استمهال از اختیارات محاکم است.

۲) در خصوص متهم میثم نیلی نیز نامبرده پس از درج مطالبی در سایت رجانیوز به دادسرا احضار و همانند سایر متهمان برای وی قرار تامین صادر گردیده و باید در پرونده اتهامی پاسخگو باشد.

از سوی دیگر هر چند برای نامبرده قرار بازداشت از سوی مرجع قضایی صادر نشده بود اما ترک دادسرا و شعبه بازپرسی از سوی متهم بدون اذن مقام قضایی مشکلاتی را در رسیدگی به پرونده برای متهم مذکور ایجاد کرد..../خبرگزارى مهر