اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توضیحات سیف درباره رانت 650 میلیون یورویی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,رانت 650 میلیون یورویی

 

اخبار اقتصادی - توضیحات سیف درباره رانت 650 میلیون یورویی

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این بانک هیچ تخلفی در مورد رانت 650 میلیون یورویی مرتکب نشده است گفت: اگر شبه‌ای وجود دارد مراجع قضایی و یا شورای رقابت می توانند شفاف سازی کنند

به گزارش ایسنا، در پی مصاحبه سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مبنی بر اینکه "با نظر کمیسیون اصل ۹۰ پرونده ۶۵۰ میلیون یورویی به قوه قضائیه ارجاع نشده است زیرا هم بانک مرکزی و هم شرکت مربوطه این تخلف را پذیرفته و اعلام کردند این رانت پرداخت نشد بنا براین این قضیه منتفی است ” رییس کل بانک مرکزی در واکنش به این اظهارات به بیان توضیحاتی پرداخت.

ولی الله سیف با اشاره به اینکه اظهارات منعکس شده سخنگوی اصل ۹۰ درست نیست، گفت: مراتب قبلاً به وضوح توضیح داده شده است که اقدام بانک مرکزی اقدامی کاملاً موجه و منطقی بوده و هیچگونه خلافی در کلیه فرآیندهای تصمیم گیری و اجرائی آن وجود ندارد.

وی با اشاره به محدودیتهای موجود تاکید کرد: با بهترین روش و در شرایط محدودیتهای جدی که باعث نگرانی شده بود با اقدام بانک مرکزی مشکل به صورت قانونی حل شده است.

یریس کل بانک مرکزی با اشاره به اظهارات سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مبنی بر اینکه ” بانک مرکزی این تخلف را پذیرفته و اعلام کرده است این رانت پرداخت نشد بنابراین ارجاع به مرجع قضائی منتفی است ” بیان کرد: از ابتدا خلافی رخ نداده است که بانک مرکزی بخواهد آن را بپذیرد یا نپذیرد، مانع اصلی وارد کننده از ابتدا برای تخلیه کالاهای اساسی که نیاز کشور بود، ضرورت تخصیص ارز به یورو و از کشور خاص بوده است که به هیچ وجه در آن زمان برای بانک مرکزی مقدور نبود و بر اساس تفاهم مذکور امیدوار بوده است که در آینده این امکان برای بانک مرکزی ایجاد شود ولی علیرغم سپری شدن سررسید اقساط مورد نظر این امکان هنوز ایجاد نشده و تعهد بانک مرکزی هم به دلیل عدم تقاضای وارد کننده اجرا نشد.

رییس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: هر زمان وارد کننده تقاضا کند بانک مرکزی متعهد است معادل ۶۵۰ میلیون یورو از ارز در دسترس در کشوری که این امکان وجود دارد اقدام کند یعنی وارد کننده ناچار است شرایط روز را بر اساس امکانات موجود بپذیرد و این امر نشان می دهد که بانک مرکزی از همان ابتدا هیچگونه تعهدی به تامین ارز یورو از کشور خاص نپذیرفته است و رانتی هم در کار نبوده است.

سیف خاطر نشان کرد: در صورتی‌که با این توضیحات هنوز شبهه‌ای وجود دارد بهتر است مراتب به مرجع قضائی برای رسیدگی ارجاع شود تا بر اساس رسیدگی دقیق قضائی نهایتاً ابهامات ایجاد شده روشن و شفاف شود.

رییس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: البته به نظر میرسد به موجب قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مرجع صالح برای رسیدگی این امر شورای رقابت باشد. 

اخباراقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
ابعاد جدید رانت 650 میلیون یورویی وزارت صنعت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات وزیر درباره رانت 650 میلیون یورویی


وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ از طریق روابط عمومی این وزارتخانه نظر خود را درباره انچه به عنوان رانت 650 میلیون یورویی مطرح شده بود اعلام کردیم.

واحد مرکزی خبر: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ از طریق روابط عمومی این وزارتخانه نظر خود را درباره انچه به عنوان رانت 650 میلیون یورویی مطرح شده بود اعلام کردیم.

محمدرضا نعمت زاده در پایان جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران افزود: سعی کردیم این مطلب به کوچه و بازار کشیده نشود چون اساسا بی مورد بود اما به دلیل مصاحبه هایی که انجام شده بود روابط عمومی توضیحات آن را اعلام کرد.

وی اضافه کرد: خواست بیشتر صنایع این است که به منظور متوقف نشدن خط تولید، کالا وارد شود و خواست همه در کشور این است که وارد کنندگان بدون تامین ارز، کالا را وارد و در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

نعمت زاده گفت: قرار شد راهکارهایی در زمینه واردات کالا قبل از تامین ارز از سوی بانک مرکزی اتخاذ شود که در خصوص نهاده های کشاورزی نیز کشتی های متعددی به بنادر رسیده و در انتظار تخصیص ارز، حواله ارزی یا گشایش اعتبارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:‌به دلیل محدودیت های ارزی گاهی کشتی ها چندین ماه در بنادر و گمرکات منتظر بودند و این موضوع هزینه های زیادی را به لحاظ دموراژ و کمبود کالا به بازار وارد می کرد که با توافقی که بانک مرکزی با یکی از وارد کنندگان انجام داده بود آن هم به درخواست خود وارد کننده انجام شده که بدون تخصیص ارز کار واردات را انجام دهد بر خلاف آنکه می گویند تبعیض و رانت است رانت نبود ما این تفاهم را به معاون اول ارجاع دادیم پس از تفاهم جنس وارد شد و الان بیش از شش ماه است که جنس وارد شده اینکه گفته شود رانت است نیست زیرا ارزی به کسی داده نشد که رانت باشد تبعیض هم نیست.

نعمت زاده افزود: هر کس از بانک مرکزی تقاضا کند بانک مرکزی در مورد نهاده های دامی و کالاهای اساسی این شرایط را اعمال می کند و تبعیض و رانت نیست بلکه اشتباه در فهم است.

وی گفت:‌ آنچه که به نظر من حائز اهمیت است این است که وارد کننده قبول مسئولیت کرده زیرا ممکن است 4 تا 6 ماه دیگر قیمت ارز افت کند که به ضرر وارد کننده باشد اما وارد کننده پذیرفته که
همه ضررها متوجه وی باشد.

نعمت زاده افزود: در مجموع کلا به نفع کشور بود از حیث اینکه به موقع کالاهای اساسی تامین شد و ذخایر نیز کاهش نیافت همچنین بانک مرکزی از اینکه ارز را یک دفعه بدهد تحت فشار نیست همچنین پول دموراژ اضافی نیز پرداخت نشد.