اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توضیحات معاون سابق قالیباف درباره ترک‌های تونل توحید و چکه کردن آب/ تونل نیایش هم به زودی چکه می‌کند



اخبار,اخباراجتماعی  , تونل توحید

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: تَرک‌های تونل‌ توحید، تَرک بر روی سازه بتونی برخی از ستون‌هاست.

احمد دنیامالی که در زمان مسئولیت وی در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، تونل توحید احداث و به بهره‌برداری رسید در خصوص برخی از تصاویر که نشان از ترک در تونل توحید می‌دهد، گفت: این ترک، ترک روی سازه نیست؛ مگر می‌شود ترک بر روی برخی شمع‌های میانی باشد و روی بقیه نباشد. این شمع‌ها دو وضعیت دارند؛ یک وضعیت سازه‌ای دارند که آن زمان که تونل‌های کوچک حفاری می‌شد، این شمع‌ها هم اجرا شد.

وی در توضیح بیشتر افزود: تونل توحید به صورت حفاری غیر قالبی انجام شده و در این روش وقتی آرماتوربندی و بتون‌ریزی می‌کنیم، سازه احداث می‌شود و وضعیت دوم آن است که وقتی آن را حفاری می‌کنیم، سازه‌اش در می‌آید که این سازه ظاهر مناسبی ندارد، بنابراین یک پوسته بتونی چند سانتی روی آن می‌کشند که احتمال دارد همین پوسته به مرور زمان ترک بخورد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با انتقاد از اینکه این ترک‌ها را به سازه عظیمی مانند کل تونل توحید نسبت می‌دهند، گفت: نباید افرادی که در این رابطه متخصص نیستند، در خصوص این نوع اتفاقات، اظهارنظر کنند. این نوع اظهارنظرها مانند این می‌ماند که من که مدرک مهندسی دارم، در خصوص سرطان اظهارنظر کنم؛ دوستان باید در حد جایگاه خودشان به موضوعات وارد شوند.

دنیامالی تاکید کرد: ترک در پوسته‌های بتونی اتفاق غیرمترقبه‌ای نیست و ممکن است در آینده نیز دیده شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره چکه کردن این تونل که از زمان بهره‌برداری آن آغاز شده است، گفت: تونل توحید چکه می‌کرده و چکه هم خواهد کرد. وقتی تونلی در داخل شهر تهران با انواع و اقسام چاه‌های فاضلاب، قنات‌ها، آب‌انبارها و... احداث می‌شود، این نوع مشکلات را نیز دارد. اینکه ما بگوییم این تونل را واترپروف می‌کنیم که یک قطره آب هم از آن نیاید، حرف غیرکارشناسی زده‌ایم.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: در تونل‌ها برای جلوگیری از بحث نفوذ آب، در لایه دوم و سوم تونل‌ها را واتراستاپ می‌کنند یا با تزریق، آب آن را مهار می‌کنند. همچنین بسیاری از شبکه‌ها که مورد شناسایی قرار می‌گیرند، در زیر یا بالای تونل به هم متصل می‌شوند تا آب در یک بخش دپو نشود.

دنیامالی با بیان اینکه لوله‌های مختلفی در لایه‌های تونل‌ها وجود دارد که ممکن است پوسیده یا شکسته شوند، گفت: چکه کردن تونل اتفاقی عادی است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در پاسخ به این پرسش که چرا تونل نیایش چکه نمی‌کند؟ گفت: بگذارید چند سالی بگذرد، این تونل هم چنین اتفاقات عادی برایش رخ می‌دهد. چکه کردن یک تونل به معنای داشتن مشکلات سازه‌ای نیست. در حال حاضر وقتی باران می‌آید، مشکلاتی در پل صدر ایجاد می‌شود که ربطی به سازه پل ندارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه چرا به جای تونل توحید، پل روگذر ایجاد نشد؟ گفت: باید روگذری احداث می‌کردیم که ۶ باند را جواب می‌داد. اگر کسی می‌تواند روگذر ۶ باند ایجاد کند، بگوید.

 

همچنین در همه جای دنیا کار کارشناسی دقیقی برای ایجاد روگذر انجام می‌شود. ما در آن زمان باید کل واحدهای تجاری را خریداری می‌کردیم که اعتبار بالایی نیاز داشت. همچنین مشکل ترافیک، آلودگی هوا و صوتی نیز در منطقه ایجاد می‌کردیم. حقوق همسایگی و خانه‌هایی که ارزش اقتصادی‌شان به شدت کاهش پیدا می‌کرد نیز وجود داشت. وقتی یک پیشنهاد داده می‌شود باید کل مسائل اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی آن در نظر گرفته شود که در آن زمان ایجاد تونل، بهترین گزینه تشخیص داده شد.

 اخبار اجتماعی  -  مهر 


ویدیو مرتبط :
عبور از تونل توحید ممنوع! ستون های تونل ترک خورده اند!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات قالیباف درباره علت نشت آب در تونل توحید



اخبار,اخبار اجتماعی,محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف در پاسخ به اینکه چرا تونل توحید که یکی از پروژه‌های فاخر شهرداری محسوب می‌شد در مدت کوتاهی که از عمرش دچار نشت آب شده است،‌ اظهار داشت: نشت آب تونل به معنای مشکل فنی آن و اینکه تونل در حال ریزش است، نیست.

برای تونل‌‌هایی که در گذشته احداث می‌شد واترپروف نبودند،‌ در واقع کاور ضد آب روی آنها کشیده نمی‌شد چراکه هزینه‌های زیادی در بر داشت. این در حالی است که بسیاری از تونل‌هایی که خارج از شهر و کشور ساخته می‌شود نیز اینطور هستند.

شهردار تهران تصریح کرد: یک لوله آب شهری نیز بالای این پروژه است که نشت دارد اما این آب آثار تخریبی ندارد اما بر اساس تصمیمات اخذ شده قرار است این محل نیز واترپورف شود بنابراین تأکید می‌کنم هیچ مشکل فنی وجود ندارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا این مسئله ارتباطی با مطالعات پروژه که گفته می‌شود ناقص بوده است،‌ دارد یا خیر، تأکید کرد: اصلا این مسئله ارتباطی به مطالعات آن ندارد‌، این مسئله را دنیامالی (معاون اسبق فنی و عمران شهردار و عضو کنونی شورای شهر تهران) هم می‌داند.

قالیباف خاطرنشان کرد: اگر دقت کرده باشید قرار شد تونل‌‌های شهری که بعد از توحید ساخته می‌شود را ولو اینکه هزینه‌های گزاف در بر داشته باشد،‌ واترپروف احداث کنیم. بعد از توحید همه تونل‌ها ضد آب ساخته شده است.

وی در پایان گفت: مشاور پروژه در حال انجام اقدامات لازم است اما نقص فنی مطرح نیست و دوستان حوزه عمران هم می‌توانند درباره آن توضیح دهند.

اخبار اجتماعی - تسنیم